Festileaks Portretreeks 2021

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Hi all,

Met Festileaks plannen we dit najaar weer een reeks met interviews waarbij we festivalfans (jullie, hoi!) een kijkje achter de schermen willen geven bij organisatoren. Nu was ik benieuwd of er bepaalde zaken zijn waar jullie benieuwd naar zijn. Dit kan dan weer ter input dienen voor de mensen die we uitnodigen voor deze reeks.

Dus:
  • Van welke disciplines zou je meer willen weten? Boekers, opbouwers, catering planners, financieel medewerkers, logistiek coördinatoren, toiletjuffrouwen of iets heel anders?
  • Van welke organisaties zou je wel eens meer willen weten? Dus specifieke festivals of partners.
  • Zou je verder nog iets specifieks willen weten?
Dank voor jullie input alvast, we gaan er met jullie hulp weer proberen wat moois en interessants van te maken! ?
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Ik vraag me al lang af hoe het zit qua financiën, die naar de line-up gaan en de verdeling ervan enzo. Dus hoeveel een Pearl Jam kost, of een Fontaines D.C.
Dus hoeveel een opener tegenover iemand om 17u kost enz. Of dit een verschil is qua naam of iedereen op een bepaalde positie evenveel krijgt.
Geen idee of ik het goed heb uitgelegd.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joszwa

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.363
10.192
Hoe festivals als Le Guess Who? of Eurosonic/Noorderslag artiesten uit de jungle van Eswatini weten te boeken (of weet ik veel). In ieder geval, hoe je die enorm kleine namen uit de meest exotische landen boekt en van wie nog nooit iemand (in het Westen dan) heeft gehoord. Ik snap dat er teams achter zitten met bepaalde contacten, dus ook hoe bijvoorbeeld die contacten gelegd zijn.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ik vraag me al lang af hoe het zit qua financiën, die naar de line-up gaan en de verdeling ervan enzo. Dus hoeveel een Pearl Jam kost, of een Fontaines D.C.
Dus hoeveel een opener tegenover iemand om 17u kost enz. Of dit een verschil is qua naam of iedereen op een bepaalde positie evenveel krijgt.
Geen idee of ik het goed heb uitgelegd.
Om hierop voor te borduren. Ik ben benieuwd hoe ze de puzzel leggen van het artiestenbudget + boeken. Je hebt een budget, dat lijkt me redelijk fixed. Artiesten bieden zich soms al 2 jaar van tevoren aan. Hoe kom je tot je keuzes? Je wilt ook geld vrijhouden voor artiesten die laten beschikbaar komen en pareltjes die opeens roem vergaren. Je wilt niet te snel je programma vol hebben denk ik en het grootste deel van je geld weg. Ben best benieuwd naar wat verdieping in het boekingsproces.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Joszwa

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Het duurde even, maar de reeks 'van Boeking tot Show' is inmiddels gepubliceerd! We hebben hem uiteindelijk kunnen maken in samenwerking met Fuze Tea. Een tof kijkje achter de schermen bij Mojo (boeker), ID&T (stage design), Drinx (horeca) en Q-dance (show).




 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
De antwoorden op sommige van jullie ingestuurde vragen hebben het (deels) niet gehaald tot de uiteindelijke interviews, dus hier nog wat forum bonuscontent uit het interview met Kim van Mojo.

Ik vraag me al lang af hoe het zit qua financiën, die naar de line-up gaan en de verdeling ervan enzo. Dus hoeveel een Pearl Jam kost, of een Fontaines D.C.
Dus hoeveel een opener tegenover iemand om 17u kost enz. Of dit een verschil is qua naam of iedereen op een bepaalde positie evenveel krijgt.
Geen idee of ik het goed heb uitgelegd.

"Over bedragen valt niet echt iets te zeggen. Het begint vanaf een paar duizend euro, maar soms gaat het over miljoenen. Zoals bij de Stones op Pinkpop. En het ene festival is daarin ook niet het ander."

"Op festivals als Lowlands, Pinkpop of Down The Rabbit Hole, krijgt de laatste act altijd het meest. Op North Sea Jazz meestal ook, maar dat is eigenlijk een beetje een raar festival. Mensen komen vaak maar één dag en vinden het vaak ook wel prima om na het eten naar huis te gaan: dan is het zonde om je duurste act op het laatst te zetten. Daar spelen we wel eens mee. Maar we doen op North Sea Jazz ook wel eens bands in een kleinere zaal, terwijl ze qua gereserveerd budget in een grotere zaal hadden moeten staan. We vinden het dan belangrijk dat ze wel op het programma staan, dus dan betalen we maar meer."

"Op sommige festivals is het zo dat het laatste slot een vast budget heeft. En de penultimate (de één na laatste) is ook een vast bedrag. Dat is ook voor bands heel belangrijk: ben ik headliner? Nee, je bent penultimate. Dan gaat er meteen een paar ton vanaf. Dat is ook wel lekker voor ons. Soms zijn er wel eens acts die allebei dezelfde spot willen, dan moeten we ze overtuigen: néé, het Noord-podium is even groot als de Main Stage."


Hoe festivals als Le Guess Who? of Eurosonic/Noorderslag artiesten uit de jungle van Eswatini weten te boeken (of weet ik veel). In ieder geval, hoe je die enorm kleine namen uit de meest exotische landen boekt en van wie nog nooit iemand (in het Westen dan) heeft gehoord. Ik snap dat er teams achter zitten met bepaalde contacten, dus ook hoe bijvoorbeeld die contacten gelegd zijn.

"Vooral op festivals als Lowlands heb je vaak wat bijzondere programmatiekeuzes. We werken met 20 eigen boekers, maar we willen het juist niet allemaal zelf doen. Dan blijf je in je eigen cirkeltje, terwijl je een zo breed mogelijke scope wil hebben. Dus hebben we externe adviseurs, van met name de poppodia. Die hebben allemaal hun eigen interesses. Bijvoorbeeld John van Luyn van de Melkweg (aka Kees van Hondt), die houdt veel van balkan. Die tipt ons dan een act. Dus ja, die ene act uit de jungle, grote kans dat ‘ie via John naar binnen is gekomen."

Om hierop voor te borduren. Ik ben benieuwd hoe ze de puzzel leggen van het artiestenbudget + boeken. Je hebt een budget, dat lijkt me redelijk fixed. Artiesten bieden zich soms al 2 jaar van tevoren aan. Hoe kom je tot je keuzes? Je wilt ook geld vrijhouden voor artiesten die laten beschikbaar komen en pareltjes die opeens roem vergaren. Je wilt niet te snel je programma vol hebben denk ik en het grootste deel van je geld weg. Ben best benieuwd naar wat verdieping in het boekingsproces.

Het antwoord hierop komt deels aan bod in het antwoord hierboven op theblackmadness, en ook deels in het stuk zelf. https://festileaks.com/2022/01/kim-...j-mojo-wij-staan-helemaal-onderaan-de-ladder/
Met toevoeging: "In normale tijden houd je spots open voor de zomerfestivals, zeker als Eurosonic Noorderslag er nog aankomt. Dan hou je die speciaal open zodat je die kunt invullen met mooie nieuwe acts."
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken