Loopt Pinkpop risico om gecanceld te worden door Corona Virus? wat denk jij?

tom93

Dagopener
24 apr 2019
593
245
Verwacht dat tegen die tijd de hype al is gaan liggen. Denk dat concerten en festivals die de komende maanden worden gehouden (Paaspop bijv.) zich meer zorgen moeten maken.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Ik mag hopen dat we hier in juni niet meer hiermee rond de oren geslagen worden haha.

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Een virus is geen hype.

Dit coronavirus heeft de potentie om hele regio's lam te leggen vanwege besmettingsgevaar, zeker gezien er geen vaccin én geen medicatie voor is. Ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen zodoende een reëel risico om ernstig ziek te worden en te overlijden. Daar dragen de autoriteiten en alle jongere / gezonde mensen ook verantwoordelijkheid voor. Het is belangrijk om dit virus steeds te isoleren en contactonderzoek te doen, zodat de kans op verdere verspreiding steeds miniem is.

Denk op dit moment dat het festival door zal gaan, de vraag is echter of alle artiesten óók komen. Voor hen zal het dilemma om af te reizen naar gebieden met een ongecontroleerde uitbraak (nieuwe virusgevallen waarvan herkomst onduidelijk is) groot zijn. In Nederland is zo'n verspreiding momenteel gaande, net als bijvoorbeeld Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het VK. België zal één van de komende dagen volgen. De angst om het virus op te lopen, vast komen te zitten in quarantaine, geweigerd worden in sommige landen en / of dat sommige shows tijdens een tour worden afgelast is voor artiesten zeer reëel. Hou daarom sterk rekening met afzeggingen van artiesten die het risico liever niet lopen, en begrijp dat volledig.

Neem aan dat de meesten hier op dit moment ook geen rondreis door Noord-Italie zouden maken en in dat gebied nog eens de drukte op zouden zoeken. Dat is toch de onzekere situatie waar artiesten de komende maanden in gaan touren, wat reizen, hotels, blootstelling, optredens en mogelijke quarantaine betreft.

Dit virus zal zich de komende maand(en) nog verder uitbreiden, is geen enkel signaal die op het tegendeel wijst.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Was hier niet al een topic voor?

Ja, meer algemeen wordt dat in besproken in het topic waar onderstaande link naar verwijst. Misschien handig om het centraal te houden, gaat toch een onderwerp zijn waar meerdere festivals de komende tijd te maken mee krijgen.

https://forum.festileaks.com/forums/topic/corona-virus-en-concerten-festivals/
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Een virus is geen hype.

Dit coronavirus heeft de potentie om hele regio’s lam te leggen vanwege besmettingsgevaar, zeker gezien er geen vaccin én geen medicatie voor is. Ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen zodoende een reëel risico om ernstig ziek te worden en te overlijden. Daar dragen de autoriteiten en alle jongere / gezonde mensen ook verantwoordelijkheid voor. Het is belangrijk om dit virus steeds te isoleren en contactonderzoek te doen, zodat de kans op verdere verspreiding steeds miniem is.

Denk op dit moment dat het festival door zal gaan, de vraag is echter of alle artiesten óók komen. Voor hen zal het dilemma om af te reizen naar gebieden met een ongecontroleerde uitbraak (nieuwe virusgevallen waarvan herkomst onduidelijk is) groot zijn. In Nederland is zo’n verspreiding momenteel gaande, net als bijvoorbeeld Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het VK. België zal één van de komende dagen volgen. De angst om het virus op te lopen, vast komen te zitten in quarantaine, geweigerd worden in sommige landen en / of dat sommige shows tijdens een tour worden afgelast is voor artiesten zeer reëel. Hou daarom sterk rekening met afzeggingen van artiesten die het risico liever niet lopen, en begrijp dat volledig.

Neem aan dat de meesten hier op dit moment ook geen rondreis door Noord-Italie zouden maken en in dat gebied nog eens de drukte op zouden zoeken. Dat is toch de onzekere situatie waar artiesten de komende maanden in gaan touren, wat reizen, hotels, blootstelling, optredens en mogelijke quarantaine betreft.

Dit virus zal zich de komende maand(en) nog verder uitbreiden, is geen enkel signaal die op het tegendeel wijst.

Ja, maar epidemieën hebben we toch elk jaar? Ik ga er al lang van uit dat het virus straks een beetje overal zit, maar dat hoeft toch niet het einde van de wereld te zijn? Vorig jaar zaten we met een griepepidemie die ook overal in Europa zat, maar daar hoorde je niets over, terwijl ook dat gevaarlijk kan zijn voor oudere/zwakkere mensen.

Uiteraard gaat het virus uitbreiden, dat is wat virussen doen, maar ook dan is er nog geen reden tot paniek.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Uiteraard gaat het virus uitbreiden, dat is wat virussen doen, maar ook dan is er nog geen reden tot paniek.

Die kans dat het straks overal zit wordt wel met de dag groter. Paniek is een groot woord, maar het is vanzelfsprekend dat met name oudere mensen zich zorgen maken. En daar dragen we met zijn allen verantwoordelijk voor. Helemaal nu het nog steeds mogelijk is het virus te stoppen.

Ja, maar epidemieën hebben we toch elk jaar? Ik ga er al lang van uit dat het virus straks een beetje overal zit, maar dat hoeft toch niet het einde van de wereld te zijn? Vorig jaar zaten we met een griepepidemie die ook overal in Europa zat, maar daar hoorde je niets over, terwijl ook dat gevaarlijk kan zijn voor oudere/zwakkere mensen.

Is wel heel makkelijk gesteld. Dus we moeten het met zijn allen maar goed vinden dat er een nieuw en onbekend virus rondwaart? Een waar geen vaccinatie en geen medicijn voor is? Een waarvan onbekend is hoe het zich gaat ontwikkelen?

Weet niet hoe het in België zit, maar jaarlijks krijgen ouderen en risicogroepen in Nederland een oproep voor de griepvaccinatie. Door die griepprik krijgen jaarlijks veel minder mensen de griep en zijn de symptomen als ze het wel krijgen milder. Die vaccinatie werkt niet elk jaar even goed omdat er meerdere griepvirussen zijn die op elkaar lijken en deze bovendien snel veranderen (muteren), daarom variëren de ziekte- en sterftecijfers van de jaarlijkse seizoensgroep ook zo.

Mede daarom kun je de twee virussen niet direct vergelijken. Voor ouderen heeft dit virus veel heftigere gevolgen dan griep, ze zullen zieker worden, eerder in het ziekenhuis belanden en sneller overlijden. Dat kan enorme maatschappelijke onrust en druk op het gehele zorgsysteem opleveren, mocht het virus ongecontroleerd uitbreken. Je ziet dat in Lombardije nu mensen van 65 jaar en ouder gevraagd wordt de komende weken binnen te blijven. En de ziekenhuizen aldaar ondanks genomen maatregelen nu al overbelast raken, terwijl het virus de capaciteit heeft nog een veelvoud aan mensen te infecteren. Eenzelfde situatie is in Nederland en België helemaal niet ondenkbaar. Daarom is het echt noodzaak achter elk geval aan te gaan.


 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Ik mag hopen dat we hier in juni niet meer hiermee rond de oren geslagen worden haha.
ik verwacht inderdaad dat als de lente inzet het wel zal afnemen wat ziekteverschijnselen (waaronder ook griep).
Maar zolang we dit soort berichten zien:
https://www.1limburg.nl/grote-publieksevenementen-zuid-limburg-voorlopig-taboe?context=topstory
... wordt ik wel een beetje nerveus inderdaad!?!

Maar, nou denk ik niet dat Pinkpop "zomaar" zal cancelen.
Ik denk dat als dat gebeurt, dat dat een gevolg is van meerdere cancels in Europa. Van meer festivals doordat de buitenlandse acts niet gaan touren.
Reëel gezien, zie ik geen aanleiding om paniek te zaaien.
Het is niet zo dat bij "gezonde" mensen het virus fataal is. Waardoor ik er van uit ga dat uiteindelijk het virus wel zal indammen zodra ook de kans op (andere) griep epidemieën afneemt. Hier zal je pas iets zinnigs over kunnen zeggen over maximaal een maand a eind april neem ik aan.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Al wordt een festival afgezegd, dan is dat ook niet het eunde van de wereld. Jammer, uiteraard, maar dan is er volgend jaar wel weer een kans.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Al wordt een festival afgezegd, dan is dat ook niet het eunde van de wereld. Jammer, uiteraard, maar dan is er volgend jaar wel weer een kans.
Zou toch echt een drama zijn hoor.
Niet enkel voor deze zomer maar ook voor het voortbestaan van het festival in kwestie, financieel gaan die organisaties daar enorm onder lijden. Pukkelpop bijvoorbeeld is nog steeds niet het Pukkelpop van voor de storm.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
mattman wrote:
Ik mag hopen dat we hier in juni niet meer hiermee rond de oren geslagen worden haha.

ik verwacht inderdaad dat als de lente inzet het wel zal afnemen wat ziekteverschijnselen (waaronder ook griep).
Maar zolang we dit soort berichten zien:
https://www.1limburg.nl/grote-publieksevenementen-zuid-limburg-voorlopig-taboe?context=topstory
… wordt ik wel een beetje nerveus inderdaad!?!

Maar, nou denk ik niet dat Pinkpop “zomaar” zal cancelen.
Ik denk dat als dat gebeurt, dat dat een gevolg is van meerdere cancels in Europa. Van meer festivals doordat de buitenlandse acts niet gaan touren.
Reëel gezien, zie ik geen aanleiding om paniek te zaaien.
Het is niet zo dat bij “gezonde” mensen het virus fataal is. Waardoor ik er van uit ga dat uiteindelijk het virus wel zal indammen zodra ook de kans op (andere) griep epidemieën afneemt. Hier zal je pas iets zinnigs over kunnen zeggen over maximaal een maand a eind april neem ik aan.

Het coronavirus is niet 1 op 1 te vergelijken met de seizoensgriep. Van het griepvirus is bekend dat het stabieler is (langer leeft) en zich dus makkelijker verspreid bij lagere temperaturen, daarom laat de jaarlijkse griepgolf zich ook nauwkeurig voorspellen. Maar griep komt ook in warme gebieden voor, al verspreid het zich daar veel minder makkelijk.

Omdat veel nog onbekend is over dit coronavirus kun je er niet vanuit gaan dat een oplopende temperatuur de verspreiding van dit coronavirus, net als het griepvirus, doet afnemen. Een coronavirus is geen griepvirus, het heeft andere eigenschappen. En van andere coronavirussen (SARS / MERS) is bekend dat ze minder gevoelig zijn voor schommelingen in temperatuur.

Ben het wel met je eens dat het tot eind maart / april afwachten is. Hopelijk zijn nieuwe virusgevallen dan steeds opgespoord en al geïsoleerd als ze symptomen krijgen. Dan sterft het virus hier op die manier uit. En dat acht ik nog steeds het meest waarschijnlijk met de huidige en eventuele aanvullende maatregelen.

Zie festivals in Nederland vooralsnog niet snel afgelast worden, enkel bij een ongecontroleerde uitbraak in de betreffende en omliggende regio. Dat niet doorgaan van evenementen zie je in Limburg nu gebeuren vanwege die virusgevallen met onbekende herkomst net over de grens met Duitsland. Is wel iets om in de gaten te houden, afwachten hoe we er na de komende 4-6 weken voor zullen staan.






 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken