Rage Against The Machine

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
738
443

Terugkeer Rage Against The Machine een flop: band zonder gedroomde show op Pinkpop weer uit elkaar​

De terugkeer van Rage Against the Machine is uitgedraaid op een grote teleurstelling. De Amerikaanse metalband kwam in 2019 weer bij elkaar voor een internationale tournee en mogelijk ook voor het maken van nieuwe muziek. Maar het avontuur zit er alweer op, zegt oprichter en drummer Brad Wilk in een verklaring. ‘Het spijt me voor degenen die erop hebben gewacht dat dit zou gaan gebeuren.’


Rage Against The Machine veroverde in de jaren negentig in sneltreinvaart de wereld met hun eigenzinnige mix van rap, heavy metal en punk, gekoppeld aan energieke concerten en zeer uitgesproken politiek getinte teksten. De band ging in 2011 uit elkaar, maar kwam in 2019 weer samen en zou onder andere in het Sportpaleis in Antwerpen optreden. Dat optreden - waar veel Nederlanders een kaartje voor hadden - ging niet door omdat frontman Zack de la Rocha kampte met medische problemen. Ook andere shows in Europa werden afgelast.


Het was de verwachting dat Rage Against The Machine die shows op een later tijdstip zou gaan inhalen, en dat de band later ook zijn comeback zou maken op Nederlandse bodem. Er werd in de wandelgangen gefluisterd dat de band nog wel eens als headliner op Pinkpop zou komen te staan, zoals in 2008 het geval was. ,,Toen deze band begon, zei iedereen dat onze generatie zich niet bekommerde om politiek. Maar deze Europese generatie probeerde zijn leiders te stoppen mee te werken aan een terroristische oorlog. We willen jullie bedanken, omdat jullie de meest politieke generatie in jaren zijn”, zei frontman De la Rocha toen tegen het publiek.
De Amerikaanse band stond in 1993, 1994 en 1996 ook al op het Limburgse festival. In 1994 haalden ze zelfs het wereldwijde nieuws toen ze met hun show een lichte aardbeving veroorzaakten.

‘Jullie niet aan het lijntje houden’​

Tot een nieuwe aardschok op Landgraaf zal het niet meer komen. Na negentien comebackshows in de VS en Canada vindt de band het genoeg geweest. ‘Ik weet dat veel mensen wachten tot we nieuwe tourdata aankondigen voor alle geannuleerde RATM-shows’, schrijft oprichter Wilk op Instagram. ‘Ik wil mensen en mijzelf niet verder aan het lijntje houden. Dus hoewel er communicatie is geweest dat dit in de toekomst zou kunnen gebeuren, wil ik jullie laten weten dat Tim, Zack, Tom en ik niet meer zullen touren of live zullen optreden. Het spijt me voor degenen die erop hebben gewacht dat dit zou gebeuren. Ik zou echt willen dat het anders was.’
Een reden voor het besluit is niet gegeven. Intern heeft Rage Against the Machine vaak ruzie gehad. En van bassist Tim Commerford is bekend dat hij prostaatkanker heeft. Zijn prostaat is jaren geleden al verwijderd. ,,Het wordt een lange reis, hoop ik”, zei hij in 2022 over het restant van zijn leven. ,,Mijn vader stierf rond zijn zeventigste aan kanker en mijn moeder stierf aan kanker toen ze veertig was.” Commerford denkt zelf nog minstens tien jaar te kunnen leven. In de tijd die hij nog heeft hoopt hij honderd songs te kunnen schrijven.

Killing in The Name​

Het is alweer de derde keer dat het doek valt voor Rage Against the Machine. In 2000 stapte frontman Zack de la Rocha voor het eerst uit de band omdat hij vond dat het zogenaamde ‘besluitvormingsproces’ volledig zou zijn mislukt. De overige bandleden splitsten zich vervolgens op om Audioslave te vormen met zanger Chris Cornell, die in 2017 overleed.
Rage Against the Machine scoorde in het alternatieve circuit een monsterhit met het kapotgedraaide Killing In The Name (met de bekende lyric ‘fuck you, I won’t do what you tell me’). Het nummer stond de afgelopen jaren elke keer in de top honderd van de Top 2000.

 
  • Verdrietig
Waarderingen: jaydee76

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.152
5.456
Gewoon duidelijk dat de overige 3 zich waanzinnig ergeren aan de eigenzinnige Zack.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.152
5.456
Is al langer geweten dat de overige 3 echt meer RATM willen, maar Zack altijd de boot heeft afgehouden. Van tijd tot tijd is die wel eens te overtuigen, en dat heeft vaak met politieke situaties te maken. Je kan uit het bericht van de drummer echt wel wat frustratie filteren vind ik.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.221
3.766
Mwah, kan ook te maken hebben met Tim die geen lange tours meer kan/wil doen en het drukke programma van Tom. Zou het eigenlijk wel mooi vinden als ze niet meer touren, puur vanwege persoonlijke overwegingen. Uiteraard wel zonde, want ze zijn nog altijd immens sterk gezamenlijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken