Ik denk dat de organisatie stiekem wel graag had gecommuniceerd dat The Smile wordt vervangen door Air, want het lijkt me op het moment ontzettend lastig om voor QotSA én The Smile vervangers te vinden van vergelijkbare grootte en stijl..
Voor een Alpha-afsluiter lijkt me dat niet te doen, waar het me volledig uitgesloten lijkt om grote namen van andere grote NL festivals over te nemen (m.u.v. NSJ). Dat zou naast PP/DTRH/BKS dan ook gelden voor Massive Attack (Spoorpark) en Prodigy (Jera). Van Reading/Leeds heb ik ook mijn grote twijfels bij Lana (te laat/duur?) en Liam (relevantie?), maar wellicht valt er samen met Pukkelkop nog een deal te maken. Persoonlijk zou ik Stormzy (PKP) de (co-)headline gunnen. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat die niet is geboekt, ook al zal hij niet voor een volksverhuizing zorgen zoals Fred.
Voor een iets lagere spot zijn wat meer opties, maar zeer waarschijnlijk inderdaad geen droomvervanger Fontaines D.C. (do-vrij-za eindigend in Portugal). Of de Pixies (vrij-za in Noorwegen en dinsdag in Engeland). En helaas voor mij staat Lil Yachty in Japan, evenals Phoenix. Future Islands of De La Soul (Lokerse Feesten), Killer Mike, The Streets of Mount Kimbie (PKP), of Mitski(!), Kaytranada of beabadoobee (APE) hebben misschien nog wel ruimte.
TL;DR Ik ben ongelooflijk brak en heb langs wat festival-accounts gescrolld.