Vrijdag
Wat later aangekomen dan gehoopt, en met meer mensen dan gedacht, maar we waren er. In plaats van camping 0 (vol) gingen wij naar het einde van camping 6, met veel rust s'nachts, geen last van Bravo/bassen, en vooral fijne wat oudere buren die altijd wel even wouden praten of wat muzikale tips hadden, en ook s'nachts lekker stil waren. Daarna direct acts gaan zien.
Jungle by Night - 2 / 5
Jungle by Night had erg leuk kunnen zijn, en het feit dat ze veel gasten hadden meegenomen, van Sef tot Spinvis, was erg leuk. Ook de lichten (en de stagecrew die ze continu aan het verplaatsen waren) vond ik goed gedaan. Helaas is dit optreden voor mij geruïneerd door het erbarmelijk slechte geluid in de Alpha. Ik stond ongeveer 3-4 rijen achter de geluidsmensen, en het was zo zacht dat je over het gelul van anderen gewoon niks kon horen. Sef die schreeuwt "helikopter" terwijl er mensen hun shirt rondwuifen terwijl er geen enkele bas te horen is was gewoon pijnlijk om te zien.
Glass Beams - 4 / 5
Glass Beams klinkt veel beter live dan op album, en in tegenstelling tot andere acts in hun genre / groep leken zij wel een opbouwende set te kunnen bouwen. Nummers aan het begin waren wat rustiger, maar langzaam kwam het op gang en toch een natuurlijke opbouw naar de laatste twee nummers kunnen bereiken. Denk dat ze ook gewoon op het juiste moment geprogrammeerd stonden qua tijd / dag, want deze rustige inkommuziek zorgde ervoor dat veel mensen in het publiek ook aandachtig stonden te luisteren zonder al te veel gepraat.
Charlot - 4 / 5
Ik kende weinig van Charlot, maar had wat ingeluisterd en het klonk prima. Live is het een idioot goede act, met sterke band en Charlot zelf kan heel goed zingen. De continue wisseling tussen extreem hoge en middel tonen is iets wat niet veel zangers en zangeressen zo vloeiend kunnen, en dat is mij nog het meest bijgestaan bij de act. Goede podium precense, simpele maar effectieve lichtshow. Het enige wat nijpend was is dat ze soms aan het lip-synchen was, hetgeen je niet goed kan verbloeien als je zes meter van je microfoon staat. Ik zie haar echter wel hard doorgroeien naar een ander podium, wat ook nodig is. Waarom zij in de Lima stond: totaal verkeerd podium voor deze act en locatie door drukte.
Big Thief - 2 / 5
Ik wou het leuk vinden, maar het lukte gewoon niet. Veel valse noten, slechte geluidsbalans van de gitaren, vervelend publiek, en iets wat voor mij erg uitgekauwd klonk. Ben maar half uurtje gebleven.
Interlude - 0 / 5
Ik had een verplichte interlude, en dat had niks te maken met het gebrek aan goede acts. Het plan was om naar Jordan McKampa, Flowdan, en Chibi Ichigo te gaan. Helaas heb ik geen van de acts kunnen zien omdat de podia waar ze alle drie op stonden veel te klein waren, en ik daardoor niet eens het podium in kon komen.
Peggy Gou - 1 / 5
Ik wil Peggy Gou graag feliciteren met de '
slechtse headline act van een Nederlands festival 2024' bokaal, welke zij over mag nemen van Disclosure op BKS. Mijn groepje wou hier per se naar toe, en buiten een aantal hits tegen het einde die niet van haar waren was dit gewoon zwaar ondermaats. Ten eerste, een plaatje wat haar naam toonde en dan wegvloog was welgeteld 50+ minuten van haar set te zien. Er waren drie GIFjes die getoond zijn tijdens haar hele set als aankleding. De muziek was voor het grootste gedeelte niet van haar. Haar cameraman zorgde ervoor dat wij het Versace logo op haar Pioneer mixers vaak konden zien (wat is dit voor idioot pedant gedoe?). Nee, die is gewoon niet een headliner, zelfs op een elektronisch festivla zou ze niet hier weg mee kunnen komen. Helaas was het helemaal vol, en leken mensen het geweldig te vinden.
Vorig jaar vond ik dat Charlotte de Witte veel moeite in een goede headline productie had gestopt. DJs zoals Richie Hawtin hebben speciale podium shows zoals 'Close Combined' die iets moois proberen te maken van een headline set. Peggy Gou mag wat mij betreft gewoon weer snel naar een afgedankte plek in het nachtprogramma, want dit was gewoon zielig om naar te kijken.
Justice - 4 / 5
Ik ben een echte Justice fanboy, dus toen ze werden aangekondigd als vervanger was ik erorm blij. Lekker in het voorvak gekomen, midden bij de geluidsmensen, en had veel zin in de show. En de show was geweldig, met het prachtige licht en de geweldige productie en mixes daarachter. Ik moet echter wel bekennen dat ik ze veel slechter vond dan op BKS dit jaar (nog steeds geweldig natuurlijk), en dat had eigenlijk drie redenen:
- Je kon heel duidelijk merken dat er geluidsproblemen waren. Ik had na afloop even een gesprek met LEWIS, hun vaste lichtkman die ik een klein beetje ken via-via, en hij gaf aan dat er problemen waren geweest met de voorbereidingen door het geluid in de Alpha. Zeker tegen het einde van hun set hoorde je dat alles ineens harder en beter klonk tijdens DANCE (MSTRKRFT remix), en het is jammer dat dit niet eerder was gelukt.
- Er waren veel toevoegingen aan hun normale lichtshow, de extra Alpha lichten werden echt gebruikt. Ik vond dit helaas geen toevoeging, en het maakte de show slechter. Tijdens het regenboog epilepsie gedeelte van One Night/All Night krijg je van Justice zelf een mooie gefocuste show waarbij hun grondlampen een afwisseling hebben met het achtergrond scherm en de bewegende elementen. Als je echter dat scherm niet kan zien omdat er 50 Alpha lampen worden ingezet, ja, dan komt dat de show niet ten goede.
- Het publiek was, zeker voorin, een drama. Iedereen stond aan de linker voorkant te praten over hoe erg ze uitkeken naar Fredje. Ga dan weg...
Interplanetary Criminal - 3 / 5
Ik vond het prima, maar ook niet zo geweldig als iedereen hier had aangegeven. Het leek een beetje alsof de energie er uit was, en het publiek niet meegenomen kon worden in de set. Uiteindelijk maar naar de tent gegaan, het was te druk bij andere podia om nog ergens in te komen.
Zaterdag
Spinvis - 5 / 5
Rustig naar Spinvis gelopen, en volledig onder de indruk geraakt van het optreden. Je zou bij een festival als Lowlands niet snel verwachten dat zo'n act zo veel belangstelling zou trekken, maar een rustig en aandachtig publiek (ik incluis) hebben echt geluisterd naar een prachtig optreden van een man die bijna een soort kwelling doorgaat om zijn gedachten uit te zingen, en het is prachtig. Ook krijg ik vaak het idee dat hij een politiek boodschap probeert te geven, maar dit niet wil doen op de gewoonlijke manier van ordinair iets of iemand aanvallen, maar probeert te zingen over zijn ideale oplossing, waarna hij toegeeft dat het ook niet perfect is. Een mooi en prachtig optreden, goede aankleding, en strakke band. Was er wel even stil van.
Sugababes - 2 / 5
Ze zingen live, en het is knap dat ze proberen om alles toch netjes te doen ondanks dat ze al over hun piek zijn. Maar heel eerlijk, het was niet om aan te zien, en een show zoals deze moet begrijpen dat je soms je act moet evalueren om nog goed te zijn. De Sugabaes zelf en hun band klinken goed, maar zijn niet meer de jonge atletische types die ze vroeger waren. Haal dat clichématige dansen eruit, zet er drie krukken neer, en laat de zang zelf stralen. Dat zou veel sterker zijn geweest.
Victoria Canal - 4 / 5
Ik heb Victoria vroeger goed gekend, dus was een leuke verrassing om haar op Lowlands te kunnen zien. En eerlijk? Ik was erg positief verrast. Ze heeft goede stage presence, heeft ontzettend veel interactie met het publiek, en neemt ook de tijd tussen nummers om iets te introduceren of om haar mede gitarist wat tijd te geven om iets te spelen. Ik zie haar in de toekomst na haar eerst album zeker op een X-Ray of Heineken spelen! Wat wel jammer was was een nummer middenin, een soort dubstep nummer, waar je duidelijk kon horen dat ze niet gewend is om elektronische beats te maken, want dat viel wel heel erg plat op het publiek.
Soulwax - 4.5 / 5
Een onverwachts sterk optreden, wat buiten de uitstekende muziekcatalogus mijn inziens te wijden is aan het feit dat ze drie drummers op het podium hebben. Stephen Dewaele gaf dat ook halverwege het optreden toe: "
we were looking for an excuse to put three drummers up on stage" en dat is goed gelukt. De drummers voegen veel toe, de live band is strak, en je merkt dat ze een sterke catalogus hebben puur omdat ze door drie decennia aan goede nummers gaan en elk nummer aangepast is aan de huidige formatie van de band. De enige kleine tegenvaller was de manier waarop het podium was ingedeeld. Ze hebben een hele mooie live opzet met lampen, en dan voegen ze ineens links en rechts doeken toe waardoor veel mensen in de Bravo niet de volledige act kunnen zien. Dat was wel een beetje jammer.
Overmono - 5 / 5
Ze zijn het laatste jaar erg groot geworden, en terecht. In een relatief rustige Heineken speelde ze de sterren van de hemel, en kan je merken dat ze eigenlijk na een tweede album echt richting een Bravo kunnen gaan. De opbouw was goed, de interactie met het publiek was goed, en het voelde echt alsof ik zat te kijken naar een optreden van twee mensen die op het punt staan om idioot groot te worden. Ook eindigen met een wat kleinere hit vond ik erg sterk, het publiek rustig uit spelen. Zouden meer elektronische groepen moeten doen.
Fred Again - 1.5 / 5
Mijn grootste domper van het weekend, en het had niks te maken met zoals anderen hier beweren een "gebrek aan rust kunnen accepteren." Ik stond noodgedwongen rechts-achterin de Alpha, en het geluid was gewoon te zacht. Niet een beetje zacht, nee, bijna onhoorbaar zacht. Ik heb altijd een geluidsmetertje op m'n telefoon omdat ik zelf vroeger een amateur achtergrond had in licht / geluid, en terwijl hij op veel momenten rond de 101-102 dB aangaf bij andere optredens, was het tijdens Fred Again amper 90dB. Wat is hier nou gebeurd, en hoe kan dit gebeuren bij de
headliner van je festival...? Maakte de geluidsman de fout dat hij dacht dat hij achterin stond, of waren de boxen echt kapot? Ik kon er niet inkomen, en bij dat lied wat hij van Gesaffelstein heeft gejat ben ik, bij gebrek aan enige bas, maar vertrokken. En dat was jammer, want als ik mij inbeeld hoe het optreden tot dat punt zou zijn geweest met goed geluid dan had het juiste een van de mooiste momenten van het weekend kunnen worden.
Alia - 4 / 5
Een onverwachts sterk optreden in een Bravo waar ik met 50 mensen heb gestaan. Alia speelde een donkere house en techno set, wat heel goed tot z'n recht is gekomen op dat moment. Ondanks het gebrek aan mensen zou dit een set zijn geweest die zelfs op veel elektronische festivals een hoogtepunt zou zijn geweest, en ik hoop dat zij ook zo'n positie zal bereiken.
Narciss - 4 / 5
Klassiek gevalletje van 'de juiste muziek op het juiste moment,' een goed gevulde India waar veel gedanst is en waar veel klassieke nummers zijn gedraaid. Gewoon goed, zoals ik van Narciss gewend ben.
Zondag
Op papier zou Zondag de minste dag zijn geweest voor mij, gelukkig was dat niet het geval. Wat erg hielp is dat ik het idee heb dat de Alpha op een of andere manier op zondag ineens veel beter geluid leek te hebben.
Noord Nederlands Orkest - 4 / 5
Vorig jaar was het NNO een van mijn hoogtepunten, en ook een van de betere boekingen die een major in Nederland had gedaan. Als je klassieke muziek op je hoofdpodium zet dan is dat gewoon goed gewaagd. Ook dit jaar enorm genoten, het NNO speelde goed en de gekozen nummers, van de Imperial March tot aan Harry Potter, waren uitstekend. Toch was het iets minder dan vorig jaar: er leek een soort 'verplicht gevoel' in het publiek te hangen dat alle gekke dingen van vorig jaar herhaald moesten worden, het feit dat het niet een samenhangend stuk was deed de kwaliteit iets minderen, en dat er soms verplichte meezingers werden ingezet was jammer. Ik snap dat het leuk is voor het orkest en de dirigent, maar dat ze vorig jaar een heel stuk hebben opgezet en dat alles spontaan was vond ik sterker.
Confidence Man - 3.5 / 5
Was het leuk? Absoluut. Was het van een hoog niveau? Nou... Het optreden was leuk, en Janet Planet heeft een energie niveau wat erg indrukwekkend is. Ook vind ik het knap dat een parodie act alsnog zo'n kwaliteit neer weet te zetten, en dat de valse arrogantie die ze pretenderen te ambiëren tot het einde is volgehouden (pas bij het laatste applaus zag je de echte niet-arrogante reactie van de zanger/zangeres). Dat gezegd, Sugar Bones kan niet live zingen, en het voelde soms wel heel geforceerd. Iets meer aandacht aan de act, met meer unieke visuals per lied, zo ze veel goed doen.
Air - 5 / 5
Ik was erg bang dat dit dood zou slaan bij de Alpha op dit moment, maar dat viel mee. Voor 3/4 gevuld, geluid was goed, en de band speelde strak. Het is leuk om toch een van de jongere mensen te zijn bij dit optreden, maar Air heeft altijd een speciale plek gehad in m'n muziekcatalogus, en ze live zien was toch wel een bucket list dingetje om af te vinken. Ik had ook het geluk dat de mensen om mij heen erg respectvol waren en stil waren, wat de sfeer alleen maar verbeterde. Voeg daaraan toe een uitstekend spelende band, een bijzonder goed gemaakte show, en een toegift, en je hebt een magische show.
Barry Can't Swim - 5 / 5
Dat hij een goede producer is wist ik al, maar dat hij ook met een live band en op het podium zo sterk is had ik niet verwacht. Hij speelde oud werk, z'n nieuwste werk, en natuurlijk de grote hits. Vooral het lied met de piano akkoorden en Afrikaanse zangeres heeft een indruk op mij achtergelaten, en de energie die hij uit het publiek heeft gekregen is volledig aan zijn uitstekende optreden te wijden. "
Lowlands, this was special", en dat gevoel was wederzijds.
Róisín Murphy - 5 / 5
Ik wist niet zo goed wat ik bij haar moest verwachten, maar het is voor mij de show van het weekend geworden. De band was ontzettend goed op haar afgestemd, en ze had er duidelijk veel zin in. Ook de gekozen nummers die waren gedraaid waren uitstekend, evenals het publiek wat naar mijn mening het beste publiek van het hele weekend is geweest. Sommige artiesten hebben een manier om, ongeacht wat ze doen, uit te stralen dat ze op het podium horen, en met volgens mij 5 garderobe aanpassingen en een camera die ze op een bepaald moment zelf als deel van de show is gaan gebruiken is gewoon sterk. Ik hoop dat ze in de toekomst een volledige headline show mag spelen, want de band, de productie, alles was gewoon perfect.
Brutalismus 3000 - 5 / 5
Ik voelde het einde komen, dus niks beters dan eindigen met beuk techno. Ja, het is geen hoogstandje, maar ze weten de Berlijnse scene goed in stand te houden en hebben een idioot goede productie, ook al lijkt zij weinig te doen behalve in een compressor microfoon gillen. En toch, de energie en de ongelooflijke opbouw van de act was een perfect eind van een uitstekend festival. Opnieuw een gevalletje 'right place, right time.'
Andere Zaken
- Ik vond dit een van de sterkste festivals die ik in een lange tijd mee heb mogen maken.
- Het eten en het drinken op het festival is van uitstekende kwaliteit. Zelden heb ik zo lekker, en zo gezond kunnen eten, als hier.
- De breedte van acts en activiteiten dit jaar was prima in orde, en ik hoop dat ze deze lijn vast kunnen houden en door kunnen zetten.
- Het concept Lowlands is wat mij betreft aan een ernstige vernieuwing toe. Veel podia zijn niet ingesteld op de drukte die op een act afkomt, de volksmigratie tussen Bravo en Alpha zit veel zaken in de weg, en het feit dat bijna alle podia afgesloten zijn is geen positief aspect van het festival. Ik hoop persoonlijk dat Lowlands meer tenten zoals een Lima krijgt (die gewoon helemaal open is), en het left heeft om misschien de hoeveelheid podia te verkleinen zodat er grotere en open podia kunnen komen. De Alpha en de Bravo moeten allebei hoofdpodia zijn, die net als op Pukkelpop geen overdekking hebben. Ja, het kost wat van "de BeLeViNg En De AaNkLeDiNg" maar dat is ondergeschikt aan capaciteit voor een optreden en zichtbaarheid van een artiest, wat mij betreft.
- Het geluid in de Alpha dit jaar was op vrijdag en zaterdag slecht tot ernstig slecht. Dit moet echt beter volgend jaar.
- Het geluid in de Bravo / Heineken / Lima was heel goed dit jaar, hou dit vast.
- Ik heb persoonlijk weinig last gehad van mensen die middelen gebruiken, of zuipen. De sfeer leek algeheel erg goed te zijn. Wel moet ik zeggen dat elke keer dat ik echt irritatie of een vervelende ervaring had, het wel altijd met een alcohol drinker was.
- Je ziet dat er te veel mensen blijven komen die zichzelf de headliner vinden en niet eens naar een act kijken. Het zou mooi zijn als festivals zoals Lowlands een beetje minder populair worden en dat influencers niet meer continu in de schijnwerpers worden gezet. We spreken hier vaak over de balans van acts, maar eigenlijk moeten we de balans weer herstellen die zoek lijkt te zijn tussen het publiek: namelijk dat tussen muziek genieters, muziek liefhebbers, en gezelligheids bezoekers. Zeker die laatste zijn momenteel overtegenwoordigd.
- Na dit jaar ook BKS te hebben gedaan moet ik wel zeggen dat BKS veel minder comercieel aanvoelt. En dat heeft niks te maken met zaken zoals sponsoring of activaties, maar eerder met het feit dat faciliteiten op BKS vaak beter gereld zijn (meer WCs, minder rijen), dat je op BKS niet hoeft te betalen voor zaken zoals douchen, en dat er gewoon meer focus lijkt te liggen op de muziek en de ervaring daar omheen. Ik hoop dat Lowlands en Mojo daar wat meer in kunnen vinden de komende jaren.
Ik ben er volgend jaar, mits de line-up goed is natuurlijk, weer bij!