Graspop Metal Meeting 2023

duck

Randprogramma
8 jan 2019
242
309
Iron maiden of Alcatraz is mss nog zo gek niet. De orginastie hoopt al jaren op een old school headliner. Wel raar dat ze zich weer de kaas van het brood laten eten met Judas Priest op lokerse feesten dit jaar...

Maar goed dat ze de kaas van hun brood hebben laten eten :p

jonasvh

Gouden Tip
15 okt 2019
349
300
Iron maiden of Alcatraz is mss nog zo gek niet. De orginastie hoopt al jaren op een old school headliner. Wel raar dat ze zich weer de kaas van het brood laten eten met Judas Priest op lokerse feesten dit jaar...

Kleine kanttekening. Artikel van 2018, dus ze hebben al een aantal edities erop zitten hierna, zonder een band van die klasse er neer te zetten.

Misschien heeft dit er wel iets mee te maken:
"Niet evident, de organisatoren doen het zonder subsidies en met een jaarlijkse lichte winst"
De winst zal misschien wat hoger liggen en de organisatoren hun kassa doen rinkelen? 🤑

Loek123

Geliefde act
7 nov 2019
1.464
783
"een topper zoals Judas Priest of Iron Maiden"?
Judas Priest krijgt niet eens de 013 of Lokerse uitverkocht.

festivallouis

Campingartiest
9 feb 2019
93
53
Do you think Maiden could play Bloodstock in 2023? Usually I'd say they're too popular for Bloodstock but they're playing Shows in Europe around that time...

Screenshot_20220811-103828_Facebook.jpg

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
6.112
3.438
"een topper zoals Judas Priest of Iron Maiden"?
Judas Priest krijgt niet eens de 013 of Lokerse uitverkocht.
Ja ik blijf die headliner status van JP ook erg verwonderlijk vinden.

Ik wil mezelf na één deelname aan Alcatraz absoluut niet tot kenner van dat festival bombarderen maar het gebrek aan de echt grote namen vind ik juist heel fijn. De focus ligt op een breed en zeer kwalitatief programma. Een echt grote naam kost veel geld en trekt meer mensen die enkel voor die naam komen. Van mij hoeft dat niet op Alcatraz. En groei zou ook nooit een doel opzich moeten zijn.

• Leuk
Waarderingen: duck

Loek123

Geliefde act
7 nov 2019
1.464
783
Ja ik blijf die headliner status van JP ook erg verwonderlijk vinden.

Ik wil mezelf na één deelname aan Alcatraz absoluut niet tot kenner van dat festival bombarderen maar het gebrek aan de echt grote namen vind ik juist heel fijn. De focus ligt op een breed en zeer kwalitatief programma. Een echt grote naam kost veel geld en trekt meer mensen die enkel voor die naam komen. Van mij hoeft dat niet op Alcatraz. En groei zou ook nooit een doel opzich moeten zijn.
Ja ik heb de indruk dat korn of zelfs ffdp meer tickets verkoopt dan judas priest dus ik vind het ook bijzonder.

Hopelijk krijgen we dit keer niet zo'n verassing en hebben we 3 mooie headliners.

prins

Randprogramma
9 nov 2019
245
59
ligt ook een beetje welk festival, wacken schat ik qua mogelijkheden nog hoger in dan graspop. maar hebben ook gewoon powerwolf als headliner en zullen bv een helloween of blind guardian durven neerzetten als headliner.

xydroh

Sunset slot
22 okt 2018
2.480
768
ik denk dat we ook meer die tour gaan opgaan met alcatraz, die zetten nu al meer in op beleving dan dat graspop doet. randanimatie, ingeklede bars etc en dat lokt volk. samen met dan het gat te vullen die graspop laat qua extreme muziek

• Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

kaiser

Randprogramma
11 jan 2019
178
13
Maar als Maiden graag om de 2 jaar een festival wil doen in België, zowat alle locaties te klein zijn en ze niet meer naar Werchter willen, dan moeten ze wel elke keer terugkeren naar Graspop.

Of ze kunnen wat op Pukkelpop gaan staan, tussen groepen waarmee ze echt niets gemeen hebben. Slipknot-style!
Ze hebben ooit eens (2009 ofzo?) als subheadliner op pukkelpop gestaan. Placebo stond daar toen nog achter als ik het me goed herriner. Off topic, maar placebo is nu toch ook klaar voor festivals als de lokerse feesten en suikerrock enzo. :D

dingskewhiskas

Campingartiest
22 nov 2019
57
38
ik denk dat we ook meer die tour gaan opgaan met alcatraz, die zetten nu al meer in op beleving dan dat graspop doet. randanimatie, ingeklede bars etc en dat lokt volk. samen met dan het gat te vullen die graspop laat qua extreme muziek
Alcatraz wordt steeds meer hét festival (in België dan) voor de vintage metalliefhebber. Graspop evolueert meer naar een "metaldagje uit voor het hele gezin" format. Vooral op de main stages moet het allemaal behapbaar blijven.

Al moet ik toegeven dat ik de volgende 3 dagen naar Alcatraz ga en daar vermoedelijk ook erg weinig tijd zal besteden aan de Prison Stage.

• Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
6.112
3.438
Alcatraz wordt steeds meer hét festival (in België dan) voor de vintage metalliefhebber. Graspop evolueert meer naar een "metaldagje uit voor het hele gezin" format. Vooral op de main stages moet het allemaal behapbaar blijven.

Al moet ik toegeven dat ik de volgende 3 dagen naar Alcatraz ga en daar vermoedelijk ook erg weinig tijd zal besteden aan de Prison Stage.
Mijn programma bestaat voornamelijk uit bands in de tent. Heerlijke scherpe en diepe programmering die ik toch wel wat mis op Graspop. Al kan je daar weer perfect grote namen bekijken.

• Leuk
Waarderingen: duck

xydroh

Sunset slot
22 okt 2018
2.480
768
Mijn programma bestaat voornamelijk uit bands in de tent. Heerlijke scherpe en diepe programmering die ik toch wel wat mis op Graspop. Al kan je daar weer perfect grote namen bekijken.
graspop heeft dan weer als grote selling point dat je op gelijk welk punt op de dag gigantisch grote bands kan zien die elders gewoon stuk voor stuk headliners zijn

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo

EddiePlaysBass

Playlistbediener
23 jun 2022
8
11
Nog even je vraag hier beantwoorden.
Werchter 2011 is maiden en Bruce in het bijzonder niet zo goed bevallen. Lauw publiek, sub voor black eyed peas, en een "cocksucker" die de irritatie van Bruce wel erg duidelijk maakte.

'You fucking cocksucker trying to shine in my eyes with a laser! Will you cut it the fuck out or I will break your fucking arm! Will someone sort that cunt out? Otherwise I will!

De laatste jaren zeggen ze ook regelmatig dat ze heel bewust kiezen voor bepaalde festivals omdat ze de luxe hebben om dat te doen. Ze spelen nog omdat ze graag spelen... En dat doen ze dus niet meer voor een publiek dat hen niet past.

Ah dat is me destijds ontgaan, dank je wel. Ook leuk te horen dat Maiden bewust met de muziek bezig is, en niet gewoon voor het geld eender waar staat

Somekindofdylan

Playlistbediener
26 jun 2022
31
14
Al twee keer Alcatraz aangedaan, en de 'kleinere' headliners storen me ook wel niet.
Heb er eens limp bizkit gezien, wat verschrikkelijk was, ook een half lege wei toen. Het grote volk komt bij Alcatraz inderdaad niet voor de headliners, tenzij ze echt de moeite waard zijn. Een goeie mix van bands elk jaar, ook heel wat Belgische bands. Blijven niet in 1 gokje programmeren, eskimo/electric callboy en Behemoth bv.
Een organisatie die natuurlijk is gegroeid vanuit indoor festival, naar kleinschalig outdoor en nu opnieuw wat groter. Zo moet het. Liever zo dan in 1 keer top headliners boeken en failliet gaan.

Volgens mij mochten vroeger inwoners van kortrijk gratis binnen op vrijdag, dus goeie band met de regio.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Somekindofdylan

Playlistbediener
26 jun 2022
31
14
Al twee keer Alcatraz aangedaan, en de 'kleinere' headliners storen me ook wel niet.
Heb er eens limp bizkit gezien, wat verschrikkelijk was, ook een half lege wei toen. Het grote volk komt bij Alcatraz inderdaad niet voor de headliners, tenzij ze echt de moeite waard zijn. Een goeie mix van bands elk jaar, ook heel wat Belgische bands. Blijven niet in 1 gokje programmeren, eskimo/electric callboy en Behemoth bv.
Een organisatie die natuurlijk is gegroeid vanuit indoor festival, naar kleinschalig outdoor en nu opnieuw wat groter. Zo moet het. Liever zo dan in 1 keer top headliners boeken en failliet gaan.

Volgens mij mochten vroeger inwoners van kortrijk gratis binnen op vrijdag, dus goeie band met de regio.
Heeft overigens niets met graspop te maken bedenk ik me nu.
Ik geef er een draai aan...kan Alcatraz binnen hier en 5 jaar concurreren met Graspop voor grootste metalfestival in Belgie?

jonasvh

Gouden Tip
15 okt 2019
349
300
Ik geef er een draai aan...kan Alcatraz binnen hier en 5 jaar concurreren met Graspop voor grootste metalfestival in Belgie?
Mwa. Zoals reeds aangehaald is Graspop - zeker aan de mainstages - voor een zeer breed publiek, terwijl Alcatraz toch wat meer in het diepe duikt qua line-up.
Daarnaast is het alom gekend dat Alcatraz 't graag wat kleinschaliger houdt.

Grootste zal 't dus niet worden... Populairste? Da's wat anders. 🤔

Loek123

Geliefde act
7 nov 2019
1.464
783
Nee zal nooit gebeuren. Capaciteit van Graspop is ruim het dubbele van Alcatraz geloof ik? Verder verkoopt Graspop laatste tijd ieder jaar uit en Alcatraz niet. De grote namen die op Graspop staan zijn gewoon veel populairder dan de meer extreme metal die op Alcatraz staat. Headliners zoals Behemoth of Arch Enemy vullen geen weide van 50k of 60 mensen.

Graspop is veel toegankelijker als festival dan Alcatraz. Iemand die bijvoorbeeld niet van black metal, death metal, metalcore etc. houdt en grunts in muziek verschrikkelijk vind kan alsnog een leuk weekend samenstellen op Graspop. Het doelpubliek van Graspop is vele malen groter. De tienduizenden classic rock fans en Iron Maiden fans en dergelijke zullen altijd Graspop verkiezen boven alcatraz.

Ik krijg mijn vrienden ook echt niet mee naar Alcatraz, terwijl ze er geen problemen mee hebben om ieder jaar naar Graspop te gaan. Het is een ideaal festivals voor groepen met totaal verschillende muzieksmaken (binnen de metal dan). Zo hebben we 1 persoon in de groep die groot fan is van classic rock/alterbridge/slash/tremonti en dat soort dingen, 1 iemand die vooral black/death metal luisterd, 1 iemand die alleen symfonische en powermetal luisterd. Graspop is hierdoor het perfecte festival omdat het een soort samenkomst is van deze genres. Daarnaast kan je zelfs mensen mee nemen naar Graspop die metal niks vinden.

Alcatraz lijkt me een prachtig festival, ik wil er graag een keer naar toe. Als de locatie beter was voor mij zou ik het overwegen om alleen te gaan. maar ik denk zeker niet dat het ooit groter zal worden dan Graspop, en dat moet je ook niet willen denk ik als alcatraz fan.

kaiser

Randprogramma
11 jan 2019
178
13
Ik denk ook niet dat het de ambitie is van alcatraz om groter te worden dan graspop, zoals je zegt blijven die meer niche programmeren en hebben die niet het budget (en neem aan ook intentie niet) om bv zaken als maiden of GNR te programmeren.

Het is trouwens ook goed dat alcatraz geen 2e graspop is en hopelijk niet wil worden.

• Leuk
Waarderingen: TNFke en Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken