Pinkpop historie - Pinkpoppedia

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
[SIZE= xx-large]Pinkpop historie - Pinkpoppedia[/SIZE]

een topic over geschiedenis van Pinkpop en oude verhalen op Pinkpop.

Pinkpop is een jaarlijks, driedaags popfestival in Landgraaf, dat sinds 1970 normaal gesproken in het weekeinde van Pinksteren plaatsvindt.

Het festival duurt tegenwoordig drie dagen en trekt per dag ongeveer 68.000 mensen. Sinds de eerste editie heeft het festival ruim anderhalf miljoen bezoekers gehad en hebben er meer dan 500 verschillende artiesten en bands opgetreden.

Pinkpop is het langstlopende jaarlijkse popfestival ter wereld. Het festival is een aantal keer van locatie gewisseld. In principe wordt het evenement sinds 2008 in elk jaar waarin Pinksteren vroeg valt, niet met Pinksteren gehouden, maar in een ander weekend, dat in of dichter bij de maand juni ligt. De reden hiervoor is dat Pinksteren dan te ver van andere Europese festivals zou liggen en er dan niet veel bands op tournee zijn naar een ander festival in Europa, met als gevolg dat er in het Pinksterweekend te weinig bands zouden kunnen optreden. Hiermee had het evenement een slechte ervaring in 2005.

bron : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pinkpop
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
50 jaar Pinkpop, de berg en de draf en renbaan

Pinkpop zoals we nu kennen heeft een infrastructuur op Megaland. Maar met het ontstaan van Pinkpop was deze er nog niet. Toen Pinknick op de Gulpenerberg en de eerste Pinkpop's in Geleen ontstonden, was er nog géén Megaland.

1969/1971
De periode van de eerste Pinkpop's was de periode dat de mijnen werden gesloten in Zuid Limburg. Het gebied waar tegenwoordig Megaland ligt was vroeger het terrein tussen Staatsmijn Wilhelmina en Oranje Nassau 2. Wat wel al opvalt zijn de steenbergen uit de mijn.

Na de sluiting van de mijnen in Zuid-Limburg werden door de overheid vele initiatieven ontplooid om de werkgelegenheid in het voormalige mijngebied veilig te stellen. Zo kwam ook de draf- en rensport in beeld. Uiteindelijk viel in het najaar van 1976 het oog op het 140 ha grote, voormalige mijnterrein van Oranje-Nassau II en Staatsmijn Wilhelmina in Schaesberg. De draf-en renbaan zou ingepast worden in het 110 ha grote Schaesbergse recreatieproject, waarvoor het Rijk 120 miljoen gulden beschikbaar stelde. Onder het motto "van zwart naar groen" kreeg het gebied vanaf medio 1977 een recreatieve functie en werd de steenberg beplant.

1979
Terwijl in Geleen de 10e Pinkpop werd gehouden, met The Police, Dire Straits en een weglopende Mick Jagger. Krijgt in 1979 het gebied langzaam het uiterlijk dat we nu herkennen.
De autokino wordt geopend in 1979 en de eerste steen voor de bouw van de draf en renbaan wordt gelegd.
Naast de draf- en renbaan zouden er veel sportvelden voor voetbal, hockey, handbal en tennis moeten komen, een grote manege, een veilinghal voor het te stichten nationaal hippisch centrum, een sporthal, een motel, een skibaan, een ijshal, een krachtsportcentrum en een autokino. Veel van deze projecten zijn nooit gerealiseerd zoals het hippische centrum, de ijshal en het motel. Wel kwam er de skipiste, aangelegd op de 180 meter hoge mijnsteenberg van de voormalige staatsmijn Wilhelmina. Deze werd geëxploiteerd door de skischool van de in Brunssum wonende Oostenrijker Sigi Moser. Er werd begonnen met de afgraving en reconstructie van het mijnterrein, waarbij miljoenen kubieke meters grond, slik en mijnsteen verzet werden.


80's
De schitterende draf- en renbaan werd op vrijdag 9 augustus 1980 in gebruik genomen, waarbij de gouverneur van Limburg, dr. J. Kremers, de start van de eerste koers verrichtte. Het aantal bezoekers op de openingsmeeting bedroeg maar liefst 12.700! Ruim een jaar later, op 26 augustus 1981, vond de officiële opening plaats door koningin Beatrix en prins Claus. Op die meeting waren ruim zesduizend bezoekers. Deze aantallen zouden echter geen graadmeter voor de gewone meetings blijken. Schaesberg koerste iedere vrijdagavond, maar het bezoek en vooral de totalisatoromzet bleven sterk bij de verwachting achter. De exploitatieverliezen stapelden zich op en liepen in de miljoenen. Al in het najaar van 1982 was er het eerste rapport dat Schaesberg buiten het professionele draf- en rensportcircuit wilde zetten, maar de minister van Landbouw, Gerrit Braks, hield dit tegen en liet de exploitatieverliezen voorlopig ten laste van de overheid komen. Een andere tegenslag was de houtvezelbaan, die in het najaar van 1984 door de slechte afwatering totaal onbruikbaar was geworden in winter en voorjaar. De stolgrindlaag was betonhard geworden. In het voorjaar van 1986 werd de houtvezelbaan geheel uitgegraven en vervangen door een mengsel van zand en lava, terwijl er aan de relingzijde een sproei-installatie werd aangelegd, welke ca. 30.000 liter water per week over de baan kon gooien.


na 1988 en 90's
Pas in 1988 is de eerste Landgraafse Pinkpop. De 19e Pinkpop met oa Joe Cocker en Red Hot Chili Peppers.

Uiteindelijk bleek Draf en Renbaan Schaesberg niet meer te redden, de subsidiebronnen raakten opgedroogd. De schuldenlast liep op tot onhoudbare hoogte en op vrijdag 13 december 1991 werd de laatste meeting verreden. Het gehele complex van de draf- en renbaan aan de Hofstraat in Schaesberg had 29 miljoen gulden aan rijksbijdragen gekost. Particuliere initiatieven om de baan als draf- en renbaan over te nemen mislukten, omdat zowel de NDR als de Totalisatororganisatie onvoldoende garanties konden bieden. Schaesberg is uiteindelijk verkocht aan Megaland van Jan Smeets, de organisator van het vermaarde jaarlijkse Pinkpopfestival, naar verluidt voor slechts 3,3 miljoen gulden.


Na de 00's
Het terrein is in de loop der jaren op infrastructuur behoorlijk op de schop gegaan. De baan is geasfalteerd. De geulen langs de baan zijn dicht gemaakt. De masten zijn verwijderd.


Dit is hoe, het terrein Megaland en Pinkpop op Megaland zoals we het nu kennen, is ontstaan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Lekker Dennis. Leest heerlijk weg dit.

Je proeft ook de liefde voor het festival in deze kleine maar fijne weetjes. Ook die foto's erbij zijn leuk. :)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Van Autokino naar Stage 4

1979
In het Limburgse Schaesberg (nu Landgraaf) werd in 1979 een drive-in bioscoop geopend: De Autokino . Deze autokino was gelegen naast de Draf en Renbaan (nu Megaland).


Autokino Fonke
De films werden vertoond op een groot scherm (28 x 12 meter) en het geluid werd uitgezonden via een lokale frequentie op de autoradio. Op elke parkeerplaats waren ook speakertjes aanwezig. Je reed naar binnen, hing de luidspreker aan het raam en als het koud was plaatste je het straalkacheltje in je auto. Dat laatste had tevens het voordeel dat de voorruit niet besloeg. In de pauze naar de “Imbiss” voor een lekkere friet of hamburger. Onder de naam "Autokino Fonke". De slogan van het bedrijf “Uw auto, Uw eigen loge” was wat overdreven maar toch.
De Autokino heeft het tot de winter van 2001/2002 volgehouden.


tijdens Pinkpop
Het witte opvallende scherm is nog tot begin 00’s als autokino in gebruik geweest en heeft op enkele latere Pinkpop editie’s als buiten bioscoop gediend. Met kleine tribune kon men dan als alternatief tijdens de headliner genieten van een film.



Stage 4
In 2014 werd een vierde podium toegevoegd op Pinkpop, Stage 4, op de plek waar voorheen de Openlucht Bioscoop en de Festivalmarkt waren gevestigd. Dit podium biedt plaats aan artiesten waarvan de organisatie van Pinkpop denkt dat zij over enkele jaren een Mainstage-waardige act zijn. Het scherm verdween naar de achtergrond en er werd geen gebruik meer van gemaakt.


2019 scherm weg
Geheel onopvallend is op Megaland het witte scherm van de autobioscoop verwijderd.
Het einde van een tijdperk na 40 jaar, vlak voor de 50ste Pinkpop.
 

Festivaltime

Randprogramma
31 jan 2016
114
11
Zie mijn blogs van de afgelopen 7 weken (steeds in het weekend) met terugblik op diverse edities Pinkpop in kader van 50 year anniversary
Hier 2004
https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/5/10/4-weken-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
via 3voor12 : https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/pinkpop-2019/De-10-momenten-van-50-jaar-Pinkpop--De-Start-.html

De 10 momenten van 50 jaar Pinkpop: De Start

1970: 10.0000 bezoekers à fl. 2,50 entree worden door Golden Earring gered

Pinkpop jubileert: dit jaar vindt het Limburgse festival voor de vijftigste keer plaats. 3voor12 blikt met betrokkenen terug, aan de hand van tien bepalende momenten waarmee Pinkpop-geschiedenis werd geschreven. Vandaag deel 1: de start.

In 1969 stond de Amerikaanse singer/songwriter Melanie, net als Jimi, Janis, Joe en Sly, op Woodstock. Ze had dat jaar in Nederland een bescheiden hit met ‘Beautiful People’ en in 1970 een dikke nummer-1 hit met ‘Lay Down’. Kortom, Melanie was een grote naam en de 25-jarige Jan Smeets kon haar boeken. De Limburger werkte onder pater Frits van der Ven bij de Maastrichtse sociëteit Berchmans, een ‘poppodium avant la lettre’. Van der Ven, die het uiteindelijk voor het zeggen had, vond 5000 gulden voor één zangeres veel te veel. ‘Dat vond ik een misser’, zegt Jan Smeets er nu over. ‘Dus gingen we met andere jongerencentra bij elkaar zitten.’ Tijdens dat overleg kreeg het gezelschap te horen dat de zangeres ziek was geworden. Jan Smeets: ‘We hadden zoiets van: vermits we toch bij elkaar zitten, dan kunnen we ook iets anders organiseren.’

Natuurlijk had Smeets Woodstock gezien. En Isle of Wright. Hij ging naar de VPRO Picknicks door het hele land: Smeets heeft nog goede herinneringen aan die keer dat hij Dr. John & The Night Tripper zag, ‘ergens aan de kust.’ Smeets: ‘Er gebeurde niets in Limburg. Dus leek het ons een goed idee om zelf iets te doen. We organiseerden het festival vooral voor Zuid-Limburg.’ Het uitgekozen moment: Pinksterweekend. Waarop een jaar eerder nog het lokale evenement Pinknick had plaatsgevonden. De gekozen naam: Pinkpop. Verschillende jongerencentra legden er 500 gulden voor bij elkaar. Naast Jan Smeets waren de oprichters Hans van Beers, Wim Wennekes en Frits van Reysen.

Pinkpop begon 18 mei om 13:00. De ticketprijs bedroeg een rijksdaalder in de voorverkoop en fl. 3,50 aan de deur. Dat 10.000 mensen naar het Burgemeester Damen Sportpark in Geleen kwamen, had vooral te maken met een late boeking. Smeets: ‘Op het laatste moment kwam Golden Earring erbij. Dat was bepalend voor het succes. Helemaal omdat zij een eigen geluidsinstallatie meebrachten. Wij hadden geluid geregeld in Nijmegen. Dat stelde geen reet voor. Niets was zoals het hoorde. Ik dacht dat Pinkpop een vroege dood zou sterven. Maar omdat we voor alle bands de geluidsapparatuur van de Earring konden gebruiken, kwam het toch goed. Ze vroegen er niets voor. Golden Earring heeft dat jaar Pinkpop gered.”

Na afloop bleven er goede herinneringen over en een opbrengst van 10.000 gulden. Smeets: ‘We vonden het zo spannend dat we ons lieten fotograferen met op de achtergrond briefjes van 1000 gulden tegen de muur geplakt.’ Pinkpop zou in 1971 terugkomen, dat wass wel duidelijk.

inclusief video, geheel artikel incl afbeeldingen via 3voor12

https://youtu.be/h943HNgRh7A
 

Festivaltime

Randprogramma
31 jan 2016
114
11
De 45ste editie van Pinkpop in 2014 had mijn laatste kunnen zijn; als ik even iets te snel ............ https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/5/18/3-weken-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019

 

Festivaltime

Randprogramma
31 jan 2016
114
11
De laatste Pinkpop in Geleen 33 jaar terug met ook The Cure als headliner en waarom ik allergisch ben voor festivalgangers die blijven klagen over ticketprijzen https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/5/24/2-weken-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
documentaire
Mr. Pinkpop
14 dec 2013 21:29 • NTR • 1 uur en 15 min

Deze documentaire zit Jan Smeets tijdens het festival van 2013 dicht op de huid en beziet hem door de ogen van zijn kleindochter. Met ook Peter Koelewijn, Mojo-oprichter Leon Ramakers (die het eerste interview in zijn leven geeft)

https://www.npostart.nl/NPS_1232986
 

frenkie

Playlistbediener
30 mrt 2019
6
0
Was het niet The Cult die het festival afsloot met die problemen met Jan Smeets?
https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/5/24/2-weken-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019
 

Ciska01

Campingartiest
7 nov 2016
58
0
documentaire
Mr. Pinkpop
14 dec 2013 21:29 • NTR • 1 uur en 15 min

Deze documentaire zit Jan Smeets tijdens het festival van 2013 dicht op de huid en beziet hem door de ogen van zijn kleindochter. Met ook Peter Koelewijn, Mojo-oprichter Leon Ramakers (die het eerste interview in zijn leven geeft)

https://www.npostart.nl/NPS_1232986

Mooie docu!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
na 17 jaar weg uit Geleen, MOJO en Leon Ramakers

Pinkpop 1970 werd gehouden op 18 mei 1970 op het Sportpark Burgemeester Damen in Geleen. Het was de eerste Pinkpop in de geschiedenis. Uiteindelijk zou het festival 17 keer in Geleen plaatsvinden.



Het ging in 1984 al aanzienlijk minder met Pinkpop. Het bezoekersaantal halveerde naar 20.000. Maar het jaar erop werd een hardere klap uitgedeeld met 15.000 festivalgangers. ‘Het was gewoon niet goed’, zegt Jan Smeets nu over de line-up waar Steel Pulse, Chris Rea en Yngwie Malmsteen bij de acht boekingen hoorden. Leon Ramakers van Mojo zag wat er ten grondslag lag aan het dieptepunt: ‘Het festival ging niet met z’n tijd mee. Het podium was vijf meter hoog, een bij elkaar getimmerd zooitje. Terwijl de producties van bands veel groter werden. Jan had ook een principe van één popgroep, één hardrockgroep, één reggaegroep, enzovoort. Voor elk wat wils dus. Er zat teveel flauwekul tussen. En een reggaeband, daarvoor komen de mensen niet naar een festival.’ Smeets zag het om een andere reden mis gaan: ‘Er kwamen steeds meer stadionconcerten. Veel van de bands die we wilden boeken, deden daar voorprogramma’s. Ze stonden liever voor de Stones in De Kuip dan bij ons.’



Het debacle van 1985 was niet alleen een drama voor Pinkpop, het was ook een persoonlijk drama voor Jan Smeets. ‘De stichting werd opgeheven,’ vertelt hij. ‘Ik had een aansprakelijkheid, en dus een probleem. Ik heb een jaar geen salaris gehad.’ Toch wilde Smeets Pinkpop levend houden. Hij begon om zich heen te kijken en de blik bleef bij Mojo hangen. Smeets: ‘En toen zei Ramakers: ik doe mee, maar ik wil niet meer dat stomme podium, het moet professioneler en het moet later eindigen.’

Ramakers: ‘Het festival moest bestand zijn tegen de grote producties van die tijd. Ik zei: we moeten qua programmering een lijn kiezen, dus we worden een progressief muziekfestival.’ Ramakers vertelt dat zijn collega Berry Visser en hij nog wel even na moesten denken of ze het wel wilden, zo’n groot festival. Kralingen heeft ze huiverig gemaakt. Dat ambitieuze festival in 1970 met namen als The Byrds, Pink Floyd, Jefferson Airplane, Santana en Soft Machine leverde tonnen verlies op. Stichting Rotterdam Pop Festival ging failliet, Mojo bleeft ternauwernood overeind, maar het trauma was geboren en nog altijd springlevend. Ramakers: ‘Toch ging het vrij snel met Jan. Wij werden lead programmeurs. We verdeelden alles fifty-fifty. Zo is het toen gegaan.’



In 1986, het eerste jaar met Mojo, had Pinkpop een klinkende 48.000 bezoekers. Jan Smeets: ‘Het werkte meteen.’ Programmeur Willem Venema had een groot aandeel aan het coherente programma in Geleen met o.a. The Cult, The Waterboys, Fine Young Cannibals, Claw Boys Claw. Maar één naam torende boven de anderen uit. Ramakers: ‘Ik had meteen in m’n hoofd dat we The Cure moesten boeken. Dat lukte snel. Zo’n grote act hadden we nog niet gehad. Hij kostte ook meer.’ De ticketprijs was net als het tegenvallende 1985 veertig gulden, maar nu was het festival mede dankzij The Cure uitverkocht. Het is het laatste jaar dat Pinkpop in Geleen zou plaatsvinden.



‘Ik word nog steeds boos als ik eraan denk hoe de gemeente Geleen het destijds aanpakte,’ zegt Leon Ramakers, oud-directeur maar nog altijd betrokken bij Mojo. Pinkpop werd sinds jaar en dag georganiseerd in het Burgemeester Damenpark en de lokale politiek vond er ook wat van. Ramakers: ‘Ze zeiden: we gaan een schaatsbaan bouwen, dan kunnen jullie tussendoor Pinkpop houden. Dat kan natuurlijk niet. Ze zeiden: we hebben een stuk land voor je. Maar dat was een pas omgeploegd knollenveld. Ze zeiden: dat is toch leuk voor een festival, modder? Het lag ook nog onder de rook van DSM, het staatsbedrijf van de mijnen. Het was een gevarengebied. Het is ongelooflijk dat de gemeente het in de botte hasses haalde om ons als festival zo te behandelen. Jan heeft het nog aangevochten. En gewonnen. Dat leverde 60.000 gulden op, terwijl de advocatenkosten 55.000 gulden waren. Ik heb daarom geleerd om nooit naar de rechter te gaan.’



Kortom, het boterde niet meer zo tussen Geleen en de Pinkpop-organisatie.



Jan Smeets herinnert zich de zware discussie over de last van de bezoekersaantallen, soms wel 50.000. ‘En dan ging het nog maar om één dag. Een groter festival zou helemaal niet in Geleen kunnen.’ De knopen werden vanaf dat moment snel en overtuigd doorgehakt: Pinkpop zou Geleen verlaten. Ramakers: ‘En toen waren de rapen gaar. Ze zeiden: Pinkpop is toch Geleen?! Nou, niet dus. Ze hebben het voor zichzelf verpest. Begrijp me goed, samenwerking met de overheid is erg belangrijk. Ik heb er niets op tegen. Ook als de gemeente soms op de rem staat. Maar hier ging het verkeerd.’

Vanaf Geleen is het drie kwartier rijden naar Sportpark De Berckt in Baarlo waar Pinkpop 1987 werd gehouden. Een tussenjaar. Want vanaf 1988 werd voor een plek bij Landgraaf gekozen, rechts van Heerlen. Smeets had het rumoer rond die specifieke locatie al meegemaakt toen hij voor de PvdA in de Provinciale Staten zat. Smeets: ‘Ik wens niemand een nederlaag toe, maar ik heb het bij de oprichting al gezegd: hier gaan we niet mee scoren. In Limburg is geen draagvlak voor paardensport.’ Ramakers: ‘Het is een belachelijk verhaal. Allemaal paternalisme vanuit de overheid. De mijnen gingen dicht en men vond dat er iets moest gebeuren voor het gebied. Er is voor een godsvermogen een renbaan neergezet. Limburg heeft geen enkele traditie met paardenrennen. Als de paardentoto plaatsvond, kamen er honderd mensen kijken. Miljonair Leon Melchior liet er z’n paarden trainen. Het verlies werd steeds groter. Ze moesten het kwijt aan iemand. Dat waren wij. Toen kwam Jan bij ons met het verhaal over de Draf- en Renbaan.’

Pinkpop huurde het terrein jaarlijks. Limburgers hadden schijnbaar wel wat met muziek, maar tussen het edele dier en de provincie ontluikte de liefde niet. De Draf- en Renbaan kon niet in het oorspronkelijke doel volharden. In 1993 werd de paardensport er definitief stilgelegd. Smeets: ‘De plek was failliet. De gemeente vroeg: Pinkpop, wil je blijven? Ik had er wel oren naar. We waren vrij snel rond.’ Voor drie miljoen schaften Smeets, Mojo en jurist Frans Willeme het terrein aan. Ramakers: ‘We zagen het destijds niet als een buitenkansje. Het was veel geld en wij zaten niet in het onroerend goed. We zaten er tegenaan te hikken: moeten we het doen? We hebben het uiteindelijk gedaan om de continuïteit van Pinkpop te waarborgen.



Onder de naam Megaland BV werd de Draf- en Renbaan overgenomen. Als meerjarenplan is de infrastructuur van het terrein alsmaar beter geworden. Ramakers: ‘Jan heeft het in de loop der jaren successievelijk verbeterd. Het ging jaarlijks mee op de begroting van Pinkpop. Zoiets gebeurt juist omdat we het gekocht hebben. Je klust eerder aan een koophuis dan aan een huurhuis.’ Ramakers beaamt dat het een lucratieve investering is geweest. Ramakers: ‘Al zie je dat effect pas definitief terug bij een verkoop.’


https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/pinkpop-2019/De-10-momenten-van-50-jaar-Pinkpop--Naar-de-Draf--en-Renbaan.html
https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/pinkpop-2019/De-10-momenten-van-50-jaar-Pinkpop--Mojo-komt-redden.html

 

Festivaltime

Randprogramma
31 jan 2016
114
11
1 week voor mijn 40ste Pinkpop "50 year anniversary 2019" mijn laatste terugblik
https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/6/1/1-week-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
https://twitter.com/delimburger/status/1134530724986597378?s=21
 

frenkie

Playlistbediener
30 mrt 2019
6
0
Wat een topverhaal jij on stage op Pinkpop 2003 en een dierbare moeten missen; wel tof dat jullie dit samen hebben mogen meemaken
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken