Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik mag toch ook wel hopen dat ze Florence niet boeken. Als er nu 1 act teveel op Werchter events is geweest... Overigens vind ik dat RW dat verder wel redelijk goed doet die herhalingen, ze letten daar echt wel op. Meestal zitten er toch minstens 5 jaar tussen bij de headliners. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Lijkt me echt alsof ze daar wel mee bezig zijn.
Ik vind niet dat je corona-jaren moet gaan meetellen. 2019 is voor mij nog steeds de editie voor die van 2022. Het is niet omdat het langer geleden is dat je daarom weer dezelfde bands moet gaan boeken, want dat is het in principe wel (zie Tame Impala op PKP '19 en '22). Vond dat een beetje een gemakkelijke boeking ofzo.

Edit: en om dan Florence te gaan noemen terwijl je dit jaar Pearl Jam en The Killers (2018-2022) had die qua tijdverschil (2019-2023) even ver liggen.. Mja.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Pink stond er ook nog maar net. Maar goed, Muse ook.

Maar inderdaad goed dat Pink er niet staat. Zeker als je ziet wat er allemaal in de koker zit.
Ga je zien dat ze ook weer QOTSA (2018) er bij halen (die stonden zelfs geboekt voor '22..). En met wat geluk The Cure (2019).
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Muse is nog niet 100% zeker dus neem ik niet mee. GVF is geen headliner, was enkel doorgeschoven door afzeggingen.
Vorige editie was een "specialeke" door post covid denk ik. Eerder pakken wat je pakken kan en zo groot mogelijk namen.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
22: PJ - TWOD - Metallica - TOP - ID - The Killers - RHCP
19: P!NK - The Cure - Tool - Mumford & Sons - Florence - Muse
18: Gorillaz - QOTSA - The Killers - PJ - Jack White - Arctic Monkeys - Nick Cave
17: KOL - Arcade Fire - Radiohead - SOAD - Linkin Park - Foo Fighters
16: Paul McCartney - Florence - Rammstein - RHCP - Editors
15: Lenny Kravitz - Pharell Williams - Muse - Florence - Faith No More - The Prodigy - Chemical Brothers
14: Arctic Monkeys - Metallica - PJ - KOL - Black Keys - Stromae

Vooral PJ en Florence vallen uit de toon, verder valt het nog wel mee vind ik.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
FNM was headliner, niet Florence. Florence was sub. TWOD was ook gewoon sub, geen (co-)headliner.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik vind niet dat je corona-jaren moet gaan meetellen. 2019 is voor mij nog steeds de editie voor die van 2022. Het is niet omdat het langer geleden is dat je daarom weer dezelfde bands moet gaan boeken, want dat is het in principe wel (zie Tame Impala op PKP '19 en '22). Vond dat een beetje een gemakkelijke boeking ofzo.

Edit: en om dan Florence te gaan noemen terwijl je dit jaar Pearl Jam en The Killers (2018-2022) had die qua tijdverschil (2019-2023) even ver liggen.. Mja.
Tja, is een dubbel verhaal. Voor ons is 2019 de editie voor 2022, voor artiesten zit er 4 jaar tussen 2019 en 2023, wat in de muziekwereld een eeuwigheid is. Hoe gemakkelijk het ook oogt: Pukkelpop heeft Tame Impala met nieuwe plaat en nieuwe show geboekt. Genoeg artiesten die recent 2 jaar op rij mochten langskomen en zoiets niet konden voorleggen.

Neemt niet weg dat er voldoende headliners beschikbaar zouden moeten zijn om dit soort situaties te vermijden. En je kan ook een hele discussie starten rond de noodzaak om een artiest automatisch opnieuw te boeken bij een nieuwe plaat, zeker als dat aan een vast ritme van 2-3 jaar gebeurt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
22: PJ - TWOD - Metallica - TOP - ID - The Killers - RHCP
19: P!NK - The Cure - Tool - Mumford & Sons - Florence - Muse
18: Gorillaz - QOTSA - The Killers - PJ - Jack White - Arctic Monkeys - Nick Cave
17: KOL - Arcade Fire - Radiohead - SOAD - Linkin Park - Foo Fighters
16: Paul McCartney - Florence - Rammstein - RHCP - Editors
15: Lenny Kravitz - Pharell Williams - Muse - Florence - Faith No More - The Prodigy - Chemical Brothers
14: Arctic Monkeys - Metallica - PJ - KOL - Black Keys - Stromae

Vooral PJ en Florence vallen uit de toon, verder valt het nog wel mee vind ik.
In dat lijstje alleen al staat;

Pearl Jam: 3x
Muse: 2x
KoL: 2x
Metallica: 2x
Arctic Monkeys: 2x
Florence: 2x
The Killers: 2x
Mumford & Sons: 2x (die waren toch headliner in 2015?)
RHCP: 2x

En dan kunnen voor 2023 in de geruchtenmolen; Editors, Muse, AM, Florence, QOTSA.. 😄

(Maar ook Stromae, Kendrick, Volbeat, The Cure..)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Tja, is een dubbel verhaal. Voor ons is 2019 de editie voor 2022, voor artiesten zit er 4 jaar tussen 2019 en 2023, wat in de muziekwereld een eeuwigheid is. Hoe gemakkelijk het ook oogt: Pukkelpop heeft Tame Impala met nieuwe plaat en nieuwe show geboekt. Genoeg artiesten die recent 2 jaar op rij mochten langskomen en zoiets niet konden voorleggen.

Neemt niet weg dat er voldoende headliners beschikbaar zouden moeten zijn om dit soort situaties te vermijden. En je kan ook een hele discussie starten rond de noodzaak om een artiest automatisch opnieuw te boeken bij een nieuwe plaat, zeker als dat aan een vast ritme van 2-3 jaar gebeurt.
Ik meen me te herinneren dat we vorig jaar even over twee weekends aan Rock Werchter spraken omwille van de weelde aan headliners en acts die weer zouden touren, ingehaald tours en acts die werden doorgeschoven. Dat kwam uiteindelijk niet, wél een veelvoud aan eendagsevents wat als je alles bij elkaar zou optellen je wel een tweede RW zou kunnen bouwen.

Uiteraard is het knap dat artiesten (The Weeknd ook bv) met nieuw werk aan komt ondanks dat ie met vorige plaat nauwelijks heeft getourd, maar toch. Het blijft toch ergens een herhaling.

Ja, same. Op Glastonbury of Coachella (ook Roskilde is vrij speels in z'n keuze van headliners) is het hoogst uitzonderlijk dat je van herhaling kunt spreken en indien het gebeurt dan zit er wel wat tijd tussen of is het een artiest die echt wel wat critical acclaim heeft. Het om de 2-3 jaar boeken van Pearl Jam, hoe goed de relaties ook zijn.. Mja, sorry. Dat gaat er bij mij niet echt in. Kings Of Leon vroeger ook. Editors hetzelfde. En ja, sure het verkoopt goed en de weide doet hun ding wanneer ze komen aan draven, maarja.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Maar die herhalingen, dat is altijd Werchter geweest, al van in de begindagen:

Talking Heads: 1978, 1979, 1982
Simple Minds: 1983, 1984, 1986
Therapy?: 1994, 1995, 1996, 1998
R.E.M.: 1995, 1999, 2003, 2005, 2008
The Chemical Brothers: 1996, 1997, 1999, 2002, 2005, 2007, 2008, 2015

Enzovoort ...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.324
Maar die herhalingen, dat is altijd Werchter geweest, al van in de begindagen:

Talking Heads: 1978, 1979, 1982
Simple Minds: 1983, 1984, 1986
Therapy?: 1994, 1995, 1996, 1998
R.E.M.: 1995, 1999, 2003, 2005, 2008
The Chemical Brothers: 1996, 1997, 1999, 2002, 2005, 2007, 2008, 2015

Enzovoort ...
Ja, had het gevoel dat RW een beetje van die reputatie af wou. Want het werd op een gegeven moment (zo rond Kaiser Chiefs) wel een beetje een running gag.

Is/was ook echt typisch RW. Bij andere soortgelijke festivals qua grootte (Glasto, Roskilde, Sziget, Pinkpop, Opener, NOS Alive,…) heb je dat veel minder. Al heeft RW natuurlijk meestal een extra dag te vullen.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Kan zeker beter, dat is waar. Maar ik hoor zelf ook tot de groep die liever nog eens PJ ziet dan een nieuwe headliner waar ik niets mee heb.

Al zijn er nog genoeg grote namen die ik nog niet gezien heb die ik dringend op RW wil zien staan.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Oh Well

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Ja, same. Op Glastonbury of Coachella (ook Roskilde is vrij speels in z'n keuze van headliners) is het hoogst uitzonderlijk dat je van herhaling kunt spreken en indien het gebeurt dan zit er wel wat tijd tussen of is het een artiest die echt wel wat critical acclaim heeft. Het om de 2-3 jaar boeken van Pearl Jam, hoe goed de relaties ook zijn.. Mja, sorry. Dat gaat er bij mij niet echt in. Kings Of Leon vroeger ook. Editors hetzelfde. En ja, sure het verkoopt goed en de weide doet hun ding wanneer ze komen aan draven, maarja.
Ik dacht dat Werchter ooit de kracht of toch de naam had tot exclusieve dingen zoals Glasto en Roskilde die nog hebben, lijkt me dat ze van die weg afgestapt zijn. Krijg je nu ook vaak jonge bands die prior aan Glasto geven in hetzelfde weekend zodat je die ook nog eens misloopt (Lorde & Little Simz bijvoorbeeld afgelopen editie).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Ik dacht dat Werchter ooit de kracht of toch de naam had tot exclusieve dingen zoals Glasto en Roskilde die nog hebben, lijkt me dat ze van die weg afgestapt zijn. Krijg je nu ook vaak jonge bands die prior aan Glasto geven in hetzelfde weekend zodat je die ook nog eens misloopt (Lorde & Little Simz bijvoorbeeld afgelopen editie).
Dat heeft Werchter nog steeds. Zo stond Pink er in 2019 vrij exclusief. 😜 Werchter heeft ook line ups die packed zijn met grote namen voor buitenlandse bezoekers.
Maar Werchter houdt ook wel van herhaling. Maar dat is niet iets nieuws, al jaren zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
RHCP was vorig jaar ook redelijk exclusief dacht ik? En PJ komt heel vaak, maar dat kan je ook als een eer beschouwen aangezien die heel selectief zijn in hun festival optredens. Die gaan enkel naar de festivals waar ze echt graag komen.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
RHCP was vorig jaar ook redelijk exclusief dacht ik? En PJ komt heel vaak, maar dat kan je ook als een eer beschouwen aangezien die heel selectief zijn in hun festival optredens. Die gaan enkel naar de festivals waar ze echt graag komen.
Waren telkens bands die stadions deden maar waar eigenlijk geen plaats voor was.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken