Le Guess Who? 2015

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Hier was nog geen topic over? Oh, oke.

Timetable is net bekend gemaakt, maar de site is nog overbelast -> http://leguesswho.nl/timetable/
En Swans komt.

Eigenlijk is dat alles wat je moet weten.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Bij mij doet de site het probleemloos. Maar echt prachtige namen staan er tussen.

Respect als je het 24-hour dronefest volhoudt. ;)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
De site doet het weer, ja.

Hahah inderdaad. Stiekem is het meer dan 24 uur want ja je gaat natuurlijk ook naar de normale bands kijken lijkt me dan en die beginnen al eerder.

Swans komt trouwens ook.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Damn ja, die zaterdag is één stuk botsing. Waar zie je WIRE nog... Gaat er iemand naar toe trouwens?
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Dan komt Swans overigens ook.
Wie?

Als ik een dag zou moeten kiezen zou ik vrijdag gaan denk ik.
Ryley Walker - Perfume Genius - Viet Cong - Ought - Iceage - Parkay Quarts - White Lung is geen vervelende dag.

Ik heb maar even een spotify playlist van het festival opgezet, is genoeg leuks te ontdekken zo.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Zaterdag zonder twijfel:
Savages - Coathangers/Deers/Son Lux - Wire - Benjamin Booker/Mac Demarco/Swans - King Tuff/Cloud Nothings - Jameszoo. En dat zijn dan nog niet eens alle clashes. Op die manier ben ik dan ook wel weer blij dat ik er niet bij ben, ik zou er niet uit komen. Wat een dag. Tegen de vrijdag zou ik trouwens ook geen nee zeggen ;).
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Als ik een dag zou moeten kiezen zou ik vrijdag gaan denk ik.
Ryley Walker – Perfume Genius – Viet Cong – Ought – Iceage – Parkay Quarts – White Lung is geen vervelende dag.

Kan ik me wel in vinden. Iceage heeft sowieso alleen nog maar belachelijk goede albums afgeleverd tot nu toe en Parquet Courts (of Parkay Quarts lol) lijkt me live ook wel lekker. Ryley Walker ja ok als dagopener is het wel leuk, veel later moet hij ook niet staan en staat hij gelukkig ook niet. Perfume Genius vond ik een beetje tegenvallend op plaat, maar weet niet hoe het live is.

Maar op vrijdag is er dan weer geen Swans, die staan op zaterdag.

Zaterdag zonder twijfel:
Savages – Coathangers/Deers/Son Lux – Wire – Benjamin Booker/Mac Demarco/Swans – King Tuff/Cloud Nothings – Jameszoo. En dat zijn dan nog niet eens alle clashes. Op die manier ben ik dan ook wel weer blij dat ik er niet bij ben, ik zou er niet uit komen. Wat een dag. Tegen de vrijdag zou ik trouwens ook geen nee zeggen ;).

Hahah zo kun je het ook zien ja.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Bijna zover! Savages/BoNingen > Son Lux > Wire > Swans > Cloud Nothings zoiets wordt het.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik lees al erg enthousiaste dingen over King Gizzard op twitter (Thee Oh Sees vergelijkingen) dat ik nu al spijt heb dat ik er niet ben.. En dan staan The Growlers en Loop er nog na.
Niels Aalberts klinkt ook enthousiast dus hopelijk kan die wat regelen voor BKS.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik heb King Gizzard dinsdag nog in Merleyn gezien en dat was me inderdaad een enorm gave show. De tijd vloog echt voorbij want ik had het idee dat ze pas een half uurtje bezig waren toen ze stopten, maar dat was al bijna anderhalf uur. Komt vooral omdat ze de nummers (net als op het laatste album) meteen achter elkaar door speelden waardoor we maar 4 of 5x konden klappen :p. Ze stonden gisteren op Le Guess Who volgens mij? Lijkt trouwens zeer veel op Thee Oh Sees ja.

Toch was de donderdag de minst aantrekkelijke dag van Le Guess Who. Nu begint het echt :p
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ze stonden gisteren op Le Guess Who volgens mij?
Ja die show bedoelde ik ook met al die enthousiaste reacties, vandaar de post hier haha

Maar idd, als je zoiets al de minste dag kan noemen zegt dat wel wat over de rest.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Ze stonden gisteren op Le Guess Who volgens mij?

Ja die show bedoelde ik ook met al die enthousiaste reacties, vandaar de post hier haha

Ja uiteraard, dat snap ik. Ik heb ze gisteren alleen niet gezien en dinsdag wel ;p

Vandaag onder andere Iceage, die had ik dan ook wel weer willen zien eigenlijk.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Liveblog van gisteren; http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/Le-Guess-Who-2014/LeGuessWho-blog-VRIJDAG.html

Toch een aantal mooie namen ook weer gisteren; Iceage, White Lung en Parkay Quarts had ik in elk geval wel willen zien.

Voor vanavond kijk ik vooral uit naar Swans (die komen op zaterdag, vandaag dus) en Cloud Nothings. Maar wordt sowieso top allemaal.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik zal eens wat typen inderdaad ;).

De dagopener van Gira's minifestival (of Gerard zoals hij om onverklaarbare reden de hele avond werd genoemd hahah) was Baby Dee, maar dat was wat te vroeg voor ons om aanwezig te zijn. Net voor de tweede act van Mouth to Mouth, Savages + Bo Ningen, stonden we voor het podium. De soundcheck duurde enorm lang en ze begonnen daardoor een dik kwartier te laat, waarna ze ook nog eens vijf minuten voor tijd al stopten. Kort optreden dus, maar wel enorm goed. Ik heb hiervoor een plaat van Savages gedraaid en ook een van Bo Ningen, maar hun gecombineerde werk lijkt daar in verste verten niet op. Met twee bassisten, twee zangeressen, drie gitaristen en twee drummers sterk hadden ze genoeg materiaal in huis om flink wat herrie te maken met de twee bassisten als leidende instrumenten. Zeer interessante, intense en heftige post-rock is uiteindelijk de beste omschrijving, die nog best in de buurt komt bij de stijl die Swans zelf hanteert.

Ondertussen even een uitstapje gemaakt naar Son Lux, want op het hoofdpodium was even 45 minuten niets te doen. Die speelden vrij goed. De gitarist was een beetje half baslijnen aan het emuleren, maar dan net iets elektronischer, en half gitaar aan het spelen. De drummer had ook een zware taak, maar de zanger kon mij niet zo boeien moet ik eerlijk zeggen. Het was dan ook op de wat meer instrumentele stukken dat deze muziek het best tot zijn recht kwam. Daarna maar terug naar Ronda, waar Wire al weer bijna klaar was met soundchecken. Ik ben niet bekend genoeg met hun muziek om te weten uit welke tijdsperioden ze nummers speelden, maar het klonk erg uit. Vocaal heel interessant zoals de gitarist en bassist elkaar afwisselden, waar ik de stem van de gitarist het meest interessant vond. Deed me een beetje denken aan vocalen die je ook bij new wave bandjes als Joy Division kunt horen.

Toen begon het echte werk pas echt met Swans. Even een pauze ingelast tussen Wire en Swans om wat te drinken. Gira/Gerard leek het best naar zijn zin te hebben op Le Guess Who en bedankte even snel de bands die voor hem op 'zijn' podium hadden gestaan. De band opende met Frankie M, een nieuw nummer, en dat was echt fantastisch. Met een zeer intense finale kwam de band goed binnen. Het midden van de set bevatte wat bekender werk, met twee nummers van To Be Kind en een van The Seer. Als afsluiter leken ze eerst te kiezen voor Bring the Sun, maar dat nummer ging uiteindelijk over in iets anders waarmee ze afsluiten. Toch kun je Swans niet echt in nummers beschrijven of samenvatten, want het is de hele ervaring van de volle twee uur waar het om gaat. De hardste stukken waarin daarin het meest interessant live en je zag iedereen opgaan in de muziek.

Snel door naar onze dagafsluiter Cloud Nothings, wat best een eindje lopen was vanaf Tivoli Vredenburg. Dat zorgde er ook voor dat we de eerste twee of drie nummers niet meegekregen hadden (dat waren onder andere twee van hun tofste nummers, Stay Useless en Psychic Trauma, las ik op 3voor12). Maar we konden nog wel drie kwartier genieten van het fijne werk van Cloud Nothings in een verrekte drukke zaal. Gelukkig helpt die moshpit je dan altijd wel een beetje naar voren toe. Daarnaast was het eind van de show sowieso het beste stuk, namelijk de grote hit 'I'm Not Part of Me' gevolgd door een extra lange uitvoering van 'Wasted Days'.
 

Sandervandam

Randprogramma
15 jan 2014
191
0
Goed stukje! Bedankt :)

Ik denk dat dit volgend jaar mijn festival gaat worden. Best Kept Secret en Rock Werchter kunnen niet vanwege tentamens en ik ben meestal niet zo enthousiast over Pinkpop en Lowlands (misschien dat ik voor Pukkelpop kies), maar dit is eigenlijk perfect qua planning. Is het bij meerdere podia zo dat je ver moet lopen ertussen? Denk je dat je, als je alle dagen gaat, het echte festivalgevoel mist door een gebrek aan camping of valt dat wel mee omdat de sfeer van de shows zo goed zijn? Ik heb door je stukje in ieder geval zin gekregen in Cloud Nothing dus ik ga Here And Nowhere Else maar weer eens opzetten!
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Heel leuk stukje Black Lies, lijkt me inderdaad ook niet echt toepasselijk om Swans in nummers uit te gaan drukken :p

Gelukkig helpt die moshpit je dan altijd wel een beetje naar voren toe

haha, en dit dus. Meest bekende concerttip :D Al moet het dan wel echt losgaan!
Nadeel: helpt je ook om je vrienden te verliezen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken