Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Het is ook maar een mening. Net doen of mensen hier bepaalde muziek tof vinden puur omdat het populair is is pas makkelijk.

Dat laatste album van Eilish is een parel.
Ga alle topic maar eens terug lezen. Hier, Pinkpop, BKS. Niets in deze wereld is slechts een mening. Het is pure marktwerking en zelf overschatting om te denken dat je daar zelf niet ten prooi aan valt. Is iedereen overkomen hoor, ook ik trap er nog te vaak in (zie mijn Madonna opmerking bijv.)

Het is gewoon jammer dat te weinig mensen dit zelf willen inzien ter ontwikkeling. En dat vooral van mensen die praten over verbetering van zichzelf tsja…

Het ligt echt niet alleen aan de boekers hoor :).
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Het gaat hier toch niet om 'jonge' bands of jaren op de teller?

Het belangrijkste is toch dat er bands staan met kwalitatief goede muziek, waar mensen voor naar de weide komen.
Natuurlijk zou het RW sieren als er wat meer afwisseling is in headliners, maar dan moeten er wel 'nieuwe' bands zijn die graag gehoorde muziek maken. Ongeacht of zij pas een jaar muziek maken of al 20 jaar.. of ben ik nu gek
Hoe kun je én nieuw zijn en niét jong zijn? En geef daar eens een voorbeeld van.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Neen. Het is jouw mening. Grappig dat je zo reageert terwijl jij net neerbuigend doet over 'de smaak' van 'de jeugd' "die toch wel beter kan".
Je ziet het gewoon letterlijk terug in op de line-ups. Maar goed blijf maar in je sprookje geloven dat jij compleet bent hoor. En als er iemand hier neerbeugend is ben jij het keer op keer. Zie ook je Graspop opmerking eerder.
 

charl15

Nieuw lid
11 jul 2019
2
0
Hoe kun je én nieuw zijn en niét jong zijn? En geef daar eens een voorbeeld van.
Dat is mn punt. Als een band al 10 jaar muziek maakt, maar nu albums uit gaat brengen die in de smaak vallen is dat toch een 'nieuwe band'. Jaren op de teller zijn niet relevant als je t mij vraagt. Heb helaas geen voorbeelden van zulke bands..
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ga alle topic maar eens terug lezen. Hier, Pinkpop, BKS. Niets in deze wereld is slechts een mening. Het is pure marktwerking en zelf overschatting om te denken dat je daar zelf niet ten prooi aan valt. Is iedereen overkomen hoor, ook ik trap er nog te vaak in (zie mijn Madonna opmerking bijv.)

Het is gewoon jammer dat te weinig mensen dit zelf willen inzien ter ontwikkeling. En dat vooral van mensen die praten over verbetering van zichzelf tsja…

Het ligt echt niet alleen aan de boekers hoor :).
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Eilish luisteren bad want populair? Ik volg je niet helemaal.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Je ziet het gewoon letterlijk terug in op de line-ups. Maar goed blijf maar in je sprookje geloven dat jij compleet bent hoor. En als er iemand hier neerbeugend is ben jij het keer op keer. Zie ook je Graspop opmerking eerder.
Wat zie je terug.

Keer op keer begot, dat is een hele mond vol zeg zo laat op de avond. Mijn GMM-opmerking ging louter over het feit dat er ieder jaar, iedere jaar gewoon heel wat oude bands geboekt worden om te headlinen. Verder bedoel ik daar helemaal niets mee.

En laten we niet persoonlijk beginnen worden, alrighty? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Dat is mn punt. Als een band al 10 jaar muziek maakt, maar nu albums uit gaat brengen die in de smaak vallen is dat toch een 'nieuwe band'. Jaren op de teller zijn niet relevant als je t mij vraagt. Heb helaas geen voorbeelden van zulke bands..
Dan.. heb je.. niet echt een punt, toch?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Eilish luisteren bad want populair? Ik volg je niet helemaal.
Je begrijpt het inderdaad niet. Billie Eilish is niet bad want populair, maar bad omdat het een popplant is zonder enige vorm van alternatieve kwaliteiten en meerwaardes in de muziek scene. Billie Eilish is de Spice Girls van nu, prima dat je het best leuk vind, bak een taart een vier het. Maar dan hoor je niet de alternatieve scene over te nemen. En dat is gewoon kei en keihard marktwerking van social media en streaming core business.
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Eilish luisteren bad want populair? Ik volg je niet helemaal.
Denk dat wat Indiaantje probeert te zeggen dat het af en toe een beetje doorslaat, bijvoorbeeld onder invloed van hype.

Ik vind Future Nostalgia zo ook een erg leuk album, veel gedraaid en zelfs op LP gekocht. Maar op een gegeven moment zien mensen er ook wel een beetje meer in dan het is, vanwege de hype of omdat het cool is om het leuk te vinden. Het is gewoon hele leuke popmuziek voor de top40 met 80's synths. Als het niet zo geplugd wordt door marketing, of anders gezegd, als een minder geschikt 'popidool' het zou maken, zou je de muziek niet eens leren kennen.

Goldband, en Froukje trouwens ook, vind ik net als anderen ook heel vermakelijk, maar het zou in een lijstje voor mij nooit boven een Pearl Jam of Nick Cave uitsteken live. Tuurlijk blijft het een mening, maar als jejezelf als muziekliefhebber ziet heb je toch ook een soort "verantwoordelijkheid" om kwaliteit wel gescheiden te houden van "leuke dingen". En daarmee wil ik niet zeggen dat Froukje geen kwaliteit heeft, maar ze maakt toch geen muziek, of is live niet, zoals een Radiohead, Pearl Jam, The Cure of iets dergelijks. Als alles toch maar een mening is, kunnen we alternatieve muziek wel opdoeken.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Je begrijpt het inderdaad niet. Billie Eilish is niet bad want populair, maar bad omdat het een popplant is zonder enige vorm van alternatieve kwaliteiten en meerwaardes in de muziek scene.
En dat is dan, sorry, inderdaad weer subjectief en jouw mening. Het brengt voor jou geen meerwaarde, voor velen anderen wel. Ik vind zowel haar debuutplaat als haar laatste album twee prachtige platen die ik vaak opzet en ben blij dat Eilish muziek maakt. Zit voor mij dus voldoende meerwaarde in.

Edit: Dat hype doorslaan waar Ruben het over heeft is bij sommige acts absoluut het geval natuurlijk. :)
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Dus Lipa, Kendrick Lamar, Olivia Rodrigo, Billie Eilish, Silk Sonic (of Anderson Paak.), The Weekend, Blur, Miley Cyrus, Tame Impala, The Strokes, The Chemical Brothers, ...

Toch niet moeilijk?

Je hebt zo meteen een lijstje van namen die we nog niet beu zijn gezien, want de afgelopen jaren niet (of nog niet) op Werchter gespeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
En dat is dan, sorry, inderdaad weer subjectief en jouw mening. Het brengt voor jou geen meerwaarde, voor velen anderen wel. Ik vind zowel haar debuutplaat als haar laatste album twee prachtige platen die ik vaak opzet en ben blij dat Eilish muziek maakt. Zit voor mij dus voldoende meerwaarde in.
En daarom gaat het dus de laatste jaren nogal mis in de muziek industrie. Denken dat het gaat om meningen terwijl het pure beïnvloeding is. Dat je blij kan worden is een heel ander verhaal. Je moet het vanaf een ander perspectief bekijken. Het is enkel jammer dat er te snel word gegooid met “het is maar een mening”.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ik vind het gewoon nogal zwartwit om te roepen dat het pure beïnvloeding is en dat ieder die fan is van een artiest puur fan is vanwege marktwerking, social media en hype. Zit nog een tussenweg in. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Denk dat wat Indiaantje probeert te zeggen dat het af en toe een beetje doorslaat, bijvoorbeeld onder invloed van hype.

Ik vind Future Nostalgia zo ook een erg leuk album, veel gedraaid en zelfs op LP gekocht. Maar op een gegeven moment zien mensen er ook wel een beetje meer in dan het is, vanwege de hype of omdat het cool is om het leuk te vinden. Het is gewoon hele leuke popmuziek voor de top40 met 80's synths. Als het niet zo geplugd wordt door marketing, of anders gezegd, als een minder geschikt 'popidool' het zou maken, zou je de muziek niet eens leren kennen.

Goldband, en Froukje trouwens ook, vind ik net als anderen ook heel vermakelijk, maar het zou in een lijstje voor mij nooit boven een Pearl Jam of Nick Cave uitsteken live. Tuurlijk blijft het een mening, maar als jejezelf als muziekliefhebber ziet heb je toch ook een soort "verantwoordelijkheid" om kwaliteit wel gescheiden te houden van "leuke dingen". En daarmee wil ik niet zeggen dat Froukje geen kwaliteit heeft, maar ze maakt toch geen muziek, of is live niet, zoals een Radiohead, Pearl Jam, The Cure of iets dergelijks. Als alles toch maar een mening is, kunnen we alternatieve muziek wel opdoeken.
Ik begrijp niet waarom je (alternatieve) rockbands gaat vergelijken met popacts om te zeggen dat die popacts niet goed, alternatief, x, y, z genoeg zijn? Het is.. een ander genre? En de opzet van popmuziek is toch vaak net hype, marketing, cool, minder moeilijkdoenerij.. Dus die vergelijking, ik begrijp 't niet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
En daarom gaat het dus de laatste jaren nogal mis in de muziek industrie. Denken dat het gaat om meningen terwijl het pure beïnvloeding is. Dat je blij kan worden is een heel ander verhaal. Je moet het vanaf een ander perspectief bekijken. Het is enkel jammer dat er te snel word gegooid met “het is maar een mening”.
Neen. Het is jouw mening. Niet 'maar een mening'. Ik verschil van mening van jou daar in, net zoals Timmetje. Maar die van jou mag prima naast die van mij of Timmetje staan. Geen flauw idee waarom je nu net daarover valt en waarom het hele onderwerp daar nu weer over gaat, maar oké.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Ik vind het gewoon nogal zwartwit om te roepen dat het pure beïnvloeding is en dat ieder die fan is van een artiest puur fan is vanwege marktwerking, social media en hype. Zit nog een tussenweg in. :)
Nee dat is er niet. Je moet het het leuk vinden van muziek wel los kunnen zien van de essentie van bepaalde acts. Ik vind ik zelfs de foutste NL-talige soms best wel leuk. Maar ik ga niet roepen dat ik overal Mart Hoogkamer op festivals wil zien (inside joke). Maar dit meen ik nu even eerlijk, ik ga niet overal “serieus” roepen dat Mart Hoogkamer echt Pinkpop moet headlinen omdat ik sommige nummers van hem kan waarderen. En het waren grote hits (groter dan Beyoncè mattman ;)).

En dat zou met Billie Eilish en zulks ook veel meer moeten gebeuren. Daar zit het verschil in los van alle meningen. Dus je mag leuk vinden wat je wil, maar je moet ook we besef behouden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Dat dat met Billie Eilish zou moeten gebeuren staat niet los van alle meningen, ook dat is jouw mening. Ik ben het daar totaal mee oneens. Die heeft op Glastonbury wel bewezen dat ze een perfecte festivalheadliner is. Goed oeuvre, genoeg nummers, fantastische show.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Neen. Het is jouw mening. Niet 'maar een mening'. Ik verschil van mening van jou daar in, net zoals Timmetje. Maar die van jou mag prima naast die van mij of Timmetje staan. Geen flauw idee waarom je nu net daarover valt en waarom het hele onderwerp daar nu weer over gaat, maar oké.
ik val er over omdat wij als muziekliefhebbers een taak hebben kwaliteit te bewaken en dat te weinig gebeurt. Nogmaals geen meninf, want het is terug te zien line-ups, charts en toplijsten van jaren en zelfs decenia.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Ik begrijp niet waarom je (alternatieve) rockbands gaat vergelijken met popacts om te zeggen dat die popacts niet goed, alternatief, x, y, z genoeg zijn? Het is.. een ander genre? En de opzet van popmuziek is toch vaak net hype, marketing, cool, minder moeilijkdoenerij.. Dus die vergelijking, ik begrijp 't niet.
Dat is toch net het hele ding wat je muziekliefhebber of niet maakt? Dingen vergelijken en boven en onder elkaar plaatsen? Jij bent nota bene muziekrecensent toch?

En dat is net m'n punt, (top40) popmuziek is wat mij betreft kwalitatief inderdaad niet te vergelijken met alternatievere muziek. Dat wil niet zeggen dat ik niet losga op "Dancing Queen" of "Shake It Off", maar ik (en met mij duizenden andere liefhebbers en ik neem toch ook aan jij) zie wel in dat David Bowie of Kendrick, wat je in sommige gevallen ook beiden als popmuziek kan zien, toch meer kwaliteit hebben. En dan zijn ook hun alternatievere nummers weer beter. Of vonden we Taylor Swift allemaal al muzikaal interessant toen iedereen haar enkel nog kende van "Blank Space" en "You Belong With Me"?

Popmuziek berust inderdaad op hype en marketing en dat is net waarom over 30 jaar, in verhouding, geen kip nog naar 'Don't Start Now', of 'Bad Guy' luistert en 'Jeremy' of 'A Forest' nog steeds hoog aangeschreven staat/zullen staan bij muziekliefhebbers.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Dat dat met Billie Eilish zou moeten gebeuren staat niet los van alle meningen, ook dat is jouw mening. Ik ben het daar totaal mee oneens. Die heeft op Glastonbury wel bewezen dat ze een perfecte festivalheadliner is. Goed oeuvre, genoeg nummers, fantastische show.
Dat je denkt dat Glasto het bewijs is, is marktwerking.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken