Frontpage

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de reden dat de line-up van Solar op een ruime voldoende (7-) kan rekenen? De conclusie is zelfs dat voor Solar de line-up er helemaal niet toe doet, daar komen de mensen niet voor.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik twijfelde dit jaar voor de 2e keer om naar Solar te gaan. Heerlijk weer, toch nog een extra festival met volgensmij een heerlijke sfeer waar het inderdaad eventjes niet om de line-up gaat. Maar als we die er eventjes bij pakken. Dan heb je met Amelie Lens, Dave Clarke, Fritz Kalkbrenner, Roosevelt, Weval, Ronnie Flex, Reinier Zonneveld, Leafs en Blackwave zeker al een rijtje prima artiesten. De prijs zal ook wel niet heel hoog zijn. Een 7 voor de line-up die elk jaar beter en beter wordt vind ik wel op z'n plaats.

Ik ga ik niet naar Paaspop voor de Line-up maar en 7/7,5 haalt het elk jaar nog wel voor mij. Voor de 8+ ga ik wel naar BKS/DTRH/Lowlands.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de reden dat de line-up van Solar op een ruime voldoende (7-) kan rekenen? De conclusie is zelfs dat voor Solar de line-up er helemaal niet toe doet, daar komen de mensen niet voor.
Het zijn cijfers van 100 (of in het geval van Solar om precies te zijn 109) festivalbezoekers, dus ik kan niet voor hen spreken. Maar het feit dat de line-up misschien niet het belangrijkste is, betekent niet dat Solar geen ('voor hen') goede line-up kan boeken. Als ze hun doelgroep maar kennen. De cijfers voor line-up worden niet alleen relatief gezien aan het complete landschap (dus Solar vs Werchter - oid), maar ook aan de eigen voorgaande line-ups (Solar 2018 vs Solar 2016 - oid). Daarop baseren mensen hun enquete antwoorden.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Goed topic trouwens, feedback is altijd welkom natuurlijk. :)
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
989
119
Festivalrapporten: Een eenmalige exercitie zou moeten zijn dat scores "gewogen" worden. Zo is er bij BKS bijvoorbeeld gekozen om geen aankleding te doen, ze KUNNEN er een hele poppenkast van maken, want er is nog ruimte genoeg, maar ze KIEZEN om dat niet te doen, en dan krijg je opeens een 5 of lager van de festileaks redactie. Dit is niet eerlijk, als je daarna een lijst gaat opstellen met beste festuivals gebaseerd op die (ongewogen) punten. Andersom, hoe belangrijk is eten en drinken of overnachten.
Om appels met peren te vergelijken moet je weging toepassen.
In ieder geval is het elke keer een dikke tegenvaller als ik -als festileaks-bezoeker- na weer een fantastisch weekend BKS, de festileaks punten zie.......er klopt geen reet van. (excuse my dutch).

 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Festivalrapporten: Een eenmalige exercitie zou moeten zijn dat scores “gewogen” worden. Zo is er bij BKS bijvoorbeeld gekozen om geen aankleding te doen, ze KUNNEN er een hele poppenkast van maken, want er is nog ruimte genoeg, maar ze KIEZEN om dat niet te doen, en dan krijg je opeens een 5 of lager van de festileaks redactie. Dit is niet eerlijk, als je daarna een lijst gaat opstellen met beste festuivals gebaseerd op die (ongewogen) punten. Andersom, hoe belangrijk is eten en drinken of overnachten.
Om appels met peren te vergelijken moet je weging toepassen.
In ieder geval is het elke keer een dikke tegenvaller als ik -als festileaks-bezoeker- na weer een fantastisch weekend BKS, de festileaks punten zie…….er klopt geen reet van. (excuse my dutch).
Hey Dirk, thanks voor je feedback. Ik snap wat je zegt. Echter wil ik enkele dingen verduidelijken, omdat ik denk dat niet al je punten even terecht zijn. Allereerst benadruk ik graag dat de cijfers in het Festivalrapport niet door de redactie worden toegekend. Dit zijn gemiddeldes uit een enquete, die onze reporters ter plekke bij minimaal 100 festivalbezoekers afnemen. Er zijn op dit forum vast een paar mensen die 'm wel eens onder hun snoet hebben gekregen. We zeggen juist: waar ieder medium de mening van 1 enkele recensent centraal zet, willen wij doorgeven hoe festivalgangers zelf het festival ervaren en dus hen aan het woord laten. Festileaks zélf heeft geen mening, zo'n platform willen we niet zijn. Vandaar: de Festivalrapporten.

Ook stellen we nooit een lijst op met "de beste festivals", waarbij we de verschillende categorieën van het Festivalrapport op 1 hoop gooien. We snappen heel goed dat niet alle onderdelen even veel waard zijn. Daarom heeft het Festivalrapport ook geen 'eindcijfer', maar simpelweg 6 verschillende cijfers. Volgende week roepen we voor ieder van die 6 categorieën een winnaar uit. Dat, zoals je beschrijft in jouw voorbeeld, BKS niet in de top 5 staat van 'Randprogrammering' lijkt me niet meer dan logisch, maar dat zullen ze ook niet erg vinden (overigens hebben ze op dat ene punt na een schitterend Festivalrapport gekregen van hun bezoekers). We vergelijken geen appels met peren.

Voor volgend jaar gaan we wel enkele verbeteringen doorvoeren in het concept. Het wordt dan alweer het vijfde seizoen van het Festivalrapport. Sowieso kijken we wat op dat moment de belangrijkste facetten zijn van de festivalbeleving, zoals we dit jaar 'Randprogrammering' hebben toegevoegd en we enkele jaren geleden 'Mobiel netwerk' er juist uit hebben gehaald (die was overal inmiddels wel op orde). Het onderdeel 'Duurzaamheid' is bijvoorbeeld iets wat we waarschijnlijk mee gaan nemen, waar dat bij alle festivals terecht steeds belangrijker wordt.

Ik hoop dat ik daarmee het concept een beetje heb verduidelijkt. Mochten mensen goede ideeën hebben voor het Festivalrapport of de overige festivalverslaggeving van Festileaks, zijn die altijd welkom! We willen festivals zoals gezegd graag zo goed mogelijk weergeven, zoals ze daadwerkelijk worden beleefd door de bezoeker.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
989
119
Bedankt voor je antwoord, Jos. Het reduceren van die plasticberg wordt inderdaad in 2019 best belangrijk voor sommige festivals zoals Werchter al had aangegeven dit jaar meen ik, dus Duurzaamheid is een goeie vervanger in mijn ogen van Randprogrammering in ieder geval.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken