Rock Werchter 2018

Greg

Campingartiest
5 jun 2017
88
0
Ik weet het is nog zeer vroeg, maar het is nooit te vroeg voor eerste kleine voorspellingen voor de volgende editie...

Meer dan de helft van de artiesten die op RW17 spelen waren in het concertseizoen 16-17 op tour. Aangezien al enkele concerten bekendgemaakt zijn, zal ik al eens voorzichtig met eerste namen gooien... Ik vergelijk hierbij hoeveel artiesten in een bepaalde zaal speelden en daarna op RW stonden. Ik heb voor elke band van RW17 geprobeerd een match te vinden die qua stijl, populariteit (oa aantal shows, uitverkocht, ...) of doelpubliek bij elkaar passen.

23 September 2016: Birdy, Cirque Royal ==> Banks (31 October 2017)
8-9 October 2016: Bazart, AB Grote Zaal ==> Girls In Hawaii (4-5 December 2017)
14 October 2016: Dua Lipa, AB Grote Zaal ==> Sigrid (5 November 2017)
15 October 2016: Warhaus, AB Club ==> Nordmann (18 October 2017)
17 October 2016: Seasick Steve, AB Grote Zaal ==> The Sisters Of Mercy (4-5 September 2017)
18-19 October 2016: White Lies, AB Grote Zaal ==> Father John Mistie (12 November 2017)
22 October 2016: Frank Carter & The Rattlesnakes, AB Grote Zaal ==> Mac DeMarco (28 November 2017)
25 October 2016: Crystal Fighters, AB Grote Zaal ==> Fleet Foxes (17-18 November 2017)
27 October 2016: Passenger, Cirque Royal ==> Nick Murphy (27 November 2017)
30 October 2016: Whitney, AB Club ==> SWMRS (24 September 2017)
2 November 2016: Agnes Obel, AB Grote Zaal ==> Douglas Firs (28 October 2017)
3 November 2016: Glass Animals, Botanique Orangerie ==> Lola Marsh (6 November 2017)
4 November 2016: Warhola, AB Grote Zaal ==> Bry (7 November 2017)
7 November 2016: Nathaniel Rateliff & The Night Sweats, AB Grote Zaal ==> Weezer (18 October 2017)
9 November 2016: The Kills, Arenbergschouwburg ==> Mauro Pawlowski (29 October 2017)
11 November 2016: Fatima Yamaha, AB Club ==> Pale Grey (13 October 2016)
12 November 2016: Tourist LeMC, Lotto Arena ==> Bears' Den (17 November 2017)
15 November 2016: Mura Masa, Vooruit Gent ==> Little Dragon (17 November 2017)
27 November 2016: Rag'N'Bone Man, Botanique Orangerie ==> JP Cooper (23 November 2017)
7 December 2016: Oscar & The Wolf, AB Grote Zaal ==> Intergalactic Lovers (2 November 2017)
10 December 2016: Above & Beyond, AB Grote Zaal ==> Petit Biscuit (27 November 2017)
12 December 2016: Jain, AB Grote Zaal ==> Oh Wonder (12 December 2017)

Als ik 3 artiesten zou mogen kiezen die zeker op RW18 zouden moeten spelen zouden dat ... zijn:
- Sigrid
- Banks
- Oh Wonder

Ik ga voor de vrouwenpower (gelijke rechten... je weet wel :) )... Voor wie zouden jullie kiezen?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Father John Misty, Mac DeMarco, Fleet Foxes, Nick Murphy en Intergalactic Lovers zie ik wel langskomen volgend jaar!

Ik vind wel dat het nog wat te vroeg is om over deze grootte van artiesten al te speculeren. Binnenkort zal er wel een officieel geruchtenforum openen voor RW18 en dan kunnen we beginnen spreken over headliners. Laten we eerst nog genieten van RW17! :)
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Van de pot gerukt wishlistje:

Gorillaz
The Strokes
Pearl Jam
The Police rëunie (was Pinkpop daar niet mee bezig?)


Maar verwacht meer The Killers, Coldplay en Metallica
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Rise Against is wel een kanshebber.
Stonesour zou ik leuk vinden, maar gaat waarschijnlijk eerder naar GMM.
Qotsa als sub. En ik blijf net zo lang Tool roepen tot ik een keer gelijk krijg.
 

Diego1231617899554

Campingartiest
13 dec 2015
78
0
Qua headliners gok ik voorlopig op:

- Pearl Jam (Mits ze na Eddie`s solo-tour de studio induiken voor nieuw werk, kan ook zijn dat hij een sabbatjaar neemt denk ik)
- Metallica (Slaan RW nooit over bij een festivaltour)
- QOTSA (Kunnen dit zeker aan, identiek aan AM in 2014)
- The Killers (Afhankelijk hoe goed hun nieuwe plaat is)

Waarschijnlijk zal er echter wel een niet-rock-headliner bij zijn, maar laat ons voorlopig nog dromen van dit viertal :D

 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Qua headliners gok ik voorlopig op:

– Pearl Jam (Mits ze na Eddie`s solo-tour de studio induiken voor nieuw werk, kan ook zijn dat hij een sabbatjaar neemt denk ik)
– Metallica (Slaan RW nooit over bij een festivaltour)
– QOTSA (Kunnen dit zeker aan, identiek aan AM in 2014)
– The Killers (Afhankelijk hoe goed hun nieuwe plaat is)

Waarschijnlijk zal er echter wel een niet-rock-headliner bij zijn, maar laat ons voorlopig nog dromen van dit viertal
1f600.svg

Geloofwaardig lijstje (kans is groot dat ze alle 4 festivals zullen doen) en ik zou daar zelfs eventueel nog The National aan toevoegen als coheadliner, die zouden al bevestigd zijn voor Primavera Sound 2018. The National kan dan bv samen met The Killers wat toch redelijk gelijkaardig is aan Arcade Fire met Kings Of Leon.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
The Killers zie ik niet gebeuren als coheadliner, enkel als sub. Waren in hun meest populaire periode ook slechts sub op RW, en die periode ligt ook alweer 9 jaar achter ons bij de volgende editie. In het beste geval zie ik ze coheadliner met een artiest die in theorie ook zelf een dag zou moeten kunnen dragen (pakweg QOTSA of Arctic Monkeys).

Ik zie dit momenteel als de grootste kanshebbers:
-Metallica: Zoals gezegd slaan die zo goed als nooit Werchter over bij festivaltours.
-Muse: Nieuwe plaat, dus we zullen hen voor de volledigheid ook noemen.
-QOTSA: Publiekslievelingen en eindelijk de stap naar (co)headliner gezet.
-Gorillaz: Festivaltour zit naar verluidt in de pijplijn.
-The National: Publiekslievelingen met eindelijk een nieuwe plaat, bevestigd voor Primavera, ondertussen toch wel klaar voor de stap naar coheadliner.
-Kendrick Lamar: Sterk gerucht voor Primavera, Werchter doet niet zo graag aan hoge spots voor hiphop maar deze zou toch echt niet te missen zijn.
-Arctic Monkeys: Zitten momenteel in de studio, dus de kans is reëel dat die nieuwe plaat tussen nu en RW18 in de winkels ligt.
-Mumford & Sons: Geen idee in welk kader ze momenteel touren, maar als die tour nog even doorgaat kunnen ze natuurlijk ook op Werchter passeren.
-Depeche Mode: Dit jaar de festivals bewust vermeden, volgend jaar wel een passage? Past dan wel weer beter in het donker op TW Classic.

Voorlopig dus niet echt veel kanonnen die op zichzelf vlot een dag kunnen uitverkopen, maar die dingen veranderen altijd wel nog (Linkin Park, SOAD en FF waren dit jaar toch ook best verrassend). Coldplay en U2 zoemen elders rond, maar artiesten die met de vingers in de neus het Boudewijnstadion uitverkopen zullen ze wel opzij houden voor Classic en Boutique, zeker nu die laatste weeral eens een kutverkoop achter de rug heeft. Pearl Jam weiger ik voorlopig mee te tellen, als ze daadwerkelijk twee jaar op rij geannuleerd hebben omwille van terreurdreiging gaat dat over een half jaar niet anders zijn.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Coldplay heb ik vlak onder het lijstje uitgelegd waarom ik ze niet snel meer op gewone festivalaffiches zie verschijnen ;) Ed Sheeran is wel een blunder, kort nadat ik in het Pinkpop '18 nog ging zeggen dat hij volgend jaar de Europese majors gaat headlinen.

The XX mag er eigenlijk ook wel bij indien ze volgende zomer nog touren. Imo de grootste 'gemiste kans' van RW dit jaar.
 

Fonske122

Gouden Tip
16 jan 2014
379
56
Verwacht:
Metallica
Ed Sheeran
Gorillaz
Arctic Monkeys

Aangevuld Met
The Killers
Snow Patrol
Muse (afhankelijk van hoe snel ze van plan zijn terug te gaan touren)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
https://www.simplemost.com/fleetwood-mac-confirms-world-tour-2018/

RW, TW, Boutique of Heizel? De tour zal zowieso onder LN zijn dusja
 

TheNational

Randprogramma
12 nov 2012
241
0
Ik verwacht:
Pearl Jam
Ed Sheeran
QOTSA
Gorillaz

En dan hopelijk een sterker dagprogramma dan dit jaar.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Gezien de overige locaties waar hij staat, lijkt dat een headliner te gaan worden. Wat een mottige eerste naam wat mij betreft. Misschien zelfs dé afsluiter van het festival :eek:

Edit: op die site staat dat start verkoop op 8 juli is. Dus zondag na Foo Fighters aankondiging van eerste naam en start VVK de week er na al of wat?
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Ik heb weinig met Ed Sheeran, maar wel erg logische boeking. Ik vraag me af of het echt de bedoeling is dat dit nu al bekend raakte... En op 8 juli al vvk, zou mij echt verbazen... Tenzij ze de komende dagen ook nog Qotsa, The National e.d. bekend maken, maar dat zou een rare strategie zijn, want dan leid je de aandacht voor het huidige festival reeds af naar volgende editie.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Normaal valt Werchter volgend jaar 28 juni tot 1 juli dus Ed Sheeran zal inderdaad de afsluiter worden. Pas het jaar nadien verschuift Werchter weer naar een week later. Of ze verschuiven volgend jaar al naar een week later en Ed Sheeran staat op Boutique?
Wel opvallend dat hij het zelf al aankondigt. Je zou verwachten dat Live Nation en RW het liever zelf aankondigen. Misschien was het nog niet de bedoeling dat dit werd aangekondigd? Tot nu toe lijkt het ook het enige festival op zijn tour, wat op zich echt straf zou zijn.

Dat van die ticketverkoop zal ook enkel gelden voor de stadionconcerten. No way dat RW18 volgende week al in verkoop gaat.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Of Werchter zit in een ander weekend en dit is gewoon een losstaand concert. Dat Sheeran zou komen zat er hoe dan ook aan te komen, maar een los concert op de wei hebben hem er nog al voorgedaan. Ik sluit het niet uit en met meer dan een jaar op voorhand is dit veel te vroeg om aan te kondigen, snap niet dat dit niet beter geregeld is moest hij wel degelijk op RW staan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken