Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Devil's Lake een comfort cottage voor 6 personen voor 5 nachten: 1034 euro
Bedankt voor de info! Groep waarmee ik ga is toevallig 6 personen en we willen volgend jaar kijken voor een huisje ipv camping. 170 euro pp. voor 5 nachten vind ik nog best oke
 

tampie

Playlistbediener
15 nov 2019
15
5
Kijk aan, eerste positieve zelftest hier is al binnen. Zijn er nog anderen hier in de prijzen gevallen?
 

toizumi

Nieuw lid
25 jun 2019
3
2
Kijk aan, eerste positieve zelftest hier is al binnen. Zijn er nog anderen hier in de prijzen gevallen?

yes - mijn maat met wie ik een tent deelde (ik ben voorlopig nog negatief) en veel mensen in mijn Graspop groepaspp..
Vervelend, maar het was het waard.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Kijk aan, eerste positieve zelftest hier is al binnen. Zijn er nog anderen hier in de prijzen gevallen?
In mijn groep ook al twee positieve tests. Ik zelf heb nog nergens last van. Maar ik heb twee maanden terug al corona gehad.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Zooooooo, hier is 'ie dan eindelijk....

Hoewel het niet voelde alsof het al 3 jaar geleden was - want dat was het ook niet door het geweldige Alcatraz in 2021 - had ik er zin in, ontzettend veel zin! We vertrokken woensdagavond nog, met het voorspelde weer was dat een zegen. Om 21u met tent en materiaal zeulen en alles opzetten is net iets aangenamer dan in de voormiddag met een brandende zon.

De start voelde erg chaotisch, iedereen kon de camping zomaar op zonder controle, geen enkel idee waar we naartoe moesten voor open plekken dus liepen we (samen met veel anderen) een beetje verloren tot we uiteindelijk de juiste zone vonden, vreemde aanbiedingen voor heel goedkope bonnetjes van nota bene meisjes in werktenue en wc’s die er op woensdag al de brui aan gaven. Grootste gemis waren de pipi-rijen die er enkele jaren waren, zowel op camping als terrein, dat was een zegen omdat je dan als vrouw ook gewoon vlotjes voor de kleine boodschap kon gaan. Terug invoeren die handel!

Ook wel veel positieve elementen. De camping is een breder terrein en maakt het dus qua afstand heel aangenaam, ook om overdag even langs de tent te gaan. De bandjes woensdag ophalen zorgde ook voor een heel vlotte doorgang donderdag en op geen enkel moment hebben we voor de ingang moeten aanschuiven.

Het nieuwe terrein voelde ook grotendeels positief aan. Nog steeds een beetje een trechter richting dome en jupiler, maar toch al een verbetering. Die moose bar stond daar wel wat ongelukkig. Geen fan van alleen halve liters aan ALLE togen naast de podia, dat wordt warm en is onhandig dus ik snap het niet. Schaduw heb ik wel altijd gevonden als ik er nood aan had en de dome en marquee hadden vooraan nog een goede luchtstroom met de open deuren waardoor het daar nooit benauwd aanvoelde. Het windje op vrijdag en zaterdag gaf het verschil tussen ondraaglijk en net te overleven, al was ik na dat uur in de zon tijdens de meeting toch opgewarmd tot de temperatuur van een pizza-oven.


Heel wat gezien, maar veel daarover is al door anderen gezegd dus ik ga me beperken tot mijn top 10.

1. Zeal & Ardor
Wat moet hier nog over gezegd worden… Ik leerde hen kennen bij het inluisteren voor 2018 en die show werden we omver geblazen. Binnen de 2 nummers waren we toen vooraan in het midden gekropen en de rest van de show genoten. Heb hen daarna nog gezien, maar dat extreme gevoel van op graspop haalden we niet meer. Het nieuwe album is fantastisch en ik was toch erg benieuwd om die nummers live te horen, waardoor ze de vreselijke clash die dag wonnen.

10 seconden, meer hadden ze niet nodig om de ganse metal dome te betoveren. We stonden ver vooraan tussen fans die elk woord van zowel oud als nieuw materiaal kenden, maar even goed bij mensen die duidelijk verwachtingen hadden maar niet helemaal wisten op welke manier.
Die fantastische klankmuur die ik die eerste keer ervaarde, was er helemaal terug. Samenzang perfect, instrumenten, timing, alles zat juist! Waanzin, dat is de beste omschrijving. De reactie van het publiek was buitenaards, de reactie van de band daarop was ‘ongeloof’, de reactie van het publiek daarop was nog meer geven. Waanzin!

2. Iron Maiden
Mijn vrienden wilden een feestje bij Dropkick Murphys en IM vanuit dat vak bekijken, maar ik had net het omgekeerde idee. De beleving met goed zicht voor Maiden wou ik niet opgeven, dus koppige ik zocht een mooi plekje langs rechts voor de Murphys. Het feestje was duidelijk groter aan de andere kant en ik begon heel erg te twijfelen aan mijn keuze. Bij het begin van Maiden kreeg ik een sigarenwalm van achter me en grote Nederlanders voor me, dit werd het niet op die manier. Enkele rijen voor me zag het er wél heel aantrekkelijk uit… voordeel van alleen staan, mensen laten je vlot door (al heb ik daar eigenlijk het hele weekend niemand moeilijk over weten doen). Op pakweg rij 10 toegekomen bleek het een droomplek, het leek wel een verzamelplaats van kleine mensen voor me en ik had een subliem zicht. Enorm van de show genoten, van de pret te zien bij de bandleden onderling en de sfeer in’t publiek daar voorin. Geluid zat super en geen crowdsurfer-slipstream. Denk je dat ik toen nog twijfelde aan mijn koppigheidskeuze?!

3. Opeth
Opeth is al 3 jaar lang mijn meest gespeelde spotify band (verder kan ik niet terug, want toen gebruikte ik spotify weinig). Om een niet te verklaren reden werken ze perfect als ik aan het werken ben en me echt moet focussen, maar even goed op een vrije weekenddag, onderweg met de fiets of zelfs onder de douche. Ik snap nooit hoe ze het doen, zoiets live spelen met alle tempowissels en subtiele overgangen, ondanks dat ik die nummers van voor naar achter en andersom ken is mijn lichaam soms een tel te laat om te reageren met wat mijn hoofd weet. Ergens was er een tijd dat ik bij hen ben weg gegaan na 3 nummers op graspop, mijn domme jonge zelve toch! Ondertussen kan ik me moeilijk voorstellen hoe het moet zijn als je die nummers niet kent, maar vermoeiend en raar geloof ik. Zijn grunts blijven live altijd een beetje een grappig zicht, maar ik ben blij dat hij ze toch nog steeds opneemt in de set - nochtans mag ook zijn cleane stem 24/24 door mijn hoofd spoken. Ik kan alleen maar hopen dat ze zichzelf blijven heruitvinden en zoals hij zelf zegt ‘we make what we want to, because fuck you’.

4. Devin Townsend
Ik stond net buiten de marquee, in een gesprek waar ik niet onderuit kon/mocht/wou, maar toen hij Kingdom als 2e nummer inzette hoorde ik al snel dat ik een geweldig moment aan het missen was. Halverwege de show dan toch binnen kunnen gaan, snel naar voor in de tent en verdorie, wat was dat goed! Hij blijft ontzettend vreemd, en theatraal, in stem en beweging en aandacht, maar dat maakte allemaal niets uit want mijn oren en lijf vierden feest. Qua geluidservaring lag dit op hetzelfde niveau als Zeal & Ardor. Dat soort ervaringen maken festivals zo bijzonder!

5. Amenra
Amenra brengt geen gemakkelijke muziek, je moet je kunnen overgeven en je moet in de juiste stemming zijn, anders werkt het niet. Na de beleving bij Zeal & Ardor kon het die dag werken voor mij, wat de vorige keer op Alcatraz niet het geval was en daar heb ik ze dan ook bewust overgeslagen.

Colin kan eigenlijk maar 2 dingen met zijn stem. De ziel uit zijn lijf schreeuwen, of als een zacht briesje die van jou subtiel komen stelen. En dat is alles wat hij moet kunnen. De rest van de band brengt je in vervoering tot er weinig anders overblijft dan ‘ondergaan’. Prachtige opbouw in de set. Ik stond gelukkig op een goede plaats, zonder storende factoren/gesprekken rond mij. Alleen, want mijn gezelschap vindt hen echt verschrikkelijk. Het was perfect zoals het was.

6. Steel Panther
Geen muziek die ik thuis zal opzetten of bewust naar luister, maar het moet gezegd, die mannen zijn topmuzikanten met een heel goeie zanger en ik kan hun (erg foute) humor wel waarderen, zowel in lyrics als in bindteksten. Enkel het Aziatische meisje op het podium was wel een heel ongemakkelijk moment, arme meid toch. De rest vond ik vermakelijk en al die dames op het podium hadden er zelf heel wat plezier in, het mannelijke publiek rond me duidelijk ook… Het Ozzy moment was spot-on en ook de technische storing vond ik mooi opgevangen, dan voel je toch dat ze zich ook spontaan kunnen redden zonder uit de rol te vallen.

7. Flotsam & Jetsam
Mijn eerste echte verrassing. Zang was goed, band speelde ontzettend strak en nummers waren gewoon fijn! Heerlijk van genoten. Waarom zij enkel als last minute vervanger geboekt werden is me een raadsel, ze verdienen absoluut een bewust geboekte spot op de affiche.

8. Alice Cooper
Een van die weinige zeventigers die nog steeds een prestatie kan neerzetten en de moeite waard blijft om te zien. De show blijft geweldig (verouderd? misschien, maar veel ludieker dan een Kiss show voor mij). Zijn stem is nog steeds goed en hij verzamelt ook gewoon topmuzikanten bij zich. Die set bestaat uit klassiekers en blijven fijn om te horen. De man zelf verzamelde bij mij destijds ook heel veel credits door zijn schitterende guest performance in The Muppet show.

9. Amorphis
Vroeger heb ik heel veel geluisterd naar deze band, maar ik ben ze de laatste jaren wat uit het oog verloren. Toch keek ik uit naar de show en werd ik beloond door een hersteld begrip waarom ik zo van hen hield. Toen ik hen vele jaren terug zag (ten tijde van Silent waters en Eclipse), was Tomi nog een nieuwkomer in de band. Zijn zang is nog steeds subliem, met de 2 contrasten naadloos afwisselend. De Finnen hebben hun plaatsje heroverd in mijn playlists en ik zie hen graag nog eens terug met iets meer kennis van hun recentere werk.

10. Korn
Ik had op voorhand weer aangekondigd dat ik die band genoeg had gezien om eigenlijk nooit echt fan geweest te zijn, maar om de een of andere reden eindig ik toch altijd ergens middenin de actie. En ook nu weer, met de aangename avondtemperatuur en nog wat energie opgespaard, zijn we na Opeth toch gewoon weer door het publiek heen naar de magnetische zone getrokken. Voor ons een pit, achter ons een pit, iedereen jumpen, meebrullen met die megahits uit mijn jeugd.

Ik kan er niet de vinger opleggen waarom ze mij verder weinig doen, want vocaal goed, energie op het podium goed, die groove in de nummers is fijn. Het blijft een geweldige festivalband om alles op los te laten, al moet ik er écht wel in de energieke massa voor zitten.


Eervolle vermeldingen voor:
  • de DJ set van Fleddy Melculy waar we met onze groep een heerlijk feestje op gebouwd hebben
  • de nachtelijke coverbands waar ik vaak wel wou, maar niet meer zo goed kon
  • de meeting met een aantal fijne forumleden waardoor ik nu een gezicht op jullie namen en een stem op jullie verhalen kan kleven, dat leest nog eens zo goed
  • het graspop publiek dat het festival zo gezellig maakt en een diepe buiging voor alle zotten die zich met volle overgave smeten in moshpits tijdens de hete namiddagen
  • mijn tent (2006 - 2022 RIP) die tijdens een van de eerste jaren tot “Fortress of Doom” werd gedoopt - maar die nu heeft aangetoond echt niet meer waterdicht te zijn.
De gevreesde clashes;
- Halverwege Alcest de tent verlaten om Twin Temple te zien. Beetje spijt van die keuze, want hoewel ze een goede stem heeft, was het voor mij te veel gimmick. Ze stopten hun show dan ook nog 10 minuten eerder (afgesloten met een minutenlang saai ritueel), waarna iedereen de tent begon uit te lopen. Plots komt er terug iemand op het podium gelopen 'who wants some more' hahaha, complete fail om met bisnummers te komen op dat uur van de dag.
- Tijdens de Zeal & Ardor clash waren enkele vrienden naar Megadeth (grote fans) en waren die ook dolenthousiast omdat Dave zo vrolijk en goed was. Dat moet toch echt een moment zijn geweest dat ongeveer iedereen op de graspop weide gelukkig was.
- Me and that Man gaan kijken, maar hoewel de bassist-zanger en fantastische stem had, kwam het toch niet echt binnen. Weinig reactie van het publiek ook. Bijzonder om Nergal vrolijk en lachend op het podium te zien staan hahaha. Na een half uur dus weg gegaan om toch mijn drieluik te doen en langs Tiamat te gaan in de marquee. Dat klonk echt super goed. Ik hoop dat ik nog eens een herkansing krijg om hen langer dan 20 minuten te zien, maar mr. Cooper riep.
- Gestart bij Deftones zoals mijn plan was, maar ondanks een goede plek vooraan was het geluid verschrikkelijk en ook Chino's zang geen overtuigende factor, dus mijn vrienden gaan zoeken bij Dimmu Borgir. Ook daar was het geluid niet optimaal en de setlist keuze zo-zo. Plots stonden daar wel enkelen van de MetalDays-bende, waaronder de kerel die dat concert voor mij toen zo subliem maakte in al zijn overgave. Dus alsnog gezellig afgesloten.
 
Laatst bewerkt:

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
142
300
Hoewel ik al jaren naar Graspop ga, was dit forum nieuw voor mij. Ik heb genoten van de reviews die hier de afgelopen tijd gepost zijn, dus dank allemaal voor de gedane moeite!

Leuk om te zien hoe uiteenlopend de meningen en belevingen zijn! Ik vond bijvoorbeeld Opeth en Iron Maiden geweldig, maar Devin Townsend was dan weer een "één keer en daarna nooit meer" moment.

Ik kijk uit naar editie 2023, al hoop ik op wat meer verrassingen in de line-up, want dit was wel heel erg een rehash van de vorige keer.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Blijkbaar covid opgelopen op Graspop. Ik was wel al verkouden, maar toen was ik niet positief getest. Eergisteren nog een test laten doen … helaas
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
toevallig net vanochtend gehoord dat 1 persoon van mijn groep ook ziek zit met covid.
Ik heb nog nergens last van. Wel bijzonder, want van afstand was in ieder geval geen sprake binnen onze groep. Ook drinken gedeeld etc.
Rest heeft ook nergens last van, en mijn zelftest was negatief
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Hier ook net te horen gekregen dat eentje van de groep het vlaggen heeft.

Veel beterschap allemaal, hopelijk niet te ziek.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Vergeet allemaal niet de Hellfest livestream, vandaag tot en met zondag. Ik ga dit weekend nog even lekker nagenieten.

En veel plezier nog even dit weekend @wenteldave @MetalLimbo en andere mensen die gaan uiteraard ook.
Ik heb deze week eens wat terug zitten kijken, maar ARTE zendt dus amper iets uit. Wordt er überhaupt ergens meer uitgezonden?

En wederom bedankt natuurlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Deel 2 van mijn verslagje is er eindelijk, deze is iets korter geloof ik.

Zaterdag

Zaterdag hadden wij erg rustig aan gedaan, vanwege de hitte. Ik wilde vooraan staan bij Shinedown en Korn, en ik wist al vantevoren dat ik dit niet ging redden als ik in de brandende zon ging staan de hele middag. Om deze reden wat rustiger aan gedaan gedurende de dag.

Imminence: (9/10): Eerste optreden waar ik echt helemaal vooraan stond tegen het gek.

Kontrust (6/10): Was wel leuk, maar had er meer van verwacht. Geluid stond ook erg slecht afgesteld in het begin. Werd daarna wel beter. Opzich wel leuk om ze een keer gezien te hebben, maar volgende keer hoeft het ook niet meer van mij.

Heel groot gat hier zonder bands, vanwege de hitte trokken wij het even niet meer. Tijdje gezeten bij de bankjes achter de tribune, fijne plek in de schaduw was dat. Al gingen we daar nog steeds dood van de warmte, was het wel de beste plek op het terrein daarvoor denk ik.

Smash into pieces: Geen cijfer want alleen laatste nummers gezien. Klonk goed. Vermakelijke live band. Als ik nog eens de kans krijg om ze te zien zal ik wel de hele show gaan zien. Door het warme weer heb ik er veel van gemist.

Eisbrecher (7.5/10): Blijft gewoon een hele sterke live band, die het publiek met zich mee krijgt. Altijd leuk om live te zien, en een stuk beter dan op album. Typisch zo’n band die ik nooit op album luister maar live altijd mee zal pakken als ik de kans krijg.

Foreigner (7/10): Ik ben niet zo van de classic rock maar vond dit nog best mee vallen. Zanger was beter dan verwacht en het optreden was best vermakelijk. Stond bij shinedown te wachten dus ondertussen wat van foreigner kunnen mee pakken.

Shinedown (9.5/10): Hele middag mijn energie gespaart zodat ik in de volle zon bij Shinedown helemaal los kon gaan, en dat was het zeker waard. Wat een geweldig optreden. Heb bijna alles mee kunnen zingen. Deze band wil ik zeker vaker gaan zien. Hoop dat die groter worden want lijkt me ook een hele fijne toekomstige headliner.

Five Finger Death Punch (6/10): Ik had er meer van verwacht. Was wel oke maar niet geweldig. Spijt van dat ik niet naar een andere band ben gegaan.

Judas Priest (3/10): Moest veel van deze show kijken omdat ik een goed plekje wilde hebben bij Korn, maar vond het helemaal niks

Korn (10/10): Ik keek hier zo veel naar uit en ze hebben alles waar gemaakt. Wat een show. Setlist vond ik ook vrijwel perfect. Drum solo had eruit gemogen. Jonathan Davis zijn vocals staan als een huis. Beste vocals van het weekend, echt perfect optreden. Gaat bij mij de boeken in als beste optreden dat ik ooit heb gezien op graspop, samen met slipknot 2015.

Zondag

Crossfaith (8/10):
Dat was een flinke verrassing, had niet veel verwachtingen van deze band en kende ze ook nog niet zo goed maar live was het een geweldige band om de dag mee te beginnen. Die zanger, toetsenist en drummer speelden met zo veel energie dan kan je niet anders dan daarin mee gaan. Ik was in ieder geval helemaal wakker na deze opener.

Spiritbox (8.5/10): Was een erg leuk optreden, enige optreden van de dag waar ik echt vooraan wilde staan en dit was zeker gelukt.

Skillet (4/10): Toch wel een beetje jeugdsentiment dus wilde ze wel gaan zien, maar dat viel toch flink tegen zeg. Volgende keer toch maar proberen om ze te ontwijken.

Alestorm (7/10): Mooi feestje op de mainstage, veel meer kan ik er ook niet over zeggen.

Bury Tomorrow (9/10): Geweldig live, wil ik graag nog eens zien.

Alice Cooper: geen cijfer want alleen laatste half uurtje gezien. Klonk niet geweldig, mag wel met pensioen van mij.

The Offspring (8/10): Leuke band, ze hebben ook zo veel hits dat zorgt voor een goede live show. Zanger was ook nog erg goed bij stem, wat ik niet verwacht van zo’n oude punkrock band.

Deep purple (5/10): Is één van de weinige classic rock acts die ik vroeger al wel heb gezien, en vond die Graspop show nou net niks meer vergeleken met wat het ooit was.

Deftones: (6.5/10): Is niet helemaal mijn ding, maar was wel leuk om een keer live te zien.

Sabaton (8/10): Erg goede en verdiende headliner spot, top show. Zet de muziek zelf niet zo snel op maar vind het live echt een fijne band. Beste headliner van het weekend
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Ik heb deze week eens wat terug zitten kijken, maar ARTE zendt dus amper iets uit. Wordt er überhaupt ergens meer uitgezonden?

En wederom bedankt natuurlijk!
Ja inderdaad ik zie nu op Twitch dat er van de vorige dagen alleen 4 uur aan streams waren per dag, met veel gepraat tussendoor in een studio. Ben bang dat er inderdaad niet veel wordt uitgezonden.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
toevallig net vanochtend gehoord dat 1 persoon van mijn groep ook ziek zit met covid.
Ik heb nog nergens last van. Wel bijzonder, want van afstand was in ieder geval geen sprake binnen onze groep. Ook drinken gedeeld etc.
Rest heeft ook nergens last van, en mijn zelftest was negatief

Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring met meerdere keren covid zitten we inmiddels op de laatste dag waarop we nog klachten kunnen krijgen. Maarja, dat gaat dan natuurlijk wel nog door tot middernacht.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Ja inderdaad ik zie nu op Twitch dat er van de vorige dagen alleen 4 uur aan streams waren per dag, met veel gepraat tussendoor in een studio. Ben bang dat er inderdaad niet veel wordt uitgezonden.
Voor vandaag staan Thunder, Zeal & Ardor, The Last Internationale en Hangman's Chair op de planning in ieder geval (via ARTE, niet Twitch).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
Toch nog 1 opmerking over deze editie: hoe achterlijk is die kabelgoot tussen het podium en de PA in de marquee? Bij moshpits en circlepits vielen mensen constant over die drempel. Kunnen die kabels niet via de zijkant naar de PA gaan, zodat er in het midden gebikkeld kan worden?
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita, Paddy en duck

Gebruikers die dit onderwerp bekijken