Fortarock 2015

FortaRock geeft zojuist aan op FB dat ze geprobeerd hebben NIGHTWISH binnen te halen.
Dit is niet gelukt. Past niet in het tourschema, aldus het festival.

Slipknot dus headliner...

Ben benieuwd, moet toch wel goed programma worden ook, want HMH is nog niet uitverkocht???
Ja of veel duitsers komen erop af natuurlijk.

Slipknot // Epica // Godsmack // Converge // Exodus // Red Fang // Dying Fetus

Ik vind het wel toffe namen. Godsmack en Exodus lijkt me tof om live aan het werk te zien. Red Fang wilde ik vorig jaar al meepakken op Lowlands, toen helaas gemist.

Epica vond ik wel grappig op Pinkpop vorig jaar.

Dus toch Slipknot. Krijgen ze een druk weekend dan. Kunnen we Metallica in NL vergeten imo.

Slipknot HMH is trouwens uitverkocht.
o, ja?
Normale kaarten zijn idd uitverkocht, maar er zijn nog Early Entree kaarten en Meet & Greet Pakketten, imo.
Laten we zo zeggen, zo goed als bijna uitverkocht.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Land Graaf wrote:</div>
Slipknot HMH is trouwens uitverkocht.

o, ja?
Normale kaarten zijn idd uitverkocht, maar er zijn nog Early Entree kaarten en Meet & Greet Pakketten, imo.
Laten we zo zeggen, zo goed als bijna uitverkocht.

Jaja, voor geld is alles te koop. Ik heb het niet over 'speciale tickets' van tussen de laten we zeggen € 170,00 en € 250,00.
Reguliere kaarten zijn uitverkocht.

Een deel van de speciale tickets is omgezet naar reguliere kaarten blijkbaar.
Extra kaarten voor Slipknot
Straks om 15.00u komen 85 extra tickets beschikbaar voor het voorheen uitverkochte concert van Slipknot op zondag 1 februari in de Heineken Music Hall.

FortaRock wordt komend jaar toch een aanfluiting met een headliner die in Nederland maar net 6000 man trekt. De rest van het programma zal ook niet je van het zijn om nu ineens 20.000 man aan te trekken.

FortaRock wordt komend jaar toch een aanfluiting met een headliner die in Nederland maar net 6000 man trekt. De rest van het programma zal ook niet je van het zijn om nu ineens 20.000 man aan te trekken.

Festivals en concerten vallen ook niet helemaal te vergelijken. Kijk hoe de geruchten voor Best Kept Secret bands zijn die HMH allemaal halfvol kregen. Slipknot is vooral populair bij jongeren, die gaan liever 80 euro aan een festivaldag geven dan 45-50 aan 1 band.

Dat misschien wel, maar een Rammstein of Iron Maiden zijn toch van een ander kaliber dan Slipknot. Daarnaast hadden die bands geen losse show in NL staan die al een hoop belangstellende wegtrok.

Dat misschien wel, maar een Rammstein of Iron Maiden zijn toch van een ander kaliber dan Slipknot. Daarnaast hadden die bands geen losse show in NL staan die al een hoop belangstellende wegtrok.

Ik ben het met je eens dat Slipknot niet van het kaliber Rammstein of Iron Maiden is, maar om Fortarock nu al een aanfluiting te noemen vind ik wel wat ver gaan, dat zal van de rest van de line-up afhangen.

<div class="d4p-bbt-quote-title">EddieVerder wrote:</div>

Ik ben het met je eens dat Slipknot niet van het kaliber Rammstein of Iron Maiden is, maar om Fortarock nu al een aanfluiting te noemen vind ik wel wat ver gaan, dat zal van de rest van de line-up afhangen.

Vind ik ook, wie weet wat er nog bij gaat komen. Met namen als Motorhead, Rise Against, Marilyn Manson, Anti-Flag, Judas Priest en Limp Bizkit zijn er nog genoeg redelijk grote namen in de buurt die niet zouden misstaan op Fortarock.

De stelling dat SlipKnot niet meer dan 6000 man trekt is wel heel kortzichtig. Gezien de festivals hebben veel mensen (ik ook) gewacht met een HMH kaart. Daarnaast zou een grotere zaal ook waarschijnlijk wel een grotere verkoop betekenen. Geen uitverkochte Ziggo Dome maar toch wel meer dan A7X vorig jaar naar de Ziggo wist te bewegen. Uitverkocht betekent dat er waarschijnlijk nog steeds vraag is naar tickets.
FortaRock weet verder ook wel dat dit niet het niveau Rammstein is en ook niet Maiden. Ik heb al eerder aangegeven dat het met deze headliner misschien net 15000 mensen zal trekken. Dit festival heeft daar blijkbaar geen moeite mee. De opmerking het festival een aanfluiting te noemen vind ik pas een aanfluiting. Ten eerste wil FortaRock geen XL editie meer maar de intimiteit van voor 2013 enigszins proberen te waarborgen (men gaat niet voor 50.000 man). Daar kun je van alles van vinden maar ik vind dat een prima keuze. Ten tweede worden er nog 11 bands bekend gemaakt. Er komen zeker nog wat goeie namen bij. Epica of Godsmack zijn geen sub headliner. Buiten dat zijn nu reeds bands vastgelegd die een breed gebied binnen de metal vertegenwoordigen. Ik vind ook niet alles goed maar dat hoeft niet. Als je op een dag 10 van de 18 bands wil zien moet je behoorlijk je best doen. Conclusie: goede start om er weer een mooi festival van te maken. Er gaat zeker nog moois bij komen.

Inderdaad, gooi een Judas Priest of Faith No More erbij als sub + Marilyn Manson of Limp Bizkit als headliner 2e podium, en je hebt wat op GMM een sterke dag is.

Fortarock deelt ook gewoon in dezelfde problemen als elk metalfestival: het aantal metal/hardrock-acts dat zo'n Goffertpark echt vol krijgt valt zowat op 1 hand te tellen (Metallica, Rammstein, AC/DC, Iron Maiden, evt Black Sabbath). Daarachter zit een kloof met de moderne metalbands die net niet genoeg publiek lokken om een sterke headliner te zijn maar het stilaan wel verdienen (Volbeat, Slipknot, Avenged Sevenfold, ...). Als je niemand uit die eerste categorie kan krijgen moet je nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.

Klopt helemaal! Daarnaast wordt SlipKnot op veel gerespecteerde Europese festivals gepresenteerd als headliner. Overal in Europa wordt dit goed ontvangen maar in NL is het weer niet goed. Voor de geharde metal fan is het weer te mainstream en voor de liefhebber van topacts binnen het genre is het weer een te kleine band. Binnen het FortaRock publiek gaat deze tweestrijd jaarlijks zo. Ofwel; je kunt het nooit goed doen.

Hellfest komt maandag met de eerste namen (2 weken later), countdown op de site. Daar zitten vast en zeker wat namen voor FortaRock bij, of ze kondigen exact de zelfde namen aan.

Blijkbaar is er ook in Plzen, Tsjechie, een Metal Fest op 5,6 en 7 juni met wie FortaRock een aantal namen kan delen. Ik hoop in ieder geval (al jaren) op Testament die daar staan.

eens kijken wat Slipknot mee neemt naar FortaRock
B2oMmonCUAA7anG.png

Users who are viewing this thread