Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
ik val er over omdat wij als muziekliefhebbers een taak hebben kwaliteit te bewaken en dat te weinig gebeurt. Nogmaals geen meninf, want het is terug te zien line-ups, charts en toplijsten van jaren en zelfs decenia.
Maar wat mensen kwaliteit vinden is toch subjectief. Ik bedoel ik kan een drone of obscuur techno-album AOTY vinden, en dat kan kwalitatief hoogstandig zijn.. Maar heeft dat daarom een waarde op RW, dat denk ik niet. RW is nu eenmaal een massa-evenement en dan moet je.. de massa aanspreken en zelfs dan nog worden de echte radionamen zoals een Ed Sheeran, Coldplay en whatnot hier toch ook niet voor geboekt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Timmetje

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Maar wat mensen kwaliteit vinden is toch subjectief. Ik bedoel ik kan een drone of obscuur techno-album AOTY vinden, en dat kan kwalitatief hoogstandig zijn.. Maar heeft dat daarom een waarde op RW, dat denk ik niet. RW is nu eenmaal een massa-evenement en dan moet je.. de massa aanspreken en zelfs dan nog worden de echte radionamen zoals een Ed Sheeran, Coldplay en whatnot hier toch ook niet voor geboekt?
Wat een dooddoener. Het feit of m'n huisgenoot die niet verder komt dan Antoon en Suzan en Freek of jij iets een goed nummer vindt, geeft mijn toch meer info over de muzikale kwaliteit ervan. Maar ja, alles is een mening.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Dat is toch net het hele ding wat je muziekliefhebber of niet maakt? Dingen vergelijken en boven en onder elkaar plaatsen? Jij bent nota bene muziekrecensent toch?

En dat is net m'n punt, (top40) popmuziek is wat mij betreft kwalitatief inderdaad niet te vergelijken met alternatievere muziek. Dat wil niet zeggen dat ik niet losga op "Dancing Queen" of "Shake It Off", maar ik (en met mij duizenden andere liefhebbers en ik neem toch ook aan jij) zie wel in dat David Bowie of Kendrick, wat je in sommige gevallen ook beiden als popmuziek kan zien, toch meer kwaliteit hebben. En dan zijn ook hun alternatievere nummers weer beter. Of vonden we Taylor Swift allemaal al muzikaal interessant toen iedereen haar enkel nog kende van "Blank Space" en "You Belong With Me"?

Popmuziek berust inderdaad op hype en marketing en dat is net waarom over 30 jaar, in verhouding, geen kip nog naar 'Don't Start Now', of 'Bad Guy' luistert en 'Jeremy' of 'A Forest' nog steeds hoog aangeschreven staat/zullen staan bij muziekliefhebbers.
Ik denk omwille van een gebrek aan context en onze leeftijd de hayday van Bowie, Queen en pakweg The Beatles niet in een gelijke mate kunt vergelijken met iemand die dat toen meemaakte. Wij maken nu artiesten als Ed Sheeran, Post Malone, Billie Eilish mee.. en wie weet draaien die nog tig jaren mee en maken die nog tig albums en worden die dan binnen tig jaren gelauwerd omwille van x, y en z redenen op dezelfde manier waarop wij nu de tijdloosheid van bovenstaande artiesten lauweren. Je vergeet natuurlijk wel de 95% anderen die niét de tand des tijds hebben overleefd.

Zou kunnen, misschien ook niet. Feels Like a Teen Spirit was ook niet hét popnummer, noch het meest hoogstaande en toch een song van een generatie. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Ik stond op dat veld omdat ik fan van haar muziek ben, lichtelijk balend dat ze met Little Simz clashte.

Wat Yannick zegt ook trouwens. Kwaliteit is subjectief.
Kwaliteit is subjectief. Ja hoor, de cirkel is rond. Maar dit is dus het probleem, je wilt gewoon niet inzien dat muziek die jij leuk vind simpelweg niet kwalitatief is. Leuk vinden en kwaliteit zijn 2 verschillende zaken nog steeds. Ik vind Red Bull best lekker, maar het is geen kwaliteit. Dus ik kan best zo nu en dan een blikje redbull pakken, maar het moet geen vervanger worden voor water hoe lekker ik het ook mag vinden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Kwaliteit is subjectief. Ja hoor, de cirkel is rond. Maar dit is dus het probleem, je wilt gewoon niet inzien dat muziek die jij leuk vind simpelweg niet kwalitatief is. Leuk vinden en kwaliteit zijn 2 verschillende zaken nog steeds. Ik vind Red Bull best lekker, maar het is geen kwaliteit. Dus ik kan best zo nu en dan een blikje redbull pakken, maar het moet geen vervanger worden voor water hoe lekker ik het ook mag vinden.
En jij wilt niet inzien dat jouw mening niet per definitie de waarheid is. Je mag het er mee oneens zijn, maar imo maakt Billie Eilish kwalitatief goede muziek. Een nummer als Happier Than Ever, om maar iets te noemen, is imo een kwalitatief goed nummer. Mag en kan je het natuurlijk helemaal mee oneens zijn. :)

Ik vind het echt een tamelijk onzinnige discussie worden.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Wat een dooddoener. Het feit of m'n huisgenoot die niet verder komt dan Antoon en Suzan en Freek of jij iets een goed nummer vindt, geeft mijn toch meer info over de muzikale kwaliteit ervan. Maar ja, alles is een mening.
Onbedoeld. Kennis is in die mate natuurlijk ook een factor, maar er werd hier gedaan alsof de Goldbands en Froukjes van deze wereld een minder memorabele show zouden kunnen geven dan een reeks alternatieve rockbands en.. Mja, dat kan. Maar dat kan ook niet. Als ik volledig opga in zo'n show en dat was de beste show die ik al heb gezien, boven een twee uur durende show van pakweg Metallica op Rock Werchter.. Maakt me dat dan minder muziekfan, of alee.. Snap je?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Timmetje

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Zou kunnen, misschien ook niet. Feels Like a Teen Spirit was ook niet hét popnummer, noch het meest hoogstaande en toch een song van een generatie. ;)
Song van een generatie muziekliefhebbers*
Als je dat aan een andere groep uit dezelfde generatie vraagt zal Rainbow In The Sky van Paul Elstak of Kleine Jongen van André Hazes waarschijnlijk 100x meer kans maken.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Song van een generatie muziekliefhebbers*
Als je dat aan een andere groep uit dezelfde generatie vraagt zal Rainbow In The Sky van Paul Elstak of Kleine Jongen van André Hazes waarschijnlijk 100x meer kans maken.
See for yourself, altijd wel grappig om oude ultratops terug te zien. REM en Scorpions staan daar gewoon naast Stef & Bob lol. En in '92 staan Red Hot Chili Peppers en Nirvana naast 2 Unlimited en Vanessa Paradis haha.

Dus ook in die tijd, zelfs in de ultratop (meest verkochte singles van Vlaanderen), stond in '92 Nirvana vrij hoog. Dus.. niet alleen van muzieksnobs, (alee, dat maak ik toch op uit dat jaaroverzicht).

 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Onbedoeld. Kennis is in die mate natuurlijk ook een factor, maar er werd hier gedaan alsof de Goldbands en Froukjes van deze wereld een minder memorabele show zouden kunnen geven dan een reeks alternatieve rockbands en.. Mja, dat kan. Maar dat kan ook niet. Als ik volledig opga in zo'n show en dat was de beste show die ik al heb gezien, boven een twee uur durende show van pakweg Metallica op Rock Werchter.. Maakt me dat dan minder muziekfan, of alee.. Snap je?
Klopt, maar waar trek je dan de grens? Ik zal het bij Snollebollekes waarschijnlijk ook "meer naar m'n zin hebben" dan bij Sigur Ros.
En je hoeft vanzelfsprekend geen grens te trekken, er is ook niet één grens natuurlijk. Maar als muziekliefhebber breng ik toch graag enigzins orde aan in wat ik (wanneer) liever luister. Als ik aan de XTC zit, zit ik waarschijnlijk ook niet op persoonlikke favorieten als Riders on the Storm of The Last Man on the Earth te wachten maar liever een technonummer waar ik nu de naam nog niet van ken. :ROFLMAO:
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
En jij wilt niet inzien dat jouw mening niet per definitie de waarheid is. Je mag het er mee oneens zijn, maar imo maakt Billie Eilish kwalitatief goede muziek. Een nummer als Happier Than Ever, om maar iets te noemen, is imo een kwalitatief goed nummer. Mag en kan je het natuurlijk helemaal mee oneens zijn. :)

Ik vind het echt een tamelijk onzinnige discussie worden.
Dus als de dokter je morgen ziek verklaart dan is dat ook maar een mening. Kwaliteit van het lichaam is immers subjectief.

Echt hoor…
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Klopt, maar waar trek je dan de grens? Ik zal het bij Snollebollekes waarschijnlijk ook "meer naar m'n zin hebben" dan bij Sigur Ros.
Als de show van Snollebollekes je een beter gevoel gaf achteraf/tijdens of je 'm beter vond dan die van Sigur Ros.. Dan is dat toch gewoon zo? :p
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
See for yourself, altijd wel grappig om oude ultratops terug te zien. REM en Scorpions staan daar gewoon naast Stef & Bob lol. En in '92 staan Red Hot Chili Peppers en Nirvana naast 2 Unlimited en Vanessa Paradis haha.

Dus ook in die tijd, zelfs in de ultratop (meest verkochte singles van Vlaanderen), stond in '92 Nirvana vrij hoog. Dus.. niet alleen van muzieksnobs, (alee, dat maak ik toch op uit dat jaaroverzicht).

Maar toen stonden ze er nog naast, waar zijn ze nu in de charts? Daarom is het ook allemaal niet zomaar een mening. Het is terug te zien in de charts maar ook bijv. de jaarlijkse 3voor12 lijstjes.

Het is geen aanval op of je iets leuk vind of niet. En het gaat idd om veel meer dan Billie Eilish. En het heeft niet enkel tendens op Yannick of Timmetje. Het heeft ook effect op 3voor12 of een Pitchfork. Het is een veel breder perspectief dan dat iemand een liedje wel leuk vind of niet 🙃.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Als de show van Snollebollekes je een beter gevoel gaf achteraf/tijdens of je 'm beter vond dan die van Sigur Ros.. Dan is dat toch gewoon zo? :p
Als ik ooit dat stadium bereik, zou je dan willen fixen dat m'n titel "geliefde act" vakkundig verwijderd wordt. :ROFLMAO:
Just kidding, want ❤️ carnaval.
 
  • Haha
Waarderingen: Yannick

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Maar toen stonden ze er nog naast, waar zijn ze nu in de charts? Daarom is het ook allemaal niet zomaar een mening. Het is terug te zien in de charts maar ook bijv. de jaarlijkse 3voor12 lijstjes.

Het is geen aanval op of je iets leuk vind of niet. En het gaat idd om veel meer dan Billie Eilish. En het heeft niet enkel tendens op Yannick of Timmetje. Het heeft ook effect op 3voor12 of een Pitchfork. Het is een veel breder perspectief dan dat iemand een liedje wel leuk vind of niet 🙃.
In de vergetelheid geraakt? Zo gaat dat met muziek. 95% van alle muziek geraakt verloren en alleen een select groepje nummers blijft over. Als je jaren tachtig muziek hoort op de radio, zul je daarom ook steeds snel dezelfde nummers horen in plaats van enkele deep cuts uit een Tears For Fears of The Cure plaat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken