Het jaar zit er qua concerten op na dit weekend, dus nu ook tijd voor mijn lijst. Ik ben gegaan voor een top 30.
1. The Mountain Goats — Paradiso
Dit is de show waar ik dit jaar het meest van heb genoten. Ik denk dat dit komt door de combinatie van locatie, leuk publiek, John Darnielle die het duidelijk naar zijn zin had en een fantastische setlist vol verrassingen. Dit concert overtrof mijn verwachtingen enorm, want het zoveel beter was dan de vorige keer dat ik ze zag. Dit was precies hoe ik me een ideaal concert voorstel, beter dan dit wordt het niet.
2. Nick Cave & The Bad Seeds — Best Kept Secret
Mijn buurman vooraf aan het concert beschreef wat we konden verwachten als “Nick grijpt je bij de strot en laat niet meer los” en zo voelde het ook.
3. Turnstile — Patronaat
Vorig jaar kwamen ze uit met de beste plaat van het jaar, dus er was geen moment geaarzeld om op woensdagavond de trip naar Haarlem te maken. De tent barstte uit zijn voegen vanaf de eerste seconde dat ze begonnen. Turnstile in hun topvorm ervaren in een vrij kleine ruimte is iets dat hopelijk in de toekomst ook nog mogelijk zal zijn.
4. Dinosaur Jr. — Q-Factory
Dit is een van mijn favoriete bands en om ze live te zien was geweldig. En een toffe setlist met als hoogtepunt Watch The Corners.
5. Sigur Rós — AFAS Live
De band klinkt nog steeds fantastisch. Visueel erg mooie show en een setlist die erg goed werkte.
6. Tropical Fuck Storm — Paradiso
7. Pavement — Carré
8. Black Country, New Road — Zeitgeist
9. Julien Baker — TivoliVredenburg
10. Stereolab — Paradiso
11. Protomartyr — Ekko
12. The Cure — ZiggoDome
13. Big Thief — TivoliVredenburg
14. Beach House — Best Kept Secret
15. The Strokes — Best Kept Secret
16. dEUS — Best Kept Secret
17. Porcupine Tree — Ziggo Dome