Niemand heeft het hier toch over 'scherpe boekingen'? Wél over het feit dat je op RW tijdens pakweg de laatste acts altijd een mooi alternatief hebt. Grote namen die het missen van een headliner rechtvaardigen. En die in vele gevallen gewoon BKS- of DTRH headliners zijn.
Of Stromae of Iggy Pop
Of RHCP of Editors
Of Muse of Fred Again..
Of Arctic Monkeys of Rosalia
Of The Cure of Kylie Minogue
Of Florence and the Machine of TGTBATQ
Of Metallica of Moderat
Of Muse of Underworld
Of Tool of Robyn
Dit heeft niets te maken met veilige boekingen of wat dan ook, maar met het feit dat het allemaal grote namen zijn. Terwijl je op Pinkpop met een koptelefoon kan gaan silent disco-en als enige optie als die laatste act je niet boeit.
En op Lowlands heb je 4 alternatieven tijdens de headliner. Zo blijven we bezig. Maar daarom ga ik naar beide niet (meer). In beide gevallen is het aanbod te weinig, ook als is er een “alternatief”. Ik val niet echt weg van een combi Stomae vs Iggy Pop als ik dat neer zet tegenover een alleen Pink optie. Ik krijg er een beetje een Wij Zijn Ajax, Wij Zijn De Beste gevoel bij dit soort opmerkingen. Terwijl zowel Werchter als Pinkpop geen resultaten neerleggen waarmee je door de eerste ronden van de Champions league komt.
Wat dat betreft vind ik dat beide majors vernieuwender mogen en moeten zijn. En dat staat los van je podium indeling imo of de hoeveelheden aan aanbod.
Beide trekt niet echt aandacht meer voor mij, en op zo’n moment maakt een wel of geen alternatief tijdens de headliner ook geen zak meer uit. Dat wil ik er mee zeggen.
ik koop denk ik eerder een kaartje voor een festival met vernieuwende namen en misschien minder mijn ding, dan een festival wat misschien wel mijn ding is/was, maar stuk voor stuk al veel te vaak live gezien. Kwa dat betreft zouden meer Coachella-achtige majors hier meer welkom zijn.