Pinkpop Classic 2013

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Heeft iemand enig idee hoe het met de voorverkoop gaat van Pinkpop-Classic dit jaar (die vraag stelde ik mezelf zo voor aankomend Bospop-weekend)??
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Nog ca. 2 weken tot Pinkpop Classic.
Iemand enig idee hoe het met de kaartverkoop gaat sinds de berichtgeving van ca 1000 verkochte kaarten. Want Jan Smeets verwachte toch een inhaalrace na vakanties en als vakantiegeld ontvangen is, dusss... De reclame verspreiding valt voorlopig nog tegen. Ik ben er in ieder geval wel bij. Meest geïnteresseerd in CCC inc. (ivm de Doe Maar connectie), Saybia (al gezien op PP2008) en Colin Blunstone (o.a. Zombies en The Alan Parson’s Project).
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Pinkpop Classic nieuws:
"Wijziging tijdschema Pinkpop Classic. Met plezier kondigen wij de volgende wijziging aan in het tijdschema van Pinkpop Classic. Rick Nolov Band & Guest konden het aantal ‘Guests’ niet allemaal kwijt in drie kwartier. Ze gaan ons dan ook trakteren op een uur speeltijd. Deze legendarische Heerlense formatie die in 1984 Pinkpop opende brengt een opzwepende mix van ska, reggae en rock naar Landgraaf en ze swingen nog steeds als vanouds! RICK NOLOV BAND & GUESTS ZATERDAG 24 AUGUSTUS 12.00 – 13.00 UUR"

Vraag is nu, wie zouden dan die "Guests" zijn. Bij Janse Bagge Band waren voorheen Ge Reinders en Peter Koelewijn al eens te gast. Zou deze keer (gezien optreden van CCCinc) misschien wel Henny Vrienten kunnen zijn? Of Buro-Pinkpop-vriend Urbanus? Maar dat zijn slechts 2 gokjes.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Pinkpop Classic 2013 is weer achter de rug.
Het was een regenachtige gezellige editie, "poncho-festival". De regen begon al meteen toen het hek om 11 uur open ging. Maar de echte Pinkpop-gast liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. Er was uiteraard wel een lange droge periode, waar de warmte even toe nam, maar verder was het nat van buiten en nat van binnen ;) Iedere artiest was aanwezig (geen afzeggingen) en zoals te zien was hadden ze er ook allemaal zin in. Ook om te spelen voor maar slechts 3000 bezoekers. Easy van start met wat Ska van Rick Nolov band. De guests van Rick Nolov waren "normale" gast artiesten, geen verrassings-optreden dus dit jaar. Band of Friends heeft de boel aardig wakker gemaakt met de gitaren, na de vrolijkheid van CCCinc. Meest opvallende optreden vond ik toch wel Colin Blunstone, al z'n hits kwamen voorbij, loepzuiver gezongen door die stijve hark met fantastische band, heerlijk "She's not there, Wild Places en Old and Wise". Het betere gitaarwerk kwam van Uriah Heep, onder het motto "het regent hier en het gitaar" lekkere classic-rock. Ik hoorde zomaar wat mensen fluisteren tijdens Uriah Heep "volgend jaar Deep Purple??", maar dat is wishfull thinking... Saybia liet zich ook van z'n beste kant zien, leuk jeugd sentiment moment. Afsluiter Waterboys heb ik niet afgekeken, ik had die dag genoeg Water gezien en vond het welletjes geweest. Alle optreden waren uitstekend verzorgd met goed geluid, achteraf gezien had deze editie meer waardering mogen krijgen. Het was (ondanks de regen) een ontzettend geslaagde dag, zeer goede optreden, nergens lange wachtrijen en iedereen had er zin in. Dat de sfeer goed was bleek wel tijdens de pauze muziekjes, toen bijvoorbeeld bijna het hele veld (inclusief ondergetekende) in de regen meezong met "it's raining again" van Supertramp. En volgend jaar? Wie weet, Jan Smeets zei "als volgend jaar iedereen die hier is 1 extra persoon meeneemt, dan komt het goed." Dus als je mij vraagt zegt hij hiermee dat het volgend jaar doorgaat, ik denk zelfs dat hij al namen op een bierviltje heeft staan.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Mooi dat je het leuk vond.

Ik vind dat als je als Pinkpop zijnde een festival organiseert, ook al is het maar een dag, op dat megaterrein dan moet je er ook gewoon voor zorgen dat er minimaal 40.000 mensen komen en dus echt grote acts neerzetten. Als je het klein wilt houden doe het dan ergens anders. Kijk, als ik in Heerlen oid zou wonen dan had ik vast wel gegaan, maar ik vermoed dat er meer zijn zoals ik die niet voor zo'n programma een paar uur gaan reizen. En er waren genoeg grote klassieke acts die die had kunnen boeken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Ik kan niets anders dan het volledig met je eens zijn. Overigens heeft Jan Smeets aangegeven in een interview voor L1 dat hij er over heeft gedacht PPClassic naar de Rodahal te verplaatsen en deze was zelfs al gereserveerd voor die dag. Maar omdat hij de locatie en het materiaal heeft, hij toch op Megaland is gebleven. Hij gaf ook toe dat hij zichzelf vorig jaar vergist had in het boeken van TOTO. Dit jaar bleek Joe Cocker net zo duur als de gehele lineup van dit jaar (wat hij daarmee bedoeld??). Vraag me af welke keuzes ze allemaal gemaakt hebben in de aanloop naar deze editie. Het lijkt mij erop dat ze het festivaletje vanaf 0 weer langzaam willen gaan opbouwen, wat ze eigenlijk ook voorzichtig doen met Breakfest. Buiten het feit dat ik vind dat er gemakkelijk een dagplanning te maken is waarmee circa 30 a 40 duizend mensen op PPClassic afkomen. Vind ik ook dat richten op 1 headliner die een ZiggoDome in de randstad vol krijgt kan ook elders in het land genoeg kaarten kan doen verkopen, al is het Megaland, Goffertpark of bijvoorbeeld Malieveld.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik denk dat ze een ook een beetje een fout maken met hun concept. Door vooral te focussen op acts die ooit op Pinkpop stonden beperken ze hun lijstje met mogelijke namen wel erg (zeker omdat ze dan net die periode hier moeten staan). Als ze een voorbeeld nemen aan Werchter Classic, en de benaming 'classic' gewoon doen slaan op wat oudere acts die niet populair genoeg zijn bij de jeugd om hoog op het grote weekendfestival te staan, dan kunnen ze temidden van die periode Pukkelpop-Lowlands-Leeds/Reading echt nog een aardige affiche bijeen prikken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Ben het niet helemaal eens met het feit dat doordat de act op Pinkpop moet hebben gestaan dat de lijst daardoor beperkt is, het zijn nog altijd totaal aantal unieke artiesten en groepen: 644 sinds 1970. Maar de uitzondering bevestigd de regel natuurlijk, Toto had uiteraard nooit op Pinkpop gestaan en stond toch wel op PPclassic. Dus laten we die regel wel met een heel sterk korreltje zout nemen...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken