Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.392
1.899
The Black Keys hebben ondertussen ook wel een stijlswitch achter de rug, is niet meer dezelfde band als ten tijden van El Camino. (Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik het recentste album nog niet geluisterd heb)
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
The black Keys hebben er in 2010 gestaan als tweede op de main en in 2014 als sub voor pearl jam. Wat ik dus bedoelde is dat ik het nu tijd is ze groter het te zetten als echte co-head met een losse aankondiging voor de eerste keer. Goede gestage opbouw in dezelfde lijn als met de albums. Dat ze er voor het eerst zouden staan zeg ik nergens.
Ben je er dan zo van overtuigd dat TBK een dag op Werchter kan co-headlinen? Er is in de laatste 8 jaar geen enkele ticketverkoop geweest o.i.d. om hun populariteit hier te meten. Ik ben er niet van overtuigd dat ze nu groter zijn dan pakweg in 2014 (integendeel, naar mijn aanvoelen was dat het hoogtepunt in hun populariteit). Hits zoals howlin for you en lonely boy hebben ze sindsdien ook niet meer gehad. Persoonlijk denk ik niet dat zr in staat zijn om anno 2023 nog een dag op werchter te (co-)headlinen.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.284
6.477
Ben je er dan zo van overtuigd dat TBK een dag op Werchter kan co-headlinen? Er is in de laatste 8 jaar geen enkele ticketverkoop geweest o.i.d. om hun populariteit hier te meten. Ik ben er niet van overtuigd dat ze nu groter zijn dan pakweg in 2014 (integendeel, naar mijn aanvoelen was dat het hoogtepunt in hun populariteit). Hits zoals howlin for you en lonely boy hebben ze sindsdien ook niet meer gehad. Persoonlijk denk ik niet dat zr in staat zijn om anno 2023 nog een dag op werchter te (co-)headlinen.
Nee dat denk ik niet. Ik zou het wel goede "verjonging" vinden en gezien de vorige passages een logische opzet.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.554
7.214
Uiteindelijk zal het erop neer komen dat over 30 jaar de meerderheid van de huidige generatie in vergetelheid is geraakt. Volgens mij las ik dat Yannick dat zei ergens, en daar zal hij waarschijnlijk ook gelijk in krijgen. Een eigenaar van een platenzaak heeft ooit eens een vergelijkbaar iets gezegd over de jaren 80 en de gehele glamrock en -metal wereld; als je een willekeurige band uit die tijd opzet dan is de kans groot dat het rommel is. (Maar wie weet zitten er ook gewoon nog pareltjes in verstopt)

Tegenwoordig is met YouTube, Spotify en dat soort dingen het wel makkelijker om muziek te verspreiden dan vroeger. Nu kan iedereen makkelijker zijn muziek verspreiden dan vroeger, waarbij je toen toch meer afhankelijk was van een platenlabel en de radio, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk ook nog een hele commerciële werking achter zit.

Het niet langzaam opbouwen van de positie op het affiche is ook gewoon inspelen op de ‘hype’ van een band en is denk ik niet iets van de laatste tijd. Dat hebben ze toch altijd gewoon gedaan? Guns N Roses als voorbeeld van een paar pagina’s terug, na 4 jaar al in Wembley, een paar weken voordat Use Your Illusion werd uitgebracht (waar wel meerdere nummers al van werden gespeeld). Het was enorm populair (ga ik vanuit, ik bestond nog niet ten tijde van Guns N Roses op Wembley), dus inspelen op de hype en flink geld verdienen. Hetzelfde met alle reünies, dat is een enorme hype en mensen willen het zien, dus wordt er commercieel gebruik van gemaakt. Guns N Roses en RATM als voorbeelden. Blur wordt genoemd, is dat een reünie ding? Daar weet ik te weinig van. Als ooit Oasis weer samen gaat, dan gaat ook de hele wereld los (behalve ik, zeikmuziek, mijn mening).

Wel ooit in een biografie gelezen dat in de tijd van grote platenmaatschappijen het uiteindelijk allemaal draaide om het derde album, als je na drie albums nog niet bekend was, dan kon je er wel mee ophouden was het idee, dacht ik.

Billie Eilish zou verder gewoon een top boeking zijn, het verkoopt en mensen vinden het leuk. Maakt dus ook niet uit dat ze pas een x aantal albums heeft, als het verkoopt dan is het goed.

En dan zien we over 30 jaar wel of iemand haar dan nog kent, maakt niet zoveel uit, als je er nu gewoon van kan genieten, dan is het allemaal dikke prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero en Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.995
Komt het voor een festival als Werchter of Pinkpop inderdaad globaal op uit ja.
Klopt ook hoor. Het is geen sneer naar Koekdoes (en ik riep zelf gisteren min of meer hetzelfde over Madonna in het Pinkpop topic). Maar zie hier de tendens van de huidige festival scene in een notendop.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.099
Dat is altijd al zo geweest. Mainstream festivals boeken logischerwijs nou eenmaal headliners die mensen leuk vinden en die goed verkopen. Je zet geen onbekende act die 90 procent niet boeiend vindt op zo'n spot.

Alhoewel.... Imagine Dragons mocht ook headlinen en daar vond ook geen mens een klap aan. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: SvenH23

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.224
739
dus!!!!
eigenlijk is billie eilish volkomen kut, maar de mensen pruimen het, dus zou ze kunnen headlinen op werchter!

:unsure: :unsure: :unsure:

nou om eerlijk te zijn......

Klopt volkomen!!😁😁😁

het optreden van haar op glastonburry was voor mij een grote teleurstelling, je hoorde haar amper zingen, ze zong overduidelijk over een bandje mee, ze kan niet echt zingen, ze kan niet dansen , ze kan volgens mij geen instrument spelen. ze schrijft niet haar eigen muziek, dus ik vind haar geen geweldige artiest
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.995
3.678
Die liveshows vallen mij ook vies tegen ja. Swift zingt tenminste, en daarbij, ook meer materiaal om te headlinen. Dus bevestig maar!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.099
Optreden op Glasto was me iets te kort en vond het her en der jammer dat ze gewoon haar zaalshow door midden had gehakt en als festivalshow bracht, maar vond het kwalitatief wel gewoon een goed optreden. Zuiver bij stem, goed gezongen, vette show.

Dat gezegd, ik als ze de keuze moeten maken zie ik ook liever Swift in 2023 op RW dan Eilish. Die wil ik al jaren live zien. :D
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.995
Optreden op Glasto was me iets te kort en vond het her en der jammer dat ze gewoon haar zaalshow door midden had gehakt en als festivalshow bracht, maar vond het kwalitatief wel gewoon een goed optreden. Zuiver bij stem, goed gezongen, vette show.

Dat gezegd, ik als ze de keuze moeten maken zie ik ook liever Swift in 2023 op RW dan Eilish. Die wil ik al jaren live zien. :D
Ze komen waarschijnlijk geen van beide ;)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.554
7.214
Klopt ook hoor. Het is geen sneer naar Koekdoes (en ik riep zelf gisteren min of meer hetzelfde over Madonna in het Pinkpop topic). Maar zie hier de tendens van de huidige festival scene in een notendop.

Daarvoor moet je denk ik inderdaad meer naar de specifiekere festivals gaan, om die tendens niet in zulke mate te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.054
The black Keys hebben er in 2010 gestaan als tweede op de main en in 2014 als sub voor pearl jam. Wat ik dus bedoelde is dat ik het nu tijd is ze groter het te zetten als echte co-head met een losse aankondiging voor de eerste keer. Goede gestage opbouw in dezelfde lijn als met de albums. Dat ze er voor het eerst zouden staan zeg ik nergens.

Natuurlijk haal ik pop artiesten aan die snel boomen. Welke rockbands doen dat tegenwoordig? Ik ken geen rockband die met 1 of 2 albums headliner wordt op festivals. Een Royal Blood of GvF bijv moet qua mij betreft ook in kleinere stappen groeien ipv meteen gebombardeerd worden tot sub. Zoals maneskin terecht als derde op main stond een vanuit die positie door moet groeien.

Geen idee waarom je bij mijn reactie moet aanhalen dat het ROCK Werchter is? Ik wil juist een editie met Swift, Lamar, the XX en Gorillaz. Alle 4 een eigen dag en ik vind ik het prima qua headliners terwijl ik de rock niet mis. Ik vond dit jaar TOP en ID ook te verdedigen (hoewel dat dan weer niet mijn smaak is).
Omdat The Black Keys net zoals de resem bands die ik eerder opnoemde niet groter zijn geworden of niet gepusht om hen hier richting headliner te krijgen.

Dat is het punt nu net. Bij popacts zie je een snellere boom dan elders (zie ook Olivia Rodrigo die Vorst straal uit verkoopt), wat je bij bands of artiesten die klassiek op Rock Werchter staan niet gebeurd. Het ding is dat die acts (zie een Arctic Monkeys, Kings Of Leon), dat je zo'n type bands niet meer ziet gepusht worden omdat de markt / aard van het festival het hen niet gemakkelijk maakt en ze daardoor ergens 's middags blijven hangen. Krijg je ook zo'n scheve situaties waarbij een The 1975, Foals of Biffy Clyro in de UK grote festivals headlinen en hier is dat dan.. niet zo.

Dat gaat niet om jouw reactie, maar een algemene vibe die hier heerst. ;)
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.432
4.572
Omdat The Black Keys net zoals de resem bands die ik eerder opnoemde niet groter zijn geworden of niet gepusht om hen hier richting headliner te krijgen.

Dat is het punt nu net. Bij popacts zie je een snellere boom dan elders (zie ook Olivia Rodrigo die Vorst straal uit verkoopt), wat je bij bands of artiesten die klassiek op Rock Werchter staan niet gebeurd. Het ding is dat die acts (zie een Arctic Monkeys, Kings Of Leon), dat je zo'n type bands niet meer ziet gepusht worden omdat de markt / aard van het festival het hen niet gemakkelijk maakt en ze daardoor ergens 's middags blijven hangen. Krijg je ook zo'n scheve situaties waarbij een The 1975, Foals of Biffy Clyro in de UK grote festivals headlinen en hier is dat dan.. niet zo.

Dat gaat niet om jouw reactie, maar een algemene vibe die hier heerst. ;)
ik denk dat de vraag ook wel ergens is: wil je dat volk wel op je festival. pukkelpop toestanden waar een heel deel een halve dag wacht voor billie eilish en daarna gewoon terug vertrekt, en daarmee zo goed als geen drank of eten koopt op je festival.

los van het feit dat een concert publiek niet altijd zich vertaald naar festivalpubliek of omgekeerd.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.099
ik denk dat de vraag ook wel ergens is: wil je dat volk wel op je festival. pukkelpop toestanden waar een heel deel een halve dag wacht voor billie eilish en daarna gewoon terug vertrekt, en daarmee zo goed als geen drank of eten koopt op je festival.

Dat is bij een, noem eens wat, Metallica toch exact hetzelfde?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.432
4.572
Dat is bij een, noem eens wat, Metallica toch exact hetzelfde?
is wel een ouder publiek natuurlijk, die wel vakerde middelen hebben om de dag te dragen op bierverkoop alleen en metallica heeft dat trouwens niet gehad dit jaar door die reservatie van het voorvak
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken