De dag van

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Laten kijken of we dagelijks een band/act kunnen bespreken en wat jullie favorieten zijn. Dagelijks een andere artiest zou leuk zijn, zo kan je andere muziek ontdekken die je Festileaks genoten tof vinden. Wie het eerst die dag met een naam komt, daar gaan we het over hebben.

Ik trap af vandaag met The Afghan Whigs.

Mijn favo nummer is denk ik wel 66. Heerlijk nummer, met het gevoel op de juiste plaats. Als ik het nummer hoor kan ik het niet laten om mee te zingen.

[video]https://youtu.be/w1ccfXbWI8Q[/video]

Op het zelfde album genaamd 1965 staat ook het mooie Slide Song.

[video]https://youtu.be/GgqtK7sAQsw[/video]

Of ook op het geweldige album

[video]https://youtu.be/oJwWmz8Mp3U[/video]

Iets steviger kan ook natuurlijk

[video]https://youtu.be/l6ER2_4q5KQ[/video]

Wat jullie?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Leuk initiatief in ieder geval! Hopelijk wordt dit niet zo'n dooddoener zoals eerder geopperde dingen, want dit is wel een leuk concept.
Over de band: nog nooit van The Afghan Whigs gehoord, maar dat had wel gemoeten als ik zie hoelang ze al meegaan. Van de door jouw aangeraden nummers trekt jouw favoriet me juist het minst. De nummers van het album Gentleman trekken me een stuk beter. Het gelijknamige nummer is aardig goed. Een nummer als Birdland is me dan weer iets te rustig, al kan ik de klassieke instrumenten in het nummer wel waarderen. Als laatst, een nummer als Algiers is niet slecht, maar door hun bekendste nummer word ik ook niet steil achterover geslagen, muzikaal gezien.
Al met al een aardige band waarvan ik denk dat ik ze wel vaker op ga zetten. Benieuwd naar morgen!
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Hey! Tof initiatief zeg!

Over The Afghan Whigs: De laatste jaren wat beter leren kennen, maar vooral hun vroeger werk blijft me bij en hitje 'Algiers' natuurlijk, wat ik graag opzet. Daarnaast is en blijft Greg Dulli een held en zijn de overige bandleden gewoon uitstekende muzikanten.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Daarnaast is en blijft Greg Dulli een held en zijn de overige bandleden gewoon uitstekende muzikanten.

Deze baas dropte met Randsom Desire dit jaar nog een mooi soloalbum. Een beetje ondergesneeuwd maar onterecht.

Van de Whigs zelf blijft, heel saai, Gentlemen toch mijn favoriet. Je hoort gewoon dat de aders van onze Greg in zijn nek staan wanneer hij die nummers uitspuwt. Uitspuwen met veel soul dan wel. Do to the Beast is een mooie comebackplaat van de mannen trouwens.

Zalig groepje. En een zalige thread, Indiaan.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Leuk initiatief, alleen al knap hoe je die YouTube filmpjes er in krijgt ?

Ik ken de band qua naam. Zal vast wel eens 1 of 2 nummertjes gehoord hebben. Heel indie / alternative wat in die tijd uitkwam ging aardig langs mij heen. Ik luisterde vooral veel metal, hardcore en soms wat rap / hiphop.

Toch een poging gegeven. Kwalitatief gewoon goed. Vind de zanger wat lijzig / zeurderig zingen.

Eerste nummer wel oké, maar raakt me niet.

Tweede nummer idem, maar ga me aan de zang irriteren. Hoewel hij ook wel weer een karakteristieke stem heeft.

Derde nummer, heb nu ook het gevoel, wanneer komt het nu. Hou wel van het rauwere randje bij de zanger in dit nummer. Kwalitatief ook weer een goed nummer. Lekkere baslijntjes ook. Toch ook dreigt hier af en toe de verveling toe te slaan. Ik mis toch wat catchy dingetjes.

Vierde nummer dan. Omdat het wat steviger is, spreekt het me aan. Als ik chargeer, dan is het jengel, jengel van de gitaartjes. Mis een echt goede riff. Zanger gewoon goed. Voor mij niet catchy genoeg de nummers. Het grijpt me niet direct. Wellicht vaker luisteren voordat ik het snap of dat het me grijpt.

Not my cup of tea. Thanks for sharing :)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Goed initiatief, altijd leuk om te lezen waarom muziek aanspreekt! En om wat meer muziekkennis op te doen en tegelijkertijd wat dieper in het oeuvre van artiesten te duiken. The Afghan Whigs een invloedrijke band, maar niet voor mijn smaak.

Een nummer als Birdland is me dan weer iets te rustig, al kan ik de klassieke instrumenten in het nummer wel waarderen.

De titel Birdland triggert mij dan weer: is namelijk de naam van de bekendste jazzclub ter wereld, vernoemd naar Charlie 'Bird' Parker. Alle grootheden uit de jazz hebben er opgetreden, veel live-registraties zijn er opgenomen en er is zelfs een jazzstandaard met dezelfde naam. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft, een snelle zoektocht levert niets op.

Intrigerend genoeg ook een song met de titel Milez is Ded (en een remix ervan met de naam Rebirth of the Cool) als duidelijke verwijzing naar Miles Davis en zijn Birth of the Cool. Kan die twee nummers (origineel en remix) goed waarderen, liggen me een stuk beter dan de overige genoemde nummers. Ben benieuwd wat er achter die verwijzingen zit.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Niet helemaal The Afghan Whigs, maar vind deze bijdrage van Greg Dulli -aka De Schreeuw- aan dit dEUS nummer ook lekker.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=EUGNYKrHtg0[/video]
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
Ha, leuk topic. Zoals jullie gemerkt hebben doe ik niet zo veel meer op het forum, maar deze wil ik er wel even in trappen. De band die ik uit wil lichten is Soen: een zeer melodische Zweedse progressive metal supergroup, met oud-leden van oa. Opeth en Death, al klinken ze geregeld meer als Pink Floyd. De vocals zijn in ieder geval een stuk cleaner dan je zou associëren met die metal acts, dus geef het zeker ook een kans als je niet zo van de metal bent. Als je ze live wilt zijn zul je echter toch wat metal moeten kunnen verkroppen, want ze staan geboekt voor Graspop.

Dit is alvast een prachtig nummer om je door in vervoering te laten brengen:
[video]https://youtu.be/qLSh0E0Rikc[/video]

Hier brengen ze wat meer stevige riffs en epische refreinen ten gehore:
[video]https://youtu.be/tV13GZznfew[/video]

Live kunnen ze er ook wat van (zelf gezien op Prognosis vorig jaar, was erg gaaf):
[video]https://youtu.be/60I8C5kbLFA[/video]

En dan ten slotte de nieuwste single, afgelopen week gedropt, tikje absurde video maar wel een aardig statement:
[video]https://youtu.be/oKUuA1MnCs4[/video]
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Ja toffe band. Leren kennen door de Graspop aankondiging van vorig jaar. Daarvoor kende ik ze nog niet echt. Helaas dus ook nog niet live kunnen zien.

Lotus inderdaad !

:twisted:
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Eerste bericht na drie maanden en het is gelijk een lekkere... Doet ie goed!
Soen, één van m'n favoriete bands van het moment, al moet ik er eigenlijk wel vaker naar luisteren. Als het even meezit, ga ik ze volgend jaar ook minimaal twee keer zien.
Favoriet van de nummers die jij hebt geselecteerd is Covenant met Lotus op een keurige tweede plek. Hun nieuwe single is niet slecht, maar vergeleken met bijvoorbeeld Lotus trekt het me iets minder. Mijn eigen favoriet is toch wel Lucidity, Ekelöfs zangkunsten pakken me hier toch echt wel. Alles klopt gewoon aan dit nummer, hoe het wordt afgewisseld van rustig naar iets steviger, instrumentaal ijzersterk (zoals we van Soen gewend zijn natuurlijk), maar vooral de 'sfeer' die ze geven aan het nummer is gewoonweg prachtig. Wat een heerlijke band! Wat wel zeker is, is dat ik niet kan wachten op hun nieuwe album Imperial die zal uitkomen op 21 januari.

Nog even voor de liefhebbers: je hoeft niet per se naar Graspop om ze te zien. Ze staan op 23 april in de Melkweg. Gaat dat zien!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
Nog even voor de liefhebbers: je hoeft niet per se naar Graspop om ze te zien. Ze staan op 23 april in de Melkweg. Gaat dat zien!

Ah, dat is goed nieuws, waar ik niet van op de hoogte was. Dank.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.

Blij dat iemand me voor is......zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.

Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg
Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ;)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.


Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg


Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ?

Doet hij dat zelf? Ik heb alles netjes tussen [ video ] link [ /video ] lopen plakken (zonder spaties)
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.


Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg


Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ?

Ik voel druk ??
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
wenteldave wrote:

@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.


Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg



Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ?

Doet hij dat zelf? Ik heb alles netjes tussen [ video ] link [ /video ] lopen plakken (zonder spaties)

Ja ik wil natuurlijk net zo goed voor de dag komen als Indiaan en niet met alleen een linkje. Gewoon vet die video’s er in passen ?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:

@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.


Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg



Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ?


Doet hij dat zelf? Ik heb alles netjes tussen [ video ] link [ /video ] lopen plakken (zonder spaties)

Ja ik wil natuurlijk net zo goed voor de dag komen als Indiaan en niet met alleen een linkje. Gewoon vet die video’s er in passen ?
Bedoelde ik ook niet. Je plaatst de link in je bericht en het bericht zet het om in een filmpje. Dat gebeurt bij mij tenminste automatisch i.p.v. dat ik moet kloten met de videofunctie van het forum.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:

@Marc wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik heb ze helaas nog nooit live gezien. Fijn om jullie enthousiasme te lezen. Benieuwd waar jullie mee gaan komen.


Blij dat iemand me voor is……zoals ik al aangaf ik zou niet weten hoe ik de linkjes er in kan zetten (althans via app op telefoon), misschien via laptop makkelijker
1f642.svg



Je kan gewoon de YouTube-link kopiëren en die in je bericht zetten. Weet je dat voor morgen ?


Doet hij dat zelf? Ik heb alles netjes tussen [ video ] link [ /video ] lopen plakken (zonder spaties)


Ja ik wil natuurlijk net zo goed voor de dag komen als Indiaan en niet met alleen een linkje. Gewoon vet die video’s er in passen ?

Bedoelde ik ook niet. Je plaatst de link in je bericht en het bericht zet het om in een filmpje. Dat gebeurt bij mij tenminste automatisch i.p.v. dat ik moet kloten met de videofunctie van het forum.

Dat klinkt me als muziek in mijn oren ?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken