Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Oke. Na deze discussie moet ik het ook zelf horen. Het machtige Crippled Black Phoenix even opzij gezet voor het bovenste nummer van Rosalia op Spotify.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Muse is een onnozele wappie band.
?

Bellamy distantieert zich daar juist van.

theguardian.com/music/2022/aug/05/muses-matt-bellamy-ive-got-to-an-age-where-im-not-so-titillated-by-disaster

Meeste teksten op nieuwe album zijn wel vrij tenenkrommend idd.
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Oke. Na deze discussie moet ik het ook zelf horen. Het machtige Crippled Black Phoenix even opzij gezet voor het bovenste nummer van Rosalia op Spotify.
Hm. Ik loop er niet erg warm voor maar ik geloof wel dat dit in een volle Barn aangevuld met extra percussie tot een vette liveshow kan leiden. Als het past zou ik zeker even kijken. En ik volg Ruben wel wat betreft haar stem, hoog en zeurderig. Staat mij ook niet echt aan.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Ticketswap!!!!
Omdat ik de Rosalia discussie hierboven wat beu ben, en de helft van de argumenten zeer cringy vind (ga er niet op in de welke wel en de welke niet), even een andere off-topic discussie starten.

Ik ben zelf een fervente Ticketswap gebruiker, maar ik begin te voelen dat ze de sector heel veel pijn aan het doen zijn. Er zijn al een hoop event sinds corona afgezegd omdat de ticketverkoop voor geen meter loopt. En ik durf er geld op te zetten dat (zeker de generatie van onder de 30) vol zit met mensen die denken zoals mij "ik koop wel een ticketje op Ticketswap als het dichterbij komt". Begin toch wat van die gedachtengang af te stappen. Wat denken jullie hierover?
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Voor kleinere acts en podia koop ik ze als het kan gewoon via de oorspronkelijke kanalen. Voor grotere acts (of dingen die al uitverkocht zijn) is Ticketswap (of TM resale) en fijn alternatief. Sommige shows zijn mij in eerste instantie gewoon te duur.

Al zijn die kosten die je aan Swap betaalt voor mijn gevoel ook een stuk duurder geworden.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Rosalia is nu echt totaal niet mijn ding en regaeton moet zo ongeveer het vervelendste genre ter wereld zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: TNFke

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.147
3.669
Hm. Ik loop er niet erg warm voor maar ik geloof wel dat dit in een volle Barn aangevuld met extra percussie tot een vette liveshow kan leiden. Als het past zou ik zeker even kijken. En ik volg Ruben wel wat betreft haar stem, hoog en zeurderig. Staat mij ook niet echt aan.
Liever zie ik Crippled Black Phoenix op Werchter. In de Klub of zo.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: nikita en Joslittel

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Omdat ik de Rosalia discussie hierboven wat beu ben, en de helft van de argumenten zeer cringy vind (ga er niet op in de welke wel en de welke niet), even een andere off-topic discussie starten.

Ik ben zelf een fervente Ticketswap gebruiker, maar ik begin te voelen dat ze de sector heel veel pijn aan het doen zijn. Er zijn al een hoop event sinds corona afgezegd omdat de ticketverkoop voor geen meter loopt. En ik durf er geld op te zetten dat (zeker de generatie van onder de 30) vol zit met mensen die denken zoals mij "ik koop wel een ticketje op Ticketswap als het dichterbij komt". Begin toch wat van die gedachtengang af te stappen. Wat denken jullie hierover?

De vraag is welke impact Ticketswap hier werkelijk op heeft. Want een groot gedeelte van het "ik koop wel via Ticketswap"-publiek gaat om mensen die niet bereid zijn om de originele ticketprijs te bepalen voor een bepaalde artiest. Oftewel: mensen die je sowieso niet ter plekke zal zien indien er zich geen mooie opportuniteit voordoet. En dan kom je opnieuw bij het vraagstuk over de huidige ticketprijzen terecht.

Omgekeerd: Ticketswap biedt de sector meer garantie dat elk verkocht ticket ook een aanwezig persoon voorstelt. Want finaal zijn de meesten op het platform daadwerkelijk niet in staat om erbij te zijn. En meer aanwezigen = betere omzet aan de bar en merch.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Ik ben zelf een fervente Ticketswap gebruiker, maar ik begin te voelen dat ze de sector heel veel pijn aan het doen zijn. Er zijn al een hoop event sinds corona afgezegd omdat de ticketverkoop voor geen meter loopt. En ik durf er geld op te zetten dat (zeker de generatie van onder de 30) vol zit met mensen die denken zoals mij "ik koop wel een ticketje op Ticketswap als het dichterbij komt". Begin toch wat van die gedachtengang af te stappen. Wat denken jullie hierover?
Ik snap wat je zegt, maar met mijn studentenbudget is het of TS of veel minder concerten. Ik vind tickets tegenwoordig vaak veel te duur
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
De vraag is welke impact Ticketswap hier werkelijk op heeft. Want een groot gedeelte van het "ik koop wel via Ticketswap"-publiek gaat om mensen die niet bereid zijn om de originele ticketprijs te bepalen voor een bepaalde artiest. Oftewel: mensen die je sowieso niet ter plekke zal zien indien er zich geen mooie opportuniteit voordoet.
Goh... dit ervaar ik toch heel wat anders. Heel veel mensen die ik ken zeggen ik ga sowieso gaan, maar ik wacht nog wel wat af, er zal wel iets goedkoops op Ticketswap verschijnen. En in mijn vrienden/kennissen-kring zijn er best veel mensen die zo denken. En als je dan verhalen hoort van Sinner's Day dat ze alles afzeggen omdat er niet genoeg tickets verkocht zijn. Stel ik me toch vragen of er niet te veel mensen zo beginnen denken. Want wat mij betreft hadden zij hun mooiste lineup tot nu toe (al denk ik wel dat het gemiddelde Sinner's Day publiek niet de grootste Ticketswap gebruikers zijn, dus misschien niet het beste voorbeeld).

Omgekeerd: Ticketswap biedt de sector meer garantie dat elk verkocht ticket ook een aanwezig persoon voorstelt. Want finaal zijn de meesten op het platform daadwerkelijk niet in staat om erbij te zijn. En meer aanwezigen = betere omzet aan de bar en merch.
"De sector" is blijer met 2 verkochte tickets waar maar 1 iemand van opdaagt, dan 1 verkocht ticket die sowieso opdaagt hoor. Als het geld binnen is zitten ze safe. Dit zou alleen maar nadelig kunnen zijn als het uitverkocht is en dan blijft de helft thuis. Maar ik denk nu vooral aan de events die slecht verkopen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Goh... dit ervaar ik toch heel wat anders. Heel veel mensen die ik ken zeggen ik ga sowieso gaan, maar ik wacht nog wel wat af, er zal wel iets goedkoops op Ticketswap verschijnen. En in mijn vrienden/kennissen-kring zijn er best veel mensen die zo denken. En als je dan verhalen hoort van Sinner's Day dat ze alles afzeggen omdat er niet genoeg tickets verkocht zijn. Stel ik me toch vragen of er niet te veel mensen zo beginnen denken. Want wat mij betreft hadden zij hun mooiste lineup tot nu toe (al denk ik wel dat het gemiddelde Sinner's Day publiek niet de grootste Ticketswap gebruikers zijn, dus misschien niet het beste voorbeeld).
Maar hadden die mensen dan zonder Ticketswap wel meteen kaarten gekocht?

Ik koop voor de events waar ik perse heen wil meteen kaarten en voor de events waar ik over twijfel wacht ik even af op een Swapdeal. Als Swap er niet was geweest had ik iig nog steeds niet meteen tickets voor die events gekocht.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Er zijn al een hoop event sinds corona afgezegd omdat de ticketverkoop voor geen meter loopt. En ik durf er geld op te zetten dat (zeker de generatie van onder de 30) vol zit met mensen die denken zoals mij "ik koop wel een ticketje op Ticketswap als het dichterbij komt". Begin toch wat van die gedachtengang af te stappen. Wat denken jullie hierover?

Half de nillies kon je ook makkelijk tickets kopen onder de prijs via sites als Kapaza, marktplaats of 2dehands.be.
Het verschil was toen wel dat je zelf een hard copy ticket moest gaan afhalen bij de verkopers, maar ik heb toen zo toch veel tickets gekocht voor concerten waar ik anders nooit naar toe zou zijn geweest (bepaalde TW Classics onder andere).
De kunst was toen om een manueel bod uit te brengen waarbij zowel verkoper als koper zich goed bij voelde.

Het is pas later dat het gros van de concerten uitverkocht was, waardoor het moeilijker werd en er een schaarste ontstond.

Het economisch principe van vraag en aanbod lijkt mij dus nog altijd van toepassing hier.
Maar als je echt zeker wil zijn van een plaats, dan koop je uiteraard officieel.

Trouwens, businessgewijs is Ticketswap een goudmijntje voor de makers ervan.
Het concept is zo eenvoudig dat ik mijzelf nog steeds verwijt dat ik het niet zelf eerder had bedacht.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Ik doelde meer op de tendens dat mensen tickets kopen uitstellen (niet of ze al dan niet uiteindelijk toch gekomen zouden zijn). Waardoor organisaties maatregelen gaan nemen, die soms misschien te vroeg genomen worden? Sinner's Day is een voorbeeld. Uit de uk is deze onderstaande post ook wel een voorbeeld. Een festival met een 70-tal bands dat bijna genoodzaakt is alles af te blazen... Bij beide festivals kan het volgens mij niet aan de line up liggen. Die zijn voor hun normen beide heel sterk.

1662374869906.png

Ik vraag me gewoon af of die uitstel-tendens te maken heeft met Ticketswap, ik denk voor een deel wel. Overaanbod na Corona, schrik dat er een lockdown aankomt en je geld kwijt bent of een generatie die optredens ontgroeid zijn en geen opvolgers hebben kunnen er ook zeker iets mee te maken hebben.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Ook opvallend. Editors - die vroeger toch het Sportpaleis in een vingerknip uitverkochten - hebben dat Vorst nog niet uitverkocht.

Editors zijn gewoon verbrand in België.
Wie heeft hen nu nog niet live gezien? Dus het publiek die ze "graag wel eens een keer live zou zou willen zien" zijn ze kwijt.

Laat ze nu maar een paar jaren op het niveau zitten van Vorst, Lokerse Feesten, Suikerrock, etc...

Wat niet wil zeggen dat ze in dat hoekje moeten blijven zitten, maar voor nu is het wel genoeg geweest.
Kijk maar eens naar een band als The Cure; speelden in hun glorietijd voor volle mensenmassa's, daarna werden ze wat minder populair en speelden ze (weliswaar uitverkochte) festivals als Lokerse Feesten. En tegenwoordig staan ze weer te schitteren op een Werchter of een vol Sportpaleis.
Wat mij betreft wens ik Editors eenzelfde weg toe, maar voor de komende pakweg minimum 5 jaar zie ik ze liever niet meer op een festival als Werchter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gloaming en Cisseman

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Ik vraag me gewoon af of die uitstel-tendens te maken heeft met Ticketswap, ik denk voor een deel wel. Overaanbod na Corona, schrik dat er een lockdown aankomt en je geld kwijt bent of een generatie die optredens ontgroeid zijn en geen opvolgers hebben kunnen er ook zeker iets mee te maken hebben.

Misschien zijn wij hier op het forum niet de juiste referentiepersonen, omdat live muziek onze passie is.
Maar als ik naar mijn omgeving kijk (vooral bij collega's) stel ik wel vast dat tickets kopen voor concerten geen prioriteit meer is sinds corona.
Dat heeft voor een stuk te maken dat velen vinden dat er geen garanties meer zijn in de toekomst of je wel of niet naar een concert kan.

Laat ons eerlijk zijn, op bepaalde momenten hebben ticketverkopers onder druk van de overheid het wel uitgehangen.
Toegang weigeren wanneer je geen blanco coronapas kan voorleggen, maar wel geen compensatie of terugbetaling aanbieden in zo'n geval. Zo dwing je gewone consumenten naar sites als Ticketswap.

En voor alle duidelijkheid: ik heb zelf niks tegen de coronamaatregelen (wel integendeel), maar het kon misschien wat meer consumentgericht, wantnu stond vooral de bescherming van de ticketverkopers centraal.
Terwijl niemand er voor koos om ziek te worden, maar toch zijn tickets niet kon gebruiken. Ik vrees dat dat is blijven hangen bij de mensen..l
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
In andere landen is ticketswap een stuk kleiner, al weet ik niet goed of daar andere spelers in de markt van tweedehands kaartjes groot zijn.

Denk dat overaanbod van concerten een factor is, naast de steeds hoger prijzen van tickets. En niet alleen tickets die steeds duurder worden. Uiteindelijk komen door inflatie en onzekerheid uitgaven onder druk en dan is concertbezoek toch een luxe.

Zelf gebruik ik ook veel ticketswap, aankoop met name bij de wat duurdere grotere concerten van artiesten die ik toch niet per se (nog eens) hoef te zien. En verkoop als ik weer eens niemand mee krijg naar concerten.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.149
2.912
De markt werkt nu eenmaal in twee richtingen. Als concertorganisatoren lekker kunnen cashen met uitverkochte concerten (waarvan de ticketprijzen sneller zijn gestegen dan inflatie), dan moeten ze ook maar accepteren dat mensen tickets goedkoper doorverkopen bij een overaanbod. Daarvoor ga ik mij niet schuldig voelen wanneer ik Ticketswap gebruik.

Verder denk ik dat slyke het best in de buurt zit met zijn redenering. Trage en last-minute ticketverkoop is geen Ticketswapfenomeen, maar een fenomeen dat al langer bestaat en post-corona is uitvergroot. Concerten die tot drie keer toe worden uitgesteld (ik had in 2019 tickets gekocht voor Bon Iver en dat concert heeft nog steeds niet plaatsgevonden), dat heeft ook mijn aankoopgedrag aangepast. Daarnaast lijken mij inderdaad overaanbod en recentelijk inflatie een belangrijke factor. Dat zie je vooral in het verschil in ticketverkoop tussen festivals vroeg in het seizoen en diegene die wat later begonnen met de verkoop.

De link tussen Ticketswap en trage verkoop zou ik zelf niet durven leggen alleszins.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik doelde meer op de tendens dat mensen tickets kopen uitstellen (niet of ze al dan niet uiteindelijk toch gekomen zouden zijn). Waardoor organisaties maatregelen gaan nemen, die soms misschien te vroeg genomen worden? Sinner's Day is een voorbeeld. Uit de uk is deze onderstaande post ook wel een voorbeeld. Een festival met een 70-tal bands dat bijna genoodzaakt is alles af te blazen... Bij beide festivals kan het volgens mij niet aan de line up liggen. Die zijn voor hun normen beide heel sterk.

Ik vraag me gewoon af of die uitstel-tendens te maken heeft met Ticketswap, ik denk voor een deel wel. Overaanbod na Corona, schrik dat er een lockdown aankomt en je geld kwijt bent of een generatie die optredens ontgroeid zijn en geen opvolgers hebben kunnen er ook zeker iets mee te maken hebben.

"Ik ga wel gaan, maar ik wil toch eerst afwachten of ik nergens een deal kan scoren" is voor mij hetzelfde als "ik ben wel gecharmeerd door deze affiche, maar aan de huidige voorwaarden ga er toch even over nadenken". Als de meerderheid van jouw doelpubliek in die categorie zit, en je intussen te weinig tickets verkoopt om uit de rode cijfers te geraken, dan heb je als organisator ergens iets verkeerd gedaan. Zeker in een periode waar iedereen voorzichtiger is met niet-essentiële uitgaven en je met een overaanbod aan concerten/festivals zit, kan je niet zomaar iets organiseren en verwachten dat het vanzelf loopt. Dat hebben zelfs Herman en Chokri mogen ondervinden.

Om even dat voorbeeld van Sinner's Day aan te halen: een driedaags festival met Jesus & Mary Chain, Echo & The Bunnymen, Dead Kennedys, Ministry en Peter Hook als grootste namen. Klinkt op zich wel fijn, tot je ontdekt dat je 220 euro (serieus?) kwijt bent aan een combi en 85 aan een dagticket. Behalve een beperkt groepje die-hards dat nog in de jaren 80 leeft, kan ik me niet veel mensen voorstellen die blind op die tickets vliegen...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken