Muse

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Nou, laat ik dan maar het eerste topic openen! Ik kan me herinneren dat Muse de eerste band was die uitvoerig besproken werd, zonder dat het direct te maken had met Rock Werchter. Dus bij dezen;

<br>

Muse is een Britse rockband uit Teignmouth die in 1994 is opgericht. De band bestaat uit zanger en gitarist Matthew Bellamy, drummer Dominic Howard en bassist Christopher Wolstenholme.
Het eerste studioalbum van Muse, Showbiz, kwam uit in 1999. Singles als Muscle Museum en Sunburn zijn hiervan afkomstig. De band werd in deze tijd vaak vergeleken met een andere Britse rockband, namelijk Radiohead. Origin of Symmetry, hun tweede studioalbum, kwam uit in 2001. Het behaalde de derde plaats in de UK Albums Chart en verkreeg een platina-status. De singles Plug In Baby en New Born behaalden beide de top 20 van de UK Singles Chart.[1]
Twee jaar later verscheen het derde studioalbum: Absolution op 21 september 2003. Dit werd de eerste nummer één-hit van de band in het Verenigd Koninkrijk.[1] De songteksten van het album behandelen complottheorieën en politieke en wetenschappelijke overtuigingen. In 2006 ging de band hiermee door met het voor de Mercury Music Prize genomineerde Black Holes and Revelations, met als hoofdsingle het nummer Supermassive Black Hole. In 2009 verscheen het vijfde studioalbum The Resistance dat nummer één werd in Nederlandse en Belgische hitlijsten. Het meest recente studioalbum, The 2nd Law, kwam uit in september 2012.
De muziek van Muse wordt beschreven als alternatieve rock, progressieve rock of spacerock, en is een mix van (hard)rock met klassieke invloeden die in later werk soms is aangevuld met elektronische muziek. Een ander kenmerk is het bombastische en pretentieuze in de muziek, dat ook terugkomt in de optredens van de band. Bellamy gebruikt vaak zijn falsetstem en schrijft over onderwerpen zoals liefde, complottheorieën, het buitenaardse en politieke kwesties.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Haha, hier reageert dan weer niemand op terwijl we op het Werchter topic onze kop maar niet kunnen houden over Muse, zowel on- als off-topic :')
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Lol idd. Oke laat ik maar even een discussie starten dan; Absolution is met afstand hun beste album.
 

xSam__

Gouden Tip
1 okt 2013
449
0
Als er meer tour/album geruchten zijn wordt het misschien drukker hier. ;)
Maar ja, Absolution is ook mijn favo, gedeeld met Origin of Symmetry.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Lol idd. Oke laat ik maar even een discussie starten dan; Absolution is met afstand hun beste album.

Weinig discussie. Ik houd zelf meer van OoS, maar dat is smaak.

Weinig discussie? Denk dat Uprising het bekendste nummer is van Muse en dat alleen onder de fans OoS/Absolution het meest gewaardeerd worden. Moet zeggen dat ik zelf T2L ook een erg goed album vond. Was heel blij met Isolated System en Unsustainable en hoewel ik de twee grootste nummers van het album niks vind (Follow Me en Madness), is de rest van het album vrij goed.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Klopt, ik ben ook fan van de laatste albums, maar de 'roots' van een band zijn bijna zonder uitzondering beter dan het latere werk. Niet dat het slecht is, maar OoS en Absolution zijn wel beter. Wat je zegt, sowieso onder de fans gewaardeerd en dat is toch de belangrijkste indicatie. Wat het mainstream publiek kent wordt vooral bepaald door airplay op de radio en recentheid van het werk, zegt weinig over de kwaliteit naar mijn mening.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Klopt, dat zegt weinig over de kwaliteit. Toch ben ik niet zoals jij een 'fan van de laatste albums'. Vind dat ze op T2L gewoon een aantal topnummers hebben staan (Big Freeze! Panic Station! Supremacy! Survival! Liquid State!), maar dat het meer een album is dat ze terug op de goede weg brengt. The Resistance was echt een ramp. Drie van de 11 nummers zijn Exogenesis symphonieën. Wat betreft de rest zit er ook veel onzin tussen. Eigenlijk zijn alleen Unnatural Selection en MK Ultra écht Muse-waardig (en wellicht Uprising en Resistance ook). Nou heeft Matt gezegd terug te willen naar een meer rock-sound dus ik ben benieuwd naar het nieuwe album ;)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Ach ja, dat is maar net hoe sterk je het woord 'fan' wilt opvatten. Ik gebruik het nog al snel om aan te geven dat ik iets gewoon wel leuk vind, dus dat is misschien verwarrend. Ik ben het wel met je eens qua goede en minder goede nummers, The 2nd Law is ook zeker beter dan The Resistance. Bij die laatste tel ik die Exogenesis dingen nooit mee, dus dan zijn al 4 van de 8 nummers goed ;-) En bovendien vind ik I Belong to You ook wel een vet nummer, soort van ballad in Muse stijl.
En op The 2nd Law vind ik die dubstep-crossovers ook heel vet uitpakken, al is het totaal niet in lijn met het 'klassieke' Muse-werk. Maar ik houd sowieso wel van rare crossovers, dat is ook de reden dat ik van Linkin Park houd.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
En ik kijk zeker ook uit naar het nieuwe album! Voor wanneer staat die op de planning, ergens begin 2015 ofzo?
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ergens in 2015 inderdaad! En de Exogenesis nummers zijn nog niet eens zo slecht maar het zijn niet echt nummers dus dan is het album een beetje kaal. Ik vind het gewoon zo jammer dat die enorm goede Absolutionplaten (Stockholm Syndrome, Hysteria, Butterflies etc) nu bij lange na niet meer gehaald worden. Ik bedoel, Panic Station is ook wel leuk maar op een andere manier snap je :p
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Ach ja, het is inderdaad anders, dat klopt. Maar niet heel erg anders, en anders is niet per se beter of slechter. Ik hoor de goeie nummers van The 2nd Law net zo graag als de oude hits hoor...
 

xSam__

Gouden Tip
1 okt 2013
449
0
Ik vind Exogenesis nummers geweldig. maar het past niet echt op het album in mijn idee. het is beetje rommelig. zelfde geld voor The 2nd Law. het is niet echt een ''album'', maar meer een collectie songs. niet dat het erg is, maar ik hou wel van een album waar de liedjes goed op elkaar afstemmen.
The 2nd Law vind ik ook beter als The Resistance. Supremacy, Animals, Panic Station, Liquid State, Survival,etc. zijn allemaal top nummers. Animals is erg underrated als je het mij vraagt.
2015 komt het nieuwe album uit na verwachting dit jaar gaan ze ergens rond eind van de zomer in de studio in. Dus kan dat hij in het voorjaar 2015 in de winkels ligt, maar kan ook later zijn natuurlijk. in elk geval 2015! ik kijk er erg naar uit. :D :D
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Muse top 10!

Naar aanleiding van de algemene songs top 10.

1. Knights of Cydonia
2. Plug in Baby
3. Hysteria
4. Starlight
5. Liquid State
6. Map of the Problematique
7. Stockholm Syndrome
8. Supremacy
9. Citizen Erased
10. Uprising

Misschien iets te hoge plaats voor de moderne nummers, maar dat luister ik de laatste tijd wel veel dus vandaar. Er moet ook ruimte zijn voor vernieuwing!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik was ook al bezig haha, mooie lijst :) Heel weinig nieuwe nummers in mijn lijst, niet dat dat allemaal slecht is, integendeel zelfs. Maar die halen het gewoon bij lange na niet bij de oude. Citizen Erased vind ik echt een perfect nummer. Het heeft bijna alles en de solo klinkt voor mij op een of andere manier echt als een 'verhaal'. Ben blij dat ik het nummer live heb mogen meemaken aangezien ze het niet zo vaak meer spelen.


1. Citizen Erased
2. Knights Of Cydonia
3. Hysteria
4. Stockholm Syndrome
5. Bliss
6. Plug In Baby
7. Butterflies and Hurricanes
8. New Born
9. The Groove
10. Sunburn


11. Supermassive Black Hole
12. Time Is Running Out
13. Fury
14. Animals
15. Hyper Music

Zoiets denk ik..
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Laat ik eens mee doen. Muse is niet mijn favo band, maar een top 10 moet kunnen:

1. Butterflies & Hurricanes
2. New Born
3. Bliss
4. Citizen Erased
5. Map of the Problematique
6. Time is Running Out
7. Unnatural Selection
8. Plug in Baby
9. Hysteria
10. Knights of Cydonia

Zoals te zien vind ik de laatste albums vrijwel niks. Unnatural Selection is het enige nummer dat me echt kan pakken van de laatste twee albums.

Albums:

1. Origin of Symmetry
2. Absolution
3. Black Holes & Revelations
4. Showbiz
5. The Resistance
99. The 2nd Law
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Haha ik vind The 2nd Law toch echt beter dan The Resistance, met nummers als Liquid State, Supremacy, Big Freeze, Animals, Survival en Panic Station... The Resistance heeft ook goede nummers waarvan Unnatural Selection er inderdaad een is, maar ik vind het allemaal een beetje hetzelfde klinken. Op zich niet slecht, maar ook niet heel afwisselend ofzo, terwijl dat bij The 2nd Law natuurlijk wel zo is!
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Haha ik vind The 2nd Law toch echt beter dan The Resistance, met nummers als Liquid State, Supremacy, Big Freeze, Animals, Survival en Panic Station… The Resistance heeft ook goede nummers waarvan Unnatural Selection er inderdaad een is, maar ik vind het allemaal een beetje hetzelfde klinken. Op zich niet slecht, maar ook niet heel afwisselend ofzo, terwijl dat bij The 2nd Law natuurlijk wel zo is!

Dat is ook wel een beetje het probleem voor mij. Ik vind het een heel zwak geheel, bij komt het een beetje over alsof ze heel veel ideeen hadden maar dat ze die maar half hebben uitgewerkt. Het werkt gewoon niet, en ik krijg het idee dat ze teveel willen en te graag die stadions in willen. Dat was op The Resistance ook al een beetje het geval, en zelfs op Black Holes & Revelations hoor ik dat lichtelijk terug. Absolution en OoS vind ik met afstand de beste albums, toen klonken ze nog heel bevlogen en stukken vrijer imo.


Slechts een mening he mensen! Voordat ik straks word aangevallen door Muse-fans :p
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Absolution en OoS vind ik met afstand de beste albums.
Ik denk dat bijna elke Muse fan het hier wel mee eens is hoor :p

Ze zeggen al een tijdje in interviews terug te willen naar de sound van hun oudere albums. Maar dat moet ik nog maar zien, Matthew zegt wel vaker rare dingen :')

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken