BESTE albums van 2015 !!!

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Stem nu voor de beste albums van 2015! Het gaat als volgt: je mag een lijstje insturen met maximaal 50 albums (en minimaal 1 album). De plaat die bovenaan staat krijgt 50 punten, nummer 2 krijgt er 49 en zo voort. Dus als je 100 albums instuurt krijgt de onderste helft gewoon geen punten, maar doe het vooral als je het niet laten kunt. Uiteindelijk aan het eind van het jaar, laten we zeggen uiterlijk 30 december, hebben we een lijstje met de beste albums van het jaar volgens Festileaks. Je kunt je lijstje in het topic hier plaatsen (niet insturen via PM). Dan blijft het een transparante wedstrijd en uiteindelijk is de bedoeling meer dat iedereen elkaars lijstjes kan bekijken en erop kan reageren dan dat het puur om de uitslag draait. Mijn lijstje is al af, dus ik zal beginnen:

1. Death Grips - The Powers That B - Part II: Jenny Death
2. Deafheaven - New Bermuda
3. Ought - Sun Coming Down
4. Protomartyr - The Agent Intellect
5. Pinkshinyultrablast - Everything Else Matters
6. mewithoutYou - Pale Horses
7. Sufjan Stevens - Carrie and Lowell
8. Beach House - Depression Cherry
9. Built to Spill - Untethered Moon
10. Follakzoid - III
11. The Mountain Goats - Beat the Champ
12. Suuns & Jerusalem in my Heart - Suuns & Jerusalem in my Heart
13. Wavves and Cloud Nothings - No Life For Me
14. Sleater Kinney - No Cities to Love
15. Drake - If You're Reading This It's Too Late
16. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
17. Toundra - IV
18. Metz - Metz II
19. Modest Mouse - Strangers to Ourselves
20. ENAU - Arctic Lights
21. Sun Kil Moon - Universal Themes
22. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside
23. Titus Andronicus - The Most Lamentable Tragedy
24. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
25. Godspeed You! Black Emperor - 'Asunder, Sweet and Other Distress'
26. New Order - Music Complete
27. Drenge - Undertow
28. Blanck Mass - Dumb Flesh
29. Joey Badass - B4.DA.$$
30. Of Montreal - Aureate Gloom
31. Death Cab For Cutie - Kintsugi
32. Pond - Man, It Feels Like Space Again
33. The Decemberists - What A Terrible World, What A Beautiful World
34. Julia Holter - Have You In My Wilderness
35. Asap Rocky - At.Long.Last.A$ap
36. Ryan Adams - 1989
37. Courtney Barnett - Sometimes I sit and think, and sometimes I just sit
38. Destroyer - Poison Season
39. The Front Bottoms - Back On Top
40. Viet Cong - Viet Cong
41. Girl Band - Holding Hands With Jamie
42. Moon Duo - Shadow of the Sun
43. Hop Along - Painted Shut
44. A Place To Bury Strangers - Transfixiation
45. Vince Staples - Summertime '06
46. Everything Everything - Get To Heaven
47. Brandon Flowers - The Desired Effect
48. Grimes - Art Angels
49. Destruction Unit - Negative Feedback Resistor
50. FFS - FFS

Moet zeggen dat veel grote namen echt keihard teleurgesteld hebben dit jaar. Chvrches wat kut, El Vy (the National) matig, Editors heel slecht, Battles mwah, Low erg saai, Fidlar erg matig, Foals vrij slecht, Blur heel erg slecht, Muse niet goed, Wire ook niet goed. Vooral teleurgesteld dat Liturgy en Will Butler ook echt tegenvielen. Anyhow, die albums staan dus allemaal niet in de lijst. Alles bij elkaar 115 albums gehoord dit jaar en dit zijn zo ongeveer wel de enige 50 die ik het waard vind om in de lijst te hebben, dus wat dat betreft komt het goed uit allemaal.

En Animal Collective komt gewoon te laat met het album uit, jammer dan.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik heb erg weinig nieuwe muziek gecheckt dit jaar, maar zal er binnenkort eens voor gaan zitten.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
El Vy (the National) matig

Hoe vaak heb je die aangehad? Echt een prima plaat hoor

Titus Andronicus en Modest Mouse had ik lager verwacht. Ik lever zelf mijn lijstje wat later in December in :)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
50 is veel te veel, ik kan wel mijn top 50 van rym sturen maar dat slaat nergens op want er zijn waarschijnlijk maar 20 albums die ik volgend jaar nog luister.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Eens, 50 in een jaar is veel te veel. Zelfs al zou ik een jaar echt zoveel tijd vrij maken om muziek te luisteren dan nog haal ik het echt niet om 50 albums echt goed te beoordelen. Ik ben altijd al blij als ik er 10 haal.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Je hoeft er geen 50 in te sturen hoor. Als je een top 10 hebt stuur je die in, of een top 25 of een top 100. Het maximale aantal albums dat punten oplevert is 50.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Je hoeft er geen 50 in te sturen hoor. Als je een top 10 hebt stuur je die in, of een top 25 of een top 100. Het maximale aantal albums dat punten oplevert is 50.

Maar dan krijg je echt een hele scheve verdeling, want dan deelt de ene veeel meer punten uit dan de ander
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Dat is niet waar. Hoger geplaatste albums krijgen namelijk veel meer punten. Als jij een top 30 maakt deel je 1085 punten toe en met een top 50 is dat 1275. Niet een erg groot verschil in punten dus.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Dat is niet waar. Hoger geplaatste albums krijgen namelijk veel meer punten. Als jij een top 30 maakt deel je 1085 punten toe en met een top 50 is dat 1275. Niet een erg groot verschil in punten dus.

Bij de afgelopen album top100 was het verschil zo klein dat zelfs de nummer 40 nog een plek of 3/4 verschil kan maken. Als je 50 albums nomineert terwijl je ze misschien amper of niet geluisterd hebt heb je nog erg veel invloed op de uitslag.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Tja je moet ergens de grens trekken. Of je 50 albums wil insturen, of meer of minder, moet je zelf weten. Mijn nummer 9 en 10 heb ik ook amper geluisterd helaas, maar mijn nummer 40 (te) vaak. Bedoel je dat je een album automatisch beter vind als je er vaker naar luistert ofso? Dat snap ik niet helemaal. Het is inderdaad onzin om albums die je eigenlijk niet echt goed vindt als opvulling te gebruiken om aan de 50 te komen, maar dat kan en wil ik niet controleren natuurlijk.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Tja je moet ergens de grens trekken. Of je 50 albums wil insturen, of meer of minder, moet je zelf weten. Mijn nummer 9 en 10 heb ik ook amper geluisterd helaas, maar mijn nummer 40 (te) vaak. Bedoel je dat je een album automatisch beter vind als je er vaker naar luistert ofso? Dat snap ik niet helemaal. Het is inderdaad onzin om albums die je eigenlijk niet echt goed vindt als opvulling te gebruiken om aan de 50 te komen, maar dat kan en wil ik niet controleren natuurlijk.

Ze zijn zeker niet per se beter als je ze vaak beluistert, maar het oordeel dat je er over hebt is waarschijnlijk wel meer afgewogen. Nu zul je gaan krijgen dat mensen opvullen tot 50 met 'oh dat was ook wel een leuk albumpje op zich.' Deze stemmen kunnen gewoon veel uitslag hebben, zeker als anderen er voor kiezen om dat niet te doen. 200 punten meer verdelen is een heel groot verschil, waardoor de telling naar mijn mening niet meer representatief.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ik vind Jeroens' idee prima. Je nummer 1 krijgt 50 punten, of je nou 3 albums of 50 albums nomineert. De albums die je niet nomineert krijgen ook geen punten, ik zie het probleem niet echt. Bovendien is de top 5 redelijk voorspelbaar zoals Wessel zei.

Persoonlijk ben ik eigenlijk ook niet bijster geïnteresseerd in wat nou de top 50 albums van festileaks is, mede omdat die grotendeels zo voorspelbaar is. Ik vind het veel interessanter om te zien wat iedereen z'n persoonlijke favoriete albums zijn van dit jaar. Ik stuur mijn lijstje later in december in. Ik heb nog een hoop backlog, en ik wil een gevalletje a la D'Angelo vorig jaar graag voorkomen.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Diversiteit is prima, maar ik vind dat je iedereen wel een gelijke invloed moet hebben (het moet natuurlijk wel representatief blijven). Daarnaast vind ik ook dat je wel een bepaalde kwaliteitsstandaard moet hanteren voor zo'n lijst en ik denk dat je een verschil tussen 37 en 38 moeilijk kan onderbouwen. In mijn geval zijn er zo'n 6 albums uitgekomen die ik écht bijzonder vind (wat er vorig jaar misschien 2 waren). Ik kan prima een lijst maken met 50 albums die ik goed vind en ook wel vaker dan eens heb geluisterd maar ik vind dat niet echt representatief voor BESTE albums van 2015 !!!
Uiteraard zal ik wel gewoon een top 50 insturen, maar ik vind een top 10 of 25 eigenlijk wel genoeg om mee te tellen. (Als je tijd over hebt zou je natuurlijk ook kunnen kijken óf er daadwerkelijk verschil tussen zit en meerdere lijsten maken, maar dat kan ik niet van je verwachten)
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik heb vorig jaar ook twee lijsten gemaakt, een met alles mee gerekend en eentje met alleen de top 10. Toen ging deze discussie ook al een beetje. Dus iedereen blij, en ik denk dat iedereen wel tot een top 10 albums kan komen dus wellicht doen er dan wat meer mensen mee. Als je geen zin hebt om twee lijsten te maken wil ik je best helpen.

Hier trouwens de lijst nog van vorig jaar, best grappig om even te kijken wat je daar van nog daadwerkelijk luistert. Onderaan kan je switchen van tab.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gi2MTZPNapIZ-S4P9DnegGb9O0qv9d7AW59wdVoIItU/edit?usp=sharing
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Dat maakt dan toch niet uit Matthijs? Nummer 38 levert maar 13 punten op, nummer 1 is 50 punten waard. Het is logisch dat je beter nadenkt over de keuzes die hoger in de lijst staan en daarom zijn die ook meer punten waard. Als iedereen 50 albums kon insturen die gelijke punten zouden krijgen had ik alle commentaar natuurlijk wel gesnapt. Ik kan alleen vanuit mezelf zeggen dat ik geen fillers heb gebruikt voor mijn top-50 (dat zou bij een top-75 wel nodig zijn geweest), en dat je vooral minder albums moet insturen. Ik wil gewoon iedereen de vrijheid geven om op zoveel albums te stemmen als die wil, dus als je een top-100 wil maken steun ik dat van harte. Maar omdat je ergens een grens moet trekken, doe ik dat bij nummer 50.

Daarnaast gaat het er vooral om dat je je toplijstje deelt met andere Festileakers. Bijv. komt Kos met z'n lijstje straks en staat Drake op plek 45, dan ga ik toch eens vragen wat Drake op zo'n lage positie te zoeken heeft !!! De uitslag van het eindlijstje is niet zo heel relevant, daar gaan toch Kendrick, Suffy en Courtney ergens bovenaan komen. En dat een Death Cab for Cutie dan bij iedereen op plek 30 eindigt en op die manier stiekem toch best hoog komt zij dan maar zo.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Maar nu trek je de grens op basis van jouw eigen luistergedrag, wat voor mij en nog een paar anderen zou kunnen maar niet van toepassing is op de rest van het forum, waardoor wij hoe dan ook meer invloed op de lijst hebben dan anderen.

even off topic, wat noem jij een filler? Er zijn namelijk genoeg albums die ik wel veel heb geluisterd en wel goed vind maar niet te vergelijken zijn met Björk om maar iets te noemen. Dan vind ik het niet terecht dat die in de jaarlijst komen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Prima, aangezien er blijkbaar zo veel mensen zijn die niet aan de 50 gaan komen en vervolgens twijfelen over de representativiteit gaan alleen de eerste 25 albums punten krijgen (25 voor nr1, 24 voor nr2 en zo verder). Maar de filosofie van het geheel verandert niet: deel vooral je lijstje met albums met het forum, hoeveel albums dat ook moge zijn.
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
1. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
2. Beach House - Depression Cherry
3. Ought - Sun Coming Down
4. Joanna Newsom - Divers
5. Björk - Vulnicura
6. Beach House - Thank Your Lucky Stars
7. Pinkshinyultrablast - Everything Else Matters
8. Deafheaven - New Bermuda
9. Protomartyr - The Agent Intellect
10. Julia Holter - Have You In My Wilderness
11. Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think, and Sometimes I Just Sit
12. Westkust - Last Forever
13. Metz - Metz II
14. Wavves/Cloud Nothings - No Life For Me
15. Death Grips - The Powers That B/Jenny Death
16. Turnover - Peripheral Vision
17. Drake - If You're Reading This It's Too Late
18. Deerhunter - Fading Frontier
19. Laura Marling - Short Movie
20. Viet Cong - Viet Cong
21. Titus Andronicus - The Most Lamentable Tragedy
22. Kacey Musgraves - Pageant Material
23. Jessica Pratt - On Your Own Love Again
24. Jim O'Rourke - Simple Songs
25. Ghost - Meliora
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik dacht: "hee dit gaat best op mijn lijstje lijken" alleen toen kwam ik bij 17 aan

Overigens zie ik nu al twee keer Pinkshinyultrablast, dat moet ik misschien nog eens gaan luisteren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken