Het grote Blues topic

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Zelf ben ik al lange tijd een groot blues liefhebber en vroeg mij af of er hier nog meer liefhebbers zitten.

Ik zag al dat @weckoj, net als ik, een kaartje heeft gekocht voor het festival Blues Peer.

Wat mij met name aan dit genre aanspreekt zijn de vaardige gitaristen. Vanaf Robert Johnson tot Jimmy Hendrix en van Walter Trout tot Joe Bonamassa.
Ieder zijn herkenbare stijl, maar toch passend binnen een schitterend genre.

Jullie kopje thee hier?
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik denk dat er naast ons twee erg weinig mensen op dit forum van blues houden. Ik houd zelf ook wel vooral van bluesrock.

Maar ik vind dit topic wel interessant. Wellicht kunnen wij elkaar hier op de hoogte brengen als we leuke dingen ontdekken, zoals acts die we nog niet kenden die tof zijn, nieuwe blues(rock) cd's, optredens die gepland staan.

Ik ben nog relatief nieuw in dit genre, dat wil zeggen dat ik zeker nog niet iedereen ken die ik tof vind.

Mijn favorieten is:
- Joe Bonamassa

Anderen die ik ken:
- Kenny Wayne Shepherd
- Aynsley Lister
- Buddy Guy
- Joe Louis Walker
- John Mayall
- Leslie West
- Moreland & Arbuckle

Verder ben ik vorig jaar naar Ramblin' Roots festival in Tivoli, Utrecht geweest en dat was ook erg tof. Daar heb ik ook Joe Louis Walker ontdekt en daarnaast ook Albert Castiglia.
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.647
796
Ik meld me hier ook even.
Groot bluesliefhebber.

Goede tip voor dit weekend, Ribs en Blues in Raalte.
Gratis festival met oa Laurence Jones (absolute aaanrader, Julian SAS, Ryan Mc Garvey en nog vele anderen.

Ik kan zowel genieten van een slow blues, met een heerlijk jankende gitaar, als stevige bluesrock.
Dat is ook het mooie aan blue, het vertegenwoordigt zoveel stijlen,

Ik heb NSJ overwogen voor Joe, en voor Walter, maar voor beiden 5 kwartier is me net iets te weing tijd
Denk dat ik dan liever Bospop pak met ook Walter Trout, The Waterboys en DeWolff
De dag erna staan SIMO en Santana er overigens, ook het overwegen waard

Tjdens Blues Peer zit ik in Rome voor Bruce Springsteen, anders was ik zeker gegaan
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Ik ken niet veel blues en bluesrock bands/artiesten maar degenen die ik ken luister ik wel graag, voorbeelden: Voltage, Vintage Trouble, Rival Sons, George Thorogood.
Heb net ook even Joe Bonamassa opgezocht, klonk ook goed!

Hebben jullie nog tips voor artiesten in dit genre?
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ik ken niet veel blues en bluesrock bands/artiesten maar degenen die ik ken luister ik wel graag, voorbeelden: Voltage, Vintage Trouble, Rival Sons, George Thorogood.
Heb net ook even Joe Bonamassa opgezocht, klonk ook goed!

Hebben jullie nog tips voor artiesten in dit genre?
Als ik die namen zie, dan zou ik je de volgende namen wel aanraden;
- Stevie Ray Vaughan; één van de beste blues(rock) gitaristen die ooit heeft geleefd. Een fantastische timing, creativiteit en pit. Geweldige vent om naar te kijken ook.

- Buddy Guy; Is misschien wel de beste blues gitaris die nu nog leeft, absolute legende in het genre. Hij is zelfs een inspiratiebron van Jimmy Hendrix geweest.

- The Allman Brothers; een band gevormd om de 2 broers Gregg en Duane Allman. Maken swingende bluesrock met diverse andere invloeden. Toen Duane is overleden tijdens een ongeluk, is mijn volgende tip aan de band toegevoegd.

- Derek Trucks; een geweldig natuurtalent, die ondanks zijn relatief jonge leeftijd (36) al een erelijst van jewelste heeft. Op 20 jarige leeftijd werd hij onderdeel van The Allman Brothers. Zijn oom was er al drummer en wist wat hij in huis had. Hij heeft ook een eigen band gehad (Derek Trucks Band) en speelt nu samen met zijn vrouw (Susan Tedeschi) in de Tedeschi Trucks Band. Qua stijjl momenteel iets minder ruig en spannend, maar wel waanzinnig goed. Hun optreden afgelopen jaar in TivoliVredenburg is één van de beste die ik ooit heb gezien.

- Cream; één van de voormalige bands van Eric Clapton. Het album live at Royal Hall London is legendarisch.

- The Yardbirds; dit is een beetje een vreemde, maar legendarische band. Niet in de laatste plaats omdat zowel Eric Clapton, Jeff Beck en Jimmy Page in deze band hebben gespeeld.

Tot zover het oudere werk, voor de wat nieuwere namen zou je kunnen denken aan;

- The Black Keys; deze band ken je natuurlijk, maar check vooral de oudere albums. De eerste albums zijn niet te vergelijken met het meest recente (kapot geproduceerde) werk. Rammelende gitaren en ongecontroleerde drums.

- Gary Clark Jr.; ook deze naam zul je vast wel kennen. Een goede gitarist die diverse stijlen met elkaar combineert. Het album Blak And Blu spreekt je wel aan denk ik.

- Johnny Lang en John Mayer; deze 2 mannen zijn iets softer qua stijl, maar horen toch in dit hoekje. Niet helemaal mijn kopje thee, want het is iets teveel binnen de lijntjes, maar kwaliteiten hebben ze wel.

Hopelijk vind je hier wat leuks tussen :)
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
En Rory Gallagher!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=33Jaodra7AY[/video]
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ik ben ook een bluesliefhebber. Een kameraad van me heeft een klein clubje hier in Enschede waar veel Bluesmuzikanten optreden en waar ik ook weleens heen ga. De Nixenmeer heet het. Via hem luister ik ook naar blues artiesten die ik voorheen niet kende zoals; Delta Saints, Steve Nimmo Trio, Johnny Mastro & Mister Richard Rip Lee Pryor.
Uit mijzelf hou ik meer van de oude blues zoals BB King, Muddy Waters, Robert Johnson, John Lee Hooker en Gary Moore. Ik heb Joe Bonamassa een keer gezien op pinkpop en was onder de indruk. Ook van zijn nieuwe album trouwens. Verder luister ik veel naar artiesten die veel Blues invloeden hebben, zoals Daniël Lohues, Ben Harper en dat soort artiesten.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik vind dat er nu al veel reacties zijn, meer dan ik had gehoopt. Ik ga zeker ook eens wat naampjes checken.

Als je Joe Bonamassa goed vind dan vind je Kenny Wayne Shepherd vast ook goed, ik vind zijn muziek er erg op lijken.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Teake Rooks wrote:
Ik ken niet veel blues en bluesrock bands/artiesten maar degenen die ik ken luister ik wel graag, voorbeelden: Voltage, Vintage Trouble, Rival Sons, George Thorogood.
Heb net ook even Joe Bonamassa opgezocht, klonk ook goed!

Hebben jullie nog tips voor artiesten in dit genre?


Als ik die namen zie, dan zou ik je de volgende namen wel aanraden;
– Stevie Ray Vaughan; één van de beste blues(rock) gitaristen die ooit heeft geleefd. Een fantastische timing, creativiteit en pit. Geweldige vent om naar te kijken ook.

– Buddy Guy; Is misschien wel de beste blues gitaris die nu nog leeft, absolute legende in het genre. Hij is zelfs een inspiratiebron van Jimmy Hendrix geweest.

– The Allman Brothers; een band gevormd om de 2 broers Gregg en Duane Allman. Maken swingende bluesrock met diverse andere invloeden. Toen Duane is overleden tijdens een ongeluk, is mijn volgende tip aan de band toegevoegd.

– Derek Trucks; een geweldig natuurtalent, die ondanks zijn relatief jonge leeftijd (36) al een erelijst van jewelste heeft. Op 20 jarige leeftijd werd hij onderdeel van The Allman Brothers. Zijn oom was er al drummer en wist wat hij in huis had. Hij heeft ook een eigen band gehad (Derek Trucks Band) en speelt nu samen met zijn vrouw (Susan Tedeschi) in de Tedeschi Trucks Band. Qua stijjl momenteel iets minder ruig en spannend, maar wel waanzinnig goed. Hun optreden afgelopen jaar in TivoliVredenburg is één van de beste die ik ooit heb gezien.

– Cream; één van de voormalige bands van Eric Clapton. Het album live at Royal Hall London is legendarisch.

– The Yardbirds; dit is een beetje een vreemde, maar legendarische band. Niet in de laatste plaats omdat zowel Eric Clapton, Jeff Beck en Jimmy Page in deze band hebben gespeeld.

Tot zover het oudere werk, voor de wat nieuwere namen zou je kunnen denken aan;

– The Black Keys; deze band ken je natuurlijk, maar check vooral de oudere albums. De eerste albums zijn niet te vergelijken met het meest recente (kapot geproduceerde) werk. Rammelende gitaren en ongecontroleerde drums.

– Gary Clark Jr.; ook deze naam zul je vast wel kennen. Een goede gitarist die diverse stijlen met elkaar combineert. Het album Blak And Blu spreekt je wel aan denk ik.

– Johnny Lang en John Mayer; deze 2 mannen zijn iets softer qua stijl, maar horen toch in dit hoekje. Niet helemaal mijn kopje thee, want het is iets teveel binnen de lijntjes, maar kwaliteiten hebben ze wel.

Hopelijk vind je hier wat leuks tussen
simple-smile.png

Ik heb van alle namen even wat geluisterd. Ik vond ze eigenlijk allemaal wel goed, alleen John Mayer is niks voor mij.
Vooral Stevie Ray Vaughan is geweldig!
Ik heb hier zeker wat leuks tussen gevonden, bedankt!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken