Maar Evanescence ga je toch niet boven Disturbed zetten?
Nu begrijp ik sowieso niet waar Evanescence zijn status vandaan haalt. Niet omdat het mijn genre niet is, want bij Within Temptation of Nightwish kan ik er nog inkomen, maar waarom Evanescence? Waarom staat daar dan bijvoorbeeld geen Lacuna Coil? Veel stabielere carrière qua niveau van hun albums, live ook een pak sterker en kwalitatief ook gewoon beter (al is die laatste natuurlijk zeer subjectief). Is dat dan echt gewoon "Tja, Bring Me To Life, hè"?
Evanescence was voor ongelofelijk veel mensen de intro voor de meer 'harde' muziek! Niet alleen met Bring Me To Life maar ook My Immortal was zo ongelofelijk populair dat je er niet onderuit kon. Die twee hits geven ze zeker een status (en een breder kaarten-kopend-publiek dan bijvoorbeeld Lacuna Coil), maar dat is niet alles natuurlijk.
De symfonische rock was totaal niet aanwezig in de meer 'mainstream' radio/muziek-TV totdat deze nummers uitkwamen. Sowieso waren rockbands vooral bekend met frontmannen, en Evanescence knalde daar ff doorheen met Amy als frontvrouw! Doordat het zachtere rock was waar ze mee doorbraken waren ze overal te horen en een supergrote invloed op muziek daarna. Het opende de deuren voor andere rock en metalbands om ook op de radio te komen, en veel bands zijn door Evanescence geïnspireerd.
En mensen (zoals ik) die dit op de radio hoorden kwamen zo voor het eerst in aanraking met echte rock en later ook metal. Want als je verder gaat kijken in hun discografie hebben ze zeker ook hardere nummers, en vanaf daar maak je de overstap naar de door jou genoemde Within Temptation en Nightwish; van de symfonische rock naar de symfonische metal.
En ten slotte is het een band die nog steeds lekker bezig is, met goede nieuwe albums, en ze kunnen nog steeds live goed spelen.
Edit: Zelf vind ik wel Within Temptation en Nightwish beiden meer headlinerwaardig dan Evanescence, verder