[BE] Pukkelpop 2013

Bas

Playlistbediener
Access All Areas
29 sep 2012
39
0
Pukkelpop vindt al sinds 1985 elk jaar plaats in het Belgische Kiewit, gelegen bij Hasselt. Het festival duurt drie dagen en wordt georganiseerd in de 2e helft van augustus.

Pukkelpop kenmerkt zich door het jaarlijks zeer gevarieerde programma dat verspreid wordt over maarliefst acht podia. Naast de open Main Stage zijn er de Marquee, Dance Hall, Boiler Room, The Shelter, Club, Chateau en sinds 2004 de Wablief-tent.

Informatie
Volgende datum: 15 augustus 2013 (do) – 17 augustus 2013 (za)
Locatie: Kiewit – Hasselt (BE)
Genre(s): Alternatief, Rock, Pop, dance, elektronisch, hiphop, R&B, metal, indie, punk, folk.
Tickets: Vanaf 27 maart 14.00 via deze link
Website: www.pukkelpop.be
 

Yves

Playlistbediener
29 sep 2012
8
0
Eerste namen lijken aardig in de smaak te vallen bij menig social media gebruiker. Ben benieuwd wat dit voor de vvk gaat betekenen.. wie van jullie gaat naar pkp dit jaar?
 

Ron

Randprogramma
Access All Areas
29 sep 2012
128
2
Pukkelpop wint het vooralsnog dik van lowlands. Ze hebben uiteraard ook al meer namen bekend gemaakt. Vorig jaar was dat naar mijn mening andersom.

Ik denk dat ik mijn lowlands kaarten al ga inruilen voor pkp. :)
 

Yves

Playlistbediener
29 sep 2012
8
0
Ben benieuwd of de pkp dit jaar de danceprogrammering weer zo gericht op dubstep/ drum 'n bass richt als vorig jaar, hoop iets meer techno! Dat doet lowlands toch iets beter meestal.
 

Roel1617899540

Playlistbediener
24 jan 2013
8
0
Eerste namen zijn natuurlijk heel goed. Hoop dat het qua weer dit jaar een beetje tussen 2011 en 2012 inzit :)
 

Richarddus

Playlistbediener
24 mrt 2013
5
0
Hoop iets van de dance line-up van 2011 terug te zien. Skrillex en Calvin Harris gingen toen niet door. Eeuwig zonde.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik vind de laatste dag Het meest interessant. Ik vind dat over het algemeen vooral de grote headliners elke dag heel ver uit elkaar liggen en me niet allemaal evenveel aanspreken NIN-Eminem en Young-Prodigy. Daarintegen is de zaterdag een mooi dagje aan het worden . persoonlijk voor mij XX, Triggerfinger,Franz Ferdinand en Alabama Shakes en Foals als ze nou nog een mooie afsluiter toevoegen. Moet ik toch denk ik wel een kaartje hebben :) even afwachten
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Pukkelpop line-up vind ik ditmaal heerlijk! En met de gedachte dat dit pas de eerste lading namen is, en ze zeker nog meer dan 2/3 van de line-up bekend moeten maken, ga ik mijn kaartje alvast halen. Het festival wint het voor mij dit jaar van zowel Rock Werchter als Lowlands en Pinkpop. Ze komen met de grootste artiesten van het opkomende genre Trap, momenteel misschien wel een van de beste op het gebied van Techno Julio Bashmore. En headliners waar je U tegen zegt. Vooral die vrijdag is ongelooflijk. Met Neil Young en The Prodigy op één dag.

Ik ben vooral benieuwd naar de zaterdag-headliner. Arctic Monkeys, of toch stiekem nog hopen een festivaldatum van Muse. Of natuurlijk een pop/r&b-act van bijvoorbeeld de classy Justin Timberlake of misschien wel de meest succesvolste zangeres van de laatste jaren Beyoncé. Beiden zijn in Europa te vinden rond Pukkelpop en Lowlands.
Verder hoop ik nog op Flume, Major Lazer, Netsky, Knife Party, La Roux, Fatboy Slim, Moby en we blijven stiekem hopen op de bazen van Daft Punk! Maarja, ik ben eigenlijk al overtuigd. De andere festivals stellen met teleur, maar deze houd mij meer dan tevreden!
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ben nog nooit op Pukkelpop geweest. Zou iemand hier een korte beschrijving over het festival geven en hoe het is ter aanzien van bijv. Pinkpop of Rock Werchter. Ik weet dat ze meer podia hebben en wat meer onbekendere bands met meer alternatieve muziek smaken.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
of toch stiekem nog hopen een festivaldatum van Muse.

0.0% kans, staan al op Werchter Boutique ;)

Pukkelpop ziet er inderdaad erg goed uit dit jaar, zo'n beetje alles waar je op hoopt kwa grote namen die rond die tijd touren + meer is nu al aangekondigd. Ik ben benieuwt wat er nog meer komt, mocht het zo door blijven gaan koop ik zolang ik niet op vakantie ben wel een kaartje :)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
In de aankondiging werd expliciet gezegd dat The xx headliner is. Misschien dat er nog een grotere dj na komt (Skrillex ofzo) om het festival al dansend af te sluiten, maar je kan de hoop op een nieuwe headline-waardige naam volledig opbergen.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
In de aankondiging werd expliciet gezegd dat The xx headliner is. Misschien dat er nog een grotere dj na komt (Skrillex ofzo) om het festival al dansend af te sluiten, maar je kan de hoop op een nieuwe headline-waardige naam volledig opbergen.

Ik vraag me af hoe je uit het nieuwsbericht van pukkelpop kunt halen dat The xx headliner is...
Ik verwacht zeker nog een headliner. The xx is zeker niet van formaat Eminem of Neil Young, en misschien zelfs nog niet van The Prodigy. Ook al ben ik groots xx fan. Ik denk niet dat dit een headliner is.
Lijkt me zoiezo ook een beetje dom, om direct alle drie de headliners eruit te knallen. Dat zou betekenen dat we nog maar 1 subheadliner kunnen verwachten, dus ik verwacht gewoon nog een headliner van formaat. Arctic Monkeys bijvoorbeeld.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Ik ben nog nooit op Pukkelpop geweest. Zou iemand hier een korte beschrijving over het festival geven en hoe het is ter aanzien van bijv. Pinkpop of Rock Werchter. Ik weet dat ze meer podia hebben en wat meer onbekendere bands met meer alternatieve muziek smaken.

Ik zelf zie Pukkelpop meer als een festival waar het bijna 24 uur feest is. Een dag duurt van circa half 12 smorgens tot 3-4 uur snachts. Een gezelligere sfeer, meer te doen buiten de optredens door. Het enige minpunt vind ik dat de organisatie toch wel wat minder is dan op Rock Werchter en Pinkpop.
Maar verschillen met Rock Werchter bijv. zijn denk ik vooral de betere sfeer. Rock Werchter ga je vooral voor de line-up naartoe, en ook wel een beetje sfeer. Maar bij Pukkelpop is de sfeer meer, en de line-up minder. (kleiner budget enja meer artiesten, maar dit jaar hebben ze dat toch beter uitgegeven dan Rock Werchter) Op Pukkelpop ondenk je veel nieuwe muziek, door de kleine bandjes. Rock Werchter heeft meestal de bandjes die het jaar ervoor op Pukkelpop stonden en daar doorbraken. En Pukkelpop is natuurlijk goedkoper, dus vooral dit jaar raad ik pukkelpop aan! genoeg? haha
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik vraag me af hoe je uit het nieuwsbericht van pukkelpop kunt halen dat The xx headliner is…
Ik verwacht zeker nog een headliner. The xx is zeker niet van formaat Eminem of Neil Young, en misschien zelfs nog niet van The Prodigy. Ook al ben ik groots xx fan. Ik denk niet dat dit een headliner is.
Lijkt me zoiezo ook een beetje dom, om direct alle drie de headliners eruit te knallen. Dat zou betekenen dat we nog maar 1 subheadliner kunnen verwachten, dus ik verwacht gewoon nog een headliner van formaat. Arctic Monkeys bijvoorbeeld.


Op de affiche staat The xx in even grote letters als Eminem en Neil Young (en die groottes veranderen gewoonlijk niet), en in de krant werden ze een headliner genoemd. Door de voorbije jaren hebben mensen trouwens een verkeerd beeld gekregen van het festival: The xx is een typische Pukkelpopheadliner. In het verleden konden artiesten als Bjork, Sigur Ros, Stone Roses, Kaiser Chiefs nog gewoon Pukkelpop headlinen zonder dat mensen daar vragen bij stellen, maar door 2010 en 2011 heeft iedereen te hoge verwachtingen gekregen.

In 2011 zaten Foo Fighters, Eminem en The Offspring trouwens alledrie in de eerste aankondiging, al hun headliners in een keer is dus niet abnormaal + als ze daar nog een act als Skrillex na en Phoenix/Vampire Weekend voor zetten hebben ze wel nog sterke dingen achter de hand hoor.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik zie het gewoon niet voor me dat The XX een festival afsluit. Begrijp me niet verkeert, goede headliner maar afsluiter? had dan Prodigy Neil young of weet ik veel wie op de zaterdag gezet.

Verder pukkelpop is eigenlijk even duur als RW omdat het 3 dagen ipv de 4 van RW dus dat valt mee. Bedankt voor je uitleg!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik zeg ook niet dat ze gaan afsluiten hoor, daarvoor halen ze ongetwijfeld een grote dance act binnen (op basis van de geruchten zeg ik Skrillex). Om te vergelijken met de andere alternatieve headliners die ik noemde: na Bjork sloot Netsky af, na Sigur Ros nog 2 Many DJs, na Kaiser Chiefs nog Basement Jaxx.
Het is gewoon zo dat de laatste echte live act van de dag de headliner genoemd wordt. The xx heeft bovendien de Lotto Arena uitverkocht en op Werchter coheadliner gespeeld, naar Pukkelpopnormen kan zo'n band headlinen.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Op de affiche staat The xx in even grote letters als Eminem en Neil Young (en die groottes veranderen gewoonlijk niet), en in de krant werden ze een headliner genoemd. Door de voorbije jaren hebben mensen trouwens een verkeerd beeld gekregen van het festival: The xx is een typische Pukkelpopheadliner. In het verleden konden artiesten als Bjork, Sigur Ros, Stone Roses, Kaiser Chiefs nog gewoon Pukkelpop headlinen zonder dat mensen daar vragen bij stellen, maar door 2010 en 2011 heeft iedereen te hoge verwachtingen gekregen.

In 2011 zaten Foo Fighters, Eminem en The Offspring trouwens alledrie in de eerste aankondiging, al hun headliners in een keer is dus niet abnormaal + als ze daar nog een act als Skrillex na en Phoenix/Vampire Weekend voor zetten hebben ze wel nog sterke dingen achter de hand hoor.

Die lettergrootte vind ik niet echt een sterk argument... Hoezo heeft The Prodigy dan ook hetzelfde letterformaat? en hoezo hadden vorig jaar The Black Keys en Foo Fighters ook hetzelfde letterformaat? dus dat lettertype zegt niet echt of het een headliner is of niet...
En Björk en The Stone Roses zijn behoorlijk grote namen hoor. Hoezo zou een festival niet willen groeien? het gaat tenslotte om geld bij de festivals... Dus lijkt het me sterk om eerst te kiezen voor 3 sterke headliners, en dit jaar weer 2 sterke headliners, maar dan weer terug te zakken naar een lager niveau door The xx headliner te noemen.
Kranten zijn nooit te vertrouwen. Die proberen altijd het nieuws wat op te leuken.
En The XX was inderdaad een schitterende subheadliner op Rock Werchter, al werd daar ook Mumford & Sons gezien als subheadliner. En wat de Lotto Arena betreft, ik was erbij, en uitverkocht was het zeker niet. Er waren nog een aantal vakken halfleeg.. ondanks dat wel een prachtshow!
Kortom, stel The xx zou headliner zijn, ben ik het met je eens dat je ze niet een festival af moet laten sluiten. Maar dit lijkt me niet het geval. Ik blijf wachten op die laatste headliner wachten, en wie weet is dat wel de dance act waar we allemaal op wachten Daft Punk. Dan heb je en een headliner, en een dance-act om het festival af te sluiten. Maarja ik kan nog een jaartje blijven dromen... Na 3 jaar een sterke line-up mag je in ieder geval wel verwachten dat ze in dit patroon doorgaan. Het is fijn om te zien dat zo'n mooi festival als Pukkelpop zo vooruitgaat!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Dat van The Prodigy hebben ze vandaag pas op de site veranderd, kijk maar eens op de facebookpagina, waar het nog de oude versie is: The xx staat op dezelfde lijn als Neil Young en Eminem, groter dan The Prodigy en NIN. En van NIN weten we dat het de act is die vlak voor afsluiter Eminem speelt. Maar goed, dit gaat jouw mening over de lettergroottes niet veranderen.

Sterk is een subjectief woord. Stone Roses en Bjork zijn grote namen, daar ga ik mee akkoord, maar de populariteit van The xx mag je niet onderschatten hoor. Ik denk dat die met ondersteuning van een sterke dag (persoonlijk vind ik de zaterdag voorlopig de beste dag als je de headliners er even buiten laat) minstens zoveel tickets kwijt kunnen geraken als de dag van de Stone Roses vorig jaar. Pukkelpop mag groeien, maar het moet binnen de perken blijven. Ze zijn nooit een festival geweest dat zich erop richtte om uit te verkopen (itt Werchter), en dat heb ik goed kunnen merken door zowel in 2009 (niet uitverkocht) als 2010 (een maand op voorhand uitverkocht) te gaan: de drukte was bijna beklemmend, en de weide leek te klein.

Ik denk dat we hier met een situatie zoals in 2011 zitten: toen werd oorspronkelijk dEUS aangekondigd als headliner naast Eminem en FF, maar daar kwam vanuit de sociale media enorm veel kritiek op van de mensen die voor die twee grote headliners kwamen, voor hen stond het vast dat alle headliners even groot moeten zijn. Toen hebben ze uiteindelijk dEUS een plaats verlaagd op de affiche en The Offspring van dag veranderd...
 

Yves

Playlistbediener
29 sep 2012
8
0
Ik vind de The XX niet te groot om een dag van Pukkelpop als afsluiter te staan. Pukkelpop is ,zoals eerder hierboven al beschreven door anderen, niet het festival waar normaal gesproken heel veel gigantische headliners staan! Er zullen nog vele mooie namen gaan volgen en dat is waar het voor mij uiteindelijk om draait, de kleinere namen en niet de big ones.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Ik vind de The XX niet te groot om een dag van Pukkelpop als afsluiter te staan. Pukkelpop is ,zoals eerder hierboven al beschreven door anderen, niet het festival waar normaal gesproken heel veel gigantische headliners staan! Er zullen nog vele mooie namen gaan volgen en dat is waar het voor mij uiteindelijk om draait, de kleinere namen en niet de big ones.

Daar heb je helemaal gelijk in! ga vaak niet eens naar de headliners als ik eerlijk ben. Dat ga ik dit jaar toch wel veranderen.
Vorig jaar Pearl Jam op Werchter gemist doordat ik een kotser bij me had, altijd feest...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken