ESNS - Festival Panel (Festivalpodcast)

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Hi!

Volgende week is het Eurosonic/Noorderslag in Groningen. Daar is natuurlijk veel nieuwe muziek, maar er zijn ook tal van conferenties waarbij door de muziekindustrie wordt gepraat over actuele onderwerpen. Met de Festivalpodcast nemen we op ESNS een speciale aflevering op. We hosten daar een Festival Panel, waarin we met vijf toonaangevende festivals discussiëren over relevante festivalthema's in 2020.

Waarschijnlijk zijn Best Kept Secret, Down The Rabbit Hole, Lowlands, Woo Hah en Zwarte Cross aanwezig. We gaan het met hen hebben over de thema's duurzaamheid, diversiteit en gender equality, alsmaar stijgende ticketprijzen, het tekort aan (nieuwe) headliners en de verschillen en gelijkenissen in het profiel van de festivals. Om ieder thema een kickstart te geven, beginnen we telkens met een stelling. Respectievelijk zijn dat:

1. Er wordt naar festivalorganisaties gekeken om te verduurzamen, maar de echte taak ligt bij de bezoeker
2. De beste manier om meer diversiteit te krijgen op festival line-ups is door actief beleid te voeren op gender-quota (zoals 'The New Normal')
3. Naar een concert of festival gaan is op termijn alleen nog voor de elite weggelegd
4. Mijn festival doet meer dan gemiddeld aan de doorstroming van talent
5. De term 'randprogramma' is eigenlijk niet meer relevant

Ik ben benieuwd of jullie van de genoemde festivals nog specifieke dingen zouden willen weten op de genoemde thema's. We hebben volgende week een kans dit aan ze voor te leggen, dus grijp je kans! Input is welkom.

PS: Het gaat tijdens dit Panel dus om de grotere langetermijn-thema's en niet over specifiek de 2020-edities van festivals, om daar op vooruit te blikken zullen we later nog losse en gefocuste interviews inplannen.

Jos
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Jos,

Leuk dat je vraagt om wat inbreng. Een paar suggesties.

1. Verduurzaming. Ik denk dat je de stelling andersom bedoeld. Uit de overzichtjes van CO2-uitstoot blijkt dat de uitstoot bij festivals voor een belangrijk deel door de bezoekers zelf plaatsvindt. De vraag is natuurlijk (geldt bij alle festivals) wat festivals kunnen doen om ondersteunen dat hun bezoekers minder CO2 uitstoten. Specifiek voor BKS: Massive Attack heeft aangekondigd dit jaar proef te draaien op festivals en data te verzamelen om te komen tot een klimaatneutralere manier van touren. Wat merken de bezoekers daar dit jaar van?
2. Diversiteit. Ik zou wel benieuwd zijn hoe Woo Hah en Zwarte cross überhaupt om willen gaan met diversiteit in de programmering op hun festival. Voor een BKS of DTRH is meer diversiteit gemakkelijker, omdat er in de Indie-hoek relatief meer vrouwelijke acts zijn. Tweede vraag: bereik je meer diversiteit door een percentage vrouwen te boeken, of juist door ze op prominente plekken op het affiche te zetten. Daarbij is het, ook voor BKS en DTRH, opvallend dat er dit jaar zo weinig vrouwelijke headliners/dagafsluiters zijn.
4. Doorstroming. Het aantal festivals is afgelopen 10 jaar flink gegroeid, maar geldt dat ook voor de grote namen aan de top van de affiches? De kleine artiestenpool is voor We are electric een reden om ermee te stoppen. Hoe kijken deze festivals tegen de doorstroom, ook gelet op het snelle tempo waarin artiesten terug lijken te komen (dit jaar the National op BKS, in 2019 o.a. Editors op DTRH die jaren daarvoor op alle grote festivals stonden).
5. Randprogramma. BKS heeft aangekondigd om ook met film- en documentairemakers aan de slag te gaan, dus wellicht kunnen ze daar iets over kwijt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
(2) Verschillende festivals, organisaties etc. hebben een charter ondertekent om tegen 2022 hun programma gelijk te hebben aan de hoeveelheid mannelijke acts die worden geboekt tegenover vrouwelijke. Primavera Sound maakt een resoluut statement terwijl andere festivals als Pitchfork of het toenmalige Panorama dat zonder veel buzz deden. Hoe realistisch is het om elk jaar top-down een programma op te maken waarin die gelijkheid zit? Ik las dat er namelijk voor elke vrouwelijke act wel drie mannelijke acts zijn in de muziekindustrie, dat is een gigantisch verschil dat tijdens het boeken een heus karwei moet zijn wanneer er een aantal dingen niet lukken. Zijn jullie te vinden voor zo'n charter om zo een voorbeeld en bron van inspiratie te zijn voor minderheden die de gedachte hebben om muziek te maken of zal die representatie en diversiteit wel uit zichzelf komen? En hoe belangrijk is dit voor jullie?

(5) Festivals lijken hoe langer hoe meer minder te gaan over muziek maar om het totale plaatje. Hoe komt het dat bv. een festival als Down The Rabbit Hole of Lowlands daar zo hard op inspeelt terwijl dat bij Best Kept Secret nog net iets meer de muziek centraal staat? Is er zélf (vanuit bezoekers) vraag naar om naast muziek bepaalde dingen te organiseren, doen jullie leentjebuur bij collega-organisatoren om te zien wat werkt en wat niet.. Hoe zit dat en waarom wordt daar zoveel belang aan gehecht?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Sommige stellingen vind ik iets te 2019 om eerlijk te zijn. Dit soort vragen en de antwoorden daarvan zijn afgelopen jaren genoeg gepasseerd en al beantwoord (New Normal, milieu, headliners etc). Ik weet van de meeste festivals de antwoorden eigenlijk al.



 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Dank voor jullie input! Leuk dat jullie meedenken :)

Sommige stellingen vind ik iets te 2019 om eerlijk te zijn. Dit soort vragen en de antwoorden daarvan zijn afgelopen jaren genoeg gepasseerd en al beantwoord (New Normal, milieu, headliners etc). Ik weet van de meeste festivals de antwoorden eigenlijk al.
De stellingen zijn slechts de start van een verder gesprek; ik denk dat de onderwerpen waarover ze gaan nog altijd even relevant zijn, mede door een steeds nieuwe aanwas van informatie en een betere bewustwording. Thema's als milieu/duurzaamheid en gender equality afschilderen als iets van vorig jaar lijkt me wel erg kort door de bocht. Wat zijn volgens jou zaken die nog onderbelicht en wel '2020' zijn?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Dank voor jullie input! Leuk dat jullie meedenken ?


Indiaantje89 wrote:
Sommige stellingen vind ik iets te 2019 om eerlijk te zijn. Dit soort vragen en de antwoorden daarvan zijn afgelopen jaren genoeg gepasseerd en al beantwoord (New Normal, milieu, headliners etc). Ik weet van de meeste festivals de antwoorden eigenlijk al.

De stellingen zijn slechts de start van een verder gesprek; ik denk dat de onderwerpen waarover ze gaan nog altijd even relevant zijn, mede door een steeds nieuwe aanwas van informatie en een betere bewustwording. Thema’s als milieu/duurzaamheid en gender equality afschilderen als iets van vorig jaar lijkt me wel erg kort door de bocht. Wat zijn volgens jou zaken die nog onderbelicht en wel ‘2020’ zijn?
Je vraagt toch om input? Je mag het kort door de bocht noemen hoor, maar Primavera heeft zelf al half aangeven dat de New Normal dit jaar niet meer zo aanwezig zal zijn als 2019. De Pavement als headliner bijvoorbeeld gaat men al weer terug naar het oude.

Daarnaast “een betere bewustwording”? oef.... Hiermee ga je journalistiek al de mist in naar mijn mening. Daarmee probeer je het discussiepunt al 1 weg op te sturen. En daarom vind ik het niet super journalistiek gezien

Ik zou meer willen horen over technologie, infrastructuur, samenwerking met “de driehoek”, Grapperhaus die aangegeven minder festivals te willen, security beleid, toekomst verwachtingen in de markt, is de festivalbubbel geklapt, etc. etc. Ik ben verder geen journalist, dus er zullen vast nog interessantere onderwerpen zijn.

 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Edit: Verkeerd gelezen, nevermind.

Ga nog wel even over wat vragen nadenken.
Leuk initiatief!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Je zou die stellingen natuurlijk ook kunnen illustreren aan de hand van een aantal recente ontwikkelingen, zoals het stoppen van We are electric (i.r.t. de doorstroom/pool van headliners en de vraag van Indiaantje of de 'bubbel' niet geknapt is) en een artikel zoals vandaag in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/uitstoot-tour-coldplay-gelijk-aan-25-572-transatlantische-retourtjes-kan-je-groen-touren~b09eea5d/ over duurzaamheid.

Bij dat punt duurzaamheid vind ik zelf ook wel dat de huidige stelling wat blijft hangen in de '2019-vraag' of ook festivals aan de bak moeten. In 2019 heeft Festileaks alle festivals hierop al bevraagd en alle festivals vinden het 'wel belangrijk'. De vraag voor 2020 voor festivals is vooral welke grotere stappen zij kunnen zetten, nu ook grotere artiesten dit onderwerp meer beginnen te agenderen. Aangezien er verschillende panels op ESNS over duurzaamheid gaan zouden de festivals hier wel wat meer over moeten kunnen zeggen.

Hetzelfde geldt een beetje voor diversiteit. Met de New Normal is afgelopen jaar het onderwerp wel geagendeerd; de vraag is nu of festivals daarop gaan doorpakken, of dat het lastig is voor de aard van het festival. Vind de suggestie van Yannick hier wel een goede.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Hoezo doorpakken? De festivals in NL hebben vorig jaar al aangegeven hier niet bewust aan mee te doen? En dat ze vooral acts boeken op basis vam kwaliteit ipv geslacht?

Ik vind je stelling verkeerd dat ze hier mee bezig zijn? Terwijl ze al duidelijk hebben aangegeven hebben dat niet te doen. Dat ze meer vrouwelijke acts boeken komt enkel omdat er steeds meer kwaliteit onder die acts komen, niet omdat ze vrouw zijn.

Waarom die vraag dan weer stellen? Of is het geen vraag of je eigen maatschappelijk punt wat je er doorheen wilt drukken?

Ik hoop toch dat Festileaks zich iets anders opstelt dam dit soort clichè achtige vragen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
De genderkwestie wil ik even in de midden laten, maar duurzaamheid is een topic waarover festivals van mijn part elk jaar ondervraagd mogen worden. Daar mag altijd kritisch naar gekeken worden en het is iets dat elk jaar evolueert. Dat een trend noemen, of iets van ‘2019’, gaat nergens over en is ronduit gevaarlijk.

Je elk jaar opnieuw kritisch opstellen over duurzaamheid tegenover festival kan nooit kwaad denk ik.

Nu vind ik info en inzichten over lineups, boekingen, welke richting een festival op muzikaal vlak uitgaat, altijd wel leuker om te lezen. En ik niet alleen gok ik. ?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
De genderkwestie wil ik even in de midden laten, maar duurzaamheid is een topic waarover festivals van mijn part elk jaar ondervraagd mogen worden. Daar mag altijd kritisch naar gekeken worden en het is iets dat elk jaar evolueert. Dat een trend noemen, of iets van ‘2019’, gaat nergens over en is ronduit gevaarlijk.

Je elk jaar opnieuw kritisch opstellen over duurzaamheid tegenover festival kan nooit kwaad denk ik.

Nu vind ik info en inzichten over lineups, boekingen, welke richting een festival op muzikaal vlak uitgaat, altijd wel leuker om te lezen. En ik niet alleen gok ik.
1f60a.svg
Ronduit gevaarlijk? Doe even normaal joh. Bijna iedere krant van 2019 heeft hier tig artikelen over geschreven. Ik beweer nergens dat festivals zich hier niet mee bezig moet houden. Maar er is al zoveel over geschreven dat het op dit moment gewoon even niet zo spannend meer is om hier opnieuw over te schrijven (los van dat het ook nog eens saaie materie is). Ik ga er vanuit dat Festileaks zich wil onderscheiden van andere nieuwsbladen en andere platformen, Laat die saaie materie toch lekker over aan die saaie zakelijke bladen en maak een leuk en speels interview als Festileaks zijnde. Dat is alles wat ik zeg.. en dus mijn input.

Daar kan je mee doen of laten wat je wilt. Maar omdat nu gevaarlijk te noemen?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
mattman wrote:
De genderkwestie wil ik even in de midden laten, maar duurzaamheid is een topic waarover festivals van mijn part elk jaar ondervraagd mogen worden. Daar mag altijd kritisch naar gekeken worden en het is iets dat elk jaar evolueert. Dat een trend noemen, of iets van ‘2019’, gaat nergens over en is ronduit gevaarlijk.

Je elk jaar opnieuw kritisch opstellen over duurzaamheid tegenover festival kan nooit kwaad denk ik.

Nu vind ik info en inzichten over lineups, boekingen, welke richting een festival op muzikaal vlak uitgaat, altijd wel leuker om te lezen. En ik niet alleen gok ik.
1f60a.svg


Ronduit gevaarlijk? Doe even normaal joh. Bijna iedere krant van 2019 heeft hier tig artikelen over geschreven.

Dat ‘gevaarlijk’ slaat dus op het feit dat sommigen duurzaamheid/klimaatbeleid wegzetten als een trend, alsof het ‘typisch iets van 2019 is’. Ik kan je nu al zeggen dat het in de 2020 nog belangrijker wordt. En in 2021 nog belangrijker dan het jaar ervoor.

Verder eens hoor. Zoals ik zei: ik lees ook liever geruchten over een derde headliner of sappige verhalen over de festivalindustrie. Veel liever. Maar festivals op regelmatige basis aan de tand voelen over duurzaamheid kan nooit kwaad.

Dat is mijn kleine mening. In een normale bui. ?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
(1) BKS is al jaren toonaangevend wat betreft duurzaamheid en pakken daar ook steevast mee uit om bepaalde zaken nog ecologischer aan te pakken. DTRH gooide er een heuse pr-campagne op om de camping clean te houden en met resultaat wat mij betreft. Wat minder proper was, was voor mij betreft de duizenden plastic bekers die na iedere show letterlijk moesten geruimd worden - vooral in de Teddy. Hoe hebben jullie die campagne geëvalueerd en hoe gaan jullie er de komende jaren voor zorgen dat dit beter kan? Zijn single-use bekers aankopen die kunnen gerecycleerd worden beter dan hardere bekers die kunnen schoongemaakt worden?

Verder is het aanbod aan veganistisch en vegetarisch eten op zijn minst gezegd, zeer rijkelijk op BKS. Hoe staan andere festivals daar tegenover? Ook dat is wat mij betreft een stukje duurzaamheid en zeker bewustwording - er is meer dan een frietje en een worst, toch?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:

mattman wrote:
De genderkwestie wil ik even in de midden laten, maar duurzaamheid is een topic waarover festivals van mijn part elk jaar ondervraagd mogen worden. Daar mag altijd kritisch naar gekeken worden en het is iets dat elk jaar evolueert. Dat een trend noemen, of iets van ‘2019’, gaat nergens over en is ronduit gevaarlijk.

Je elk jaar opnieuw kritisch opstellen over duurzaamheid tegenover festival kan nooit kwaad denk ik.

Nu vind ik info en inzichten over lineups, boekingen, welke richting een festival op muzikaal vlak uitgaat, altijd wel leuker om te lezen. En ik niet alleen gok ik.
1f60a.svg



Ronduit gevaarlijk? Doe even normaal joh. Bijna iedere krant van 2019 heeft hier tig artikelen over geschreven.

Dat ‘gevaarlijk’ slaat dus op het feit dat sommigen duurzaamheid/klimaatbeleid wegzetten als een trend, alsof het ‘typisch iets van 2019 is’. Ik kan je nu al zeggen dat het in de 2020 nog belangrijker wordt. En in 2021 nog belangrijker dan het jaar ervoor.

Verder is keer eens hoor. Zoals ik zei: ik lees ook liever geruchten over een derde headliner of sappige verhalen over de festivalindustrie. Veel liever. Maar festivals op regelmatige basis aan de tand voelen over duurzaamheid kan nooit kwaad.

Dat is mijn kleine mening. In een normale bui.
1f60a.svg
Het spijt me, "de hunkering naar" echt wel een tijdelijk iets. Over 5 jaar hebben we weer nieuwe problemen waar het in de media vol mee staat. Zo werkt media nu eenmaal.

Zo'n vraag van Yannick hierboven ook.
(edit: ik had 10 links hier geplaatst waar dit al lang en breed uitgelegd is, maar Festileaks zet gelijk heel de artikelen op deze pagina, dus ik heb de links weer weggehaald).

Ik zeg nergens dat ontwikkeling aan duurzaamheid een 2019 ding is. Maar om daar telkens over op terug te komen is wel een beetje passé. Het is beter om dit over een jaar of 2/3 weer te vragen wanneer er veel meer ontwikkeling is. En als de festivals echt met iets unieks komen dan komen ze er zelf wel mee.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Ik heb nog wel een toevoeging op stelling 1:

Is het mogelijk om prullenbakken in tenten of vooraan bij het podium in de buurt te plaatsen?

Ik wil namelijk zelf altijd graag mijn afval netjes in de prullenbak gooien, maar het is best vervelend/vies als je dan halverwege een optreden je bekertje leeg hebt en ‘m in je tas moet doen omdat je pas een half uur later in de buurt komt van een prullenbak.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.150
2.914
(1) BKS is al jaren toonaangevend wat betreft duurzaamheid en pakken daar ook steevast mee uit om bepaalde zaken nog ecologischer aan te pakken. DTRH gooide er een heuse pr-campagne op om de camping clean te houden en met resultaat wat mij betreft. Wat minder proper was, was voor mij betreft de duizenden plastic bekers die na iedere show letterlijk moesten geruimd worden – vooral in de Teddy. Hoe hebben jullie die campagne geëvalueerd en hoe gaan jullie er de komende jaren voor zorgen dat dit beter kan? Zijn single-use bekers aankopen die kunnen gerecycleerd worden beter dan hardere bekers die kunnen schoongemaakt worden?
Hier ben ik ook wel benieuwd jaar. Op de camping van DTRH was duidelijk dat de wil van de bezoekers er zeker was om hun boeltje proper achter te laten. Op het terrein echter heb ik nog nooit door zo'n gigantische hoop bekers moeten lopen, echt opvallend erger dan op andere festivals. Ik ben net zoals Yannick benieuwd hoe ze zo'n systemen dan evalueren.
Dit topic kan ook opengetrokken worden naar 'omgaan met feedback' in het algemeen. Hoe wordt er intern omgegaan met 'angry Facebook reactions', discussies en de resultaten van surveys? En vooral: is er in deze feedback een duidelijke vraag van de bezoekers naar verbeteringen op vlak van duurzaamheid, gelijkheid, etc? Worden bezoekers steeds vocaler over deze topics? Of doen ze deze dingen allemaal maar gewoon voor hun imago? Ik weet niet hoeveel ruimte er is maar het kan misschien een goed overkoepelend topic zijn of als bijvraag.

Ik ben benieuwd naar de reacties van de festivals en vooral naar de verschillen tussen hen (bv zoals Processierups al zei Woo-Hah en Zwarte Cross op vlak van diversiteit). Maar ik hoop vooral dat ze niet allemaal zeggen 'ja we vinden het wel belangrijk enzo' maar dat er dan uiteindelijk geen concreet maatregelen wordt besproken. Veel succes alvast, Jos!
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
Dit topic kan ook opengetrokken worden naar ‘omgaan met feedback’ in het algemeen. Hoe wordt er intern omgegaan met ‘angry Facebook reactions’, discussies en de resultaten van surveys? En vooral: is er in deze feedback een duidelijke vraag van de bezoekers naar verbeteringen op vlak van duurzaamheid, gelijkheid, etc? Worden bezoekers steeds vocaler over deze topics? Of doen ze deze dingen allemaal maar gewoon voor hun imago? Ik weet niet hoeveel ruimte er is maar het kan misschien een goed overkoepelend topic zijn of als bijvraag.
Mooie, dit!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Interessante stellingen en goede toevoegingen in het topic hier al.

Wat betreft die grotere langere termijnvisie: het valt mij al jaren op dat de gemiddelde leeftijd op festivals stijgt - dat de aanwas van jongere bezoekers misschien toch wat beperkt is. Of minder is dan dat die in het verleden geweest is. Terwijl dat toch de festivalganger van de toekomst moet zijn, tenzij de gemiddelde leeftijd nog verder stijgt. Herkennen festivals dit en houden ze er rekening mee? In bijvoorbeeld de programmering of identiteit van het festival. Of met (reclame op) social media.

In hetzelfde kader zou ik de vraag 'hoe ziet jullie festival in 2030 er uit?' wel interessant vinden. Wat de toekomstvisie is van elk festival, met de nadruk op welke veranderingen we mogen verwachten ten opzichte van de huidige situatie - elk festival zal waarschijnlijk zo door willen gaan als nu. Maar wat ziet het festival als verbeterpunten voor zichzelf?? Waar komt (nog meer) de nadruk op te liggen?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
(3) Het kan aan mij liggen maar festivalbezoekers zijn, volgens mij, een vrij homogene groep mensen. Hoe willen jullie als organisatie minderheden aantrekken, prijs kan een factor zijn die meespeelt maar er kunnen tal van zaken zijn die ervoor zorgen dat mensen met bepaalde achtergronden niét willen of zelfs kunnen afzakken naar jullie festival. Wat zijn volgens jullie die factoren die hen tegenhouden? Hoe kunnen jullie die drempel voor hen verlagen? Wat is er bv. volgens jullie veranderd sinds de jaren 90? En als het effectief de prijs is, hoe trachten jullie die te drukken of gemakkelijker te maken om het betaalbaar te houden voor een zo groot mogelijk publiek? In de VS zijn er bv. festivals die werken met afbetaalplannen waarbij er maandelijks x-aantal dollar naar het betalen van een ticket gaat etc.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Je leest regelmatig wat over het rookverbod op festivals. Ik begrijp is dat het voor de organisatoren het niet altijd even makkelijk te handhaven is. En dat festivals soms echt flinke hoge boetes hierdoor opgelegd krijgen. Wat zijn de verbeter punten volgens jullie op het huidig systeem? Het is natuurlijk oneerlijk als er een enkele roker tussendoor glipt dat het festival toch een flinke boete krijgt, gezien het onmogelijk is om het volledig te handhaven.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken