ga je gang@DennisvdBr , kun jij alvast een BKS 23-topic openen voor het weekend 9 - 11 juni 2023?
is open!
https://forum.festileaks.com/threads/best-kept-secret-2023-nieuws-en-geruchten.1048/
ga je gang@DennisvdBr , kun jij alvast een BKS 23-topic openen voor het weekend 9 - 11 juni 2023?
Dat vooral. Nick Cave heeft veel toffe platen, maar ook wel wat nummers die mij op plaat niet altijd veel raakt (Tupelo of Red Right Hand zal ik thuis niet snel opzetten). Maar de intensiteit live maakt het zoveel beter. Het is ook gewoon zijn vertoning wat hem heel indrukwekkend maakt als persoon.Doet me echt deugd dat Cave er zo met kop en schouders uitspringt hier, maar ook op andere fora, de socials, in de media en zelfs bij een Cave 'hater' die ik ken, die me een bericht stuurde over 'een van de beste dingen die ik al heb gezien'.
Ergens verwacht, maar hij (zij!) moet het ook maar waarmaken. Ik heb het gevoel dat deze tour die van 2018 zelfs overtreft, op een of andere manier. Waanzinnige performer.
Feit dat hij heel emotioneel, hard en compromisloos kan zijn, maar toch ergens ook een stukje zelfrelativering en humor toont, maakt het voor mij af. En authentiek ook. Op Primavera riep hij dat hij Red Right Hand in zijn hele carrière nog nooit toonvast gezongen heeft. "En deze nacht toch een klein beetje, waardoor het voor mij een grootse nacht is". Dat soort kleine dingen vind ik erg tof.Dat vooral. Nick Cave heeft veel toffe platen, maar ook wel wat nummers die mij op plaat niet altijd veel raakt (Tupelo of Red Right Hand zal ik thuis niet snel opzetten). Maar de intensiteit live maakt het zoveel beter. Het is ook gewoon zijn vertoning wat hem heel indrukwekkend maakt als persoon.
Kikagaku Moyo staat er helemaal niet tussen terwijl het een fenomenale show was! Misschien stond iedereen nog bij de Strokes. Al was de tent eigenlijk best vol.Ik denk dat er genoeg mensen/stemmers zijn die helemaal niks hebben met Nick Cave (waaronder ikzelf) en dan eerder KG op plek 1 zetten.
Helemaal mee eens. Ik had hem niet eerder live gezien, maar deze gaat meteen door naar het lijstje met beste optredens dat ik gezien heb.Dat vooral. Nick Cave heeft veel toffe platen, maar ook wel wat nummers die mij op plaat niet altijd veel raakt (Tupelo of Red Right Hand zal ik thuis niet snel opzetten). Maar de intensiteit live maakt het zoveel beter. Het is ook gewoon zijn vertoning wat hem heel indrukwekkend maakt als persoon.
Er liepen all vrij vlot veel mensen weg bij the Strokes hoor.Kikagaku Moyo staat er helemaal niet tussen terwijl het een fenomenale show was! Misschien stond iedereen nog bij de Strokes. Al was de tent eigenlijk best vol.
Bekijk Best Kept Secret 2022 op https://www.npostart.nl/VPWON_1341460Is bekend hoelaat 'vanavond' is? Heb wel zin om dat te kijken.
Leuk om al die livebeelden te zien maar wat is de presentatie bloedirritant zeg. Ik vind die vrouw helemaal niks + een 'diepte' interview met Merol nota bene. + geen informatie over de nummers.Bekijk Best Kept Secret 2022 op https://www.npostart.nl/VPWON_1341460
Ben ik niet de enige, pfftrLeuk om al die livebeelden te zien maar wat is de presentatie bloedirritant zeg. Ik vind die vrouw helemaal niks + een 'diepte' interview met Merol nota bene. + geen informatie over de nummers.
Baal er steeds meer van dat ik Big Thief heb laten schieten (tussen dEUS en Fontaines in).Leuk om al die livebeelden te zien maar wat is de presentatie bloedirritant zeg. Ik vind die vrouw helemaal niks + een 'diepte' interview met Merol nota bene. + geen informatie over de nummers.
Maar wat blijft Big Thief een wereldband zeg. Zodra ze haar keel opengooit, loop ik vol. Heel mooi.
Ik heb zelf niks met dEUS en Fontaines dus ik vind het een hele rare keuzeBaal er steeds meer van dat ik Big Thief heb laten schieten (tussen dEUS en Fontaines in).
Je moet toch ergens naar de wc/eten/cocktails kopen? Gelukkig wel wat kleine fragmenten kunnen luisteren.
Oke dude! Als je elke geziene artiest van BKS van zo'n tekst gaat voorzien dan staat ons nog wat te wachten de komende tijd.Het moest de afgelopen twee weken allemaal nog een beetje op me indalen. Weer eens een festival... Maar het werd er eentje die me nog lang zal bij blijven. En ik vond het zelfs nodig er een verhaaltje over te schrijven.
FESTIVALISME
Wat de trouwe festivalbezoeker al die tijd al wist, is nu dan eindelijk wetenschappelijk bevestigd. De Amerikaanse universiteit Yale concludeerde na een uitvoerig onderzoek dat festivalbezoekers meer verbonden zijn met de mensheid en meer bereid zijn om vreemden te helpen gedurende ten minste zes maanden na het festivalbezoek. Ik moest er aan denken toen ik een yoghurtje buiten bereik van een dame op leeftijd voor haar van het bovenste schap in de supermarkt pakte. ‘Verrek, het is nog waar ook.’ In datzelfde onderzoek komt naar voren dat 63% van de ondervraagden regelmatig een transformatieve ervaring ondergaat op een festival. Zonder ook maar een gedetailleerde uitleg paraat te hebben van deze term, schaar ik me zonder enige twijfel binnen die groep. Het is inmiddels twee weken geleden dat ik het weer eens heb mogen ervaren. Het leek overigens een eeuwigheid geleden. Maar juist nu het even van ons is weggenomen, besef ik weer wat een gouden ervaringen dit zijn. Of zoals we vanaf nu zeggen: transformatieve ervaring. Don’t it always seem to go, that you don’t know what you got ‘till it’s gone, schreef en zong Joni Mitchell in 1970. Precies het jaar waarin de Nederlandse festivaloerknal plaatsvond. Dat kan haast geen toeval zijn.
Datzelfde onderzoek legt overigens een direct verband tussen festivals en religieuze bijeenkomsten. De conclusies op gebied van ervaringen zijn immers vergelijkbaar. Ze creëren beiden ‘intense sociale banden’ en ‘gevoelens van eenheid in menselijke samenlevingen’. Het zijn misschien niet de letterlijke gedachten die mijn hoofd passeren tijdens mijn laatste festivalervaring, maar ze zijn op zijn minst doeltreffend. En ik wil zelfs nog verder gaan. Want zijn de artiesten op het podium niet simpelweg predikanten? Het schiet door mijn hoofd wanneer de zanger van de Ierse band Fontaines D.C. Grian Chatten zijn teksten vanaf de mainstage van het Best Kept Secret Festival op het publiek afvuurt. Tijdens het lied A Hero’s Death voel ik het ineens. Met de overtuigingskracht van Johnny Rotten in zijn beste dagen en de moves van Ian Curtis is Chatten ons keihard aan het toespreken, aan het beïnvloeden zelfs. Life ain’t always empty, geeft hij ons herhaaldelijk mee. Een waarheid als een heilige koe. De transformatieve ervaring wordt plots spiritueel. Don’t get stuck in the past. Halleluja! Sit beneath a light that suits ya, and look forward to a brighter future. De levenswijsheden vliegen ons om de oren.
Terwijl Chatten’s bandgenoten de intensiteit van de muziek met iedere halve minuut verhogen, voel ik me langzaam omhoog komen van de grond. En ik ben niet de enige, want er passeren regelmatig lotgenoten over mijn hoofd die ik vakkundig doorgeef aan mijn buurman. Zelfs dit fenomeen heb ik gemist. Het lijkt daarnaast olie op het vuur van de band. En Chatten’s overtuigingskracht groeit zoals die van een dominee in zijn beste dagen. Sink as far down as you can be pulled up. Happiness really ain’t all about luck. Zelfs de laars tegen mijn achterhoofd van een crowdsurfende dame voelt als een aai over mijn bol. Intussen staat Grian Chatten te shaken op het podium alsof hij net één hostie te veel heeft doorgeslikt. Hij landt precies op tijd terug op aarde voor de kern van zijn preek. If we give ourselves to every breath, then we’re all in the running for a hero’s death. Ik kijk wat ontwricht om me heen en probeer het moment te duiden, er grip op te krijgen. Maar het blijkt godsonmogelijk. En daarmee hebben we misschien wel de grootste overeenkomst met religie te pakken. Het mag en moet misschien wel abstract blijven. Ik weet het nu zeker: het is de hoogste tijd om ‘festivalisme’ officieel vast te gaan leggen als religie.