Forum feedback

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Hi guys, even een kort berichtje om te laten weten dat jullie worden gehoord. Ik erger mij zelf ook aan de technische problemen en laat het duidelijk zijn dat ik op de hoogte ben.

Ik deel graag even een korte situatie schets die een en ander wellicht in perspectief plaatst. Festileaks bestaat inmiddels bijna 9 jaar en is gemaakt door een paar liefhebbers. Mensen die festivals toevallig tof vinden maar gewoon een andere daytime job hebben. Mensen met enthousiasme, maar zonder per se geweldige technische kennis. In al die jaren hebben we wel steeds veranderingen gewild en die hebben we met onze zeer beperkte skills ook weten door te voeren. Het resultaat is dat de website achter de schermen een enorme zooi en wirwar is; een verzameling scripts die houtje-touwtje aan elkaar vast hangt. Begin dit jaar zagen we het te veel worden om zelf nog bij te benen: het einde kwam in zicht. Tegelijkertijd was er door stijgende bezoekersaantallen (Festileakst ontvangt ruim een half miljoen unieke bezoekers in de piekmaand) eindelijk wat financiële ademruimte om (externe) experts in te huren. Die hebben we gelukkig gevonden in de partij '4Bis' uit Haarlem. Afgelopen juni leverden we bij hen een brakke website aan, 'fix het please'. Dat is een gigantische klus waar ze sindsdien iedere week non-stop mee bezig zijn geweest. Er zijn al ontzettend veel dingen verbeterd, maar het blijft een uitdaging. Een dergelijke comment als hierboven is dan ook niet helemaal fair.

Lang verhaal kort. De hele situatie levert bij alle partijen irritatie op (bij de gebruiker, bij Festileaks en bij 4Bis), maar een echte schuldige in het verhaal is niet aan te wijzen. Dat is ook niet relevant. Wel wil ik nogmaals benadrukken dat we samen zoeken een oplossing, die niet gebaseerd is op pleisters blijven plakken, maar ons op lange termijn uit de problemen helpt. Dat is een traject van trial-and-error en een traject dat helaas langer duurt dan we hadden gehoopt. Maar het heeft onze nummer 1 prioriteit en alle beschikbare middelen gaan die kant op.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.319
5.794
Yes, bedankt voor de update! Verduidelijkt het één en ander :)

Nog een vraagje: heeft het in deze situatie nog zin om uitgebreide beschrijvingen te geven van de problemen die wij als gebruikers tegenkomen? Of weten jullie wel wat er mis is en gaat het er vooral om achter de schermen een goede oplossing te vinden? Want de intentie van al mijn berichten is gewoon puur om jullie een beeld te geven van wat voor problemen ik tegenkom. Maar als dat niet nodig is zal ik stoppen met erover te zeuren :wink:
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Dan bied ik mijn excuses aan en verwijder mijn bericht.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Dank je Joe. Wordt gewaardeerd!

Nog een vraagje: heeft het in deze situatie nog zin om uitgebreide beschrijvingen te geven van de problemen die wij als gebruikers tegenkomen? Of weten jullie wel wat er mis is en gaat het er vooral om achter de schermen een goede oplossing te vinden? Want de intentie van al mijn berichten is gewoon puur om jullie een beeld te geven van wat voor problemen ik tegenkom. Maar als dat niet nodig is zal ik stoppen met erover te zeuren
1f609.svg
Blijf het gerust noemen, de uitgebreide situatieschetsen zijn zeker behulpzaam! Dank ook daarvoor. Op dit moment is de stabiliteit even de grootste zorg, dus dat die groene schermen er uit gaan. De overige bugs (berichten die niet updaten, paginanummering, Black Lies die niet kan uitloggen) komen daarna. Zoals hierboven al eens genoemd is het inderdaad een voorlopige quick fix om het forum ingelogd te bekijken. Dat scheelt al een hoop.

Op korte termijn gaan we voor het forum in ieder geval een aparte server aanschaffen, zodat 'ie elders draait dan de frontpage. Op die manier wordt de druk meer verdeeld. Mocht de een het niet trekken, gaat de ander in ieder geval niet mee. Daarbij zie je mogelijk de komende tijd enkele features (tijdelijk) verdwijnen van het forum: we gaan een en ander strippen om een 'core versie' van het forum over te houden. Registreren, inloggen, berichten plaatsen en bewerken, PM'en. Als we dat eenmaal stabiel hebben, kunnen we weer leuke 'nice to have' features gaan terug bouwen, zoals het geven van likes. Dit maal op een duurzame manier.

Dank voor jullie geduld. Blijf het gerust melden als je iets ziet dat niet klopt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
Dankjewel voor de update, Jos. Dat biedt wat geruststelling.

Nog een puntje; Bij het bezoeken van het forum dien ik vaak cookies owv privacy-voorwaarden te accepteren, alleen wordt dit me niet eenmalig gevraagd maar kan het gebeuren dat ik zo'n scherm net na het inloggen krijg en dat is me dus al meerdere keren deze week overkomen.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Stabiliteit lijkt de afgelopen dagen goed, toch? Ondanks de piek-momenten vanuit Werchter en Hilvarenbeek. Of hebben jullie nog veel groene schermen gezien?

(even afkloppen natuurlijk..)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Stabiliteit lijkt de afgelopen dagen goed, toch? Ondanks de piek-momenten vanuit Werchter. Of hebben jullie nog veel groene schermen gezien?

(even afkloppen natuurlijk..)
Nee wel paar keer een foutmelding bij het berichten/editen van een post. Dan lijkt hij er eerst even niet te staan, maar daarna komt hij vrij vlot tevoorschijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.534
10.965
Jos. wrote:
Stabiliteit lijkt de afgelopen dagen goed, toch? Ondanks de piek-momenten vanuit Werchter. Of hebben jullie nog veel groene schermen gezien?

(even afkloppen natuurlijk..)

Nee wel paar keer een foutmelding bij het berichten/editen van een post. Dan lijkt hij er eerst even niet te staan, maar daarna komt hij vrij vlot tevoorschijn.
Dat is het nog wel, ja. Uiteindelijk blijkt dan dat je twee/drie keer hetzelfde heb neergekalkt door die "405 Not Allowed."
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.319
5.794
Bij mij voorheen vrijwel geen groene schermen, laatste dagen juist wel. Vooral in situaties als hierboven beschreven. Voornamelijk in de app. Heb op de mobiele site nog steeds standaard "This site cant be reached" meldingen na 1 of 2 kliks.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
Waarom moet ik constant aangeven dat ik het eens ben met de cookies/privacy-instellingen van Quantcast wanneer ik inlog/of op random momenten?
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Waarom moet ik constant aangeven dat ik het eens ben met de cookies/privacy-instellingen van Quantcast wanneer ik inlog/of op random momenten?
Hey Yannick, ik ga dit onderzoeken. Welke browser gebruik je en heb je dit op desktop of mobile?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.534
10.965
Yannick wrote:
Waarom moet ik constant aangeven dat ik het eens ben met de cookies/privacy-instellingen van Quantcast wanneer ik inlog/of op random momenten?

Hey Yannick, ik ga dit onderzoeken. Welke browser gebruik je en heb je dit op desktop of mobile?
Ik heb het zelf ook, op desktop en mobiel. 'k Gebruik Google Chrome.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.534
10.965
Yannick wrote:
Waarom moet ik constant aangeven dat ik het eens ben met de cookies/privacy-instellingen van Quantcast wanneer ik inlog/of op random momenten?

Hey Yannick, ik ga dit onderzoeken. Welke browser gebruik je en heb je dit op desktop of mobile?
Net een reactie willen plaatsen, krijg ik opeens een error "405 Not Allowed." Prachtig weer...
In ieder geval, ik heb ook hetzelfde als Yannick. Heb het op desktop en mobiel en ik gebruik Google Chrome.

Edit: Tuurlijk, en nu komt ie er wel te staan. Zijn er al voortgangen met het oplossen van dat probleem?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
Yannick wrote:
Waarom moet ik constant aangeven dat ik het eens ben met de cookies/privacy-instellingen van Quantcast wanneer ik inlog/of op random momenten?

Hey Yannick, ik ga dit onderzoeken. Welke browser gebruik je en heb je dit op desktop of mobile?
Chrome op beide platformen, zoals Dave vermeldde.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.444
6.110
Hier komt die popup ook om de haverklap. Zowel laptop als mobiel. Alleen ingelogd.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Dank voor de info allen, ga ook hier verder mee aan de slag.

Zijn er al voortgangen met het oplossen van dat probleem?

Er zijn afgelopen weken dagelijks updates doorgevoerd. Plugins worden uitgezet, scripts worden herschreven zodat ze stabieler zijn. Er wordt flink geïnvesteerd in techniek, o.a. met de recente aanschaf van een dedicated server voor het forum. Het forum draait dan los van de rest van Festileaks, wat een performance impuls moet geven. Volgens mij heeft dit al geresulteerd in veel minder groene schermen en downtime, maar we zijn er natuurlijk nog niet. Nu wordt specifiek gekeken naar het '502' probleem, wat wordt veroorzaakt door een te lage toegestane response tijd (die weer als dusdanig was ingesteld door eerdere problemen tijdens piektijden). We gaan het verhogen. En dan gaan we door naar het volgende. Keeping you posted.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.444
6.110
Lijkt vandaag weer niet helemaal lekker te lopen. Veelal het groene scherm en ben ook al een aantal keer automatisch uitgelogt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken