Deze review over meerdere dagen geschreven, ben nog steeds aan het bijkomen. Waarschijnlijk ook wel iets onder de leden o.i.d. Maar ik vond dit wel echt een heerlijke editie. Na een jaartje Lowlands over te hebben geslagen omdat ik de 2022 editie te veel instagramvolk vond was dit toch wel even een warmbad.
Donderdag:
Ik kwam redelijk laat het terrein op, mn vrienden hadden mijn tent al opgezet en we stonden bij de ingang van camping 3, nog nooit zo'n mooie plek gehad. Het was 's nachts voor mij haast sneller om vanuit de Bravo een biertje te halen bij de tent dan bij de bar. Nog nooit zo'n goede plek gehad. De silent disco was de leukste die ik tot nu toe heb meegemaakt. Ze draaiden erg veel hitjes en de sfeer zat er gelijk iets te goed in, wat hoofdpijn veroorzaakte op de vrijdagochtend.
Vrijdag:
Begonnen bij Wings of Desire en Ramkot, geinig bandjes, heb er rustig met een biertje van staan genieten maar niet direct heel erg bijzonder. Daarna wilde ik graag Future Utopia zien, maar helaas was ik mijn oordoppen verloren, waardoor ik nieuwe moest kopen. Hierdoor grootste gedeelte gemist wat ik erg jammer vond want het klonk wel ontzettend goed. Vervolgens door naar Glass Beams. Was een tof concert maar vond het na een half uur ook wel een beetje saai worden, maar wel lekker weg kunnen dromen. Tot dan toe eigenlijk niet zo in de festivalsfeer kunnen komen. Dat is voor mij het moment om even naar de tent te gaan, wat te eten en drinken en mezelf te herpakken. Daarna naar Prins S, dit was een goede keus. Hoewel het muzikaal niet heel bijzonder was (de blazers gaven het optreden wel een frisse twist), zorgde de uitgelaten feest stemming er wel voor dat ik eindelijk een beetje landde. Hierna doorgegaan naar Bob Vylan, inmiddels al een paar keer gezien en ook deze keer vond ik het optreden weer steengoed. Vond hem dit keer ook iets gematigder in zijn sterke meningen en oordelen wat het optreden wel ten goede kwam. Vervolgens nog 8 munten (zelf gehouden) en een smartwatch (eigenaar terug kunnen vinden) gevonden na het concert. Daarna een Thai Thai gehaald en even uitegerust van het moshen om mezelf te vergapen bij Kae Tempest, wat een top concert en wat een frisse zienswijze heeft hen, heel erg prettig en contrasterend met het negatieve wereldbeeld dat steeds meer artiesten lijken te hebben. Daarna in het voorvak bij Justice. Het concert was heerlijk, ben een groot fan van Justice en heb alles woord voor woord meegezongen. Maar ben speciaal voor ze naar BKS gegaan en dit concert verschilde niet veel met die. Vervolgens een rondje over het terrein gedaan, even langs de tent om uiteindelijk tot half 5 in de Bravo te staan bij Sedef en Young Marco. Waren beiden prima sets, maar niet heel bijzonder. Uiteindelijk een prima festivaldag maar op geen enkel moment echt weggeblazen.
Zaterdag:
Waar ik zaterdag er moeilijk in kwam, was ik zaterdag perfect in mn nopjes vanaf het moment dat ik mn tent uitrolde. Het heerlijke zonnetje en de niet te warme temperatuur was echt het beste festivalweer dat ik denk ik ooit heb meegemaakt. Ik begon de dag door naar de Echo te lopen voor Eva Jinek, poosje in de rij gestaan en op het moment dat wij naar binnen mochten gooide ze de tent dicht... helaas, maar toen maar aan het water gezeten met eerst een kop koffie en daarna een despo, goeie combi wel. De dag vervolgens begonnen met Spinvis. Wat was dit een heerlijke show en wat een mooie opening. Daarna door met een bak energie naar The Streets. Voor hoe vroeg het op de dag nog was, was ik aangenaam verrast door het publiek, iedereen zat er echt lekker in. Hiervoor is al gepraat over het charisma van de zanger en dat kan ik alleen maar beamen. Daarna door naar IJsland waar ik (waarschijnlijk) tot irritatie van de mensen om me heen elke keer Twee Schorpioenen heb lopen meeblerren. Heerlijke show! Toen even naar de tent voor een late lunch om vervolgens een paar nummers Sugababes mee te pakken (klonk verrassend erg goed). Daarna door naar Soft Play, opnieuw een hele bak energie en vond het live eigenlijk nog verrassend goed klinken. Ze hebben mij wel overtuigd om ze nog een keer in een zaal op te zoeken. Wel halverwege weggelopen omdat ik nog een stuk Soulwax wilde zien, die ook sterk waren. Moet wel zeggen dat ik een half uur van hun show ook wel voldoende vond, wat het klonk allemaal een beetje hetzelfde. Toen de moeilijke beslissing moeten maken om Inhaler te skippen om even op adem te komen, maar niet voordat ik nog een stukje Master Peace had gezien. Erg leuke act zeg, was een beetje meegesleurd door vrienden maar bleek uiteindelijk zeker geen slechte beslissing. Hierdoor had ik genoeg energie voor Overmono. Vooraf was dit misschien wel de act waar ik het meest naar uitkeek. Achteraf gezien viel het me een beetje tegen. Na de boilerroom van hen al te hebben gezien vond ik er weinig nieuws in zitten. Maar alsnog wel heerlijk kunnen dansen wellicht een stukje verwachtingsmanagement. Na Overmono een stukje James Blake gezien, zoals altijd stond de bass er weer veelste hard maar alsnog wel kunnen genieten buiten de tent (met No Surprises als mijn emotionele hoogtepunt vd dag). Vervolgens achterin de alpha bij Fred Again.. tja, vond het een stuk minder Jeu hebben dan de show op DTRH. De moderat remix al eens gehoord en de nieuwe nummers vind ik toch een stuk minder zwaar raken. Ook de krakende alpha boxen en vele malen de handrem gooien op de show hielpen niet. Daarnaast vond ik Fred zelf ook een stuk minder oprecht overkomen, misschien komt het omdat hij elke show eigenlijk hetzelfde zegt en ik het idee had dat hij er zelf ook niet zo lekker in zat. Efin, toen begon de nacht. Ik wilde graag nog even kijken bij Benwal in de India, maar na de drukte daar te hebben gezien (en mensen maar zeuren dat de Bravo te druk is), toen maar doorgelopen naar de Bravo waar de drukte prima behapbaar was (het hele festival overigens). Man, wat was die set van S2S heerlijk en die B2b met Mall Grab was denk ik de highlight van mn weekend. De Bravo is echt mijn tempel, helemaal sinds de toevoeging van die mooie kroonluchter (komt die van Awakenings in de gashouder?). Heerlijk tot half zes doorgedanst.
Zondag
Op zondag had ik helaas al een groot deel van mijn kruit verschoten. Met ongeveer 8 uur slaap in 3 nachten opzich ook niet zo gek natuurlijk. Ik begon mijn dag met het NNO. Leuk feestje! Om iedereen in de Alpha gezamelijk het nummer te horen herkennen was wel echt tof, leuk dat zulk soort acts ook nog altijd op Lowlands voorkomen. Vervolgens door naar Dead Poet Society om daar vanaf buiten de tent rustig te luisteren. Klonk best aardig maar verder niet heel bijzonder en bij vlagen een beetje vals. Vervolgens in het voorvak bij AIR. Ik heb daar 4/5 nummers gestaan totdat ik mij besefte dat ik echt kapot was en deze muziek ook heerlijk in het zonnetje vanaf de zijkant kon meekrijgen. Na alle zorgen die over deze act waren uitgesproken (leeg veld/slechte timteslot), viel het mij allezins mee. Het was gewoon druk en zo in het zonnetje in het gras kwam het echt wel goed tot zn recht! Daarna Barry Can't Swim, ik kwam er eigenlijk redelijk moeilijk in. Misschien omdat ik gewoon moe was of omdat ik het een tikkeltje saai vond, maar het kon mij niet zo bekoren dus toen na een half uurtje maar vertrokken om wat te eten. Daarna Idles van een afstandje gekeken (opnieuw te moe om erg hard mee te springen) en heerlijk kunnen dansen op Dancer, wel een highlight van mijn weekend. Daarna naar Roisin Murphy gegaan. Eigenlijk daar per toeval een beetje beland, maar echt een perfect optreden. Heerlijk kunnen dansen, niet te druk en wat een topzangeres/frontvrouw! Daarna nog een stukje NAS (te kort om er wat over te kunnen zeggen maar klonk opnieuw verassend goed) en toen redelijk vooraan bij Brutalismus3000. Ik wist van tevoren al wel dat ik een duizendvolt batterij nodig had om mezelf nog een beetje levend te voelen. B3000 wist deze vakkundig aan mijn tepels te bevestigen, holy fuck wat een energie. Niet alleen van henzelf maar ook van het publiek om mij heen, af en toe ook een heerlijke remix en wat goud om met een volle heineken die remix van Stan mee te blerren. Daarna naar de tent om mijn laatste lauwe sixpackje heineken op te drinken met het idee om de laatste 20 minuten van Spiritbox mee te pakken. Dat was helaas wel even een deceptie want die waren blijkbaar al een half uur voor tijd gestopt (stiekem wil ik hier nog wel een verklaring voor). Toen met de vrienden die van Goldband kwamen gemeet om gezamelijk nog even alle tenten aan te doen. In Lima was de polka party weer ouderwets gezellig, ook grappig om te zien dat de bewaking er de humor ook wel van kon in zien, nog een poosje staan praten met een paar van hen en ze een paar keer geholpen met zware objecten terug te verplaatsen. Daarna de Hacienda nog even aangedaan en een pitcher mojito gehaald, maar wat is dat een trieste tent zeg. Een DJ die constant in de microfoon loopt te bléren en eigenlijk ook best vervelend volk, dus toen maar weer snel weggegaan. Daarna was het voor mij wel klaar dus toen rond half 4 naar bed gegaan.
Maandag
De aftocht ging eigenlijk prima. Half 8 op, tent opgeruimd en naar huis gegaan. Was om half 11 alweer thuis om mijn eerste wasje te draaien.
Top 10, niet persee in deze volgorde maar wel ongeveer:
1. Skin to Skin B2b Mall Grab
2. Brutalismus3000
3. Kae Tempest
4. Justice
5. The Streets
6. Roisin Murphy
7. IJsland
8. Spinvis
9. Air
10. Idles
Pluspunten
- Het publiek viel me echt alles mee, ik zou zelfs durven zeggen dat ik het bij vlagen beter vond dan het publiek op DTRH
- Zelden lang hoeven wachten op de WCs en ze waren erg schoon
- Oedipus Thai Thai
- Bravo ❤️
- Lowlands heeft echt goeie vervangers weten te fixen voor de uitvallers, chapeau
- De silent disco was daadwerkelijk leuk dit jaar
- Afhalen van bier scheelde mij een hernia
Minpunten
- Absolute dieptepunt is het waardeloze geluid bij de Alpha, man man man wat triest. Een muziekfestival waarbij de mainstage krakende boxen heeft valt niet goed te praten. Vooral als je beseft dat het hele stuk bij de alpha 's nachts op slot gaat. Knal er dan gewoon om 1 uur 's nachts (of om 8 uur 's ochtends) een hoogwerker oid neer en vervang de boxen.
- Voor hoe mooi de Hacienda eigenlijk is, hoe ontzettend waardeloos er gedraaid wordt (op de dj set van Jungle By Night na dan)
- Inmiddels wel heel veel reclame en activaties overal (weinig plekken om even te ontprikkelen zoals DTRH dat wel heeft)
- Er mag wel iets meer toezicht komen op de campings hoe mensen hun tentjes op zetten, vriendengroepen nemen wel heel veel ruimte in tussen hun tentjes waardoor mensen die een uurtje later komen er nauwelijks meer tussen kunnen terwijl er stiekem nog best wat ruimte zou zijn. Op DTRH worden de campings stapsgewijs open gegooid, wellicht ook interessant voor Lowlands.
- Ik vind zelf de vernieuwde India geen verrijking geef mij maar de oude terug, überhaupt vind ik dat de hoek met de Adonis tegenwoordig niet meer zo mooi is. Ik zou liever zien dat de Adonis verplaats waar dit jaar de old scuola stond (naast die kerk bij de Heineken). Dat hoekje van het terrein is 's nachts best een beetje saai en Cape Lowlands is 's nachts al druk zat. Knal dan op de hoek bij de Bravo en India gewoon wat kampvuurtjes etc neer zodat je iets beter kan hangen 's avonds.