David Bowie

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Wat een heftig nieuws dit. Ik kon het niet helemaal beseffen toen ik het las vanmorgen, en nog steeds eigenlijk niet echt. Voor 't eerst dat de dood van een artiest me zo erg raakt.

Blackstar krijgt wel even een andere lading nu. Wel ontzettend mooi (en typisch Bowie) dat ie zelfs van z'n dood een kunstwerk heeft gemaakt.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Erg indrukwekkend die verhalen van Ivo. Het liefst zou je daar een hele uitzending naar luisteren.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Jammer van dat einde weer. Een avond met alleen Leo en Ivo was vele malen beter geweest
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Jammer van dat einde weer. Een avond met alleen Leo en Ivo was vele malen beter geweest

Hier thuis met meerdere mensen ook dat gevoel. Dat laatste (en vooral met Patricia Paay) was niet nodig. Veel liever de hele uitzending naar Leo Blokhuis zijn interpretatie en Ivo van Hove's persoonlijke verhalen geluisterd.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Die verhalen van Ivo kwamen wel even binnen. De eerste 15 minuten waren inderdaad erg interessant om naar te luisteren.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik heb even nodig gehad om het allemaal te overdenken, maar voel toch de behoefte om nog een wat langer stukje te schrijven. Allereerst de vraag aan de moderators of ze de openingspost hier kunnen aanpassen, want dat kan ik zelf niet doen, bijvoorbeeld in het wikipedia stukje gewoon of so

David Robert Jones, beter bekend onder zijn artiestennaam David Bowie, (Londen, 8 januari 1947 – New York, 10 januari 2016[1]) was een Brits zanger, songwriter en acteur. Hij wordt beschouwd als een van de invloedrijkste rockmuzikanten vanaf de jaren zestig tot heden.

Muziek luisteren als serieuze hobby doe ik nu een aantal jaar. Tuurlijk, iedereen luistert altijd wel muziek en ik heb ook zo mijn bandjes gehad waar ik eigenlijk veel te veel naar luisterde, maar ik ben pas een paar jaar serieus met albums bezig. Eind vorig jaar leerde ik het werk van David Bowie wat beter kennen en al snel viel me op hoe veelzijdig de artiest was, vandaar ook mijn besluit om in december exclusief David Bowie's muziek aan te zetten.

Hoewel ik een maand lang naar één artiest luisterde terwijl ik normaal juist enorm veel verschillende artiesten en bands probeer te horen, had ik nooit het idee dat het eentonig werd. De prachtige en oprechte akoustische gitaarliedjes op Hunky Dory en Space Oddity kun je onmogelijk in één adem noemen met de industriële drum 'n bass waar Bowie op Earthling ineens weer mee kwam. Zo zou je ook nooit de witte soul van Young Americans vergelijken met de ambient pop die twee jaar later op Low te horen was. Of de enige echte glamkoning Ziggy Stardust naast de onheilspellende occultleider van Blackstar houden. Ondanks zijn enorm experimentele platen heeft hij altijd een groot publiek weten te boeien tot op de dag van vandaag: al meerdere malen heb ik nummers als Let's Dance en Rebel Rebel voorbij horen komen in de alternatievere tentjes hier in Nijmegen. En net op het moment dat ik nog volop aan het genieten ben van de oude meesterwerken van de beste muzikant ooit, maar ook van zijn nieuwe platen The Next Day en Blackstar waarvan ik de release zeer bewust heb meegemaakt, is hij er niet meer. Dit keer sterft niet alleen zijn meest recente persona, maar ook de man achter de maskers. Ik kan zonder twijfel zeggen dat dit de meest indrukwekkende muzikant is die de wereld ooit gekend heeft en ik in mijn levensloop ooit zal kennen en de harde realiteit van een artiest die de ene dag springlevend is en de volgende dag niet meer is is kei- en keihard. David Bowie stond gelijk aan muziek voor mij in de tweede helft van 2015 en muziek is een enorm groot deel van mijn leven, waardoor ik gisteren het gevoel had dat er een deel van mezelf overleden was.

Ik kan me niet voorstellen hoe het moet voelen als je al jaren groot fan van David Bowie bent, of als je Ziggy Stardust himself nog op het podium hebt mogen zien in de jaren '70. Maar hoe moeilijk het overlijden van deze held ook is, voor mij is het een grote steun geweest dat de hele wereld gisteren bij zijn dood stil leek te staan. Rust zacht, David Jones, in de hemel ;)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Allereerst de vraag aan de moderators of ze de openingspost hier kunnen aanpassen, want dat kan ik zelf niet doen, bijvoorbeeld in het wikipedia stukje gewoon of so
Oké!

btw, mooi stukkie tekst, goed gedaan jochie...
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Mooi stukje Jeroen, mooi dat hij zoveel betekend heeft en zal betekenen. Bowie is echt een van de beste, meeste interessante artiesten die ooit geleefd heeft.
Hier vandaag ook weer alleen maar Bowie.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Tof stukje Jeroen. Ik heb Bowie altijd erg kunnen waarderen, maar hij heeft nooit een hele belangrijke rol gehad in mijn leven. Ik herken jouw verdriet over zijn overlijden bij mezelf wel als ik denk aan het recente overlijden van Lemmy.

David Bowie en Lemmy waren één van de weinige muzikanten die onsterfelijk leken. Daarnaast zijn er de laatste tijd veel andere grote muzikanten overleden. Pijnlijk dat ze we de laatste 2 weken al van zoveel goede muzikanten afscheid hebben moeten nemen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Eigenlijk kan ik bijna al Bowie's albums wel waarderen op een bepaalde manier, maar er zijn er toch 10 die ik wel echt boven de rest vind uitsteken (met eervolle vermeldingen voor Heroes, Outside en Space Oddity):
1. Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
2. Low
3. Hunky Dory
4. The Man Who Sold the World
5. Aladdin Sane
6. Diamond Dogs
7. Blackstar
8. Station to Station
9. Let's Dance
10. Scary Monsters

Nou vroeg m'n pa gisteren naar mijn favoriete nummers van Bowie en hoewel dat helemaal niet te doen is, heb ik toch wat geprobeerd:
1. Sweet Thing / Candidate / Sweet Thing Reprise
2. Width of a Circle
3. Cracked Actor
4. Always Crashing in the Same Car
5. Blackstar
6. Cygnet Committee
7. Hang on to Yourself
8. V-2 Schneider
9. The Jean Genie
10. Station to Station
11. Ziggy Stardust
12. TVC 15
13. Quicksand
14. Rebel Rebel
15. Criminal World
16. Space Oddity
17. Pablo Picasso
18. Breaking Glass
19. Watch That Man
20. Ashes to Ashes
21. The Supermen
22. Queen Bitch
23. Scary Monsters
24. Up the Hill Backwards
25. A New Career in a New Town

Maar goed, hij heeft te veel goede muziek haha. Ben ook wel benieuwd naar jullie favoriete albums, nummers, kleding, shows, persona etc van Bowie ??
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Vandaag van 13u tot 19u de Bowie 69 op Studio Brussel, top 69 dus. Je kon hiervoor stemmen.

Begonnen met op:
69. The stars (are out tonight) (2013)
68. Queen Bitch (1971)
67. Cracked Actor (1973)


Veel luistergenot, mooi eerbetoon toch.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
@Everyknight superbedankt! Ik heb m aangezet, helaas wel DJ, Queen Bitch en Cracker Actie gemist, paar van mn favorietjes toch.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Omg Memory of a free festival staat erin!! Wat is België toch een topland eigenlijk.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Mijn stem was:

1. Where are we now?
2. Black Star
3. Boys keep swinging

Mijn top 2 toch recent gehouden, omdat ik de releases van die platen bewust meegemaakt heb. Wat niet wil zeggen dat het ouder werk minder is, integendeel. Maar om eerlijk te zijn met mezelf toch ook recente nummers erin gezet (en dat zijn gewoon ook topschijven).

In de uitzending ook geen hol geleuter tussendoor, maar duiding en weetjes. Top!
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Hoewel geen fan heb ik Bowie wel altijd gevolgd en ook een aantal albums in mijn platenkast staan. Hij bracht briljante dingen en zijn nieuwe album vind ik veruit het beste album sinds zijn 70's
met het niveau van toen.

Van midden jaren '80 tot midden jaren '90 ging het niet zo denderend met de muzikale carrière van Bowie.
Je ziet die twee of drie albums van toen ook niet of nauwelijks terug in de lijstjes. Wat ik uit die periode wel een leuk 'project' vind is Tin Machine.
Twee albums uitgebracht. Ook niet echt een succes in de periode dat de man weinig goeds kon doen maar voor wie wat meer van Bowie wil horen
kan ik die (met name het eerste album) aanraden.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Scary Monsters en Kooks, jeuj. Ook leuk dat Warszawa gewoon in die lijst staat, niet echt een toegankelijk nummer ofso
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken