Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Geliefde act
26 jun 2019
1.436
3.594
Als Pearl Jam inderdaad last minute nog Europese shows in juni gaat inplannen, dan zijn zij wat mij betreft een serieuzere optie dan vele andere namen die ik hier de afgelopen weken voorbij heb zien komen.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

Rockbeer

Geliefde act
6 okt 2016
1.930
1.575
Als Pearl Jam inderdaad last minute nog Europese shows in juni gaat inplannen, dan zijn zij wat mij betreft een serieuzere optie dan vele andere namen die ik hier de afgelopen weken voorbij heb zien komen.
Precies dit ja. Mocht de bron over Frankrijk kloppen, dan acht ik de kans op Pearl Jam groter dan dat bijvoorbeeld Bring Me The Horizon nog wordt toegevoegd. Kiss, Volbeat, Iron Maiden, Metallica, Sabaton zijn al uitgesloten door tourschema's en geluiden vanuit GMM-organisatie dat Sabaton sws niet speelt. Bring Me The Horizon en Five Finger Death Punch hadden echt al lang kunnen worden aangekondigd. Vooral die eerste. Iemand laten doorschuiven zal al helemaal niet het plan zijn van de organisatie, dus als Pearl Jam tourt is de kans dat ze Pearl Jam hebben ook groter dan het doorschuiven wat mij betreft.

Het is inmiddels ook alweer van een maand geleden dat Guns N' Roses en de grotere lading werden gelanceerd. En er is nog steeds geen poster. Kan dus best zijn dat er echt nog een grote band bij komt, waardoor de rest van de acts lager op de poster moet worden gezet. En dat wil je vooraf nog niet prijsgeven op je poster natuurlijk omdat je ook iets van een momentum wilt creëren als je toch weet te stunten met Pearl Jam.

Voor Pearl Jam geldt eigenlijk hetzelfde als voor Metallica. Als er een jaar is waarin ze op Graspop zouden kunnen staan, dan is het nu. Een jaar na de passage op Rock Werchter.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Loek123

Subheadliner
7 nov 2019
3.636
4.346
Ik zie niet helemaal in hoe er nog budget zou zijn voor zo'n grote band.
Ik heb het idee dat Pearl Jam in een heel andere prijs klasse zit als de meeste Graspop headliners, niet dat het niet te betalen is voor Graspop (zal niet duurder zijn dan GNR) maar het lijkt me niet een band die je even last minute boekt met het geld dat je anders zou besteden aan iets als Avenged Sevenfold of BMTH. Lijkt me dat je dan de ticket prijzen omhoog zou moeten gooien.

Rockbeer

Geliefde act
6 okt 2016
1.930
1.575
Waarom zou Pearl Jam wel passen en Muse (als ze konden) niet?
Goede vraag, maar ik denk ook dat Muse best wel past tegenwoordig. Ware het niet dat ze al op Rock Werchter staan.
Graspop boekt langzaamaan toch wel iets breder, getuige ook bands als Europe, Foreigner, Killing Joke, Deep Purple, Scorpions etc. Van oudsher zijn deze bands misschien wel meer metal, maar tegenwoordig speelt Pearl Jam echt wel harder dan deze andere bands.

En Rock Werchter gaat juist langzaam de pop-kant op met hoge plekken voor Stormzy, Stromae, Oscar and the Wolf, MGK, Lil Nas X en Rosalia. Een Pearl Jam en Muse passen echt beter bij Iron Maiden, Volbeat en Guns N' Roses dan bij die popbands van hierboven.

Deze mening hierboven valt natuurlijk niet los te zien van mijn persoonlijke muzieksmaak. Maar dat hoeft ook niet. Mijn ideale festival zou een mix tussen de hardere rocknamen van Rock Werchter zijn en Graspop minus de metalcore en glam/rollatormuziek.

won666

Dagopener
17 mei 2019
622
593
Pearl Jam is een band die 2 jaar op voorhand moet geboekt worden. Heb ik ooit eens ergens gelezen. Dus stel dat zij de headliner nog zouden zijn en stel dat die 2 jaar klopt, waarom dan zolang wachten met het aan te kondigen?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
2.571
2.550
Pearl Jam vorig jaar op Pinkpop gezien. Viel zwaar tegen. Startten 15 min te laat en stopten 20 min te vroeg. Nog tijd staan wachten op een encore die niet kwam. Die hoef ik nooit weer te zien. Ook qua sound zie ik niet echt een goede match. Maar geloof dat daar al genoeg over gediscussieerd is.
Tja op RW waren ze gwn zeer goed en speelden ze de 2u die ze hadden gekregen vol.

• Leuk
Waarderingen: Paddy en Rockbeer

Rockbeer

Geliefde act
6 okt 2016
1.930
1.575
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

1679781495784.png

Laatst bewerkt:

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
387
192
Vooral metalcore is dit jaar opvallend aanwezig, zowel bij headliners als bands overdag. Toch zeker in vergelijking met andere jaren.
Hard rock lijkt me zo een algemene term waar ze nogal veel bands kunnen in steken.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

Loek123

Subheadliner
7 nov 2019
3.636
4.346
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

Bekijk bijlage 4411
Grappig, ik heb een keer exact dezelfde lijst gemaakt en gepost hier een paar maanden geleden. kan hem alleen even niet meer vinden
toen inderdaad ook de conclusie dat er veel metalcore staat en weinig power metal. symfonisch ook maar dat ontbreekt eigenlijk ieder jaar wel
Vooral metalcore is dit jaar opvallend aanwezig, zowel bij headliners als bands overdag. Toch zeker in vergelijking met andere jaren.
Hard rock lijkt me zo een algemene term waar ze nogal veel bands kunnen in steken.
headliners is er toch maar 1 van de 8? zou dat niet opvallend aanwezig noemen. verder wel eens dat er veel metalcore bands staan

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
271
286

Bekijk bijlage 4411
En blijkbaar staat er ook maar één echte metalband in 🤣

Koekdoos

Subheadliner
22 okt 2018
3.670
3.945
Graspop boekt langzaamaan toch wel iets breder, getuige ook bands als Europe, Foreigner, Killing Joke, Deep Purple, Scorpions etc.

Ze zijn niet langzaamaan breder gaan boeken met bovenstaande soort bands. Scorpions, Foreigner en Europe stonden allemaal al in 2011 en 2012 al op het affiche. Dat is 11 a 12 jaar geleden. Dat noem ik niet langzaamaan breder programmeren. Een Def Leppard stond er zelfs al in 2008. Whitesnake headliner in 2006. Alice Cooper headliner in 2004 en hij was er al bij op de tweede editie van Graspop in 1997.

Daarnaast nog een lading glammetal bands en rollatorrock-achtigen gezien op de verschillende edities: Michael Schenker en Y&T (2006), Thin Lizzy (2007), Tesla (2008), Journey en UFO (2009), Twisted Sister (2012 en headliner 2013).

Nu waren die vele bands natuurlijk ook een stuk jonger 10 tot 25 jaar geleden en zal alles beter hebben geklonken, maar dit gaat ook gewoon gebeuren met de huidige bands met leden van 50plus. Slipknot (oke, vooruit, Corey is 49) zal over 20 jaar ook gewoon nog headlinen met een Corey van bijna 70. Rollatormetal tegen die tijd?

Overigens wel leuk om terug te kijken door de line ups en bands als Nightwish, Volbeat en Sabaton klein op de poster te zien

Koekdoos

Subheadliner
22 okt 2018
3.670
3.945
Get over it. Al die genre discussies hier 😅 is het uw ding niet, ga dan niet kijken.

Mij maakt het ook helemaal niks uit wat er staat. 3 a 4 namen is al voldoende voor een dagticket en de overige 30 namen doen ze maar mee wat ze willen. Vorig jaar had ik op de vrijdag 7 bands om te zien, 5 vroeg op de dag en 2 headliners, daartussen een gat van 5 uur. Hoorde je me ook niet over klagen

Het gaat mij vooral om het eindeloze bashen van oudere hardrock en (glam)metalbands die er om wat voor reden dan ook niet thuis zouden horen.

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
229
311

Er moet er altijd eentje bovenaan staan, maar wel triest dat het dominante genre niet enkel in totaal dominant is, maar ook nog eens elke aparte dag (4 keer op rij) opnieuw het vaakst aanwezig is. Dat is wel exceptioneel inspiratieloos.

jbj

Gouden Tip
11 okt 2022
262
313
Ik zie hier nogmaals een aantal discussies over genres en wat past/niet past (volledig oké hoor, ik lees ze graag mee 😄 ), maar is één van de hoofdargumenten niet gewoon dat 4 dagen topmetal-acts gewoon niet ieder jaar haalbaar is?
We zitten hier al maanden te gissen naar de laatste headliner -al weten we allemaal dat dit Metallica is-, maar ik ben van mening dat GMM gewoon breder moet programmeren indien ze voor 4 dagen kiezen. Simpelweg voor het tekort aan tourende headliners dit jaar..

You win some, you lose some zei er ooit iemand op café 😉

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken