Festivals ná corona

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Hi all,

Ik zat middenin een gedachte experiment en ben ook benieuwd hoe jullie hier over denken. Er is voorzichtig weer wat licht aan het eind van de tunnel en we durven weer hoop te hebben op festivals komende zomer. Ik vraag me af; zullen die nou gewoon precies worden zoals ze waren, of zouden we structurele verschillen gaan zien?

Om de discussie wat te sturen, een aantal vragen om gericht op te antwoorden:
- Denk je dat barren op een andere manier worden ingericht? Is het nog oké om te wachten of krijgen we digital ordering, fastlanes etc? Wat zou je eigen voorkeur hebben?
- Zou de vorm van dat drankje (flesje, plastic bekertje, blik) uitmaken? Een tijdje waren die recyclebare hardplastic bekers de holy grail, zie je dat nog steeds zitten?
- Zou er sowieso een andere behoefte komen naar eten of drinken. Minder massa en meer kwaliteit? Dus naast de frisdranken meer mooi gemixte cocktails bij speciale barretjes met bartender etc.

Misschien overschat ik het, en zijn we binnen de korste keren weer gewoon terug bij waar we waren. Wat denken jullie?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.205
4.772
"Als" we weer mogen zal het denk ik gewoon snel terug naar het oude gaan gok ik. Gewoon afhalen wanneer je wil heeft denk ik toch wel de hoogste omzet, en daar draait het uiteindelijk om. Ik voorzie eerlijk gezegd weinig veranderingen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.086
297
Vermoed ook dat we alles snel weer bij het oude zal zijn. Qua gedrag zal er weinig veranderen als het eenmaal zo ver is.

Vermoed wel dat organisatoren de handschoen oppakken en maatregelen nemen, vooral richting overheden toe. Verwacht dat het openluchtstages, meer hygiënezuilen, meer tappunten, eenrichtingsstroken en (waar mogelijk) een iets ruimer opgezet terrein zal worden in 2021.

 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.117
4.199
Denk dat het in 2022 weer business as usual is, maar voor 2021 verwacht ik nog wel aanpassingen. Wellicht minder bezoekers en de dingen die gesp hierboven noemt. Bij drankafhaalpunten bv eenrichtingsverkeer, of ‘u’tjes. Ene kant erin, je drank bestellen, andere kant eruit.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Ik richt het wellicht wat onterecht op hygiene. Ik ben het met jullie eens dat wat dat betreft alles wel snel bij het oude zal zijn. Maar de vraag wat breder gesteld, festivals na corona, hoop ik bijvoorbeeld op technologisch vlak wat upgrades te zien.

Dat hele 'remote ordering' zoals in de zomer op terrassen veel gebeurde, zou wel heel chill zijn op festivals. Daar werd natuurlijk al wel wat mee getest voorheen (fastlanes etc) en kan me voorstellen dat die bedrijven daarachter flink zijn gegroeid dit jaar.

En bijvoorbeeld meer aandacht voor QR codes: dat is echt zo'n techniek dat eerst niemand echt gebruikte en nu zelfs m'n schoonmoeder mee overweg kan. Toch fijn als ik dat op m'n gemak even kan kijken welke versie van de taco ik precies wil.

Los van hygienisch perspectisch kan ik me voorstellen dat dit soort ontwikkelingen ook gewoon interessant zijn omdat men niet op elkaar hoeft te wachten bij het bestellen, dus efficiënter gewerkt kan worden. En sowieso: alles wat er toe zou leiden om minder te wachten op festivals zou ik met een warm hart verwelkomen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.205
4.772
Ik richt het wellicht wat onterecht op hygiene. Ik ben het met jullie eens dat wat dat betreft alles wel snel bij het oude zal zijn. Maar de vraag wat breder gesteld, festivals na corona, hoop ik bijvoorbeeld op technologisch vlak wat upgrades te zien.

Dat hele ‘remote ordering’ zoals in de zomer op terrassen veel gebeurde, zou wel heel chill zijn op festivals. Daar werd natuurlijk al wel wat mee getest voorheen (fastlanes etc) en kan me voorstellen dat die bedrijven daarachter flink zijn gegroeid dit jaar.

En bijvoorbeeld meer aandacht voor QR codes: dat is echt zo’n techniek dat eerst niemand echt gebruikte en nu zelfs m’n schoonmoeder mee overweg kan. Toch fijn als ik dat op m’n gemak even kan kijken welke versie van de taco ik precies wil.

Los van hygienisch perspectisch kan ik me voorstellen dat dit soort ontwikkelingen ook gewoon interessant zijn omdat men niet op elkaar hoeft te wachten bij het bestellen, dus efficiënter gewerkt kan worden. En sowieso: alles wat er toe zou leiden om minder te wachten op festivals zou ik met een warm hart verwelkomen.
Het klinkt allemaal mooi. Maar zoals ik al eerder schreef.. boeit het de organisatoren nu echt dat wij even moeten wachten? Ze gaan zoiets alleen bedenken als ze er meer mee kunnen verdienen/verkopen. Dat zie ik niet gebeuren. De enige hoop die ik misschien heb is nog meer drinkpunten waardoor er meer verspreiding is.

Daarnaast als ik nu een biertje wil dan ga ik "nu" in de rij staan. Ik wil niet een biertje bestellen met de melding "kom over 10 minuten maar terug wanneer we tijd hebben". Dan ben ik dus ook weg.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Denk dat het in 2022 weer business as usual is, maar voor 2021 verwacht ik nog wel aanpassingen. Wellicht minder bezoekers en de dingen die gesp hierboven noemt. Bij drankafhaalpunten bv eenrichtingsverkeer, of ‘u’tjes. Ene kant erin, je drank bestellen, andere kant eruit.

Tja... op papier allemaal uitvoerbaar... als je vierkante bars hebt die dus aan 4 kanten toegankelijk zijn heb je niets aan eenrichtingsverkeer.. je krijgt lange rijen wachtende die niet 1,5 mtr aanhouden... gewoon vrij toegankelijk laten.. werkt het snelst.. vorig jaar op Bospop bij de koffiebars rijen van wel 30 mtr.. dwars over het veld... kwam natuurlijk ook omdat er te weinig koffie verkooppunten waren, maar toch... we moeten er voor zorgen dat we geen wachtrij krijgen... men neemt de 1,5 mtr. echt niet aan hoor... tegen die tijd zijn we waarschijnlijk allemaal voorzien van vaccinatie en dan denkt men al snel dat ze niks meer kunnen oplopen... men laat dan de teugels vieren met alle gevolgen van dien... de mens zit nou eenmaal zo in elkaar... gewoon voldoende verkooppunten realiseren... that`s all.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.086
297
hoop ik bijvoorbeeld op technologisch vlak wat upgrades te zien.

Zou graag zien dat bandjes met een RFID-betaalchip gangbaar worden. Die mogelijkheid is er al, Eurosonic / Noorderslag gebruikt dat systeem al jaren en dat werkt prima. Saldo via online transactie, pinpas of cash op de chip in je polsbandje laden, vervolgens via je polsbandje betalen door je chip voor een betaalterminal te houden. Groepen die liever via een pot maken kunnen een losse kaart aanvragen. Na afloop automatische terugbetaling van overgebleven krediet.

Is contactloos en ook nog eens beter voor het milieu.

 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.176
2.090
Jos. wrote:
hoop ik bijvoorbeeld op technologisch vlak wat upgrades te zien.

Zou graag zien dat bandjes met een RFID-betaalchip gangbaar worden. Die mogelijkheid is er al, Eurosonic / Noorderslag gebruikt dat systeem al jaren en dat werkt prima. Saldo via online transactie, pinpas of cash op de chip in je polsbandje laden, vervolgens via je polsbandje betalen door je chip voor een betaalterminal te houden. Groepen die liever via een pot maken kunnen een losse kaart aanvragen. Na afloop automatische terugbetaling van overgebleven krediet.

Is contactloos en ook nog eens beter voor het milieu.

Eens dat dit een goed moment is om te stoppen met al die muntjes en zo. Maar waarom zou je niet gewoon meteen voor contactloos gaan (met je bankpas of telefoon) zoals dat bijvoorbeeld ook op BKS het geval is?
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.086
297
Eens dat dit een goed moment is om te stoppen met al die muntjes en zo. Maar waarom zou je niet gewoon meteen voor contactloos gaan (met je bankpas of telefoon) zoals dat bijvoorbeeld ook op BKS het geval is?

Omdat je dan geen pinpas op zak hoeft te hebben. Pinbetaling kan trouwens bij diezelfde betaalterminals op Eurosonic ook. Die opties zou je als organisator dus naast elkaar aan kunnen bieden. Eens dat dit het moment is voor versnelde invoering ervan.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
Denk dat het *gedrag* (crowds, knuffels als begroeting, etc enz) vrijwel meteen weer teruggaat naar normaal als we weer mogen, nog dubbel omdat het gemiddelde festivalpubliek is verteld dat wij het niet voor onszelf doen allemaal maar voor anderen, dus zodra je zegt "dat hoeft niet meer" is het over.

Maar strikt genomen is alles wat je hier noemt natuurlijk een verbetering, los van corona (iets minder platgedrukt worden? fijn. Sneller drankjes? Fijn. Beter dan frisdrank alleen? Fijn.) dus ja, die zie ik er misschien wel inkomen. Zeker als zoals iemand terecht zegt al het rendabel gemaakt kan worden.

Niet om corona, maar gewoon omdat het fijn is.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
Paddy wrote:
Denk dat het in 2022 weer business as usual is, maar voor 2021 verwacht ik nog wel aanpassingen. Wellicht minder bezoekers en de dingen die gesp hierboven noemt. Bij drankafhaalpunten bv eenrichtingsverkeer, of ‘u’tjes. Ene kant erin, je drank bestellen, andere kant eruit.

Tja… op papier allemaal uitvoerbaar… als je vierkante bars hebt die dus aan 4 kanten toegankelijk zijn heb je niets aan eenrichtingsverkeer.. je krijgt lange rijen wachtende die niet 1,5 mtr aanhouden… gewoon vrij toegankelijk laten.. werkt het snelst.. vorig jaar op Bospop bij de koffiebars rijen van wel 30 mtr.. dwars over het veld… kwam natuurlijk ook omdat er te weinig koffie verkooppunten waren, maar toch… we moeten er voor zorgen dat we geen wachtrij krijgen… men neemt de 1,5 mtr. echt niet aan hoor… tegen die tijd zijn we waarschijnlijk allemaal voorzien van vaccinatie en dan denkt men al snel dat ze niks meer kunnen oplopen… men laat dan de teugels vieren met alle gevolgen van dien… de mens zit nou eenmaal zo in elkaar… gewoon voldoende verkooppunten realiseren… that`s all.

Uhm... what the heck? Het HELE PUNT van die vaccins breed uitrollen is dat we van die vervloekte 1,5m afkunnen en weer gewoon normaal gezellig kunnen doen. Zowieso is een festival natuurlijk niet rendabel met max 1/5de ofzo van de bezoekers, maar los daarvan, zo willen we toch niet "leven" voor de rest van de geschiedenis?

Ik ben zéér zeker van plan de teugels te laten vieren als "we allemaal voorzien zijn van vaccinatie", want ja, met een 95% effectief vaccin is er dan groepsimmuniteit, pandemie over, en dus geen enkele reden meer voor teugels. Daarom roept elke expert in NL, en De Jonge, en het RIVM, ook dat we van de maatregelen af kunnen als iedereen gevaccineerd is. Rutte kan ook geen persconferentie gaan zonder te benadrukken dat hij hoopt dat het "oude" (enige dus) normaal weer zo snel mogelijk terugkomt en weer gewoon mogen knuffelen etc.

Dus tegen de tijd dat wij allemaal als niet-risicogroepen gevaccineerd zijn *IS* er geen 1,5m meer om aan te houden, godzijdank. En hoewel ik de dingen die hier genoemd worden zowieso los van corona veelal prettig zou vinden, mag ik toch hópen dat ik dan m'n vrienden weer gewoon gezellig normaal met een knuffel mag begroeten, en dansen en mospits etc ook gewoon weer mogen.

Dat bedoelen Gommers en Van Dissel ongetwijfeld ook met hun voorspellingen voor komende zomer, en ik neem aan iedereen hier met "back to normal". Die 1,5m sloopt economisch dingen als festivals, theaters, concerten, etc, maar hij haalt vooral ook gewoon alle gezelligheid en spontaniteit eruit met die kutregeltjes, beperkingen, een richtingsverkeer etc. We willen toch allemaal daarvan af als de pandemie over is? En dat punt bereik je dus per definitie als wij allemaal gevaccineerd zijn... anders is het geen vaccin maar suikerwater.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.117
4.199
@fudanshi
Komend festivalseizoen is echt nog lang niet iedereen gevaccineerd. Dus ja, 2022 weer business usual, maar zo lang nog niet een groot deel IS gevaccineerd zullen er beperkingen blijven.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
@fudanshi
Komend festivalseizoen is echt nog lang niet iedereen gevaccineerd. Dus ja, 2022 weer business usual, maar zo lang nog niet een groot deel IS gevaccineerd zullen er beperkingen blijven.

100% eens, maar lees die user's post "tegen die tijd zijn wij allemaal van een vaccinatie voorzien", daarna wil ik idd de teugels laten vieren en weer gewoon normaal leven zonder die vervloekte 1.5m en andere beperkingen. Sterker nog, dat is is waarom ik me zo op dat vaccin verheug!

Dus daar ging het me om, dat nadat iedereen gevaccineerd ik goch hoop dat we gewoon weer teruggaan naar een normale situatie met onze normale vrijheden zoals we die altijd gehad hebben. Ik denk ook wel dat dat tot 2022 duurt hoor, dus ben hhet met je eens, maar dat vond ik dus gek aan die post.

Ik denk Dat gommers en van dissel wat optimistisch zijn met 2021 though, denk dat lowlands 100% als vanouds pas weer 2022 kan... helaas.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
zullen die nou gewoon precies worden zoals ze waren, of zouden we structurele verschillen gaan zien?

– fastlanes bij barren, verwacht ik niet, of het moet echt zodanig geordend en georganiseerd kunnen worden dat mensen echt in een geordende rij langs barren gaan op festivals?
– vorm van dat drankje, ik ben zelf voor grote evenementen meer voorstander van biobased materiaal PLA bekertjes.
– qua aanbod verwacht ik dat in eerste instantie er gericht moet worden op zo veel mogelijk verkopen, dus imo de prijs en kwaliteit moet niet omhoog, maar de kwantiteit van de verkoop. Dus meer 'goedkope' friet, frikandellen, snacks, broodjes etc, basic.

Verder verwacht ik meer open-air stages. Desinfectie-zuilen bij wasbakken en met meer toezicht en vaker schoonmaak bij toiletgroepen.

Eigenlijk verwacht ik niet echt veel wat veel invloed zal hebben (behalve de open-air stages) of wat echt veel invloed gaat hebben. Het zal imo zijn, we hebben weer WEL festivals of we hebben GEEN festivals. En "wel festivals" is dan in de vorm zoals we die kennen. Wat wel een ding gaat zijn, is of mensen in the mood zijn om naar festivals durven te gaan al. Dat kan invloed hebben op de opkomst en de uitgave van mensen. (al denk ik dat het gros van de festival gangers en concertbezoekers bij "groen licht" met open armen staat te wachten op de festival zomer!)


 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Het hangt of staat hoe men zich gaat gedragen, zoals Dennis hierboven noemt; Desinfectie zuilen bij toiletten/douches/ingang terrein...er zijn er altijd die daar geen gebruik van maken...op veel festivals is het een klerezooi bij de toiletten... men kan zich schijnbaar niet gedragen na een aantal biertjes.. Als we met z`n allen er voor zorgen dat de regels worden nageleefd moet het mogelijk zijn om komende zomer weer te kunnen genieten van festivals en losse concerten. Zeker nu stilletjes aan de vaccinatie op gang komt..
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.721
8.270
want ja, met een 95% effectief vaccin is er dan groepsimmuniteit, pandemie over, en dus geen enkele reden meer voor teugels. Daarom roept elke expert in NL, en De Jonge, en het RIVM, ook dat we van de maatregelen af kunnen als iedereen gevaccineerd is.

Denk zelfs dat 95% aan de wat hoge kant is niet? Dacht dat 70% van de bevolking gevaccineerd voldoende is om een vorm van groepsimmuniteit te hebben.

Over de festivals: ik merk dat ik een beetje allergisch ben aan die 'het nieuwe normaal' profeten. Wat we nu beleven, is niet normaal, is niet menselijk. Een mens is gemaakt om aan andere mensen te plakken. En ik denk ook dat we tegen pakweg eind volgend jaar weer min of meer normaal gaan leven, zoals we dat altijd deden. En dat festivals niet per cé hard moeten veranderen. Het is wel duidelijk dat 2021 het jaar van het 'oplossingen zoeken' is. Je merkt heel hard dat er achter de schermen veel gezweet en gezwoegd wordt om een min of meer normaal festivaljaar te krijgen. En ik geloof oprecht dat dat zal lukken. Maar dan wel met: een app, sneltests, vaccinbewijzen, open podia, spreiding, hier en daar een (lichtjes) aangepaste lineup, enz.

Het gaat alleszinds geen saai jaar worden volgend jaar.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
fudanshi wrote:
want ja, met een 95% effectief vaccin is er dan groepsimmuniteit, pandemie over, en dus geen enkele reden meer voor teugels. Daarom roept elke expert in NL, en De Jonge, en het RIVM, ook dat we van de maatregelen af kunnen als iedereen gevaccineerd is.

Denk zelfs dat 95% aan e wat hoge kant is niet? Dacht dat 70% van de bevolking gevaccineerd voldoende is om een vorm van groepsimmuniteit te hebben.

Over de festivals: ik merk dat ik een beetje allergisch ben aan die ‘het nieuwe normaal’ profeten. Wat we nu beleven, is niet normaal, is niet menselijk. Een mens is gemaakt om aan andere mensen te plakken. En ik denk ook dat we tegen pakweg eind volgend jaar weer min of meer normaal gaan leven, zoals we dat altijd deden. En dat festivals niet per cé hard moeten veranderen. Het is wel duidelijk dat 2021 het jaar van het ‘oplossingen zoeken’ is. Je merkt heel hard dat er achter de schermen veel gezweet en gezwoegd wordt om een min of meer normaal festivaljaar te krijgen. En ik geloof oprecht dat dat zal lukken. Maar dan wel met: een app, sneltests, vaccinbewijzen, open podia, spreiding, hier en daar een (lichtjes) aangepaste lineup, enz.

Het gaat alleszinds geen saai jaar worden volgend jaar.

Ja, 70% ongeveer, omdat meerdere vaccins (zie ook de Hossana resultaten van moderna vandaag) 95% blijken te werken (en 100% tegen ernstige ziekte, of zo goed als 100%). Dat was het allerbest theoretisch mogelijke scenario wat niemand verwacht had, zelfs de grootste optimist niet.

Maar met "allerlei aanpassingen" mag ik toch hopen dat je alleen 2021 bedoelt? Want net als jij ben ik echt allergisch voor de term nieuw normaal, gelukkig gebruikt rutte hem ook niet .meer, het is idd letterlijk onmenselijk. Ik wil gewoon knuffelen, op een foto met iemand, enthousiast samen zingen en springen etc.

Ik wil niet gespreid worden en al die andere dingdn, dat voelt alsof ik geleefd wordt, ik wil gewoon een festival zoals het was.

Maar ik geloof dat jij dat ook bedoelt he, maar dan voor 2022, en voor volgend jaar alleen al die maatregelen/aanpassingen? Want dan eens hoor :)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.086
297
Dacht dat 70% van de bevolking gevaccineerd voldoende is om een vorm van groepsimmuniteit te hebben.

Ja, 70% ongeveer, omdat meerdere vaccins (zie ook de Hossana resultaten van moderna vandaag) 95% blijken te werken (en 100% tegen ernstige ziekte, of zo goed als 100%). Dat was het allerbest theoretisch mogelijke scenario wat niemand verwacht had, zelfs de grootste optimist niet.

Die schatting van 70% die ongeveer nodig zal zijn om het coronavirus zonder verdere maatregelen via groepsimmuniteit (via infectie en via vaccinatie opgeteld) volledig uit te laten doven is vrij ruw en gebaseerd op een aantal aannames.

Bijvoorbeeld de aanname dat iedereen een gelijke kans heeft om het virus op te lopen en door te geven. Dat is in de praktijk bij dit virus niet zo, kinderen lijken een kleine rol te spelen. En mensen met veel contacten zullen eerder het virus oplopen en zodoende eerder immuun zijn. Op die manier heeft vroege immuniteit bij zo'n iemand met veel contacten meer impact op het tegengaan van verdere virusverspreiding.

Dat maakt dat effecten van (tijdelijke) immuniteit op virusverspreiding al te merken zijn bij een percentage veel lager dan 70%.

Die berekening heeft daarnaast de aanname dat deze immuniteit ervoor zorgt dat mensen het virus niet opnieuw kunnen oplopen en overdragen. Dat is in de praktijk niet zo: herinfecties zijn al gemeld. Hoe lang vaccins tegen virusinfecties zullen beschermen en in welke mate ze virusoverdracht verminderen is nog steeds een open vraag. Verder is het belangrijk te weten hoe vaak herinfecties daadwerkelijk voorkomen en welke rol ze spelen in virusverspreiding.

Vandaar dat wetenschappelijke inzichten nu zo zijn dat de drempel van groepsimmuniteit lager dan 70% ligt ALS herinfectie (zeer) zeldzaam is EN vaccins virusoverdracht (vrijwel) volledig voorkomen. Als immuniteit (via vaccins) virusoverdracht niet, of slechts gedurende een korte periode, kan voorkomen, zal de drempel voor groepsimmuniteit juist hoger komen te liggen of zelfs nooit worden behaald.

Daarnaast moet die drempel nog geo- en demografisch verspreid zitten. Is ook logisch: je kunt je voorstellen: als alleen de randstad immuun is, zal het virus zich in de rest van Nederland verspreiden. Als alleen ouderen immuun zijn, zal het virus zich onder jongeren verspreiden. Het is niet voor niets dat juist in regio's met een lage vaccinatiegraad af en toe ziektes opnieuw de kop op steken.

Staan op het gebied van (groeps)immuniteit dus nog steeds belangrijke vragen open. Al is wel duidelijk dat vaccins erg veel gaan bijdragen aan het inperken van de ziektelast en daarmee de druk op ziekenhuizen en maatschappij. Zie 2021 daarom zonnig tegemoet, net als Mattman.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
mattman wrote:
Dacht dat 70% van de bevolking gevaccineerd voldoende is om een vorm van groepsimmuniteit te hebben.


fudanshi wrote:
Ja, 70% ongeveer, omdat meerdere vaccins (zie ook de Hossana resultaten van moderna vandaag) 95% blijken te werken (en 100% tegen ernstige ziekte, of zo goed als 100%). Dat was het allerbest theoretisch mogelijke scenario wat niemand verwacht had, zelfs de grootste optimist niet.

Die schatting van 70% die ongeveer nodig zal zijn om het coronavirus zonder verdere maatregelen via groepsimmuniteit (via infectie en via vaccinatie opgeteld) volledig uit te laten doven is vrij ruw en gebaseerd op een aantal aannames.

Bijvoorbeeld de aanname dat iedereen een gelijke kans heeft om het virus op te lopen en door te geven. Dat is in de praktijk bij dit virus niet zo, kinderen lijken een kleine rol te spelen. En mensen met veel contacten zullen eerder het virus oplopen en zodoende eerder immuun zijn. Op die manier heeft vroege immuniteit bij zo’n iemand met veel contacten meer impact op het tegengaan van verdere virusverspreiding.

Dat maakt dat effecten van (tijdelijke) immuniteit op virusverspreiding al te merken zijn bij een percentage veel lager dan 70%.

Die berekening heeft daarnaast de aanname dat deze immuniteit ervoor zorgt dat mensen het virus niet opnieuw kunnen oplopen en overdragen. Dat is in de praktijk niet zo: herinfecties zijn al gemeld. Hoe lang vaccins tegen virusinfecties zullen beschermen en in welke mate ze virusoverdracht verminderen is nog steeds een open vraag. Verder is het belangrijk te weten hoe vaak herinfecties daadwerkelijk voorkomen en welke rol ze spelen in virusverspreiding.

Vandaar dat wetenschappelijke inzichten nu zo zijn dat de drempel van groepsimmuniteit lager dan 70% ligt ALS herinfectie (zeer) zeldzaam is EN vaccins virusoverdracht (vrijwel) volledig voorkomen. Als immuniteit (via vaccins) virusoverdracht niet, of slechts gedurende een korte periode, kan voorkomen, zal de drempel voor groepsimmuniteit juist hoger komen te liggen of zelfs nooit worden behaald.

Daarnaast moet die drempel nog geo- en demografisch verspreid zitten. Is ook logisch: je kunt je voorstellen: als alleen de randstad immuun is, zal het virus zich in de rest van Nederland verspreiden. Als alleen ouderen immuun zijn, zal het virus zich onder jongeren verspreiden. Het is niet voor niets dat juist in regio’s met een lage vaccinatiegraad af en toe ziektes opnieuw de kop op steken.

Staan op het gebied van (groeps)immuniteit dus nog steeds belangrijke vragen open. Al is wel duidelijk dat vaccins erg veel gaan bijdragen aan het inperken van de ziektelast en daarmee de druk op ziekenhuizen en maatschappij. Zie 2021 daarom zonnig tegemoet, net als Mattman.

Ja fair enough, als het is teruggebracht tot een loopneus of griepje is er ook weinig reden meer voor maatregelen ook niet lals het nog rondgaat.

Is dat waarom je verwacht dat alles qua gedrag weer snel teruggaat naar het oude? Ik hoop dat je gelijk hebt, kan niet wachten :) die 1.5m haalt echt alle spontaniteit en lol uit dingen.

Maar als je zegt dat organisatoren die maatregelen nemen uit zichzelf, neem ik aan dat je het alleen over 2021 hebt? En dan 2022 weer alles normaal? Want sorry hoor, maar eenrichtingsstroken, overal hygiënezuilen, en uit elkaar moeten staan is voor mij niet "bij het oude".

"Bij het oude" is dat mensen gewoon vrij rond mogen lopen en samen dansen, meezingen, vrienden knuffelen, moshpits of crowdsurfing doen etc. Dat wil ik terug, gewoon dat alles mag zonder die beperkingen, en dat versta ik ook onder gedrag terug bij het ouwe...

Maar goed, zowat elke expert in dit land verwacht de afgelopen twee weken dat we daar, dus echt weer helemaal vrij leven zonder al die rotregeltjes, weer zijn eind volgend jaar / begin 2022 (behalve Gommers en Van Dissel dan, die denken komende zomer weer lowlands als vanouds, maar dat lijkt me wel heel optimistisch), denk jij ook begin 2022 dat we weer gewoon alles mogen wat we vorig jaar mochtten?

Ik kan echt niet wachten tot het zover is, ben zo klaar met al die beperkingen en 1.5m onzin overal...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken