[HU] Sziget 2014

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Het is alsnog goedkoop.. €2,50 voor een halve liter blik.<br>
In Nederland krijg je voor €2,60 een 0.2 liter slap festival biertje.

Klopt, dat zei ik dan ook.. Ik denk dat we in de komende 3 weken wel weer nieuwe namen zullen krijgen.

Via de websites van de bands maak ik dit op, eindshow dus van Calvin Harris:

12 augustus - Queens of the Stone Age (DAY ZERO)
13 augustus - Placebo
18 augustus - Calvin Harris (END SHOW)
 

toetje

Nieuw lid
29 jan 2014
3
0
<DIV class=d4p-bbt-quote-title>JWZ! wrote:</DIV>
<P>Het is alsnog goedkoop.. €2,50 voor een halve liter blik.<br><BR>In Nederland krijg je voor €2,60 een 0.2 liter slap festival biertje.</P>
<P>Klopt, dat zei ik dan ook.. Ik denk dat we in de komende 3 weken wel weer nieuwe namen zullen krijgen. </P>
<P>Via de websites van de bands maak ik dit op, eindshow dus van Calvin Harris:</P>
<P>12 augustus – Queens of the Stone Age (DAY ZERO)<BR>13 augustus – Placebo<BR>18 augustus – Calvin Harris (END SHOW)</P>

Calvin Harris op 18 augustus? De nacht van 17 op 18 bedoel je dan denk ik?

Maandag 18 augustus zelf is Sziget toch al afgelopen? Ik dacht dat Sziget 11 tot 18 augustus duurt, niet tot en met 18 augustus.
Je kunt ook geen dagkaartjes kopen voor de 18e en ook je auto moet op de 18e voor 12 uur 's middags van het parkeerterrein.
 

toetje

Nieuw lid
29 jan 2014
3
0
Gelukkig, ik schrok al ;)

Vliegtuig voor de 18e is al geboekt namelijk.

Super benieuwd naar de rest van de namen trouwens, iemand enig idee wanneer de organisatie waarschijnlijk weer wat meer bekend gaat maken?
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ze zeiden 'more names coming soone' maar wat dat voor de organisatie van Sziget betekent... Er zullen voor de dance acts wel weer wat namen van Balaton tussen zitten(helemaal niet erg overigens). Verder hoop ik eigenlijk geen idee wat er allemaal beschikbaar is rond Augustus. Hou me niet bezig met de lineup van Sziget, omdat de andere ('rock')festivals waar ik heen ga in juni en juli zijn... Mocht iemand het een beetje bijgehouden hebben, een lijstje met kanshebbers is natuurlijk altijd welkom ;)
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
ik kan niet meer editen, maar voor de grammarnazi's onder u: het moet natuurlijk more names coming soon zijn ;)
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Ik heb een vraagje over Sziget. Een vriend en ik zijn waarschijnlijk van plan om te gaan. maar aangezien dat de eerste keer Sziget wordt, wil ik graag wat weten over de campings. welke camping is aan te raden? Alternativa denken wij.
Ook wilde we graag weten of je daar net zo gemakkelijk met andere mensen optrekt/ontmoet of misschien wel meer dan in Nederlandse en Belgische festivals, aangezien we de laatste tijd met rond de 10 mensen gaan.

Alvast bedankt voor jullie objectieve of subjectieve mening :D
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik heb een vraagje over Sziget. Een vriend en ik zijn waarschijnlijk van plan om te gaan. maar aangezien dat de eerste keer Sziget wordt, wil ik graag wat weten over de campings. welke camping is aan te raden? Alternativa denken wij.<br>
Ook wilde we graag weten of je daar net zo gemakkelijk met andere mensen optrekt/ontmoet of misschien wel meer dan in Nederlandse en Belgische festivals, aangezien we de laatste tijd met rond de 10 mensen gaan.

Alvast bedankt voor jullie objectieve of subjectieve mening
icon_biggrin.gif

Laat ik eens mijn ervaringen delen. Alternativa camping is mij geweldig bevallen vorig jaar. Deze camping is beveiligd, veel schaduw, goede faciliteiten en heeft een eigen bar. Zeker een meerwaarde vond ik zelf.
Het publiek op Sziget is heel erg relaxed. Veel Nederlanders, dus de taal is vaak geen probleem. Maar er zijn nog heel erg veel andere nationliteiten. Ik heb verder geen ruzie of iets gezien, en als iemand per ongeluk tegen je aanstoot beginnen ze direct een heel gesprek. Er hangt echt een heel vredig sfeertje. Ik kreeg het idee alsof het eiland echt vol zat met allemaal mensen die elkaar kenden, de sfeer is echt bijzonder goed. In mijn ogen veel beter dan die op Nederlandse en Belgische festivals, je zal sowieso veel nieuwe mensen leren kennen. Ik heb er toch weer een paar ontmoet die ik nog steeds regelmatig spreek. Aanradertje dus! ;)
 
G

Guest

Guest
Ik ga dit jaar voor de vierde achtereenvolgende keer naar Sziget. Het eerste jaar (2011) gingen wij ook voor Camping Alternativa omdat wij veel positieve dingen lazen over die camping. Bij aankomst bleek dat allemaal wel mee te vallen. Zo was er (in 2011) niet veel schaduw en was het overvol. Verder waren er toen maar 4 douches en was het voor mijn beleving veel relaxter buiten Alternativa.

Daarom zijn wij de jaren daarop op het festival terrein gaan staan. En dus niet op een speciale camping waar voor betaald moet worden.

Er wordt inderdaad veel gestolen (gebeurt op elk festival), maar daar is veel tegen te doen. Praat bijvoorbeeld veel met je buren en laat iedereen weten dat jij bij die tent behoord. Ik neem bijvoorbeeld nooit een pomp mee voor mijn luchtbed, daarom moet ik aan de buren vragen of ik er eentje mag lenen. Zo weten zij meteen waar ik slaap en welke tent bij mij hoor. Op die manier krijg je een soort van sociale beveiliging.

En bij de mensen waarvan iets uit hun tent gestolen is stond bijna iedereen in een uithoek uit het zicht van de 'looppaden'. Zet je tent dus niet onder een boom in een uithoek!

En de meest zinvolle tip is gewoon..: Neem geen waardevolle spullen mee naar een festival. En als je dat al doet, houd ze bij je in de broekzak.

Als je nog verdere vragen heb hoor ik ze graag. ;)
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Op ieder fesival word gestolen ja, dat lijkt me logisch. Maar op Sziget is het toch wel een pak meer dan op Pinkpop, Lowlands, Werchter etc. Op Sziget zijn er natuurlijk veel meer bezoekers, en zeker ook veel meer dieven. Genoeg Hongaren, Bulgaren en Roemenen die het op Nederlanders gemunt hebben. Een vriendengroep van mij die geen Alternativa ticket hadden zijn allemaal beroofd, en dan hoef je niet eens aan waardevolle dingen te denken. Kleding, paspoorten, en andere dingen. Van een vriendin van mij is zelfs haar hele tent gejat, zo'n Quechua tent is natuurlijk makkelijk mee te nemen en staat niet erg vast. En deze mensen stonden zeker niet in een uithoek, dus dat wil weinig zeggen. Doordat er zoveel gestolen word vind ik die Alternativa camping erg fijn, verder is er vrij weinig tegen te doen behalve veel met je buren te praten en geen waardevolle spullen mee te nemen.

http://www.nu.nl/muziek/3547332/dieven-mikken-nederlanders-sziget.html
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
thanks voor de reacties. zelf neig ik ook meer naar de Alternativa camping. De veiligheid die je dus extra krijgt volgens de site krijg je niet voor niks. Zie ik op niet veel festivals dat ze dat doen, dus neem inderdaad aan dat het meer is dan op andere festivals.
 

SzigetNL

Nieuw lid
30 jan 2014
3
0
Hoi allemaal!

Even voorstellen, ik ben Martijn en ik werk voor Sziget Nederland. Net zoals ik dat al enkele jaren op het FOK-forum doe, wil ik ook hier in de maanden voor Sziget regelmatig even kijken en opheldering geven indien er vragen zijn. Heb je een vraag over Sziget? Stel 'm dan gerust! Ik probeer 'm dan zo snel mogelijk te beantwoorden, maar de vragen die binnenkomen via onze e-mail, Facebook-pagina (http://www.facebook.com/SzigetNL) en Twitter-accounts (@szigetfest en @szigetfestival) gaan voor. Bij drukte kan het dus wel even duren voor ik hier weer kijk...

Hierboven zie ik al twee vragen staan, wanneer er weer nieuwe namen komen en welke camping aan te raden is.

Op de eerste vraag is het antwoord standaard 'binnenkort'. Om heel veel verschillende redenen kan de datum voor een aankondiging veranderen, en dat kan gebeuren tot zeer kort voor het moment waarop de aankondiging gepland staat. Noemen we een datum en lukt dat uiteindelijk niet, dan zijn de poppen aan het dansen, daarom houden we het, net als veel andere festivals, meestal op 'binnenkort'.

Welke campings aan te raden zijn? Wat mij betreft heeft elke camping zo z'n voordelen. De gewone camping is uiteraard het goedkoopst, naar mijn mening even (on)veilig als campings bij veel andere festivals (Sziget is lang niet het enige festival waarbij gestolen wordt, dat gebeurt ook op veel Nederlandse festivals) en biedt al redelijk veel faciliteiten. Het grootste voordeel van Camping Alternativa en de VIP-camping is vooral dat je op een stuk camping staat waar niet iedereen kan komen. Dat sluit nog niet uit dat er daar bij je gestolen kan worden, maar de kans is in elk geval minder. Verder is op beide campings de ratio WC's en douches per x aantal bezoekers hoger dan op de rest van het festivalterrein (dit was bij Camping Alternativa enkele jaren geleden nog niet zo).

Maar ook op de gewone camping kun je een hoop doen om diefstal tegen te gaan. Dure spullen die je niet nodig hebt laat je best thuis. Voor overige belangrijke spullen raad ik aan een kluisje te huren (deze zijn te koop op onze website, 'guarded locker' in de webshop, €25 voor de gehele week) of gebruik te maken van de gratis afgiftepunten voor bagage. Over beide heb ik nog nooit klachten gehoord, dus beide beschouw ik als veilig, maar voor hele dure spullen adviseer ik toch een kluisje te nemen. Verder raad ik aan niets in je tent in tassen te laten zitten. Tassen zijn door dieven gemakkelijk mee te nemen, waarna de dief elders waar het rustig is kan kijken of er iets van waarde in zit. Komt er een dief je tent in en ziet die geen waardevolle spullen of tassen liggen, dan is de kans groot dat die je tent uitgaat zonder iets mee te nemen. Sommigen denken dat het handig is een tent af te sluiten met een slotje, maar dat werkt averechts: dan denken dieven juist dat er iets te halen is en snijden ze je tent open. Tot slot zijn er op Sziget beveiligingstrips te koop (minder dan een euro per stuk) die je tussen je bagage kunt stoppen. Neemt iemand zo'n beveiligingstrip mee door de uitgang, dan gaat er een alarm af en belt de beveiliging je op.

Andere mensen ontmoeten gaat op Sziget heel makkelijk. Ik denk dat doordat de bezoekers vanuit heel Europa komen en Sziget voor de meesten een soort van vakantie is, veel van de bezoekers heel erg open zijn richting andere bezoekers.

Tot binnenkort!
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Kijk hier heb je nog eens wat aan! Welkom Martijn, en bedankt voor de uitleg! Ik heb ook nog een vraagje: vanaf welke dag kun je dit jaar je tentje opzetten bij de Alternativa camping? Toen wij bij de laatste editie op 3 augustus aankwamen konden wij er nog niet op, en hebben we een nachtje op de normale camping moeten slapen. De volgende dag zijn we verhuist naar Alternativa. Weet jij hier iets meer over? Dat was voor ons iets minder handig namelijk.

Ik kijk alvast uit naar de nieuwe namen. Hopen dat 'binnenkort' zo snel mogelijk is ;)

Edit: Vergeten te vragen: komt er dit jaar weer een metaldag? Ik vond het heel erg jammer dat dat er niet was in 2013.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
hartstikke bedankt Martijn. zou heel fijn zijn als je hier nu en dan even komt kijken. Ik ben bekend met festivals maar niet met het land Hongarije dus daarom krijgt dit festival ook de meeste vragen hier. Beetje balen als je 15/20 uur rijdt en dan een mindere verrassing krijgt ^^

 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Klinkt wel leuk allemaal. Ik ga het ook eens overwegen voor volgend jaar, is weer eens wat anders.
 

SzigetNL

Nieuw lid
30 jan 2014
3
0
Kijk hier heb je nog eens wat aan! Welkom Martijn, en bedankt voor de uitleg! Ik heb ook nog een vraagje: vanaf welke dag kun je dit jaar je tentje opzetten bij de Alternativa camping? Toen wij bij de laatste editie op 3 augustus aankwamen konden wij er nog niet op, en hebben we een nachtje op de normale camping moeten slapen. De volgende dag zijn we verhuist naar Alternativa. Weet jij hier iets meer over? Dat was voor ons iets minder handig namelijk.

Ik kijk alvast uit naar de nieuwe namen. Hopen dat ‘binnenkort’ zo snel mogelijk is
icon_wink.gif


Edit: Vergeten te vragen: komt er dit jaar weer een metaldag? Ik vond het heel erg jammer dat dat er niet was in 2013.

Dat hangt af van hoe snel de opbouwwerkzaamheden verlopen... Officieel begint het festival op maandag 11 augustus. In het weekend ervoor wordt, indien mogelijk, het festivalterrein al geopend voor wie eerder in Boedapest arriveert, maar dan zullen nog niet alle faciliteiten werken. Camping Alternativa wordt alleen eerder geopend indien de opbouwwerkzaamheden zeer voorspoedig verlopen. In de laatste weken voor het festival zal meer duidelijk worden over de dagen voor het festival.

'Metal Day' was het thema voor 'Day 0' in 2012 en was in principe eenmalig. Dit jaar komt onder meer 'Queens Of The Stone Age' op 'Day 0'.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
<div class="d4p-bbt-quote-title">Gloeilamp wrote:</div>
Kijk hier heb je nog eens wat aan! Welkom Martijn, en bedankt voor de uitleg! Ik heb ook nog een vraagje: vanaf welke dag kun je dit jaar je tentje opzetten bij de Alternativa camping? Toen wij bij de laatste editie op 3 augustus aankwamen konden wij er nog niet op, en hebben we een nachtje op de normale camping moeten slapen. De volgende dag zijn we verhuist naar Alternativa. Weet jij hier iets meer over? Dat was voor ons iets minder handig namelijk.

Ik kijk alvast uit naar de nieuwe namen. Hopen dat ‘binnenkort’ zo snel mogelijk is
icon_wink.gif


Edit: Vergeten te vragen: komt er dit jaar weer een metaldag? Ik vond het heel erg jammer dat dat er niet was in 2013.


Dat hangt af van hoe snel de opbouwwerkzaamheden verlopen… Officieel begint het festival op maandag 11 augustus. In het weekend ervoor wordt, indien mogelijk, het festivalterrein al geopend voor wie eerder in Boedapest arriveert, maar dan zullen nog niet alle faciliteiten werken. Camping Alternativa wordt alleen eerder geopend indien de opbouwwerkzaamheden zeer voorspoedig verlopen. In de laatste weken voor het festival zal meer duidelijk worden over de dagen voor het festival.

‘Metal Day’ was het thema voor ‘Day 0′ in 2012 en was in principe eenmalig. Dit jaar komt onder meer ‘Queens Of The Stone Age’ op ‘Day 0′.

Bedankt voor je reactie, dan zal ik de voorgaande dagen alles goed in de gaten houden! Ik ben ook zeer tevreden met QOTSA trouwens, kunnen we nog wat 'bekendere' en hardere namen verwachten die dag? In 2013 viel Day Zero me helaas wat tegen.
 

SzigetNL

Nieuw lid
30 jan 2014
3
0
Bedankt voor je reactie, dan zal ik de voorgaande dagen alles goed in de gaten houden! Ik ben ook zeer tevreden met QOTSA trouwens, kunnen we nog wat ‘bekendere’ en hardere namen verwachten die dag? In 2013 viel Day Zero me helaas wat tegen.

Er zullen op 'Day 0' meerdere acts staan. Meer mag ik er vooralsnog niet over zeggen...
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Zou iemand de geruchtenpagina kunnen bijwerken? Er zijn inmiddels bevestigingen, en er komen ook steeds meer geruchten. Way Out West heeft vandaag Deafheaven, The National, Neutral Milk Hotel en meer bevestigd. Vooral Deafheaven, maar zeker ook de andere twee mogen van mij een mooie spot krijgen op Sziget!

Arctic Monkeys, The Prodigy, Lana Del Rey, Volbeat, Portishead, Airbourne, Joey Bada$$, Die Antwoord, Jake Bugg, Flume en Warpaint zijn bevestigd voor Rock en Seine. Allemaal dikke kanshebbers!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken