Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Timmetje wrote:

RubenFrusciante wrote:
Laten we die zooi alsjeblieft ver van zo’n mooi muziekfestival houden.
Ga een weekje naar Tilburg, hebben ze een prachtige kermis.
Alleen de gedachte al dat je het geld van Richard Ashcroft of Balthazar of wat dan ook zou gebruiken om een kermis neer te zetten…


Ik betwijfel of dat geld uit hetzelfde potje komt.
1f609.svg


Dat is dus echt precies wat ik bedoel.. doe dat kermispotje weg en gebruik het geld voor het programma..
Die kermis en die mensen gaan daar geen weekend gratis staan, terecht natuurlijk, dus ja dat is allemaal geld wat gebruikt kan worden voor artiesten.
Die kermis is ook niet gratis voor de festivalgangers natuurlijk (toch op Graspop niet), denk niet dat het per se een verliespost hoeft te zijn, anders hadden ze het al lang afgeschaft wellicht.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Dat is zoals Joe zegt juist niet een verliespost. Volgens mij moeten de mensen die op het terrein staan een deel van de winst aan het festival afdragen. Dat betekent juist meer inkomsten ipv meer uitgaven.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Hoe die kosten precies verdeeld zijn, weten we toch niet. Kan wel zeggen dat het winstgevend is, maar aangezien het nog niet op RW staat, kan niemand daar een zinnig woord over zeggen. Wij zullen het hierover nooit eens worden, en dat is ook prima, maar waarom zou je een kermis op een festival zetten? Winst? Die heb je ook als je goeie bands boekt, omdat er dan meer mensen komen, je een betere naam maakt, zodat volgende jaren ook meer mensen komen. Maar wat al paar keer gezegd is hier, ik vind de indeling van Rock Werchter echt prima. Er zijn gewoon ontspanningsplaatsen, speciaalbier/martini/bacarditentjes. Gewoon benieuwd, als er een kermis stond, zou je dan wel het hele weekend zijn gaan, i.p.v. alleen de donderdag voor P!nk?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Voor mij hoeft dat ook niet op Werchter te staan hoor, Werchter is prima zoals het is. ik zou ook niet weten waar ze dat zouden neerzetten.

 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Uiteindelijk hoeven randzaken zoals kermissen of wat dan ook voor mij ook niet per se. Ik vind het terrein van Werchter eigenlijk wel goed zoals het is; bijna volledig ingericht voor de muziek en een paar mooie plekken om te chillen. Het enige dat eigenlijk mist is wat meer schaduwplekken (bomen).

Wat me vorig jaar het meest gestoord heeft was de toegang tot de Hive (op woensdag), heb daar toen uren in de rij gestaan. Was dat dit jaar wat beter geregeld? En was het daar nog steeds zo dat er steeds nieuwe stukken geopend werden?

Helemaal mee eens. Een paar goede schaduwplekken en dan ben je er! Die komen natuurlijk met de jaren, zodra die bomen meer volgroeid zijn.

Ben ook benieuwd naar The Hive op woensdag dit jaar. Hoe was dat? Dat was andere jaren echt drama. In 2017 en 2018 echt uren gewacht om door beide ingangen te komen. En dan ben je er door, kun je nog een dik half uur rondzwerven op de camping om een geschikte plek te vinden, omdat deze super vol zat en de overige zones nog niet open gingen. En dan kwamen wij echt tijdig aan in Werchter (begin van de middag).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.313
5.781
Haha er wordt nu echt al een week gevraagd naar de woensdag ervaringen op The Hive, en niemand antwoord. Was er niemand van het forum woensdag al op The Hive? Of sliep men allemaal ergens anders?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.443
4.595
C3 hier, heel erg proper achtergelaten. Vrij stil, jammer dat kampeervuurtje niet mee mocht maar achteraf gezien was echt gewoon te ver om snel iets te gaan koken en terug te keren
 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
Het heeft even geduurd, maar hier ook mijn verslag van 4 dagen Werchter.

Donderdag:
Begonnen met Black Box Revelation, ze stonden natuurlijk veel te vroeg en in een te kleine tent, maar wel lekker om mee te beginnen. Stond ook vooraan, zoals bij de meeste concerten. Goed voor de beleving en relatief weinig (of in ieder geval minder) last van praters.
Daarna snel door naar Mogwai. Ik was er niet zo bekend mee, maar vond het verrassend goed klinken. Blij dat ik ben gaan kijken.
Vervolgens Olafur Arnalds, wat was dat mooi. Omdat ik vooraan stond gelukkig weinig last gehad van praters, in tegenstelling tot anderen, zoals ik heb gelezen, dus bij mij kwam het wel goed over.
Daarna Richard Ashcroft. Een heel sterk optreden en het op een na beste optreden van de eerste dag.
Snel door naar Charlotte Gainsbourg. Had haar op BKS ook al gezien, dus wist al wat te verwachten. Wederom een prima optreden.
Daarna mijn headliner voor deze dag Elbow. Wat een heerlijk optreden was dat! Eentje voor de top 5 van het weekend.
Daarna nog even bij P!nk gaan kijken, maar zoals als eerder aangegeven hier, vond ik het ook echt helemaal niks. Na die kleffe nummers met de gitarist voor op het podium, heb ik het nog 2 nummers geprobeerd, maar ben snel afgehaakt. Voor mij de minste headliner in de laatste jaren.

Vrijdag:
In tegenstelling tot de meesten hier, vond ik het overall gezien helemaal niet zo’n beste dag. Het begon en eindigde sterk, maar daar tussenin vond ik het niet bijzonder.
Maar dus een sterk begin met Whispering Sons . Ik denk dat ze beter in een tent hadden gestaan, maar toch was het heel sterk.
Daarna Nothing But Thieves . Ik vond dit een prima optreden van een erg leuke band.
Daarna begon voor mij al het lange wachten op The Cure. Eerst naar Warhola geweest en wat stond de tent vol zeg, niet verwacht. Maar al met al wel een leuk optreden. Daarna Yonaka. Heb hen vorig jaar ook al op Pukkelpop gezien en ik vond wel dat ze al weer gegroeid waren. Desalniettemin was ik vorig jaar meer onder de indruk dan nu. Maar toch leuk om weer gezien te hebben.
Daarna Janelle Monáe geprobeerd, vanwege de positieve verhalen vooraf over haar. Het was inderdaad een strakke show, maar daarom ook heel afstandelijk en geen enkele interactie met het publiek. Ik vind haar muziek ook biet bijzonder, dus na 20 min weer gegaan, omdat het mij niet kon boeien.
Na lang wachten daarna dan eindelijk The Cure. Wat was dat geweldig, de tijd is gevlogen! Voor mij de gedeelde nummer 1 van het weekend samen met een act die nog moest volgen.
Daarna Tool nog. Ik was er niet echt bekend mee, maar vond het goed klinken. Mooie visuals ook. Persoonlijk vind ik het jammer dat je de band zelf nauwelijks ziet. Ik was na The Cure uit het voorval gegaan en stond wat verder af. Dan zie je dus alleen de visuals en de lichtshow, die overigens ook mooi was. Ben na een uurtje gegaan, omdat het wel laat werd en ik nog met de auto naar mijn b&b moest rijden.

Later meer over de overige dagen.
 

professorpint3000

Playlistbediener
10 mrt 2019
39
7
Haha er wordt nu echt al een week gevraagd naar de woensdag ervaringen op The Hive, en niemand antwoord. Was er niemand van het forum woensdag al op The Hive? Of sliep men allemaal ergens anders?
Tja, wat valt erover te zeggen. Rond half 12 op leuven aangekomen om de ergste hitte te vermijden (en de gigantische rij van rond 3 uur vorig jaar). Na een erg korte rij maar ook beperkte pendelbussen toch nog 40 minuten gestaan voor we onderweg waren. De rijen op de hive vielen mee (+- 20 min) en er werd voldoende water en fris (slimme sponsoractie!) uitgedeeld en er was een overkapping opgebouwd voor de ingang. Doordat we op de myspace zaten vanwege onze grote groep konden we via een andere ingang direct doorlopen. De rest van de dag met de buren in de schaduw gehangen.
Opvallend was dat op dat gedeelte veel internationals zaten die verzekerd wilden zijn van een plek en daarom voor de myspace kozen, wel erg gezellig koffie en ontbijt mee gedeeld de andere dagen. 's avonds bij de bacardi "afbeukschuur" gaan kijken, de StuBru dj contest winnaar deed het aardig, leuke opgebouwd van reggaeton radiohitjes, via poppy dance naar meezing rock nummers. Prima na een dag vol pintjes op de camping. Rond 11 begon Black Mamba. Normaal best een goede boeking, maar voor mij als niet hiphop kenner toch iets te zwaar na al die bekende meezingers. Misschien niet de beste spot voor haar. Na 1en toch nog even gaan kijken maar het werd meer van dezelfde hitjes.
Absoluut gezellig dus, maar de andere dagen hakken er wel extra hard in en ik denk niet dat je echt iets mist als je een dag later komt. Verder een degelijke camping zonder rijen bij de kitchen voor heet water, medium rijen voor de (gratis) douches maar toch vervelend lange rijen bij de wcs. Camping werd iets netter achtergelaten dan de rest van de hive in mijn herinnering. Het extra geld wel echt waard voor mij!
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.140
1.175
Geweldige editie, super weer, en inderdaad: die organisatie man! Letterlijk nooit langer dan 30 seconden moeten wachten op de pintjes, voor eten ook nauwelijks moeten aanschuiven, voor toiletten al helemaal niet. Aan de ingang ook maximum 2 minuten denk ik :) Meer schaduw, verneveling, hervorming aan de Slope, festivalmedewerkers die komen vragen om recht te staan als je een kwartier voor het optreden begint nog neerzit in een tent, het perfecte geluid op de wei (!) en in de tenten enz enz. Ongelooflijk top!

De optredens: ondanks dat ik dit ervaar als 'de minste affiche in jaren' toch heel wat steengoede optredens gezien:

1. Tool (ben helemaal niet zooo een fan, maar man, hier kan je niet tussenuit: wat een virtuositeit, hoe strak en overweldigend kun je spelen? Helemaal omver geblazen!)
2. New Order (alles paste perfect: uitzinnig publiek, band die er zin in had, die visuals, eerbetoon aan het Joy Division-verleden... Die band lijkt herboren!)
3. The Good, The Bad and The Queen (die twee albums komen live helemaal tot leven, wat een held is Albarn toch! Al vond ik het eerste stuk van de set beter, ik had de indruk dat Albarn tegen het einde toe wat te dronken werd)
4. The Cure: topshow, Robert in zijn nopjes
5. Mogwai: wat een wall of sound, Rano Pano was, net als de andere songs overigens, geweldig! Verslavende muziek!
6. The Murder Capital: beste optreden dat ik op The Slope gezien heb, zeer overtuigend en meeslepend!
7. Richard Ashcroft: gewoonweg een heerser, leve britpop!
8. Mac DeMarco
9. Underworld
10. Charlotte Gainsbourg
11. Parkway Drive
12. Zeal and Ardor
13. Olafur Arnalds
14. Strand of Oaks
15. Paul Kalkbrenner

Dit waren echt allemaal TOPconcerten!

Voorts nog genoten van The Vintage Caravan, Maribou State, John J Presley, Beirut, Donny Benet, The Slow Readers Club, Mumford and Sons, Sports Team, De Staat en de Apero.

Dé tegenvaller: All them Witches: heb toch al veel betere openers in dat genre gekend, een beetje een dertien in een dozijn-band

En P!nk... Mja, ik heb ze een kans gegeven, het hele optreden gezien... Wel goed gezongen hoor, ze kwam oprecht over... Maar uiteindelijk muzikaal toch mijn ding niet gebleken.
 

Jitse

Playlistbediener
28 okt 2015
12
0
Haha er wordt nu echt al een week gevraagd naar de woensdag ervaringen op The Hive, en niemand antwoord. Was er niemand van het forum woensdag al op The Hive? Of sliep men allemaal ergens anders?

Wij kwamen woensdagmiddag rond een uur of half 2 aan op de parkeerplaats. Voor de hoofdingang 10 minuutjes moeten wachten en een half uurtje voor de tassencontrole. Dit viel allemaal erg mee. En zoals hierboven al genoemd was, werd er continu water uitgedeeld en hingen er grote schaduwdoeken.
Toen we door de tassencontrole waren, plekje zoeken op de camping.
We zijn zo rechtdoor gelopen richting Comfort Zone 3, degene helemaal achteraan. Bijna daar aangekomen kwam er een mooie spot vrij voor onze 3 tentjes en konden we meteen zitten. Was dit jaar top!
 

Kaasrasper

Campingartiest
14 jan 2015
81
28
Nog ff over P!nk, best een okay show hoor, met veel spectaculaire stukken e.d. Alleen vond ik haar zó Amerikaans. Die filmpjes tussendoor waren zo verschrikkelijk klef. Oprecht kan ik het niet echt noemen.

Dan vind ik het show-element bij bijv. Rosalía, Lizzo en Janelle Monáe toch een stuk vuriger en spontaner (okay bij Monáe was het ook wel heel strak geregisseerd, maar toch).

Over The Hive: Wij waren er woensdag om 15.00. Allemaal prima, maar die Hunger Games-achtige situaties waarbij ze stukken veld opengooien en iedereen als beesten tekeer gaat om z'n tent neer te zetten was echt crazy. Wij overwegen volgend jaar op A1 te gaan staan.
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
405
90
Over The Hive: Wij waren er woensdag om 15.00. Allemaal prima, maar die Hunger Games-achtige situaties waarbij ze stukken veld opengooien en iedereen als beesten tekeer gaat om z’n tent neer te zetten was echt crazy. Wij overwegen volgend jaar op A1 te gaan staan.

Heb je dan liever dat ze Pukkelpop gewijs met een lange draad over het terrein staan en telkens 3 meter opschuiven? Dat is ook pure chaos/oorlog hoor... :D
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Dat deden ze hier ook…

Hetzelfde op graspop.
Laten ze eerst meer mensen dan ze plaats voor gaan maken op alle stukjes langs de lijn aanschuiven, om dan enkele meters met die lijn op te schuiven. Waar dan iedereen die ruimte inneemt, met tenten en groepen die te groot zijn om in die stukken te passen maar je jezelf er toch moet inwringen.
Onze groep had dit jaar niet eens een 'binnenpleintje' om met z'n allen tussen de tenten te zitten (mede door het proberen opschuiven voor andere groepen rond ons die er anders hun tent niet tussen kregen).
Toch een beetje jammer want het is zo gezellig om daar in de voormiddag bij elkaar te zitten.

Vorig jaar was dat touwensysteem trouwens helemaal gefaald door het openen van een 2e ingang halverwege de wei en wie daar binnenkwam had vrij spel. Gevolg: camping natuurlijk veel te snel 'vol' en iedereen een zee van ruimte. Vrienden mochten op vrijdagavond al niet meer binnen, tot ze meldden dat ze zelf geen tent bij hadden. Ik denk dus dat ze dit jaar heel strikte opschuif-orders hadden meegekregen...
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
ik ga al jaren donderdagochtend naar de A1 en kan gewoon rustig mijn tentje opzetten. Ieder jaar hetzelfde plekje.
 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
Hier nog het 2e deel van mijn verslag.

Zaterdag:
Voor mij de best gevulde dag met ook nog de meeste clashes.
Begonnen met Portland. Dit klonk heel goed en was lekker om de dag mee te beginnen. Ook wel aandoenlijk om te zien dat ze zo dankbaar zijn en er zelfs emotioneel van werden. De tent was ook behoorlijk goed gevuld zo aan het begin van de dag, niet verwacht.
Daarna toch niet gekozen voor Miles Kane, mede ingegeven door de warmte, en geen spijt van gehad. Ben dus naar Strand Of Oaks geweest en wat was dit goed zeg. Ik was er nog niet zo bekend mee, maar ben helemaal overtuigd. Zeer sympathieke kerel ook.
Aangezien ik bij SYML niet meer naar binnen kom (wat niet zo erg was), doorgelopen naar de Slope. Daar begon The Murder Capitel. Dat was wel een leuke verrassing, zeer energiek en ook wel maf natuurlijk. Prima om ze gezien te hebben.
Daarna Bear's Den. Ik hou er wel van, maar vind ze in de Barn beter uitkomen, alhoewel ze zich prima staande hielden. Daarna 1 van de beste optredens van het weekend, Aurora. Ik heb haar al meerdere malen gezien, maar ik blijf haar geweldig vinden en kan er geen genoeg van krijgen. Ze weet me altijd weer te raken. Helaas daardoor niet meer bij Angele binnen kunnen raken, dus heb noodgedwongen het optreden buiten gevolgd, samen met heel veel anderen. Zij had makkelijk op de Main gepast. Is wel jammer natuurlijk, op zo'n scherm heb je niet de beleving in vergelijking met het live te zien. Zag er wel goed uit.
Daarna Florence + The Machine opgeofferd voor het beste optreden (samen met The Cure) van het weekend, The Good, The Bad & The Queen! Ongelooflijk wat Damon het publiek weet te pakken en te entertainen. Echt een hoogtepunt van deze editie.
Daarna snel door naar Mumford & Sons en ik vond dit ook een prima optreden. Stond wat verder weg dan ik wilde, maar toch genoten. Er is helemaal niets mis met hen als headliner. Ik vind hun laatste 2 albums ook erg goed.

Zondag:
Voor mij was de zondag toch de minst gevulde dag, mede door het voor mij ongelukkige tijdschema. Begonnen met Sports Team, maar wat was dat slecht zeg! Met afstand het slechte wat ik heb gezien. Hun muziek kon me niet bekoren en ik kon er al helemaal niet naar kijken. Toch blijven staan, omdat ik graag een goed plekje wilde voor De Staat. Dit was een prima optreden waar ik me goed mee geamuseerd heb. Witch doctor blijft altijd leuk.
Daarna naar Laurel. Ze had wat geluidsproblemen, maar ze liet zich er niet door ontmoedigen. Erg leuke spontane meid ook. Optreden was ook meer dan prima, hopelijk gaan we hier nog meer van horen.
Parkway Drive geprobeerd, maar ben toch afgehakt. Dit is gewoon niet mijn ding. Rosalia en Ry X niet gepakt, omdat ik graag Balthazar wilde zien en ook in het 2e voorvak ben gaan staan. Een lekker optreden van een zeer goede band. Heb hier wel van genoten.
Daarna geen New Order voor mij (Heb dit opgelost door naar AFAS Live te gaan in het najaar. Ik wilde namelijk heel graag in het 2e voorvak bij Muse en dit is ook gelukt. Ik heb ze wel beter gezien, voor mij hadden die tussenstukjes niet gehoeven. Die haalden de vaart er wat uit en die tijd had ik liever besteed gezien aan de topnummers die ze aan het einde als medley speelden, maar dus liever volledig had gehoord. Maar desalniettemin heb ik er wel van genoten. Ik ben dan ook een groot fan. Het festival eindigen met Knights of Cydonia kan eigenlijk niet beter.

Alles bij elkaar dus 4 dagen prima geamuseerd en verheug me al weer op volgend jaar.
Ook hier weer de complimenten aan de organisatie. Er is hier al veel over geschreven en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.158
4.282
Kaasrasper wrote:
Over The Hive: Wij waren er woensdag om 15.00. Allemaal prima, maar die Hunger Games-achtige situaties waarbij ze stukken veld opengooien en iedereen als beesten tekeer gaat om z’n tent neer te zetten was echt crazy. Wij overwegen volgend jaar op A1 te gaan staan.

Heb je dan liever dat ze Pukkelpop gewijs met een lange draad over het terrein staan en telkens 3 meter opschuiven? Dat is ook pure chaos/oorlog hoor…
1f600.svg

Nee, gewoon de hele camping open gooien. Werkt bij de A1 ook. Iedereen zoekt gewoon zelf een plekje uit.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.140
1.175
Hier een beetje gezever over het afgelopen weekend, act per act.



Underworld/Muse: Ik neem deze twee samen omdat ik beide maar 20 minuutjes gezien heb. Tot mijn verbazing kon ik bij Underworld nog doodleuk in de tent stappen na de set van New Order. Niet dat dat nodig was: na 20 minuten hetzelfde dreunende deuntje te horen ben ik maar weer schouderophalend uit die tent gestapt. Meh. Bij Muse kwam ik al van een even koude kermis thuis. Een groot déjà-vu gevoel. Natuurlijk: ik stond ver achterin, maar wat een doodse sfeer is me dat net zeg. En laat sfeer nu net het enige zijn waarom ik nog een Muse show zou overwegen.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –


Op naar 2020!

Toch hier nog even op reageren :) Underworld is helemaal niet constant hetzelfde dreunende deuntje :) Van de euforie in 'Two months off' en 'Born Slippy' tot het repetitieve van het -geweldige- Rez/Cowgirl tot het tragere Ova Nova en Nylon Strung tot het beukende en scheurende King of Snake enz.. Best veel variatie in de setlist vind ik!
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.158
4.282
Bij Parkway Drive stond in het rechter voorvak een fotografe foto’s te maken van de show en van de pit. Weet iemand toevallig wie dat was en of die foto’s ergens online staan?

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken