Ongewenst seksueel gedrag op festivals

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek van 3Vraagt (onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel) en Festileaks opent dit Festival Forum per vandaag een speciaal deel rondom ongewenst seksueel gedrag op festivals. Hier kunnen ervaringen worden gedeeld en het onderwerp aanspreekbaar worden gemaakt.

Bijna de helft van de jonge vrouwelijke festivalbezoekers (48%) heeft ongewenst seksueel gedrag meegemaakt op festivals, wat ze zelf de grens over vinden gaan. In het onderzoek werd festivalbezoekers gevraagd naar hun ervaring met seksueel grensoverschrijdend gedrag op muziekfestivals. Waar de grens ligt, beleeft iedereen anders. De vrouwelijke festivalbezoekers die aangaven te maken te hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag omschreven vooral dat het ging om ongewenste aanraking op borsten en/of billen (35%), ongewenste seksuele opmerkingen (33%) of voorstellen (18%). Van de ondervraagde mannen geeft bijna één op de tien (9%) aan dat ze te maken hebben gehad met gedrag dat hun grenzen overschreed.

Opvallend is dat één op de vijf vrouwen (22%) zegt bewust haar eigen gedrag aan te passen om te voorkomen dat ze te maken krijgen met ongewenst seksueel gedrag. Bijvoorbeeld door zich niet te schaars te kleden en niet alleen rond te lopen. Een vrouwelijke festivalbezoeker vat het zo samen: “Ik let erop dat ik geen te uitdagende outfits draag en vooral nooit alleen ben. Ga altijd ten minste met z’n tweeën ergens heen. Je moet niet helemaal zat worden en goed op elkaar letten. En mensen negeren, mochten ze je intimideren."

Lees hier meer over het onderzoek.


Heb jij ooit dergelijke situaties meegemaakt op een festival, of gezien dat het gebeurt? Wat deed je er toen aan? En wat zouden festivals volgens jou kunnen doen om het zo veel te reduceren?
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Uit mijn eigen (festival) omgeving heb ik er verder geen ervaring mee. Vriendinnen van me ook niet. Kijk er zal op een festival altijd meer (ongewenst) contact zijn. Ik heb genoeg borsten in mijn rug gevoeld en zwetende kerels in mijn nek gehad. Goed. hoort erbij. Ik denk dat bijvoorbeeld op Pinkpop festivalgangers echt wel goed met elkaar omgaan en de sociale controle vind ik best wel groot. Mensen die zich misdragen (wat ik meegemaakt hebt, ook dit jaar) worden gewoon aangesproken.

Het is ook een hot item. Aan de ene kant goed om het bespreekbaar te maken. Aan de andere kant vind ik dat dit soms doorslaat. De balans zoeken is bijna onmogelijk omdat een aanraking voor iedereen verschillend is.

 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Mijn vorige post is verloren gegaan. Dus dan maar nog een keer.
Heftige cijfers. Goed dat er aandacht aan besteed wordt. Primavera Sound werkte dit jaar samen met 'No Callem', een 'organisatie' die zich inzet om dit tegen te gaan en awareness te creëren. Op het terrein was een stand aanwezig en ze liepen rond op het terrein. https://www.primaverasound.es/noCallem?lang=en

Ik ben zoiets nog niet tegengekomen op andere festivals waar ik geweest ben. En als ik onderstaand resultaat uit het onderzoek lees ben ik wel benieuwd of een meldpunt specifiek voor dit probleem dat percentage wat omhoog kan brengen.
Nu maakte slechts 9% van de bezoekers die iets meegemaakt hebben hier melding van bij de organisatie. De grootste groep deed geen melding omdat ze dachten dat het incident niet erg genoeg was of omdat ze het idee hadden dat de dader toch niet gepakt wordt.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Ik ben toch wat sceptisch over deze cijfers.

Er was op festileaks ook een oproep om te reageren.
Dan ben je eerder geneigd om te reageren wanneer je wel iets heb meegemaakt, dan wanneer je nog nooit iets hebt meegemaakt.
Ik vraag me dus af in hoeverre de cijfers representatief zijn.
Er zal genoeg gebeuren op de festivals wat niet kan, maar in deze mate ? Ik vraag het me af.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.677
1.607
Deze cijfers verbazen mij echt totaal niet. Vriendinnen van mij geven allemaal aan geregeld dit soort dingen mee te maken op festivals en tijdens het uitgaan. Heb ook wel eens geregeld in moeten grijpen. Dit gaat dan ook echt niet over per ongeluk een hand op een verkeerde plek, maar echt knijpen, rare voorstellen of naroepen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik ben het er wel mee eens dat deze cijfers enigszins 'biased' kunnen zijn, maar desondanks een goed initiatief van jullie om hier aandacht aan te besteden. Zelf sta ik er als man eigenlijk totaal niet bij stil dat dit op festivals gebeurt, maar tel een hoop alcohol of andere onverantwoorde middelen op bij een situatie van 'alles mag, alles kan' en het slechtste komt in de mens naar boven. Hoe vaak je ook niet hoort over diefstal en knokpartijen op (bepaalde) festivals, dat is het eigenlijk vrij plausibel dat dit ook speelt. Wat dat betreft lijkt het me goed om meer security en regelgeving in te zetten op festivals. Mensen moeten wel beseffen dat een festival gewoon onderdeel van de maatschappij is, en geen excuus om je bijzonder vervelend te gedragen 3 dagen lang.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Goed dat hier aandacht aan besteed wordt inderdaad. Het maakt in zekere zin niet uit of die cijfers nu precies kloppen of niet, er is blijkbaar een behoorlijke groep vrouwen die last heeft van dit soort gedrag. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik kan er altijd maar slecht tegen dat sommige mannen het in hun hoofd halen zich zo respectloos en (seksueel) agressief te gedragen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik kan me voor mezelf 1 incident voor de geest halen bij mezelf waarbij een meisje me werkelijk vastnam zonder dat ik dat zelf wilde, ookal was er op die moment weinig plaats omdat we zo dicht stonden en het zo 'packed' stond. Was toch een vrij onaangenaam en vies gevoel omdat je niet meteen wat zeggen, als zo iemand achter je staat en zich van geen kwaad bewust lijkt te zijn. Ookal wist ze wel degelijk waar ze me overal vastnam.. Een tweede, een pak zwaarder, incident was bij een vriendin me een paar jaar geleden op een kleiner festival waarbij ik voor de veiligheid al meeging met haar naar het toilet. Bij terugkeer werd ze aangesproken en ook echt vastgenomen door een wel beschonken dertiger waarbij ik echt heb moeten optreden om haar uit die situatie te halen. Vrij scary toen toch hoor, die situatie.

De laatste jaren hebben we een aantal festivals aangedaan waarbij ik me vaak toch wel een soort oppasser voelde voor de meisjes van onze groep dat er niks gebeurde, dat ze niet alleen gingen weet je wel. Buiken, ruggen, oksels.. Het kan allemaal maar ik heb liever dat een vriendin toch voor me staat bij een optreden dan naast of achter me. Een beweging naar borst of billen is snel gebeurd, jammer genoeg. Het is volgens mij ook de rede waarom zo weinig mensen er iets van melden. Zo'n situaties gebeuren zo snel, kan misschien gewoon zelfs zijn in het passeren dat er een aanraking gebeurd die er niet moet zijn. Bij zwaardere gevallen zoals die tweede situatie die ik beschreef (die waarschijnlijk ook veel minder voorkomt) is zo'n meldpunt volgens mij zeker handig.

Ik denk dat er sowieso moet gewerkt worden aan dit punt want het is iets wat dagelijks voorkomt, niet alleen op festivals dat vrouwen op straat, in de bus, onderweg ergens naartoe worden aangesproken, nageroepen op straat, achterna worden gereden.. Ik heb werkelijk al de meest diverse en perverse verhalen gehoord van vriendinnen van me. Zo'n campagne tegen dit soort wangedrag op festivals opzetten is moeilijk omdat zo'n gedrag als het ware ingebakken wordt bij jongens op jonge leeftijd (weet je wel, vrouwen veroveren en andere soort stereotiepe zaken die vaak worden aangeleerd) en je zo'n zaken echt moet aanleren van kleins af aan wat kan en niet kan.

Hoe meer aandacht naar dit onderwerp gaat hoe beter, ook buiten die forum toe. GG Festileaks.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Helemaal mee eens. Zelfs als er sprake is van een bias dan nog zijn het schrikbarend hoge percentages.

Is absoluut iets waar festivalorganisaties iets mee moeten doen, maar wat dan?
Duidelijk meldpunt met heldere communicatie (voorbeeld van No Callem)?
Aandacht aan besteden op websites en tijdens het festival en hierbij aangeven dat dit gedrag niet getolereerd wordt (zoals destijds bij het crowdsurfverbod)?
Een gezamenlijk statement van alle organisatoren?
Iets anders??
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Ik ben ook wel benieuwd op welke festivals dit vooral voorkomt. Ik kan me hier op LL niks bij voorstellen namelijk. Cijfers (kloppend of niet) zijn wel schokkend en een signaal. Ik kan me hier zo kwaad over maken. Blijf met je poten van een ander af. Of er nou alcohol of drugs in het spel zijn, maakt niet uit. Dan moet je dat maar niet gebruiken. Een meldpunt zou al een eerste stap zijn. Nog mooier als alle festivals in NL dit gezamenlijk zouden doen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Ik ben ook wel benieuwd op welke festivals dit vooral voorkomt. Ik kan me hier op LL niks bij voorstellen namelijk. Cijfers (kloppend of niet) zijn wel schokkend en een signaal. Ik kan me hier zo kwaad over maken. Blijf met je poten van een ander af. Of er nou alcohol of drugs in het spel zijn, maakt niet uit. Dan moet je dat maar niet gebruiken. Een meldpunt zou al een eerste stap zijn. Nog mooier als alle festivals in NL dit gezamenlijk zouden doen.

Ook daar zal het genoeg gebeuren denk ik hoor. Maar ik heb ook een gevoel dat dit grootschaliger voorkomt op bijvoorbeeld Mysteryland en dat soort techno/EDM achtige festivals. Al is dat misschien meer mijn vooroordeel over het type volk wat daar op af komt, met een hoger percentage macho's en bijbehorend gedrag. En het zijn soms ook juist de lui waarvan je het niet verwacht die dit soort dingen doen. Verder deel ik je gevoel volledig!
 

fiesta

Randprogramma
20 jun 2018
233
289
Helaas gebeurt het op Lowlands ook hoor... de zanger van de architects heeft er bij het crowdsurfen zelfs een show voor stilgelegd en weet uit eigen ervaring dat er wel eens iemand achter je staat die zijn handen niet thuis kan houden.
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/architects-gig-sam-carter-crowdsurfer-video-lowlands-festival-sexual-assault-grope-latest-a7901606.html

In Engeland heb je de organisatie Safe gigs for women die op steeds meer concerten en festivals staat; in Nederland is er ook een organisatie, maar daar weet ik de naam even niet van.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Helaas gebeurt het op Lowlands ook hoor… de zanger van de architects heeft er bij het crowdsurfen zelfs een show voor stilgelegd en weet uit eigen ervaring dat er wel eens iemand achter je staat die zijn handen niet thuis kan houden.
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/architects-gig-sam-carter-crowdsurfer-video-lowlands-festival-sexual-assault-grope-latest-a7901606.html

In Engeland heb je de organisatie Safe gigs for women die op steeds meer concerten en festivals staat; in Nederland is er ook een organisatie, maar daar weet ik de naam even niet van.

Klopt, stom was ik zelf bij aanwezig. Bij Epitaph waren ze toen erg blij met de actie van de zanger. Het was namelijk overal in het nieuws.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ben ook wel benieuwd op welke festivals dit vooral voorkomt. Ik kan me hier op LL niks bij voorstellen namelijk. Cijfers (kloppend of niet) zijn wel schokkend en een signaal. Ik kan me hier zo kwaad over maken. Blijf met je poten van een ander af. Of er nou alcohol of drugs in het spel zijn, maakt niet uit. Dan moet je dat maar niet gebruiken. Een meldpunt zou al een eerste stap zijn. Nog mooier als alle festivals in NL dit gezamenlijk zouden doen.

Het daadwerkelijk meekrijgen van zulk soort situatie heb ik zelf ook zelden meegemaakt. Al zie je tijdens vrijwel elk festival op z'n minst wel een keer een meisje die boos staat te schreeuwen tegen een guy. Dat kan ongetwijfeld ook over zoiets gaan ipv een ruzietje.
Ik heb persoonlijk het meest vrouwonvriendelijke gedrag meegemaakt tijdens één dagje Zwarte Cross. Daar heb ik meerdere groepjes mannen random groepjes meiden toch redelijk lastig zien vallen. Tenminste dat dacht ik. Een aardige hoeveelheid leek er namelijk helemaal niet zo van op te kijken of die aandacht wel prima te vinden. Misschien iets wat daar wat normaler wordt gevonden maar zonder twijfel zullen die gasten ook iemand tegenkomen die er, geheel terecht, totaal niet van gediend is.

Tijdens overige festivals heb ik dit in velen mindere maten of helemaal niet gezien. Misschien omdat ik er tot nu ook wel blind voor was? Een paar viespeuken die tijdens een pit of crowdsurfen naar een meisje grijpen sta ik niet van op te kijken. Dit is zeker een wake-up call dat ook wij eens wat beter moeten gaan letten op zulk soort gedrag rondom ons tijdens festivals. Ik ga zelf dit jaar toch echt wat beter in de gaten houden wat er rondom gebeurt.
 

Nicole1617899883

Playlistbediener
13 sep 2017
24
0
Heb zelf geen slechte ervaringen gehad gelukkig, maar in het verleden moest vriendlief opdringerige (dronken) personen wel op afstand houden. Op momenten dat ik er alleen op uit trek op een festival, of ergens alleen ga zitten, heb ik wel 'aanspraak', uitnodigingen of andere pogingen ervaren maar die wist ik tot op heden vakkundig af te wimpelen. Een groep kan wel intimiderend overkomen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er soms wel degelijk groepjes mannen rondlopen met het een en ander op, die nog willen 'scoren' op een avond.

Bij een eventuele aanranding (daar hoort ongewenst betasten ook bij) op het festivalterrein komt het toch op het fatsoen van omstanders aan. Een aanspreekpunt of een beveiliger per tent zou een optie zijn.
Op het campingterrein ben je wellicht nog kwetsbaarder, zeker 's nachts.

Was er vorig jaar geen verkrachting gemeld op Pukkelpop? Hoe is dat afgelopen, weet iemand dat?
 
1 mei 2017
289
0
Ik moest laatst weer denken aan onderstaand citaat uit dit Noisey artikel: https://noisey.vice.com/nl/article/rmv37x/de-bizarre-dingen-die-ehboers-op-festivals-meemaken

“Wij verzorgen elk jaar ongeveer zesduizend mensen op Werchter. [...] Er komen ook bizar veel dertien- à veertienjarige meisjes een morning afterpill vragen, vaak met rampzalige verhalen, zoals dat ze wakker werden met drie jongens in een tent, zonder te weten wie ze zijn of wat er gebeurd is.”

Volgens mij komt zoiets vaak genoeg voor op festivals, zonder dat het in de statistieken terecht komt.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.149
2.912
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/limburgs-parket-onderzoekt-mogelijke-aanranding-van-16-jarig-meisje-op-pukkelpop~a5228110/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken