ES Mad Cool Festival 2019

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
403
90
Zijn er mensen die naar Mad Cool Festival zijn gegaan vorig jaar? Ik hoorde enkel slechte reviews (lange ingangrijen, te grote VIP ruimte voor main stage,...). Iemand die hier vorig jaar geweest is?
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
403
90
Is het een aanrader? Ik wil er zoveel mogelijk over weten. Na dat ik veel slecht er over las op (social) media. Of was dit allemaal overdreven?
https://www.thelocal.es/20180716/complaints-flood-in-over-madcool-festival-chaos
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Ik vond het eigenlijk wel prima.

Wij hadden onze bandjes al waardoor wij zo door konden lopen en nergens lang hebben gewacht.

Voordelen: Metrolijn gaat hele nacht door richting het centrum, kunstgras is echt ontzettend fijn, je kan liters bier scoren dus je hoeft niet steeds heen en weer, gratis waterkraantjes.
Nadelen: Soms lange rijen voor eten/drinken, vipvakken & de poorten gingen structureel te laat open.

Tips dus: niet te vroeg komen; je staat geheid heel lang te wachten in de brandende zon, bij voorkeur een hotel enigszins in de buurt van het terrein, als je vooraan wilt staan moet je zorgen dat je op tijd bij een act bent omdat er dus maar één voorvak is voor regular tickets & laat de bandjes naar je opsturen, zo voorkom je uren wachten op de eerste festivaldag.


Veel plezier :)


Edit: het enige wat ik écht heel erg vond was het feit dat Massive Attack hun fans (incl. ondergetekende) uren liet wachten in een bloedhete tent, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wie hier nou de schuldige was; de organisatie of de band.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.878
6.066
Is het een aanrader? Ik wil er zoveel mogelijk over weten. Na dat ik veel slecht er over las op (social) media. Of was dit allemaal overdreven?
Transport: Om van en naar het festival te gaan zoek je best even de metro lijn op van Madrid. Normaal gezien voorziet de organisatie dat er een metrolijn (die dat vertrekt vanaf de luchthaven richting centrum) 's nachts open blijft. Zoek dus best een hostel/b&b/hotel in de buurt van een metrostop zo hoef je 's nachts niet te ver meer te wandelen en heb je geen problemen (taxi, bus etc.) zoals zoals veel mensen vorig jaar.
Ingang: Vertrek de eerste dag voldoende op voorhand zodat je zeker vooraan staat om je ticket om te wisselen in een bandje. Vorig jaar waren er mensen die twee uur lang in de rij hebben gestaan die eerste avond. Wij hebben een halfuurtje staan aanschuiven.
Drinken/eten: Prijs/kwaliteit is het wel oké maar de lange wachtrijen kunnen erg frustrerend zijn. Hun manier van werken is dat je bestelt, betaalt en je drinken krijgt van een en dezelfde persoon. (Plus dan nog eens het uitvallen van automatisch betalen dat door de hitte het had begeven, voorzie dus enkel/veel cash) Drankfonteintjes waren vorig jaar veel te weinig, er waren 2 plaatsen waar je jezelf kon voorzien van water wat veel te weinig is gebleken hoewel dat komende editie misschien kan opgelost worden.
Sanitair: Ga altijd eerst op voorhand voor je vertrekt en ga niet op piek momenten maar tijdens dat er een concert bezig is zo vermijd je lang aanschuiven.
Muziek: Kwalitatief goede installatie maar stond aan de mainstages bij acts als Pearl Jam of Fidlar voor mij veel te luid, voorzie dus zeker oorplugs voor moest het nodig zijn.

Het was niet overdreven. Na die eerste dag hoefde het voor mij niet meer eerlijk gezegd. Bij het binnenkomen al een halfuur doen om jezelf te voorzien van een biertje, de sanitair dat gewoonweg te kort schoot, het constant met handen en voeten uitleggen aan personeel wat je bedoelt of wilt (want het gros kon geen Engels). Dag twee was los van de divastreken van Massive Attack best nog oké hoewel we daar toen ook anderhalf uur hebben gewacht op.. tsja, niets. De laatste dag was zo'n beetje de dag hoe het in principe het hele weekend had moeten zijn; er liepen nu mensen rond met zo van die rugzakken met drank in waardoor je weinig tijd kwijt verloor en het volk was ook een pak rustiger. De waterkraantjes waren echter aan het einde van hun Latijn zo rond een uur of 1 die avond, lol.

Is het het geld waard? Ik denk het wel aangezien je wel een dik gevuld sporenboekje vol vette acts kunt vullen voor het hele weekend al moet je rekening houden met een aantal problemen.

De VIP vakken gaan verdwijnen had ik me laten vertellen, James.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Kachelle wrote:
Is het een aanrader? Ik wil er zoveel mogelijk over weten. Na dat ik veel slecht er over las op (social) media. Of was dit allemaal overdreven?

Transport: Om van en naar het festival te gaan zoek je best even de metro lijn op van Madrid. Normaal gezien voorziet de organisatie dat er een metrolijn (die dat vertrekt vanaf de luchthaven richting centrum) ’s nachts open blijft. Zoek dus best een hostel/b&b/hotel in de buurt van een metrostop zo hoef je ’s nachts niet te ver meer te wandelen en heb je geen problemen (taxi, bus etc.) zoals zoals veel mensen vorig jaar.
Ingang: Vertrek de eerste dag voldoende op voorhand zodat je zeker vooraan staat om je ticket om te wisselen in een bandje. Vorig jaar waren er mensen die twee uur lang in de rij hebben gestaan die eerste avond. Wij hebben een halfuurtje staan aanschuiven.
Drinken/eten: Prijs/kwaliteit is het wel oké maar de lange wachtrijen kunnen erg frustrerend zijn. Hun manier van werken is dat je bestelt, betaalt en je drinken krijgt van een en dezelfde persoon. (Plus dan nog eens het uitvallen van automatisch betalen dat door de hitte het had begeven, voorzie dus enkel/veel cash) Drankfonteintjes waren vorig jaar veel te weinig, er waren 2 plaatsen waar je jezelf kon voorzien van water wat veel te weinig is gebleken hoewel dat komende editie misschien kan opgelost worden.
Sanitair: Ga altijd eerst op voorhand voor je vertrekt en ga niet op piek momenten maar tijdens dat er een concert bezig is zo vermijd je lang aanschuiven.
Muziek: Kwalitatief goede installatie maar stond aan de mainstages bij acts als Pearl Jam of Fidlar voor mij veel te luid, voorzie dus zeker oorplugs voor moest het nodig zijn.

Het was niet overdreven. Na die eerste dag hoefde het voor mij niet meer eerlijk gezegd. Bij het binnenkomen al een halfuur doen om jezelf te voorzien van een biertje, de sanitair dat gewoonweg te kort schoot, het constant met handen en voeten uitleggen aan personeel wat je bedoelt of wilt (want het gros kon geen Engels). Dag twee was los van de divastreken van Massive Attack best nog oké hoewel we daar toen ook anderhalf uur hebben gewacht op.. tsja, niets. De laatste dag was zo’n beetje de dag hoe het in principe het hele weekend had moeten zijn; er liepen nu mensen rond met zo van die rugzakken met drank in waardoor je weinig tijd kwijt verloor en het volk was ook een pak rustiger. De waterkraantjes waren echter aan het einde van hun Latijn zo rond een uur of 1 die avond, lol.

Is het het geld waard? Ik denk het wel aangezien je wel een dik gevuld sporenboekje vol vette acts kunt vullen voor het hele weekend al moet je rekening houden met een aantal problemen.

De VIP vakken gaan verdwijnen had ik me laten vertellen, James.

Het wachten op je bandje was inderdaad ook een grote frustratie bij veel mensen, waardoor ze al met een naar gevoel aan het festival begonnen.
Vreemd genoeg kregen wij van de Spaanse Ticketmaster enkel de optie om ze thuis te laten bezorgen (tegen fikse bezorgkosten overigens) maar zo is ons wel die rij bespaard gebleven.
Ik heb overigens geen problemen gehad met het personeel, vond ze best vriendelijk en ze deden hun best, ze waren gewoon nogal onderbezet, wij spreken gelukkig een beetje Spaans wat wel erg hielp.
Dat de VIP vakken eruit gaan is wel goed, ze moesten ook haast wel na alle kritiek.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.800
1.721
Volledig eens met de berichten hier boven. Ik denk ook dat het festival geleerd heeft van (een groot deel van) de kritiek van vorig jaar en dat er zeker het een en het ander zal veranderen. Die vipvakken gaan inderdaad weg, wat echt al een hele verbetering is. Ook denk ik dat ze dit jaar nog meer mensen op de bars zetten (ik zie ze niet zo gauw hun hele systeem overhoop halen) dus als je gewoon een tactische bar kiest en voldoende cash bij je hebt kun je altijd wel drinken krijgen. Als je dan zorgt dat je bandje thuisbezorgd wordt heb je al een hele hoop van de kritieken van vorig jaar vermeden. Hier is trouwens een linkje naar hun statement over wat ze gaan verbeteren en de cijfers van vorig jaar: https://madcoolfestival.es/en/news/novedades-mejoras-mad-cool-2019

Over de communicatie van Mad Cool de afgelopen twee jaar ben ik nog steeds niet te spreken. Toch is het zeker een hele vette ervaring om een keer zo'n festival mee te maken. Als je op het terrein loopt zie je dat ze een soort Europese Coachella neer proberen te zetten, wat opzich wel grappig is. Ook is de line-up dit jaar echt weer stacked.

Ik denk dat wij als Nederlanders eigenlijk gewoon heel erg verwend zijn met de festivals hier. Mojo en Friendly Fire zetten de lat echt extreem hoog, waardoor alles buiten Nederland eigenlijk tegenvalt, maar het weer in Spanje maakt een hoop dingen goed :).

Als je gaat veel plezier in ieder geval!
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
403
90
https://madcoolfestival.es/en/news/novedades-mejoras-mad-cool-2019

"The limited capacity will decrease to 5.000 people per day"

=> Is dit zo'n klein festival?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
https://madcoolfestival.es/en/news/novedades-mejoras-mad-cool-2019

“The limited capacity will decrease to 5.000 people per day”

=> Is dit zo’n klein festival?
Lost in translation denk ik, zal 'decrease by 5.000 people per day' moeten zijn, dus van ongeveer 70 of 75 naar 65 of 70? Weet de exacte capaciteit van 2018 niet precies meer.

Edit: verderop in het artikel staat dat ze in 2018 240.000 bezoekers hadden, dus 80.000 per dag. Dus in 2019 wordt de maximum capaciteit 75.000.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
Mad Cool is ondertussen weer namen bekend aan het maken. Tot nu toe:

Dr. Rubinstein
Molina Molina
Kokoschka
Haiku Hands
Pierce Brothers
Cariño
Himalayas
Rone
Black Honey
Saoirse
Tourist
Demob Happy
Avalon Emerson
Palace
Bear’s Den
Perry Farrell’s Kind Heaven Orchestra
SG Lewis
Amber Mark
Let’s Eat Grandma
American Authors
Johnny Marr
Parquet Courts
Cat Power
Gossip
Marina
Empire of the Sun ("reimagining Walking on a Dream")
Ms. Lauryn Hill
Prophets of Rage (headliner)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken