DE Rock am Ring / Rock im Park 2019 - Nieuws en geruchten

Jasper31

Playlistbediener
7 okt 2016
17
17
Nou mensen jullie kunnen gaan plannen. Het speelplan is online!
https://www.rock-am-ring.com/spielplan
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
Yes!! Eindelijk. ben er gelijk even voor gaan zitten en eerste indruk is dat ik bijna alles kan zien wat ik wilde, valt me echt reuze mee. Schema lijkt als volgt te worden inclusief loop en pauzetijd:

Vrijdag
Palisades - Badflower - Deadland Ritual - Halestorm/Power Trip (hangt van de groep af) - Bad Wolves (jammer van Alice in chains) - Beyond the Black - Slash - Smashing Pumpkins - Tool - 1975/Behemoth - Arch Enemy (Erg vette afsluiter voor de nacht, meer dan een uur lang)
Zaterdag
The Hu - Fever 333 (ontzettend lekker begin van de dag) - i Prevail - Starset - Feine Sahne Fischfilet (wil ik eens meemaken) - Dropkick Murphys - Architects (jammer van BMTH) - Sabaton - Slayer - Die antwoord (wat heerlijk geboekt, deze vier bands op dat podium achter elkaar en tijdens Die Arte)
Zondag
Blackout problems - Atreyu - Godsmack - Amon Amarth - The struts - kadavar (of toch Bosshoss) - Tenacious D - BRMC - Slipknot - dan denk ik naar de tent, misschien nog Hot Water Music
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.466
2.955
Jaaa!! Mijn spoorboekje is iets als dit:

Vrijdag:
Badflower - Deadland Ritual - Halestorm - Alice In Chains - Slash ft. Myles Kennedy - The Smashing Pumpkins of Foals - Tool - Arch Enemy

Zaterdag:
Fever 333 - Underoath - Starset - Trivium - Three Days Grace - Architects - Sabaton - Slayer - Die Antwoord

Zondag:
Atreyu of Coldrain - Godsmack - Amon Amarth - The BossHoss - Tenacious D - Slipknot - Hot Water Music

Ik zie voor mij persoonlijk dus twee lastige clashes, waarvan ik er eentje echt vervelend vind: The Smashing Pumpkins vs. Foals. Dat gaat een momentopname worden. Ik had ook The 1975 willen zien, maar die kan ik ook al op Rock Werchter zien.
 

HEYHOLETSGO1617899894

Playlistbediener
17 okt 2017
14
0
Daar gaat ie dan!
drukke vrijdag: Palisades, Badflower, 3/4Deadland Ritual/ Fiend , Halestorm, Alice in Chains, Beyond the Black, While she sleeps, Smashing Pumpkins, Tool/ Behemoth (echte KUT clash!), Arch enemy (had liever AE en Behemoth omgedraaid gezien)
zalige zaterdag: Heerlijk!!! De hele dag voor de Craterstage (met misschien nog een stukje Underoath en BMTH, ligt een beetje hoe m'n benen 't houden. iig weinig lange wandelingen!)
relaxzondag: Blackout problems , Atreyu (evt. coldrain?), Godsmack, Like a storm (+ laatste stukje Amon Amarth), Kadavar, Graveyard, stukje BRMC, Slipknot en Hot water music.

Nu nog lekker weer (beetje zonneke, beetje wolkjes, iig geen regen) een prettig plekje op de Krebsberg (kan pas donderdagavond ergens aankomen) en het feest kan beginnen.
 

simtje

Playlistbediener
27 jan 2018
40
0
vrijdag:
idkhow - deadland ritual - fiend - halestorm - alice in chains - cage the elephant - pumpkins - tool - behemoth

zaterdag:
the hu - the fever 333 - i prevail - starset - feine sahne fischfilet - dropkick murphys - architects - sababaton - slayer - die antwoord

zondag: godsmack - amon amarth - the struts - the bosshoss - kadavar - tenacious d - black rebel motorcycle club - slipknot
 

tooljam

Nieuw lid
1 nov 2017
1
0
Hallo,

Ik wil een kaartje kopen via de site voor de vrijdag, echter staat er dat deze alleen via de post verstuurd kunnen worden en dat het 30 dagen kan duren, terwijl het al over twee weken is. Heeft iemand hier ervaring mee of kijk ik gewoon niet goed?
Alvast bedankt!
 

simtje

Playlistbediener
27 jan 2018
40
0
Geen idee, heb ik nog niet moeten doen.

Heeft er al iemand een suggestie wanneer we een potje kunnen samen drinken?
@Heyholetsgo: misschien een ochtendpils op de camping?
wij vertrekken de donderdagavond pas naar RaR en zoeken ons (hopelijk) een goed plekje uit op Krebsberg.

mogen er bbq's mee op de camping?
Ik heb een mini green egg, maar geen idee of zo eentje binnen mag.
 

HEYHOLETSGO1617899894

Playlistbediener
17 okt 2017
14
0
Geen idee, heb ik nog niet moeten doen.

Heeft er al iemand een suggestie wanneer we een potje kunnen samen drinken?
@heyholetsgo: misschien een ochtendpils op de camping?
wij vertrekken de donderdagavond pas naar RaR en zoeken ons (hopelijk) een goed plekje uit op Krebsberg.

mogen er bbq’s mee op de camping?
Ik heb een mini green egg, maar geen idee of zo eentje binnen mag.


Altijd in voor een ochtendpilske! wordt wel flink zoeken...

Over BBQ staat hetvolgende tussen de FAQ's :
Is barbecuing banned on the campsites?
Disposable and small, enclosed barbecues are allowed. For safety reasons, however, their use can be prohibited because of changing weather (e.g. storms).
To prevent accidents, the use of methylated spirits, petrol or other flammable liquids is prohibited. Only commercial charcoal lighters may be used in accordance with the operating instructions.
 

simtje

Playlistbediener
27 jan 2018
40
0
morgen...
eindelijk...

wij komen rond 18u aan op Krebsberg, (hopelijk) goed campingplekje bezetten, bbq'tje aanleggen en de eerste pintjes naar binnen slurpen.
het weer zit er goed uit voor de komende dagen.

eerste keer rock am ring, ben benieuwd...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
morgen…
eindelijk…

wij komen rond 18u aan op Krebsberg, (hopelijk) goed campingplekje bezetten, bbq’tje aanleggen en de eerste pintjes naar binnen slurpen.
het weer zit er goed uit voor de komende dagen.

eerste keer rock am ring, ben benieuwd…

Hier ook alles gepakt en klaar om morgen om 10 uur in de auto te stappen! Enorm veel zin in, erg veel bands waar ik naar uit kijk.

Geniet er allemaal van en ben benieuwd naar jullie verhalen. Pilsje doen met elkaar lijkt me leuk maar weet eerlijk gezegd niet wanneer dit zou uitkomen. Mijn dagen zitten goed vol. Misschien voordat de eerste bands beginnen? De zondag start op dat gebied wat traag.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.466
2.955
Morgen (donderdag) om 11u de auto in! Heb er echt veel zin in :) Ik heb de luxe dat het voor mij ‘slechts’ m’n eerste zomerfestival is, maar dat drukt de pret allerminst! Kijk momenteel vooral uit naar Tool, Alice In Chains, Halestorm, Slayer, Amon Amarth, Underoath en Slipknot.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
Morgen (donderdag) om 11u de auto in! Heb er echt veel zin in
1f642.svg
Ik heb de luxe dat het voor mij ‘slechts’ m’n eerste zomerfestival is, maar dat drukt de pret allerminst! Kijk momenteel vooral uit naar Tool, Alice In Chains, Halestorm, Slayer, Amon Amarth, Underoath en Slipknot.

En, hoe was het? Kijk momenteel de stream van Slipknot terug en het lijkt erop dat dat fantastisch was om mee te maken.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
Zo. Inmiddels weer thuis en met een biertje aan bijkomen van een heerlijk weekend in de Duitse Eiffel. Omdat ik het zelf leuk vind om te doen en omdat er altijd liefhebbers zijn om het door te nemen, hierbij mijn verslag.

Donderdagochtend om 10 uur in de auto gestapt richting Duitsland. Na een voorspoedige reis zeer dicht bij de camping kunnen parkeren. Alles makkelijk binnen kunnen wandelen en er was geen vorm van controle. Wonderlijk maar wel erg prettig. Plekje uitgezocht en barbecue aangestoken. We stonden op de Green Camping, dit was een goede keuze. Gezellige sfeer overdag en ’s nachts stilte, tevens was de camping erg schoon. Toiletten werden goed bijgehouden. Qua logistiek zat het hier helemaal snor. Als toetje cirkelde elke dag een Rode Wauw boven het terrein, wat een machtig beest. Die was waarschijnlijk wel wat pissig dat zijn jachtterrein vol dronken Duitsers zat.

Het terrein was ongeveer 40 minuten lopen van tent tot ingang, prima afstand en beter dan prakken in een bus. Terrein was nog precies hetzelfde als ik me kan herinneren van 5 jaar geleden. Lekker basic met podia en eetstallen. Naar de hedendaagse Nederlandse standaarden is het toch wat kaal. Weinig gezond eten, geen tot weinig randvermaak, totaal gebrek aan beschutting en bijzonder weinig toiletten. Van al deze zaken heeft onze groep weinig last, maar toch. Het weer was alleen de eerste twee dagen niet optimaal, een forse koude wind waar bijna niet tegen te kleden was. Vrijdagavond en zaterdag overdag was daarom iets meer op karakter (en iets meer bier) door komen.

Nog wel een aparte shout out naar de harde plastic statiegeld bekers. Ideaal systeem en het terrein was hierdoor bijzonder schoon. Als festival kan je bijna niet meer om deze maatregel heen, wij zijn groot voorstander.

De sfeer was wel weer helemaal top. Veel relaxe mensen tegen gekomen, bij ieder optreden een moshpit en feestende mensen. Dat doen ze daar erg goed in Duitsland! Tevens weinig lullende mensen in het publiek, veel focus op de muziek. Daar houd ik van. Maar nu op naar de muziek!

Vrijdag:
Palisades. Ik probeer altijd de eerste act van een festival mee te krijgen en wederom gelukt. Maakte echter weinig indruk, mede door slecht geluid (achterste boxen stonden nog niet aan). Deed dus weinig.
Badflower. Mooi plekje vooraan bij mainstage gevonden voor reeks bands daar. Badflower was een mooie verrassing. Klonk op Spotify al goed maar live nog een stukje steviger, goede nummers, indrukwekkende teksten. Hard genoeg om rockers aan te spreken en emo genoeg voor pubers. Dit kan een grote worden.
Deadland Ritual. Heerlijke zompige hardrock met de bassist van Black Sabbath. Klasse muzikanten en zanger. Kende maar 1 nummers (naast de War Pigs cover) maar luisterde heerlijk weg.
Halestorm. Goede zangeres, goede nummers, rockt soms lekker maar overall gezien toch wat te gemaakt. Heb me met name enorm geïrriteerd aan die kneus van een drummer, wat een theatrale aandachtstrekker. Jammer van de show want de nummer staan wel als een huis. Voorlopig houd ik het voor deze band bij Spotify, daar weten ze mij wel te raken.
Bad Wolves. Lekker genoten bij het kleine podium van deze show, frontman ging er goed voor. De cover van Zombie blijft indrukwekkend. Leuke band.
Slash & Myles Kennedy! Wederom een goed plekje bij mainstage gevonden en genoten van deze twee meesters. Groot fan van Alter Bridge en Slash blijft een meer dan prima gitarist natuurlijk. Prima te verteren hardrock zo in de namiddag.
The Smashing Pumpkins. Na al die jaren eindelijks een live en ze stelden me niet teleur. Beste optreden van de dag, indrukwekkende set en mooi om nummers als Disarm en Tonight, Tonight eindelijk live (en in het donker) te kunnen zien.
Tool. Inmiddels begon de koude wind slachtoffers te eisen in de groep, helaas ten koste van de focus op Tool. Ik vond het een indrukwekkende show, prachtige visuals en krachtig afstandelijk neergezet. Maar toch kwam het niet helemaal binnen, het was minder episch dan ik gehoopt had. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld wel bij A Perfect Circle. De weersomstandigheden zullen hier zeker een rol in gespeeld hebben.
Arch Enemy. Op karakter de kou doorstaan om rond half 2 nog meer dan een uur Arch Enemy weg te kunnen knallen. Geen spijt van, wederom een topshow. Ik houd van deze band.

Zaterdag:
The Hu. Wat een TOPSHOW. En wat een opener van wat de beste dag bleek te zijn. De combinatie van rock en klassieke Mongoolse muziek is live even indrukwekkend als op plaat. Prachtige instrumenten, 8 man op het podium en een doorleefde performance. Publiek ging helemaal los en dit half uur was zo voorbij.
Fever 333. Enorm naar uit gekeken en volledig waargemaakt. Heerlijk losgegaan in een immense pit, wat een energie gaf deze show. Vaandeldragers van een nieuwe generatie activistische rockbands.
I Prevail. Een van de verrassingen van het weekend, wederom een topshow. Na deze drie shows was het weekend eigenlijk al geslaagd. Deze band heeft erg goed naar de eerste Linkin Park cd’s geluisterd, en dit bedoel ik erg positief! Twee zanger (eentje engelachtig en eentje bruut) en lekkere hardcore/nu metal muziek. Die wil ik nog wel eens zien.
Starset. Was een tegenvaller na de hattrick ervoor. Kon niet pakken met een wat maffe theatrale show met kostuums enzo.
Feine Sahne Fischfilet. Hoe moet je dit omschrijven? Duitse feestpunk met toeters en een obesitas frontman die flesjes bier in het publiek gooit. En toch was het vet. We hebben hier echt van genoten en lekker mee staan springen met die gekke Duitsers.
Dropkick Murphys. De sfeer en het bier zat er lekker in na de vorige show dus ze hoefde het alleen maar binnen te koppen, en dat deden ze met gemak. Solide show, alle bekende nummers kwamen voorbij en heerlijk kunnen meeschreeuwen.
Architects. Heerlijke metalcore show in de schemer. Tot mijn verrassing viel dit zelfs in de smaak bij de rest van de groep (houden wel van rock en lichte metal, dacht dat dit te hard zou zijn). Blijft een heerlijke band met emotie en krachtige breaks.
Sabaton. DE show van het weekend voor iedereen. De productie is nog wat groter geworden en presentatie nog wat krachtiger. Nummers als Night Witches, Ghost Division, Bismarkc, The Last Stand kwamen allemaal voorbij. Staan brullen als een malle, topshow.
Slayer. Het afscheid van een grootheid. Mooie show zette ze neer waarbij ze alle vlammenwerpers hadden meegenomen die ze ooit gebruikt hadden. Ik miste wel enige vorm van participatie, zeker bij een afscheidshow. Dit is nooit echt het ding van Slayer geweest natuurlijk maar juist vanwege deze context had ik dit nu wel verwacht. Maar los daarvan was het van Repentless tot Angel of Death headbangen alsof het weer 1985 is. We gaan ze missen.

Zondag (eindelijk 23 graden en zon!!!)
Blackout Problems. Een festivaldag pas starten om 14.45 uur is toch wat laat, wel lekker gezopen bij de tent met elkaar maar van mij mag het wel wat eerder. Zet er een paar jonge bandjes neer en geef hen een podium voor de paar liefhebbers die al vroeger willen starten. Maar los daarvan een aardig optreden, niet meer dan dat. Aangezien het Duitsers zijn was de publieksreactie goed. Een mix tussen pop en rock met een wat sullige frontman/jongen. Ideale combinatie om snel groot te worden dus.
Coldrain. Eerste helft van de show nog even meegepakt, eerste Japanse band uit mijn leven live! De nummers waren wel goed maar de zang was me te zacht en zwak. Daarom raakte het bij mij geen snaar, maar tevens geen straf om naar te kijken.
Godsmack. Jaaa, dit was goed. Wederom eerste keer live gezien, een band met jeugdsentiment voor de hele groep. Wederom een mooie plek vooraan en heerlijk meezingen. De zanger was bijzonder goed bij stem (had verwacht dat de jaren wel wat meer zouden gaan tellen) en zelfs de dubbele drumsolo maakte indruk. Een van de topshows van het weekend.
Amon Amarth. Nu wel een hele show na de afkapping op Fortarock. Wederom van begin tot eind genoten en meegebruld in de pit. Ik houd van deze band, de perfecte balans tussen melodie en kracht. Daarnaast is de zanger live indrukwekkend, knap dat je zo laag kan grunten en nog steeds kan zingen tegelijk.
Kadavar. Inmiddels begon het weinige slaap en vele bier te tellen, dus geen The Struts vanwege een middagdutje op het asfalt en rustig wakker worden bij Kadavar. Dit werkte prima. Lekkere zompige bluesrock om lekker op te knikken. Prima mee vermaakt maar geen band waar ik volgende keer bij vooraan wil staan.
Tenacious D. Misschien is dit toch mijn teleurstelling van het weekend, ook al heb ik bij momenten echt staan genieten. Met name Beezleboss was echt vet, daarnaast kwamen Kickapoo en Metal ook goed uit de verf. Keek erg uit naar de show maar buiten deze hoogtepunten kon het geen indruk maken. De nummers zijn leuk maar niet pakkend genoeg voor een show van 1,25 uur. Bovendien gebeurde er weinig, ik had meer show en humor verwacht dan gebracht werd. Ik ben wel blij dat ik ze eindelijk gezien heb, was een bucketlijst band.
Black Rebel Motorcycle Club. Op plaat kan ik erg genieten van deze band dus toch een poging gewaagd om ze live te zien ondanks de matige live recensies. Helaas hebben de recensenten hierin gelijk. Wat een saaie en zaaddodende muziek. De muziek is natuurlijk niet erg up tempo maar leek of het twee tandjes langzamer gebracht werd. En emotieloos gezongen, geen interactie met het publiek. Of ze doen dit bewust om een soort achteloze performance neer te zetten of deze band vind hun werk echt niet leuk. Snel stoppen dan.
Slipknot. Dit optreden viel een beetje in het water door de plek waar we stonden (slecht geluid en weinig zich). De show was echter indrukwekkend en dynamisch. Publiek ging van begin tot eind en van achteren naar voren los. Dit gaat op Graspop volledig in de herkansing en dan sta ik wel vooraan. Want aan Slipknot lag het niet dat het tegenviel denk ik.

Top 26:
1. Sabaton
2. Fever 333
3. The Hu
4. Godsmack
5. The Smashing Pumpkins
6. Amon Amarth
7. I Prevail
8. Arch Enemy
9. Dropkick Murphys
10. Badflower
11. Tool
12. Architects
13. Slash & Myles Kennedy
14. Feine Sahne Fischfilet
15. Slayer
16. Deadland Ritual
17. Bad Wolves
18. Slipknot
19. Tenacious D
20. Kadavar
21. Halestorm
22. Coldrain
23. Blackout Problems
24. Starset
25. Black Rebel Motorcycle Club
26. Palisades
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
Zo. Inmiddels weer thuis en met een biertje aan bijkomen van een heerlijk weekend in de Duitse Eiffel. Omdat ik het zelf leuk vind om te doen en omdat er altijd liefhebbers zijn om het door te nemen, hierbij mijn verslag.

Donderdagochtend om 10 uur in de auto gestapt richting Duitsland. Na een voorspoedige reis zeer dicht bij de camping kunnen parkeren. Alles makkelijk binnen kunnen wandelen en er was geen vorm van controle. Wonderlijk maar wel erg prettig. Plekje uitgezocht en barbecue aangestoken. We stonden op de Green Camping, dit was een goede keuze. Gezellige sfeer overdag en ’s nachts stilte, tevens was de camping erg schoon. Toiletten werden goed bijgehouden. Qua logistiek zat het hier helemaal snor. Als toetje cirkelde elke dag een Rode Wauw boven het terrein, wat een machtig beest. Die was waarschijnlijk wel wat pissig dat zijn jachtterrein vol dronken Duitsers zat.

Het terrein was ongeveer 40 minuten lopen van tent tot ingang, prima afstand en beter dan prakken in een bus. Terrein was nog precies hetzelfde als ik me kan herinneren van 5 jaar geleden. Lekker basic met podia en eetstallen. Naar de hedendaagse Nederlandse standaarden is het toch wat kaal. Weinig gezond eten, geen tot weinig randvermaak, totaal gebrek aan beschutting en bijzonder weinig toiletten. Van al deze zaken heeft onze groep weinig last, maar toch. Het weer was alleen de eerste twee dagen niet optimaal, een forse koude wind waar bijna niet tegen te kleden was. Vrijdagavond en zaterdag overdag was daarom iets meer op karakter (en iets meer bier) door komen.

Nog wel een aparte shout out naar de harde plastic statiegeld bekers. Ideaal systeem en het terrein was hierdoor bijzonder schoon. Als festival kan je bijna niet meer om deze maatregel heen, wij zijn groot voorstander.

De sfeer was wel weer helemaal top. Veel relaxe mensen tegen gekomen, bij ieder optreden een moshpit en feestende mensen. Dat doen ze daar erg goed in Duitsland! Tevens weinig lullende mensen in het publiek, veel focus op de muziek. Daar houd ik van. Maar nu op naar de muziek!

Vrijdag:
Palisades. Ik probeer altijd de eerste act van een festival mee te krijgen en wederom gelukt. Maakte echter weinig indruk, mede door slecht geluid (achterste boxen stonden nog niet aan). Deed dus weinig.
Badflower. Mooi plekje vooraan bij mainstage gevonden voor reeks bands daar. Badflower was een mooie verrassing. Klonk op Spotify al goed maar live nog een stukje steviger, goede nummers, indrukwekkende teksten. Hard genoeg om rockers aan te spreken en emo genoeg voor pubers. Dit kan een grote worden.
Deadland Ritual. Heerlijke zompige hardrock met de bassist van Black Sabbath. Klasse muzikanten en zanger. Kende maar 1 nummers (naast de War Pigs cover) maar luisterde heerlijk weg.
Halestorm. Goede zangeres, goede nummers, rockt soms lekker maar overall gezien toch wat te gemaakt. Heb me met name enorm geïrriteerd aan die kneus van een drummer, wat een theatrale aandachtstrekker. Jammer van de show want de nummer staan wel als een huis. Voorlopig houd ik het voor deze band bij Spotify, daar weten ze mij wel te raken.
Bad Wolves. Lekker genoten bij het kleine podium van deze show, frontman ging er goed voor. De cover van Zombie blijft indrukwekkend. Leuke band.
Slash & Myles Kennedy! Wederom een goed plekje bij mainstage gevonden en genoten van deze twee meesters. Groot fan van Alter Bridge en Slash blijft een meer dan prima gitarist natuurlijk. Prima te verteren hardrock zo in de namiddag.
The Smashing Pumpkins. Na al die jaren eindelijks een live en ze stelden me niet teleur. Beste optreden van de dag, indrukwekkende set en mooi om nummers als Disarm en Tonight, Tonight eindelijk live (en in het donker) te kunnen zien.
Tool. Inmiddels begon de koude wind slachtoffers te eisen in de groep, helaas ten koste van de focus op Tool. Ik vond het een indrukwekkende show, prachtige visuals en krachtig afstandelijk neergezet. Maar toch kwam het niet helemaal binnen, het was minder episch dan ik gehoopt had. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld wel bij A Perfect Circle. De weersomstandigheden zullen hier zeker een rol in gespeeld hebben.
Arch Enemy. Op karakter de kou doorstaan om rond half 2 nog meer dan een uur Arch Enemy weg te kunnen knallen. Geen spijt van, wederom een topshow. Ik houd van deze band.

Zaterdag:
The Hu. Wat een TOPSHOW. En wat een opener van wat de beste dag bleek te zijn. De combinatie van rock en klassieke Mongoolse muziek is live even indrukwekkend als op plaat. Prachtige instrumenten, 8 man op het podium en een doorleefde performance. Publiek ging helemaal los en dit half uur was zo voorbij.
Fever 333. Enorm naar uit gekeken en volledig waargemaakt. Heerlijk losgegaan in een immense pit, wat een energie gaf deze show. Vaandeldragers van een nieuwe generatie activistische rockbands.
I Prevail. Een van de verrassingen van het weekend, wederom een topshow. Na deze drie shows was het weekend eigenlijk al geslaagd. Deze band heeft erg goed naar de eerste Linkin Park cd’s geluisterd, en dit bedoel ik erg positief! Twee zanger (eentje engelachtig en eentje bruut) en lekkere hardcore/nu metal muziek. Die wil ik nog wel eens zien.
Starset. Was een tegenvaller na de hattrick ervoor. Kon niet pakken met een wat maffe theatrale show met kostuums enzo.
Feine Sahne Fischfilet. Hoe moet je dit omschrijven? Duitse feestpunk met toeters en een obesitas frontman die flesjes bier in het publiek gooit. En toch was het vet. We hebben hier echt van genoten en lekker mee staan springen met die gekke Duitsers.
Dropkick Murphys. De sfeer en het bier zat er lekker in na de vorige show dus ze hoefde het alleen maar binnen te koppen, en dat deden ze met gemak. Solide show, alle bekende nummers kwamen voorbij en heerlijk kunnen meeschreeuwen.
Architects. Heerlijke metalcore show in de schemer. Tot mijn verrassing viel dit zelfs in de smaak bij de rest van de groep (houden wel van rock en lichte metal, dacht dat dit te hard zou zijn). Blijft een heerlijke band met emotie en krachtige breaks.
Sabaton. DE show van het weekend voor iedereen. De productie is nog wat groter geworden en presentatie nog wat krachtiger. Nummers als Night Witches, Ghost Division, Bismarkc, The Last Stand kwamen allemaal voorbij. Staan brullen als een malle, topshow.
Slayer. Het afscheid van een grootheid. Mooie show zette ze neer waarbij ze alle vlammenwerpers hadden meegenomen die ze ooit gebruikt hadden. Ik miste wel enige vorm van participatie, zeker bij een afscheidshow. Dit is nooit echt het ding van Slayer geweest natuurlijk maar juist vanwege deze context had ik dit nu wel verwacht. Maar los daarvan was het van Repentless tot Angel of Death headbangen alsof het weer 1985 is. We gaan ze missen.

Zondag (eindelijk 23 graden en zon!!!)
Blackout Problems. Een festivaldag pas starten om 14.45 uur is toch wat laat, wel lekker gezopen bij de tent met elkaar maar van mij mag het wel wat eerder. Zet er een paar jonge bandjes neer en geef hen een podium voor de paar liefhebbers die al vroeger willen starten. Maar los daarvan een aardig optreden, niet meer dan dat. Aangezien het Duitsers zijn was de publieksreactie goed. Een mix tussen pop en rock met een wat sullige frontman/jongen. Ideale combinatie om snel groot te worden dus.
Coldrain. Eerste helft van de show nog even meegepakt, eerste Japanse band uit mijn leven live! De nummers waren wel goed maar de zang was me te zacht en zwak. Daarom raakte het bij mij geen snaar, maar tevens geen straf om naar te kijken.
Godsmack. Jaaa, dit was goed. Wederom eerste keer live gezien, een band met jeugdsentiment voor de hele groep. Wederom een mooie plek vooraan en heerlijk meezingen. De zanger was bijzonder goed bij stem (had verwacht dat de jaren wel wat meer zouden gaan tellen) en zelfs de dubbele drumsolo maakte indruk. Een van de topshows van het weekend.
Amon Amarth. Nu wel een hele show na de afkapping op Fortarock. Wederom van begin tot eind genoten en meegebruld in de pit. Ik houd van deze band, de perfecte balans tussen melodie en kracht. Daarnaast is de zanger live indrukwekkend, knap dat je zo laag kan grunten en nog steeds kan zingen tegelijk.
Kadavar. Inmiddels begon het weinige slaap en vele bier te tellen, dus geen The Struts vanwege een middagdutje op het asfalt en rustig wakker worden bij Kadavar. Dit werkte prima. Lekkere zompige bluesrock om lekker op te knikken. Prima mee vermaakt maar geen band waar ik volgende keer bij vooraan wil staan.
Tenacious D. Misschien is dit toch mijn teleurstelling van het weekend, ook al heb ik bij momenten echt staan genieten. Met name Beezleboss was echt vet, daarnaast kwamen Kickapoo en Metal ook goed uit de verf. Keek erg uit naar de show maar buiten deze hoogtepunten kon het geen indruk maken. De nummers zijn leuk maar niet pakkend genoeg voor een show van 1,25 uur. Bovendien gebeurde er weinig, ik had meer show en humor verwacht dan gebracht werd. Ik ben wel blij dat ik ze eindelijk gezien heb, was een bucketlijst band.
Black Rebel Motorcycle Club. Op plaat kan ik erg genieten van deze band dus toch een poging gewaagd om ze live te zien ondanks de matige live recensies. Helaas hebben de recensenten hierin gelijk. Wat een saaie en zaaddodende muziek. De muziek is natuurlijk niet erg up tempo maar leek of het twee tandjes langzamer gebracht werd. En emotieloos gezongen, geen interactie met het publiek. Of ze doen dit bewust om een soort achteloze performance neer te zetten of deze band vind hun werk echt niet leuk. Snel stoppen dan.
Slipknot. Dit optreden viel een beetje in het water door de plek waar we stonden (slecht geluid en weinig zich). De show was echter indrukwekkend en dynamisch. Publiek ging van begin tot eind en van achteren naar voren los. Dit gaat op Graspop volledig in de herkansing en dan sta ik wel vooraan. Want aan Slipknot lag het niet dat het tegenviel denk ik.

Top 26:
1. Sabaton
2. Fever 333
3. The Hu
4. Godsmack
5. The Smashing Pumpkins
6. Amon Amarth
7. I Prevail
8. Arch Enemy
9. Dropkick Murphys
10. Badflower
11. Tool
12. Architects
13. Slash & Myles Kennedy
14. Feine Sahne Fischfilet
15. Slayer
16. Deadland Ritual
17. Bad Wolves
18. Slipknot
19. Tenacious D
20. Kadavar
21. Halestorm
22. Coldrain
23. Blackout Problems
24. Starset
25. Black Rebel Motorcycle Club
26. Palisades

Dit zijn pas verslagen. Hiervoor kom ik op dit forum. Hoe deed jij het vroeger op de middelbare school met alle werkstukken?
Hoelang heb je hier over gedaan?

In ieder geval, klinkt alsof je een prachtig weekend hebt gehad. Als ik kijk naar je top 26 lijkt het wel of je op een gegeven moment de bands maar hebt neergezet.
Uit jouw verslag zou ik bijvoorbeeld opmaken dat Halestorm boven Tenacious D staat, maar niets is minder waar.
Heb nu nog meer zin in The HU en Graspop Metal Meeting met bijvoorbeeld Slipknot en Godsmack.

Heb Halestorm zelf op Pinkpop gezien (weet niet of je m'n verslag hebt gelezen?) en dat was een goede show. Drummer begon inderdaad wel wat vervelend te worden, maar dat kon hij op zich nog wel goedmaken met z'n solo's, die op een gegeven moment ook de klauwen uitliep.
Coldrain gemist, maar dat was blijkbaar niet zo erg.
Dropkick Murphys, Tool en Architects zou ik nog wel mee willen maken.

Kortom, goed om te horen dat je genoten hebt ondanks het weer (was in Landgraaf niet veel beter) en ontzettend bedankt voor je verslag!
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.466
2.955
Deze Rock am Ring was werkelijk fantastisch, ondanks het veel te koude weer de eerste twee dagen. Vooral op de Main Stage waaide het geluid alle kanten op en aangezien ik deze dag bijna alleen maar hier wilde zijn, was dat erg vervelend. Op de tweede dag gelukkig voornamelijk het tweede podium.

Hierbij meteen mijn Top-5 en daarna een verslag van elke band die ik heb gezien.

1. Slipknot
2. Slayer
3. Three Days Grace
4. Amon Amarth
5. The Hu

Vrijdag:

- Palisades, ik weet niet meer precies waarom, maar ik heb erg genoten van dit eerste optreden van de dag. Het was op het tweede podium, dus de wind stond goed hiervoor, en ik kreeg dankzij deze performance ontzettend veel zin in de eest van het festival.

- IDKHOW, dit vond ik vreselijk. Na een paar minuten maar weggegaan.

- Deadland Ritual, jammer was dat de heren niet op tijd het podium konden bereiken, waardoor de settijd werd ingekort. Het was niet heel bijzonder verder, maar ik vond het wel een prima band om in de middag te hebben.

- Halestorm, erg goede band dit met een zeer sterke frontvrouw! Jammer was dat het geluid alle kant uitging, behalve die van mij, maar ik kijk nu al erg uit naar de herkansing op Graspop.

- Alice In Chains, ontzettend strakke live performance ondanks de weersomstandigheden. Zowel de megahits Rooster en Would als de onbekendere songs werden lekker uitgevoerd. Echter, voor mijn gevoel viel dit optreden toch wel echt heel erg in het water door de wind. Zie bijvoorbeeld ook het verslag dat ik heb geschreven over de eerste dag RAR op de Festileaks-website.

- Slash ft. Myles Kennedy, vanaf deze act leek het geluid wat harder te staan, waardoor de wind minder vervelend was. Ik vond dit een uitstekende set! Myles Kennedy vind ik een van de beste zangers ter wereld en Slash is gewoon Slash. Waar ik bij Guns N’ Roses nog wat moeite had met de performance van Slash is dat in het collectief met Myles Kennedy totaal niet het geval. Hij speelt gewoon zeer goed.

- The Smashing Pumpkins, volgens mij leverde deze groep een formidabele set af, maar het is niet aan mij besteed. Ik vind de stem van de zanger niet echt prettig in het gehoor liggen, maar dit is persoonlijk.

- Tool, van tevoren heel erg uitgekeken naar deze band aangezien ik heel groot fan ben van Maynard James Keenan en ook al twee topshows van een ander project van hem (A Perfect Circle) heb mogen bewonderen. Ik ben echter fysiek niet zo goed in staat om een hele dag te staan en deze dag was het erger dan ooit met de pijn in mijn voeten. De maat met wie ik was, vond het een onwijs top optreden, maar ik was helaas meer bezig met de pijn te verbijten. Op Rock Werchter en vooral in de Ziggo Dome nieuwe rondes en dus nieuwe kansen. Ik weet zeker dat dit bij mijn all-time favourites gaat horen.

Zaterdag:

- The Hu, we waren eigenlijk van plan later het terrein op te gaan, maar we waren al vroeg wakker. Het ontbijt was ook al op dus waarom dan maar niet gewoon het terrein op. Wat was dit een fantastische keuze! De metal met Mongolische invloeden blijkt een uiterst succesvolle combinatie. Op Graspop ga ik met anderen naar de festivalweides en ik neem ze desnoods op m’n rug mee. Deze band MOET je gezien hebben. Het ideale tijdslot is en blijft in mijn ogen de start van een dag. Het is wat jammer voor het talent van de bandleden, maar deze muziek leent zich naar mijn idee nou eenmaal voor een dagopener.

- Underoath, al op enkele festivals vanwege clashes moeten missen, maar ze staan al jaren op mijn bucketlist. Nu dus eindelijk kunnen afstrepen. Het optreden vond ik echter behoorlijk slecht. Zelfs zo slecht dat ik vroegtijdig richting de metaldag op de Beck’s Crater Stage ben gegaan. Geen idee of het door de wind kwam, maar de reden dat het zo slecht was zit hem in de situatie dat de stem van de zanger compleet overpowerd werd door de instrumenten. Erg jammer...

- I Prevail, helaas maar 20 minuten kunnen zien. Wat klonk dit goed! Deze band ga ik zeker op mijn radar zetten en als het een keer uitkomt ben ik erbij!

- Starset, met een biertje en frietje in de hand, zittend op het koude asfalt, dit optreden begonnen. ‘s Ochtends checkten we de band nog even op Spotify waar het niet veel leek; er was echter geen serieus alternatief. Gedurende de set vond ik dat de band steeds beter begon te spelen en het laatste kwart ofzo vond ik Starset zelfs zeer fantastisch spelen. Ik ben dus ook wat meer gaan meedoen in het publiek. Dit is nou het type band, dat een bezoek aan een festival zo leuk maakt. Je verwacht helemaal niks van een act en gedurende de set blijk je toch steeds meer erin te komen.

- Trivium, behoorlijk harde band en zo nu en dan echt op of o er het randje van wat ik mooi vind. Desondanks heb ik heel erg genoten van de set!

- Three Days Grace, voor mij dé verrassing van deze editie. Wàt een fenomenale rockshow zetten deze gasten neer: niet te geloven! Het ene na het andere geweldige moment langs en uiteindelijk ben ik zelfs in de moshpit beland: iets wat ik niet zo vaak doe. Het mooiste moment van de show was toch wel het crowdsurfen van iemand in een rolstoel. Deze persoon werd eerst een ‘lege’ moshpit in geduwd (de mensen om me heen inclusief m’n eigen persoon zorgden dat dit mogelijk werd) en op een gegeven moment bezorgde de menigte deze man het moment van zijn leven door hem boven het publiek te tillen. Check ook de foto die ik hiervan heb gemaakt, in het artikel over de vijf manieren waarop mensen Rock am Ring beleven.

- Architects, na 1 nummer weggegaan helaas. Het was ongetwijfeld ontzettend goed, maar het is mij veel te hard. Ik mis elke vorm van melancholie in de muziek.

- Sabaton, ik ben niet per se fan van deze groep, maar ik gaf ze toch een kans dit festival. Hier heb ik zéker geen spijt van. wat was dit een heerlijke show met fantastische publieksinteractie. “One more beer! One more beer” (in plaats van Sa-Ba-Ton) waarop de zanger dan weer inhaakte door te zeggen dat dat alleen in Duitsland zo is en om vervolgens een pils te atten. Dit tafereel herhaalde zich enkele keren, waarna het publiek aan het einde van de set alsnog “Sa-Ba-Ton” inzette. De cirkel was rond.

- Slayer, woooow, wat heb ik genoten! Een gigantisch contrast met Sabaton qua publieksinteractie aangezien Slayer gewoon zijn nummers speelde. Maar wat leggen deze gasten veel energie in hun nummers! Ik heb 1 uur en 10 minuten lang als een gek bewogen en geheadbangd. Gelukkig ga ik ze op Graspop nogmaals zien, want wat is dit lekker! Ik kon op dit moment trouwens nog niet voorstellen dat een dag later nog een act dit kunststukje zou overdoen en zelfs beter dan dat.

Zondag:

- Atreyu, vanaf de perstribune bekeken, in verband
met de persconferentie die ik om 16u zou bijwonen. Het was best aardig als dagopener, maar ik zal voortaan in een blokkenschema geen rekening houden met deze band.

- Persconferentie, in mijn beste Duits de presentatie van de organisatie en de politie gevolgd. Het was niet heel interessant tot ze het over volgend jaar gingen hebben. Er worden voor de jubileumeditie (35 jaar) helaas nog geen acts gepresenteerd, omdat de organisatie eerst de kans wil geven aan mensen die puur voor het festival komen een ticket te kopen. Mijn persoonlijke mening: erg mooi signaal naar de vaste bezoekers, maar natuurlijk wel jammer dat we nog niks concreets weten.

- Godsmack, niet het hele optreden kunnen zien vanwege het persmoment, maar wat ik ervan zag was zeer goed! Erg strakke band met een goede zanger. Op Graspop ga ik ze helemaal zien.

- Amon Amarth, ik stond in verband het maken van foto’s en video’s overal en nergens. Ik vond deze act op Fortarock een paar jaar geleden al goed, maar ze zijn nog heel erg verbeterd! Dit optreden is een absoluut hoogtepunt van dese 34e RAR-editie. En wat ging het publiek ook los! Vanaf de perstribune was goed te zien dat honderden mensen in zo’n acht verschillende mosh- en circlepits losgingen. En er werd zelfs gepassioneerd geroeid!

- Tenacious D, dit is in mijn ogen een uit de hand gelopen grap. Zo nu en dan is er wel een leuk metalstuk, maar keer op keer word ik weer negatief uit de show getrokken door gedoe van de twee frontmannen. Na een kwartiertje maar weggegaan om voor te bereiden op de afsluiter van het festival: Slipknot.

- Slipknot, wauw. wauw. wauw. Dit is mijn all-time nummer 1! Alles aan deze show was perfect. Het was kei- en keihard maar alles was keurig in balans qua volume. Het hoogtepunt was tijdens Spit It Out. Met zo’n 60 duizend mensen (helemaal niemand uitgezonderd) gingen we ca. 3-5 minuten gehurkt, waarin de band voortdurend schijnbewegingen maakte met het ontbranden. Op het moment de knaller dan toch kwam, sprongen we met z’n allen alsof ons leven ervan afhing. Wàt een prachtig gevoel van pure euforie is dit toch. Ik heb hier dus serieus de gedachte aan overgehouden van: wauw, hier ben ik bij geweest. Dit moment zal mijn hele leven bij blijven en in combinatie met de rest van de show (het anderhalve uur was in een zucht en twee knipperbeurten met de ogen om) is dit de terechte nummer 1 in mijn all-time lijst.

Nu op naar Metallica (13 juni, Keulen), Tool (18 juni, Amsterdam) en Graspop (20-23 juni, Dessel).
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
Ik kopieer de vorige berichten maar even niet in deze, wordt anders wel erg lang!

@wenteldave. Mooi man, dank voor je reactie. Ik schrijf het met plezier. Dit koste me ongeveer 45 minuten. Op school ging dat nog niet zo best maar ik doe werk waarbij ik snel en goed moet kunnen schrijven, oefening baart kunst blijkbaar :) Ik zag jouw recensie van Halestorm inderdaad op Pinkpop en kan me dat positieve gevoel ook zeker voorstellen. Lukte mij niet om van het gevoel af te komen dat ik hier naar een gelikte, gemaakte en uitgedachte set stond te kijken ipv een rauwe rockband. Die stomme drummer had daar een groot aandeel in. De top 26 heb ik doordacht gemaakt maar Halestorm misschien wat te hard aangepakt. Met een beetje goede wil stijgen ze nog tot boven Slipknot maar dan houdt het op. De rest was gewoon echt beter :)

@rockbeer. Leuk om jouw verslag ook te lezen! Hopelijk treffen we elkaar op Graspop voor een biertje. Mooi hoe je Slipknot beschrijft, ik hoop hen op Graspop ook op deze manier mee te kunnen maken. En na jouw recensie heb ik besloten om daar Three Days Grace ook mee te gaan pakken, ben benieuwd wat dit wordt! De reactie op de persconferentie doet me vermoeden dat ze enkele grote namen hebben en wanneer deze aangekondigd worden de boel snel uitverkocht raakt, daarom nu alvast zonder namen kaarten voor de vaste gasten in de verkoop. Ik gok op de combi Rammstein en Metallica!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
@Joslittel Boven Slipknot? Toe maar. Dat is dan toch wel een prestatie, ook al was jouw ervaring helaas wat minder. Kan overigens niet wachten om ze eindelijk live te gaan zien op Graspop.
Ga je nog voor Halestorm in de herkansing of houd je het toch op een andere artiest?
Ik heb nu ook wel zin gekregen in Three Days Grace. Bedankt @Rockbeer !
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
@joslittel Boven Slipknot? Toe maar. Dat is dan toch wel een prestatie, ook al was jouw ervaring helaas wat minder. Kan overigens niet wachten om ze eindelijk live te gaan zien op Graspop.
Ga je nog voor Halestorm in de herkansing of houd je het toch op een andere artiest?
Ik heb nu ook wel zin gekregen in Three Days Grace. Bedankt @rockbeer !

Op Graspop laat ik ze voor wat het is. Dit komt omdat ik Borknagar enorm graag wil zien, ben erg onder de indruk van hun muziek en wil hier graag vooraan staan tussen andere fans.

De beleving bij Slipknot was inderdaad wat minder, de show zag er wel enorm vet uit. Ik verwacht daarom ook dat dit op Graspop een van mijn hoogtepunten gaat worden, dan sta ik wel vooraan :)
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Mooie verslagen van jullie beiden.
Fijn om te lezen en nog een extra bevestiging voor een paar shows waar ik zelf ook het een en ander van verwacht :D
@Rockbeer, met eerst je top 5 te zien die volledig bestaat uit bands die ook naar graspop komen, was het eerste dat in me opkwam 'was dat om clashes op GMM te vermijden, and if so, ga je je er dan aan kunnen houden om effectief de andere band te zien aangezien je nu zo genoten hebt' maar je uitgebreide verslag gaven het antwoord al prijs!

Wel verbaasd over het enthousiasme bij Three Days Grace, heb hen in een ver verleden als voorprogramma van hoobastank leren kennen,
en mijn 14-15 jarige zelve vond dat toen geweldig, maar de livestream deed me bitter weinig, op wat herinneringen bij sommige nummers na.
Ze zijn ook niet echt mijn genre en de zanger heeft er wel beter uitgezien, haha, dat moet ik dan weer toegeven. Denk dat ik wel bij de mainstage ga rondhangen als ze spelen maar betwijfel of ik écht ga zien.

Slipknot knalde dan weer uit de livestream zoals ik ze alle keren op graspop heb gezien, een eindeloos diepe poel aan energie en fantastische setlist.
Alvast mijn excuses aan iedereen die ik nog ga voorsteken om na Demons & Wizards vooraan tot bij de pit te geraken :)

Nu aftellen naar graspop jongens! Of in het geval van Rockbeer nog eerst naar 2 andere shows!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken