North Sea Jazz 2022

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
North Sea Jazz heeft ook hun eerste grote aankondiging gedaan. Ik vind het heel gruwelijk. Programma is voorlopig als volgt:

Donderdag 7 juli: Grand Opening Night with John Legend​

Het festival opent op donderdag met een exclusief concert van John Legend in de Maas. Meer informatie.

Vrijdag 8 juli​

Ambrose Akinmusire • Avishai Cohen 'Two Roses' & Rotterdam Philharmonic Orchestra conducted by Bastien Stil • BadBadNotGood • Cimafunk • Delvon Lamarr Organ Trio • Diana Krall* • Gabriels • Gaidaa • Gary Bartz & Maisha • George Benson • Gregory Porter • Gretchen Parlato • Ibrahim Maalouf • James Francies • Jordan Rakei • Louis Cole & Metropole Orkest conducted by Jules Buckley • Marcus King • N∆BOU • Ravi Coltrane “Cosmic Music: A Contemporary Exploration into the Music of John & Alice Coltrane featuring Brandee Younger”, • Theo Croker


Zaterdag 9 juli​

écile McLorin Salvant • Christone 'Kingfish' Ingram • Eric Gales • Fay Claassen & Peter Beets New Jazz Orchestra • Herbie Hancock • Jett Rebel • Joe Armon Jones • John McLaughlin & The 4th Dimension • Julian Lage • Kassa Overall • Lady Blackbird • Lous and The Yakuza • Martí Mitjavila Casals • Melody Gardot • Michael Kiwanuka • Nona • Ron Carter “Foursight Quartet” • Sun-Mi Hong Quintet • Tems • Tom Misch • Yola


Zondag 10 juli​

Alfa Mist • Alicia Keys • Anthony Joseph • Aviv Noam Quartet • Black Pumas • Charles Lloyd & The Marvels featuring Bill Frisell • cktrl • Cory Wong • Dianne Reeves • Emma-Jean Thackray • Gustavo Santaolalla • H.E.R. • Herbie Hancock • Hiromi The Piano Quintet • Immanuel Wilkins • Jacob Collier • Joel Culpepper • Melanie Charles • Michael Mayo • Moses Sumney • Nala Sinephro • Neal Francis • Nubya Garcia • Pino Palladino & Blake Mills • SMANDEM. • Stacey Kent • The Fearless Flyers (with Joe Dart • Cory Wong • Mark Lettieri • Nate Smith) • Tigran Hamasyan • Vijay Iyer Trio featuring Linda May Han Oh and Tyshawn Sorey.

* = plusconcert
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Dikke lineup hoor! Ik hou nooit echt rekening met dit festival en kan dit jaar ook helaas niet, maar dit is wel heel mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Iemand nog namen die ik moet checken? Kom nu op het volgende zonder iets beluisterd te hebben dat ik nog niet ken:
Vrijdag
Ambrose Akinmusire - Avishai Cohen - Gabriels - Gregory Porter- Ibrahim Maalouf - Marcus King.

Zaterdag
Cécile McLorin Salvant - Christone 'Kingfish' Ingram - Eric Gales - Herbie Hancock - Julian Lage - Melody Gardot - Michael Kiwanuka - Nona - Sun-Mi Hong Quintet - Yola (heb niks met Jett Rebel en Lous & the Yakuza).

Zondag
Alfa Mist - Alicia Keys - Black Pumas - Cory Wong - Herbie Hancock - Nubya Garcia - SMANDEM. - Vijay Iyer Trio ft. Linda May Oh en Tyshawn Sorey.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Ik veronderstel even dat je populaire artiesten zoals BadBadNotGood, Tom Misch, Jordan Rakei en H.E.R. wel kent maar bewust niet op je lijstje staan. Buiten die namen en degene die al op je lijstje staan wil ik graag Nabou, Nala Sinephro en Moses Sumney nog aanraden. Louis Cole zag ik al eens eerder en stelde toen niet veel voor, maar wie weet wat hij met dat orkest gaat doen. Ik ben verder niet vertrouwd met het werk van Ravi Coltrane maar de naam spreekt natuurlijk tot de verbeelding.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Ik veronderstel even dat je populaire artiesten zoals BadBadNotGood, Tom Misch, Jordan Rakei en H.E.R. wel kent maar bewust niet op je lijstje staan. Buiten die namen en degene die al op je lijstje staan wil ik graag Nabou, Nala Sinephro en Moses Sumney nog aanraden. Louis Cole zag ik al eens eerder en stelde toen niet veel voor, maar wie weet wat hij met dat orkest gaat doen. Ik ben verder niet vertrouwd met het werk van Ravi Coltrane maar de naam spreekt natuurlijk tot de verbeelding.
Ik ben eerlijk gezegd BBNG vergeten op te schrijven. Misch zegt me alleen qua naam wat, zelfde met H.E.R. Rakei zegt me niks. Zal de rest even beluisteren. Moses Sumney vond ik niet zoveel aan (al beluisterd voor RW).
Wat betreft Coltrane heb ik precies hetzelfde. Zou bijna zeggen dat dat sowieso goed wordt.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Die zondag is ongelofelijk sterk, ga daar kaarten voor proberen te kopen. Zal wel lastig worden.
 
  • On fire
Waarderingen: wenteldave

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Ik ben eerlijk gezegd BBNG vergeten op te schrijven. Misch zegt me alleen qua naam wat, zelfde met H.E.R. Rakei zegt me niks. Zal de rest even beluisteren. Moses Sumney vond ik niet zoveel aan (al beluisterd voor RW).
Wat betreft Coltrane heb ik precies hetzelfde. Zou bijna zeggen dat dat sowieso goed wordt.
Tom Misch en Jordan Rakei reken ik allebei onder de categorie 'leuke neo soul voor op een zonnige dag maar niet essentieel op een jazzfestival want ook wel eens te zien op RW/DTRH stijl festivals'.
H.E.R. is een R&B zangeres met meerdere Grammy's. Vind haar zelf niet gigantisch interessant maar is wellicht wel een van de populairste namen op het affiche.

Maar goed, afgaand op je lijstje denk ik dat dat mijn andere aanraders je meer zullen liggen dan deze namen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

mellowmaniac

Campingartiest
3 feb 2016
64
9
Hi,

dit jaar ga ik voor het eerst naar het NSJF (ik heb dagkaarten gekocht voor vrijdag).

Heeft iemand van jullie wat algemene tips over waar je op moet letten op het NSJF?

Kun je tijdens een set makkelijk van zaal wisselen om meerdere bands in een uur tijd te zien, of zijn veel zalen na het begin van de concerten gesloten vanwege capaciteitsbeperkingen? (Zo ja, zijn er dan podia die altijd al heel vroeg overvol zijn)?

Als ik het goed heb, ontbreekt nog ongeveer de helft van de bands voor vrijdag (en zaterdag), inclusief de headliner?

Ik ben dankbaar voor alle tips.
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Je kan altijd geluk hebben, maar over het algemeen moet je echt goed op tijd zijn, zeker waar er zitplaatsen zijn, of je komt er niet meer in. Aanschuiven, wachten en dingen missen hoort er dus helaas allemaal bij. En ja, er ontbreken denk ik nog heel veel artiesten, dit was nog maar de eerste lichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: mellowmaniac

mellowmaniac

Campingartiest
3 feb 2016
64
9
Je kan altijd geluk hebben, maar over het algemeen moet je echt goed op tijd zijn, zeker waar er zitplaatsen zijn, of je komt er niet meer in. Aanschuiven, wachten en dingen missen hoort er dus helaas allemaal bij. En ja, er ontbreken denk ik nog heel veel artiesten, dit was nog maar de eerste lichting.
Dank je wel. Dus het is best moeilijk om binnen een uur verschillende bands te zien? Op festivals geef ik er meestal de voorkeur aan om een paar bands te zien die ik nog niet ken en van locatie te veranderen tot ik iets vind dat me echt aanspreekt. Ik zou het zonde (en duur) vinden als ik maximaal 5 van de 40 bands kan zien en van tevoren een precies plan moet hebben van wat ik wil zien.
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Hangt er wel wat van af wat je wil zien. Bij de (pop)bands in de grote hallen kan je meestal gewoon binnenlopen, maar zoals gezegd staan er bij de zaaltjes met zitplaatsen vaak al flink op voorhand wachtrijen. Het is dus denk ik best om op voorhand een keuze te maken. Om onze lezers daarbij te helpen plan ik ergens in de komende maanden een lijst van albums die iedereen nog zou moeten horen alvorens naar het festival af te zakken. Hopelijk helpt die een beetje. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mellowmaniac

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Hangt er wel wat van af wat je wil zien. Bij de (pop)bands in de grote hallen kan je meestal gewoon binnenlopen, maar zoals gezegd staan er bij de zaaltjes met zitplaatsen vaak al flink op voorhand wachtrijen. Het is dus denk ik best om op voorhand een keuze te maken. Om onze lezers daarbij te helpen plan ik ergens in de komende maanden een lijst van albums die iedereen nog zou moeten horen alvorens naar het festival af te zakken. Hopelijk helpt dat een beetje. ;)
Gaat dat sneller dan dat Graspoplijstje? ;)
Staat echt zat moois op het NSJ-affiche, dus dat worden ook lekker veel albums!
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Met de laatste aflevering van de Graspoplijst wachten we vooral nog even in functie van platen die eventueel nog moeten uitkomen. :)

De NSJ-lijst zal vermoedelijk minder lang zijn, maar inderdaad heel veel keuzestress. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Nieuwe namen! https://www.northseajazz.com/nl/nieuws/nieuwe-namen-nn-north-sea-jazz-2022/#.YjmiwefMK5c

Diana Ross, Erykah Badu en Nile Rodgers & CHIC zijn toegevoegd aan het programma van NN North Sea Jazz 2022. Ook Lianne La Havas, Robert Glasper Black Radio en Thundercat treden op tijdens het Rotterdamse festival.

De Amerikaanse soulzangeres Diana Ross is de headliner op vrijdag 8 juli, Nile Rodgers en zijn band sluiten swingend af op zaterdag 9 juli. Voor zondag was eerder Alicia Keys al bevestigd; nieuwe toevoegingen op die dag zijn onder meer Thundercat en New Cool Collective. De volledige lijst van nieuw bekendgemaakte namen is als volgt:

Vrijdag 8 juli:
Bnnyhunna, Bokani Dyer Trio, Diana Ross, El Comité, Eliades Ochoa Star of Buena Vista Social Club®️, Eric Vloeimans / Frank Woeste Quartet, Gonzalo Rubalcaba & Aymée Nuviola Band, Lianne La Havas, Lionel Loueke, Makaya McCraven, Nduduzo Makhathini, Steve Coleman & Five Elements, Tiwa Savage.
Zaterdag 9 juli: Avishai Cohen Quartet, Brintex Collective, Christian McBride & Inside Straight, Daniel Lanois, Dragonfruit, Erykah Badu, Gino-Cochise w Dem Djago Fam, Orchestra, James Brandon Lewis Quartet, Jameszoo's Blind Group, John Engels - Joris Teepe - Benjamin Herman, Linda Fredriksson Juniper, Lucia Cadotsch Speak Low, Malcom Jiyane Tree-O, Martí Mitjavila Trio, Nile Rodgers & CHIC, Robert Glasper Black Radio, Sabrina Claudio, Snoh Aalegra, Tineke Postma Freya Group, Trombone Shorty & Orleans Avenue, Trondheim Jazz Orchestra & GURLS, Zoë Modiga
Zondag 10 juli: Archie Shepp & Jason Moran, featuring Marion Rampal, Alune Wade, Fatoumata Diawara, Guy Salamon Group, Kojey Radical, Nate Smith + Kinfolk, New Cool Collective, Petter Eldh Koma Saxo feat. Sofia Jernberg , Secret Night Gang, Thundercat, Tijn Wybenga & AM.OK
 
  • Geweldig
Waarderingen: Timmetje

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Paolo Nutini naar Montreux Jazz Festival op 5 juli. Kom maar door naar NSJ!
Edit 1: Na even beter gekeken te hebben is het misschien nog best aannemelijk ook. Diana Ross staat daar ook, evenals John Legend en Ibrahim Maalouf die dus al gedeeld worden (trouwens ook Nick Cave, a-ha, Björk en Maneskin). Fingers crossed...
Edit 2: Staat wel 8 juli al op TRNSMT in Schotland, wat misschien de kans iets kleiner maakt. Echter staat Nile Rodgers er op dezelfde dag en die staat wel gewoon een dag later op North Sea Jazz. Zou wel enorm balen als ie op 9 juli zou komen.
 
Laatst bewerkt:

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Paolo Nutini naar Montreux Jazz Festival op 5 juli. Kom maar door naar NSJ!
Edit 1: Na even beter gekeken te hebben is het misschien nog best aannemelijk ook. Diana Ross staat daar ook, evenals John Legend en Ibrahim Maalouf die dus al gedeeld worden (trouwens ook Nick Cave, a-ha, Björk en Maneskin). Fingers crossed...
Edit 2: Staat wel 8 juli al op TRNSMT in Schotland, wat misschien de kans iets kleiner maakt. Echter staat Nile Rodgers er op dezelfde dag en die staat wel gewoon een dag later op North Sea Jazz. Zou wel enorm balen als ie op 9 juli zou komen.
Björk samen met Alicia Keys op zondag zou wel straf zijn…
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Volledige line-up en het tijdschema zijn bekend!

Wie verzint er nou weer een clash tussen Alfa Mist, Thundercat en Alicia Keys...? Sowieso echt heel veel verschrikkelijke clashes. Godver.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: nitotheno

Gebruikers die dit onderwerp bekijken