Festileaks album top 175 Stand

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.382
545
Nou ja de selectie is gemaakt door een stuk of 20 forumleden, dat is natuurlijk niet representatief voor de hele muziekwereld. Elk album dat 2 of meer stemmen heeft gehad is direct door en ik vind Long Drive toevallig wel het beste MM-album (samen met LCW misschien) en wij hebben als enige twee op MM gestemd dusja. Verder is het lijstje goed genoeg om een mooie top-25 van te maken, vond ik dan.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nou ja de selectie is gemaakt door een stuk of 20 forumleden, dat is natuurlijk niet representatief voor de hele muziekwereld. Elk album dat 2 of meer stemmen heeft gehad is direct door en ik vind Long Drive toevallig wel het beste MM-album (samen met LCW misschien) en wij hebben als enige twee op MM gestemd dusja. Verder is het lijstje goed genoeg om een mooie top-25 van te maken, vond ik dan.
Tja, ik had al zo'n vermoeden dat het daar vandaan kwam.
Misschien was het systeem achteraf een beetje raar. Nu heb ik alleen op LCW gestemd (die anders hoog in mijn top 10 zou staan, en (misschien) twee mensen op London Grammar (waarschijnlijk een stuk lager) zijn die twee albums door. Terwijl nu (hoop ik) niemand LG in zijn top 25 zet en dat met MM misschien wel had gedaan. Als de eerste ronde al een gewogen stemming was geweest was de selectie misschien representatiever voor kwaliteit omdat je de platen van afgelopen jaren (die met name op hype gebaseerd zijn) niet zo hoog zou plaatsen. .
Overigens voorkom je met een tijdsgrens gehypete platen niet. Ik durf te wedden dat JAMC, Patti Smith, Ride en Slowdive een paar jaar geleden er niet in hadden gestaan.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Als de eerste ronde al een gewogen stemming was geweest was de selectie misschien representatiever voor kwaliteit omdat je de platen van afgelopen jaren (die met name op hype gebaseerd zijn) niet zo hoog zou plaatsen. Overigens voorkom je met een tijdsgrens gehypete platen niet. Ik durf te wedden dat JAMC, Patti Smith, Ride en Slowdive een paar jaar geleden er niet in hadden gestaan.

Klopt. Maar je beperkt het hypen er wel al grotendeels mee. Doe deze actie opnieuw in 2017 en een deel van de recente platen uit de huidige lijst zou er sowieso niet in staan. Dat terwijl zo'n JAMC of Patti Smith een meer legendarische status hebben en bijgevolg een grotere kans om stemmen te vangen.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Kritiek uiten op de 175 albums die er staan is kritiek uiten op jezelf/je mede forumleden. We hebben die lijst met zijn allen samengesteld. Ikzelf ben er ook tegen albums uit het huidige jaar mee te nemen en wellicht inderdaad ook die van vorig jaar. Maar goed ik ga er vanuit dat mensen op dit forum wel kunnen inschatten of het album over een jaar of twee nog steeds goed is in hun ogen of niet. Daarom heb ik het zo gelaten.

En ik vond (en vind nog steeds) dat het juist slim is om geen gewicht te geven aan nominaties zodat er dus geen onderscheid is in nominaties. Elk album wat genomineerd werd had evenveel kans om mee te doen. Eigenlijk ben ik sowieso geen voorstander van gewicht geven aan stemmen maar als je dat niet doet gaan er veel te veel albums (in dit geval dan) tegelijk eindigen dus lijkt me dit de beste oplossing
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Daarom zijn lijstjes toch zo leuk, t geeft weer wat men op dit moment het beste vind. Ik denk niet dat je ooit over muziek kan zeggen dat iets het beste 'is'
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Kritiek uiten op de 175 albums die er staan is kritiek uiten op jezelf/je mede forumleden. We hebben die lijst met zijn allen samengesteld. Ikzelf ben er ook tegen albums uit het huidige jaar mee te nemen en wellicht inderdaad ook die van vorig jaar. Maar goed ik ga er vanuit dat mensen op dit forum wel kunnen inschatten of het album over een jaar of twee nog steeds goed is in hun ogen of niet. Daarom heb ik het zo gelaten.

Inderdaad, vindt dat we moeilijk kritiek kunnen uiten op de keuzes van iedereen. Het speelt inderdaad mee dat een groot deel hier rond de 20 is. Ik heb simpelweg niet elk album van Bowie of Lou Reed ooit aangehad, laat staan dat ik meerdere vaker heb beluisterd. Op dat gebied kunnen we gewoon nog veel ontdekken. Het is toch niet gek dat het vol staat met platen uit de laatste 15 jaar. Maar snap inderdaad de stemmen op een London Grammar/Royal Blood ook niet, dan heb je nog niet veel albums beluisterd als die in je top ?? vallen.

Kan nu ook al vertellen dat de bekende albums weer veel punten gaan krijgen.

Daar gaat het niet om, het punt is dat een ‘Sufjan Stevens – Illinois’ hier minder wordt gewaardeerd dan een ‘Two Door Cinema Club – Tourist History’. Los van of ze wel of niet in mijn top 25 zouden komen (oke, die eerste wel, maar is nu niet relevant), vind ik het gek dat zo’n indie klassieker niet de top 175 haalt en zo’n doorsnee popplaatje wel.

Hier stemmen natuurlijk ook mensen mee die 5 jaar geleden 3fm aanhadden en gek waren van Pinkpop. Als je bent opgegroeid met Two Door Cinema Club kan die best in je toplijst terecht komen. Denk dat er niet heel veel mensen zijn die rond de 15 jaar Sufjan op repeat hadden. Als we dit lijstje 5 jaar later weer zouden doen, grote kans dat Illinois er dan wel instaat en Two Door Cinema Club verwacht ik dan niet meer.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
neontiger8 wrote:
Ik denk niet dat je ooit over muziek kan zeggen dat iets het beste ‘is’

Maar London Grammar als beste album ooit te beschrijven…

bij het mooi vinden van muziek speelt emotie een grote rol. Ik ben Let Her Go van Passenger bijvoorbeeld veel meer gaan waarderen toen het emotionele lading kreeg voor mij, terwijl ik het daarvoor vreselijk vond. Dat is het mooie van muziek en iets als beste/slechtste bombarderen is daarmee eigenlijk onmogelijk
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Zo'n marge van twee jaar vind ik opzich wel een goeie optie maar dan wel met Royal Blood als uitzondering, die zit er bij mij wel in. Maarja ik vind het ook altijd lastig om een lijstje te maken waar ook zo veel keuzes van mezelf zijn uitgevallen. Zo zit inderdaad Lou Reed er totaal niet in en mijn favoriete Bowie album is er ook uitgevallen. Verder zouden namen als Pearl Jam en Bob Dylan hoge plekken bij mij kunnen vervullen waar nu andere namen staan omdat die albums er niet tussen staan.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik vind dat album van Royal Blood absolute klasse. Ik ben 33 dus het is voor mij echt niet de hype. En ik ken ook wel redelijk wat klassiekers, maar ik vind het gewoon beter dan veel van die klassiekers.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Ach, london grammar en royal blood hebben mij wel compleet weggeblazen na de eerste luisterbeurt. En ik luister ze nu nog steeds regelmatig. Natuurlijk weet je niet of je het over 10 jaar nog luistert, maar mooie indicatie an deze tijd is het wel. Je zal dat altijd hebben met zulke lijstjes. Dus over 10 jaar kijk je op zoiets en denk je of; jemig, helemaal vergeten maar best tof was dat of we wisten het toen al :)

Zelfde discussie is er elk jaar met de top2000, uiteindelijk komt elk album/liedje wel op zijn plek terecht.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ach, london grammar en royal blood hebben mij wel compleet weggeblazen na de eerste luisterbeurt. En ik luister ze nu nog steeds regelmatig. Natuurlijk weet je niet of je het over 10 jaar nog luistert, maar mooie indicatie an deze tijd is het wel. Je zal dat altijd hebben met zulke lijstjes. Dus over 10 jaar kijk je op zoiets en denk je of; jemig, helemaal vergeten maar best tof was dat of we wisten het toen al

Yep, en dat zal ik altijd blijven bij zulke lijstjes. Ben zelf ook wel erg voor het uitsluiten van de afgelopen 3-5 jaar. Puur omdat als ze na een aantal jaar nog steeds blijven hangen dan zijn het wel blijvertjes. Vindt de debuutplaat van London Grammar zelf ook geweldig.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
We hebben nu 11 stemmers. Zijn er verder nog mensen die willen stemmen, zo niet dan ga ik de uitslag bekend maken. Als je nog wilt stemmen laat het dan even weten.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Kritiek uiten op de 175 albums die er staan is kritiek uiten op jezelf/je mede forumleden. We hebben die lijst met zijn allen samengesteld. Ikzelf ben er ook tegen albums uit het huidige jaar mee te nemen en wellicht inderdaad ook die van vorig jaar. Maar goed ik ga er vanuit dat mensen op dit forum wel kunnen inschatten of het album over een jaar of twee nog steeds goed is in hun ogen of niet. Daarom heb ik het zo gelaten.

Het was geen kritiek op hoe jij dit hebt geregeld, vat het niet persoonlijk op. En wat betreft kritiek leveren op mezelf/forumleden, dat lijkt me alleen maar goed. Is hier tenminste ook een keer een inhoudelijke discussie over muziek. Ik ben namelijk heel benieuwd wie op Tourist History heeft gestemd en waarom. Daarnaast krijgen door deze discussie andere albums toch nog meer aandacht.

Ik ben 33 dus het is voor mij echt niet de hype.
Sorry, dit moet je uitleggen.

Zelfde discussie is er elk jaar met de top2000, uiteindelijk komt elk album/liedje wel op zijn plek terecht.
Top 2000 is dan ook alleen maar op populariteit gebaseerd. Slechte vergelijking, want ik mag verwachten dat mensen die zo actief met muziek bezig zijn (zo erg dat ze actief op een forum zijn), meer bezig zijn met de kwaliteit van muziek dan een willekeurig top 2000 stemmer.


 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Er werd gezegd dat er hier veel 20-ers zijn die wellicht hypegevoelig zijn. Ik wilde daarmee dus zeggen dat ik niet nog maar 20 ben of daar in de buurt. Meer niet. Ik ben ook totaal niet hype-gevoelig, nooit geweest ook. Nouja wellicht toen ik zo rond de 12-14 was en ik happy hardcore leuk vond (niet dat ik het nu niet nog steeds wel grappig vind), maar dat is dan ook het enige.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Het was geen kritiek op hoe jij dit hebt geregeld, vat het niet persoonlijk op. En wat betreft kritiek leveren op mezelf/forumleden, dat lijkt me alleen maar goed. Is hier tenminste ook een keer een inhoudelijke discussie over muziek. Ik ben namelijk heel benieuwd wie op Tourist History heeft gestemd en waarom. Daarnaast krijgen door deze discussie andere albums toch nog meer aandacht.

Ik heb volgens mij op Tourist History gestemd. Ik vat zo'n stemlijst heel persoonlijk op, ik stem op de dingen die voor mij persoonlijk van waarde zijn. TDCC heb ik destijds helemaal grijs gedraaid en iedere keer als ik 'm nu draai denk ik bij een liedje 'ow en die is ook tof!'. Ik stem niet op wat het meest moeilijk is om te spelen, wie vernieuwend was of wie zo'n grote invloed op andere artiesten heeft gehad. Ik stem op dingen die ik helemaal grijs gedraaid heb, die voor mij persoonlijk van waarde zijn. Daar hoort Tourist History dan voor mij bij.

Ik denk dat de discussie die nu gevoerd is terug te voeren is op wat je belangrijk vind tijdens het stemmen. Dat ligt voor iedereen anders en daarom kun je het zo verschrikkelijk oneens zijn met albums uit de lijst
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Top 2000 is dan ook alleen maar op populariteit gebaseerd. Slechte vergelijking, want ik mag verwachten dat mensen die zo actief met muziek bezig zijn (zo erg dat ze actief op een forum zijn), meer bezig zijn met de kwaliteit van muziek dan een willekeurig top 2000 stemmer.

Heb je enigszins wel gelijk in. Maar niemand kan het helpen dat je een album toch net iets vetter vindt als die net uitkomt dan over twee jaar. Het is soms echt lastig om daar objectief naar te kijken. Daarom zijn deze discussies ook goed. Het laat mensen nadenken of ze dat album echt goed vinden of dat ze nog even in de honeymoon fase zitten.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.139
1.172
Ik heb ook nog gestemd.

Jammer dat er geen albums van The Who (!), Kraftwerk e.d. bij staan, maar dat is mijn fout, had de voorloper van dit topic niet in de gaten gehad.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
13 stemmers nu:

1. 215 punten
2. 118 punten
3. 103 punten
4. 98 punten
5. 97 punten
6. 96 punten
7. 87 punten
8. 85 punten
9. 84 punten
10. 83 punten
11. 78 punten
12. 77 punten
13. 74 punten
14. 72 punten
15. 2 albums met 71 punten
17. 70 punten
18. 67 punten
19. 65 punten
20. 63 punten
21. 62 punten
22. 59 punten
23. 58 punten
24. 2 albums met 57 punten

Populaire albums
- 7 albums met 7 stemmers
- 2 albums met 6 stemmers
- 4 albums met 5 stemmers
- 13 albums met 4 stemmers

Voor iedereen die mee heeft gedaan tot nu toe: bedankt, ben blij dat we er toch al 13 hebben :)


Als je nog wilt stemmen doe het dan snel, als er een paar dagen niets meer gebeurt ga ik de uitslag bekend maken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken