Live Is Live 2022 - Nieuws & Geruchten

calleweird

Playlistbediener
13 jun 2022
7
0
En wat is nagenoeg uitverkocht? Hoeveel mensen?

Ik lees net op festileaks dat mensen toch ook minder enthousiast waren, haha.

Wij hadden onze auto toevallig ergens anders gezet dan op de festival parking, omdat we ergens op een kleine parking nog plek zagen. Dat lijkt een goede zet te zijn geweest.

En inderdaad wel schandalig weinig beveiliging en politie om de meute van mensen te begeleiden.

En er waren dus inderdaad wat kinderziektes. Vooral het eten was gewoon heel druk. Ik denk dat het daarbij ook niet meehielp dat het pinsysteem er even was uitgevallen.

P.S. wat kan een mens veel tikfouten maken als hij snel op z'n telefoon een verslagje probeert te tikken.
Die parking was toch echt wel absurd. had op zijn minst stewards verwacht..
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.119
1.517
De maximale capaciteit zou 15000 zijn, dus vrijdag zullen ze bijna aan dit aantal hebben gezeten…

Vrijdag zaten ze op 12 000, zaterdag iets meer dan 6000 volgens iemand van het festival die ik de vraag had gesteld.

Ik stond niet op de publieksparking, dus qua mobiliteit heb ik geen probs gehad. De wachtrijen voor drank en eten waren wel...nope.De grootste fout vond ik nog die grote zwarte schermen. Je doet een festival aan het strand, bij de zee...en dan scherm je die volledig af.

Hadden ze schrik dat mensen gingen gaan zwemmen en verzuipen of dat snoodaards met rubberbootjes onbetaald naar The National zouden komen kijken? Toch wat jammer, als je grote beloftes maakt moet je ze ook waar maken. Spectaculair sea side views hebben we niet gezien...wel lelijke appartementen en havenlndustrie
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: zero

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Vrijdag 17 Juni

Ergens in de voormiddag beslist om samen met zus & moeder toch naar Zeebrugge af te zakken. De prachtige affiche (mooie prijs/kwaliteit) en leuke concept hebben ons over de streep getrokken. We kwamen aan op het strand wanneer Trixie Whitley net aan haar set begon (Admiral Freebee hebben we dus helaas gemist). Het viel op dat de klank echt goed zat, net als het weer. Trixie zong prachtig, leuk om enkele nummers mee te pikken, zonder meer. Ze sloot af met het mooie Breathe you in my dreams.

45 minuten later zou "family favorite" dEUS starten, dus snel even bier en friet halen. De food trucks waren duidelijk recht van Best Kept Secret over gekomen. Het eten was prima, maar prijzig. Ook aan de toog viel het snel op dat ze met te weinig personeel werkten om alles vlot te laten verlopen. Zelfs met een korte rij, best even aanschuiven. Dat was ook aan de inkom al zo.

dEUS (****/5) heb ik doorheen de jaren al 5 keer live gezien (2 x Pukkelpop 2009, Music for Life 2010, Lotto Arena 2011, De Roma 2015) in verschillende settings. Ze begonnen rond 18u in een stralende zon en waren duidelijk heel blij om er te zijn. Gitarist Mauro Pawlowski is zonet terug vast bandlid en het spelplezier spatte er af. Ze waren relaxt, Barman was enthousiast, de setlist was goed gebalanceerd,... Quatre Mains was meteen een stevige opener. Instant Street kwam vroeg in de set en was zoals steeds een hoogtepunt. Verder hoorde ik een leuke funky versie van Girls Keep Drinking, een mooi Smokers Reflect, een prachtig Hotellounge... Ze eindigden met het onvermijdelijke Sud's & Soda, mijn favoriete Belgische nummer aller tijden. Topshow! Nieuwe single komt uit in September en het album wat later in het jaar. Heel benieuwd!

Tussen dEUS en Wilco zat maar 3 kwartier en dat op een tijdstip waarop iedereen iets wilt eten. Het festival was zo goed als uitverkocht, dus dit was vragen om problemen. Een duidelijk tekort aan personeel, organisatie,... Enkele eenvoudigere frietkramen naast de chiquere eet tenten hadden hier veel problemen kunnen verhelpen. Heel veel mensen hebben het grootste deel van Wilco's set vanuit de rij moeten aanhoren. Heel jammer.

Na zelf wel tijdig een braadworst te hebben gegeten, op naar Wilco (***/5)). Ze kregen 1u45min en dat was voor de echte fans fantastisch nieuws. Voor de rest duurde het iets te lang. Na een mooie start kabbelde het optreden iets te veel voort met enkele rustigere folk songs die iets teveel op elkaar leken. Gelukkig hebben ze dat ruimschoots goed gemaakt door nadien alle remme los te gooien tijdens een waanzinnig Impossible Germany (die solo van Nels Cline!). Hoogtepunt was daarnaast misschien wel het prachtige nieuwe Bird without a tail / base of my skull, voor mij de mooiste op hun nieuwe album. Favorieten als California stars en Jesus, Etc maakte het helemaal af. Jeff Tweedy en co waren duidelijk in vorm, en speelden heerlijk samen. het geluid was - net als de hele dag trouwens - fantastisch.

Nog even bijtanken en dan naar de grote headliner van de dag: The National! (****/5) Ik had ze nog nooit live gezien (damn you Eaux-claires!) en was dus heel benieuwd. Starten met Bloodbuzz Ohio, Don't swallow the cap en Mistaken for strangers. Je moet het maar doen. Het viel meteen op dat Matt Berninger uitstekend bij stem was. Zijn présence op het podium is ook in nuchtere toestand indrukwekkend. Guilty party was prachtig, net als Slow show. We kregen een fantastische versie van Apartment story en van favorietjes England en Conversation 16. Fake Empire is en blijft ook een wereldsong. Enkele nieuwe nummers klonken fris en anders, benieuwd naar de nieuwe plaat. Als afsluiter geen vanderlyle, wel About today. The National was mooi, ontroerend, indrukwekkend, episch en heel intiem.

Al bij al een super dag gehad. 69 euro voor deze affiche is niet overdreven. Al moet de organisatie zich wel eens bezinnen over de logistieke problemen. De parking was ook een drama (amper stewards, lange files, 16 euro). Jammer ook dat je de zee niet ziet vanop het terrein. Als je de concept tekst leest op de website verwacht je niet meteen zwarte doeken en hekken rond het terrein. De inkleding mocht net iets meer zijn. Volgend jaar beter?
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
En wat stond er achter die zwarte schermen volgens jullie?
VIP -dorp, artiestenloges, … of gewoon slechte infrastructuur?
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
En wat stond er achter die zwarte schermen volgens jullie?
VIP -dorp, artiestenloges, … of gewoon slechte infrastructuur?
Het VIP dorp al zeker niet, dat was een mooi verhoogd zichtbaar tentje midden op het terrein. Schermen stonden rond het hele terrein om alles af te bakenen. Logisch uiteraard en ik snap ook wel dat het niet de bedoeling is dat mensen gewoon gratis binnen komen zwemmen. Maar toch jammer dat een festival op het strand die omgeving zo weinig betrekt in de beleving.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Ben zondag nog eens terug geweest trouwens. Mijn zus had gratis tickets. Het weer was heel wat minder dus pas aangekomen na de buien en na Zornik. Die ellende wilden we ons besparen. Starsailor was best vermakelijk. Ze speelden goed, maar het is nogal eentonig helaas. Four to the floor blijft een schijf.

Novastar vind ik altijd top, is echt een ondergewaardeerd artiest. Hij had een goede band bij en was zelf heel enthousiast. Ze speelden een echte hit show en dat werkte duidelijk op het strand. Sterk.

Over Mika kan ik kort zijn. Ik vind het op plaat een verschrikking en live helaas nog erger. Om af te sluiten: De beste man had een fluo roze kostuum aan en heeft ritueel de toonladder verkr****. Misschien kwam dat laatste omdat zijn broer de avond daarvoor was getrouwd.

Maar gelukkig was er nadien nog Duran Duran! Zonder verwachtingen gaan klaarstaan en 1,5u later moeten toegeven dat dit een uitstekende show was. Simon Le Bon haalde - in tegenstelling tot onze vriend eerder op de dag - alle noten en zijn band speelde retestrak. Ze hadden ook nog eens een paar goede zangeressen bij en een knappe lichtshow. Die jongens kan je zonder problemen nog boeken als organisator.

Geen logistieke problemen op zondag wegens gebrek aan verkochte tickets en een quasi lege parking.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken