OOR kan sowieso nooit van dit soort acts genieten. Zijn al jaren meer richting namen als Aldous Harding, Weyes Blood, Arlo Parks, etc. aan het bewegen. Is ook niks mis mee, maar schrijf dan ook geen recensie over acts als The Offspring (en andere rockacts), want dan komt er een journalistiek stukje van niks uit.Klinkt als een erg tof optreden met veel entertainment 🤗🤩
Jammer dat OOR daar niet van kan genieten 😜
Je vader uiteindelijk ook genoten?Bruce in de Arena.
Eerste keer dat ik in de Arena was en natuurlijk door alle verhalen huiverig over het geluid. Dat viel me reuze mee. Bij de eerste nummers was het een beetje rommelig, maar dat lag ook aan de setlist. De stem van Bruce kwam er niet altijd mooi doorheen, maar dat lag ook aan de stem zelf. Gelukkig herpakte zich dat allebei vrij snel. Waar ik wel van schrok was de logistiek. Lange rijen, niet genoeg treinen en als ze kwamen waren ze ook niet groot genoeg. Het was iets te groot en teveel qua mensen op dezelfde plek allemaal. Ik had hier ook veel meer last van dan bij een festival of dan bij de Goffert. Gelukkig kwamen we optijd binnen en hadden we qua avondeten wat bolletjes kaas mee.
Dit was mijn eerste van 3x Bruce deze tour. Ik was (en ben) een klein beetje angstig voor de niet veranderende setlist, want daarom had ik wel besloten 3x te gaan. Na Landgraaf met mijn schoonfamilie ga ik kiezen wat ik met mijn Hamburg ticket ga doen. Zoals ik er nu in sta, houd ik die gewoon. Daar heb ik ook de mooiste plekken (2de cirkel). Dit concert was samen met mijn vader. Ik bezoek met hem meerdere optredens en festivals. Lang staan vindt hij niks, dus we hadden lekker zitplaatsen. 2de ring met mooi zicht op het podium. Hij is niet de grootste Springsteen fan en kent eigenlijk alleen de grote hits. Ik had hem weten te overtuigen om Bruce toch zeker een keer live te zien.
Voor zover geen spoilers, hieronder staat een spoiler tag als je niks over de show en setlist wilt weten voor de restant van de tour!
Kwart voor 8 was het zover, een voor een kwamen de bandleden onder luid applaus het podium op. Als laatste kwam de Boss zelf. Aftikken en gaan. We kregen meteen een blok uptempo nummers. Dit was wat rommelig. Band en Bruce (ook qua stem) moesten er even inkomen. Live zat er ook weinig afwisseling in het geluid. De eerste en tot gisteren toe enige keer dat ik hem zag greep hij me meteen bij de strot. Dat was nu iet het geval. Het was prima, maar ook niet meer dan dat. Ik vroeg na Out in the street ook wat mijn vader er van vond en die vond het ook niet zo speciaal. Er bekroop een beetje teleurstelling.
Maar vlak nadat ik het aan mijn pa had gevraagd draaide de set 180 graden. Er werden veel meer nummers met variatie gespeeld. Het begon met Kitty's Back. Op plaat niet perse een van mijn favorieten, maar door de uitgesponnen versie precies de break die de set nodig had. De E Street Horns werden hier voor de eerste keer echt naar voren geschoven en die gaven een frisse en fijne dymaniek. Dit werd opgevolgd door Nightshift die bij ons ook als zoete koek naar binnen ging. Zijn stem was in dit nummer echt weer goed en dat zou zo blijven. Eigenlijk was het optreden vanaf dit punt een aaneenschakeling van hoogtepunten. Persoonlijke favorieten als Because the Night, Johnny 99 (Yes, yes, yes!!!), Backstreets en Trapped. werden gespeeld. Vlak voor de toegiften kwamen de grotere hits langs. The Rising was het eerste nummer wat mijn vader goed kende, al had hij ook wel eens van Because The Night gehoord ("Deze is toch origineel van iemand anders?"). Thunder Road werd luidskeel door het publiek gezongen.
Na de toegift gingen de hits gewoon door. Hier zaten voor mij ook de minder interessante nummers tussen, maarja je kent ze wel goed en op gevoel van euforie zing je ze gewoon uit volle borst mee. Gelukkig kwamen er ook wat hits voorbij die ik wel schitterend vind (Born to Run, Glory Days (nee Bruce, we willen nog niet naar huis!) Tent Avenue Freeze Out (met mooie foto's als eerbetoon aan oa Clarence Clemons)).
De band ging weer een voor een af met een hand en knuffel van the Boss. Hij pakte zelf zijn akoestische gitaar en sloot de avond af met I'll See You in My Dreams. Bij dit nummer, net als bij een speech, Letter To You en Last Man Standing werd er ondertiteling aangezet onderaan het scherm. Voor mij niet nodig, maar dat sommige mensen dat wel fijn vonden bleek naast me.
Nog een paar algemene dingen die me opvielen. Ik zag een man van 73 in topconditie die gewoon 3u lang alles gaf. Nee hij sprint niet meer, doet geen verzoeknummers uit het publiek, vraagt niemand mee te dansen op het podium en van dat alles. Hij bedient het hele stadion, regisseert de band en het publiek, hangt aan de microfoonstandaard, zoekt veel interactie met het publiek zonder daarvoor de muziek stil te leggen, geeft mondharmonica's weg, geeft iedereen van de band tijd op de spotlights te pakken en dat allemaal 3u lang vol overgave. Wat een preformer!
Op de manier zoals het verhaal vertelt wordt, zou het me niks verbazen als dit de laatste tour van Bruce is. Het voelt als een afsluiting.
Op de manier zoals hij op het podium staat, stopt hij pas als het echt niet meer kan.
Kortom, ik heb een geweldige avond gehad. Bruce live, het blijft een fenomeen.
Attente vraag. Na de eerste 6 nummers heeft hij ontzettend genoten. De variatie, jazz stukken, interactie en toen het blok aan hits. Ja, hij is om!Je vader uiteindelijk ook genoten?
zie @won666 zijn post in het Graspop topic hieronder:Is er iemand gisteren naar Def Leppard en Motley Crue geweest in Monchen Gladbach. ..... ik ga volgende week zaterdag in Hannover
Bah, vervelend. Maar beste van gemaakt naar omstandigheden en toch er genoten. Dus ook, mooi!Gisteren naar Wide Awake Festival geweest in Londen. Fantastische lineup (hoewel met gigantische clashes) en geweldig weer. Al met al ook een uitstekende dag gehad maar er was wel wat aan te merken op het festival.
Het geluid was zonder uitzondering bizar slecht. Of je nu bij Alex G, Osees, Cola of Black Country, New Road was; telkens was het geluid echt waardeloos. Daarnaast had je overal veel last van soundbleed. Zo hoorde je Shygirl dwars door BCNR heen. Verder nog iets te klagen? Ja het publiek. Dutch disease is overgewaaid uit Nederland lijkt het en een groot gedeelte van de dag leek het meer een picnic met achtergrondmuziek dan een festival. 's Avonds veranderde dat wel enigszins toen het publiek vooral beschonken en beneveld was.
We begonnen de dag bij Cola. Daar was al gelijk de lastigste clash van het festival tussen hen en A Place to Bury Strangers. Achteraf misschien voor die laatste moeten gaan, want hoewel de muziek van Cola erg tof is, is de stage presence (zoals het hoort bij deze muziek) wat ongeïnteresseerd. Wel erg leuk om ze eindelijk te zien na vorig jaar dat album grijsgedraaid te hebben. Civic en Clamm stonden wel op het lijstje eerder op de middag, maar we waren met een vrij grote groep van vrienden van vrienden uit alle hoeken van Londen. Tegen de tijd dat je iedereen verzameld hebt, de blaas leeg is etc. ben je zo weer een paar uur verder.
Vervolgens door naar Model/Actriz een vrij nieuwe band uit New York die klinken als Gilla Band gemixt met queer hardcore synthpunk. Goede muziek, toffe act, matig geluid en publiek. Daarna door naar de Main Stage voor Arooj Aftab die een redelijk leeg veld aantrof. Wij waren zelf, net als velen, even gaan zitten op het veld en hoe comfortabeler je het jezelf maakte hoe beter de muziek werkt.
Molchat Doma vervolgens gemist doordat ze door technische problemen veel te laat begonnen. Tegen die tijd stond ik al bij de Main Stage voor Alex G. Bizar om die op zo'n groot podium, met een gigantische menigte te zien zo kort na zijn show in de EKKO. Helaas, ook hier was het geluid weer dusdanig slecht dat ik eieren voor mijn geld koos en op tijd naar Jockstrap ging. Dat was een verstandige keuze, want degenen die achterbleven bij Alex G kwamen de tent niet meer in. Hoewel er de hele show door onverlaten waren die zich toch een weg door de menigte heen beukten. Fantastische show die ontsierd werd door de drukte.
Na Jockstrap door naar Oneohtrix Point Never. Ik luister niet vaak naar hem maar vond dat ik wel even moest checken hier. Hoewel het goed klonk stond het geluid dusdanig zacht dat het niet echt overkwam. Dat de tent nog baadde in het zonlicht deed de lichtshow ook niet veel goeds. Daarom weer op tijd vertrokken richting Black Country, New Road, voor de zoveelste keer het optreden van het festival. Het geluid is weleens beter geweest maar het was een thuiswedstrijd voor de en het publiek kon elk nummer woord voor woord meezingen. Heel veel beter dan dit wordt het niet.
Na BCNR de tranen van de wangen geveegd, een rondje langs de speciaalbiermarkt gemaakt met als opbrengst onder andere een tzatziki sour en vervolgens weer teruggekeerd bij hetzelfde podium voor Osees. Wat een bizar sterkte liveband blijft dat. Ook hier was het geluid weer slecht maar de energie van de band, met name de twee drummers, maakte alles goed. Toen de Osees hun laatste nummer inzette een snelle plaspauze ingelast en daarna de toegift van Caroline Polacheck gekeken vanaf de heuvel. Leuk om te zien hoe ze die headline spot met verve invult. Nu al zin in Best Kept Secret.
We waren nog van plan even bij de Windmill in Brixton te kijken, waar we gisteren nog een foute '80s synth versie van Freddy Mercury zagen. Zijn nummer Homo Space waarvoor het de single release party was krijg ik niet snel meer uit mijn hoofd. De benen wilde echter niet meer, bij niemand eigenlijk, dus terug naar huis en naar bed.
Vervelend zeg! Maar het klinkt alsnog als een mooie ervaring met die line-up. Gelukkig komen veel van die artiesten ook nog eens op BKS met hopelijk betere omstandigheden.Gisteren naar Wide Awake Festival geweest in Londen. Fantastische lineup (hoewel met gigantische clashes) en geweldig weer. Al met al ook een uitstekende dag gehad maar er was wel wat aan te merken op het festival.
Het geluid was zonder uitzondering bizar slecht. Of je nu bij Alex G, Osees, Cola of Black Country, New Road was; telkens was het geluid echt waardeloos. Daarnaast had je overal veel last van soundbleed. Zo hoorde je Shygirl dwars door BCNR heen. Verder nog iets te klagen? Ja het publiek. Dutch disease is overgewaaid uit Nederland lijkt het en een groot gedeelte van de dag leek het meer een picnic met achtergrondmuziek dan een festival. 's Avonds veranderde dat wel enigszins toen het publiek vooral beschonken en beneveld was.
We begonnen de dag bij Cola. Daar was al gelijk de lastigste clash van het festival tussen hen en A Place to Bury Strangers. Achteraf misschien voor die laatste moeten gaan, want hoewel de muziek van Cola erg tof is, is de stage presence (zoals het hoort bij deze muziek) wat ongeïnteresseerd. Wel erg leuk om ze eindelijk te zien na vorig jaar dat album grijsgedraaid te hebben. Civic en Clamm stonden wel op het lijstje eerder op de middag, maar we waren met een vrij grote groep van vrienden van vrienden uit alle hoeken van Londen. Tegen de tijd dat je iedereen verzameld hebt, de blaas leeg is etc. ben je zo weer een paar uur verder.
Vervolgens door naar Model/Actriz een vrij nieuwe band uit New York die klinken als Gilla Band gemixt met queer hardcore synthpunk. Goede muziek, toffe act, matig geluid en publiek. Daarna door naar de Main Stage voor Arooj Aftab die een redelijk leeg veld aantrof. Wij waren zelf, net als velen, even gaan zitten op het veld en hoe comfortabeler je het jezelf maakte hoe beter de muziek werkt.
Molchat Doma vervolgens gemist doordat ze door technische problemen veel te laat begonnen. Tegen die tijd stond ik al bij de Main Stage voor Alex G. Bizar om die op zo'n groot podium, met een gigantische menigte te zien zo kort na zijn show in de EKKO. Helaas, ook hier was het geluid weer dusdanig slecht dat ik eieren voor mijn geld koos en op tijd naar Jockstrap ging. Dat was een verstandige keuze, want degenen die achterbleven bij Alex G kwamen de tent niet meer in. Hoewel er de hele show door onverlaten waren die zich toch een weg door de menigte heen beukten. Fantastische show die ontsierd werd door de drukte.
Na Jockstrap door naar Oneohtrix Point Never. Ik luister niet vaak naar hem maar vond dat ik wel even moest checken hier. Hoewel het goed klonk stond het geluid dusdanig zacht dat het niet echt overkwam. Dat de tent nog baadde in het zonlicht deed de lichtshow ook niet veel goeds. Daarom weer op tijd vertrokken richting Black Country, New Road, voor de zoveelste keer het optreden van het festival. Het geluid is weleens beter geweest maar het was een thuiswedstrijd voor de en het publiek kon elk nummer woord voor woord meezingen. Heel veel beter dan dit wordt het niet.
Na BCNR de tranen van de wangen geveegd, een rondje langs de speciaalbiermarkt gemaakt met als opbrengst onder andere een tzatziki sour en vervolgens weer teruggekeerd bij hetzelfde podium voor Osees. Wat een bizar sterkte liveband blijft dat. Ook hier was het geluid weer slecht maar de energie van de band, met name de twee drummers, maakte alles goed. Toen de Osees hun laatste nummer inzette een snelle plaspauze ingelast en daarna de toegift van Caroline Polacheck gekeken vanaf de heuvel. Leuk om te zien hoe ze die headline spot met verve invult. Nu al zin in Best Kept Secret.
We waren nog van plan even bij de Windmill in Brixton te kijken, waar we gisteren nog een foute '80s synth versie van Freddy Mercury zagen. Zijn nummer Homo Space waarvoor het de single release party was krijg ik niet snel meer uit mijn hoofd. De benen wilde echter niet meer, bij niemand eigenlijk, dus terug naar huis en naar bed.
Rats and Daggers zijn tof ja! Hier ook weleens op een lokaal punk avondje gezien, met Anklebiters en Femme Fugazi. Goeie energie.Dit weekend op Sniester festival geweest, in Den Haag. Echt een aanrader voor iedere punk/(hard)rock liefhebber. Heerlijk, rauw festival in het midden van de stad. Heel veel kleine upcoming bandjes, maar ook een aantal artiesten die in de scene al een beetje een naam voor zichzelf hebben gemaakt (bijv. The Haunted Youth en Sons).
Grootste verrassing van het festival: Rats and Daggers. Stond in een uitgepuild PaardCafé en terecht. Keiharde (punk)rock met een geweldige frontzangeres. Aanrader voor iedereen!
Net terug thuis van Sir Elton John. Wat een artiest. En wat een stem. De muziek stond jammer genoeg soms wat te luid maar toch een top avond gehad.
Elton John in het Sportpaleis gezien, in het kader van zijn Farewell Yellow Brick Road Tour.