Ik zat gisteren, terwijl ik in de tuin aan het werken was, nog te denken over die mogelijke headliner.
Qua periode, met reeds andere aankondigingen (toch zeker LS) is het misschien niet zo realistisch, maar ik dacht met hun beschrijving ook nog wel aan iets als Sleep Token of Lorna Shore. Dan zou ik eigenlijk die hele podcast moeten luisteren en zien of ze Mental Cruelty vernoemen en wat Vic daarvan vindt, maar ik durf wel buiten de metalcore lijntjes denken. Alcatraz is een festival dat ook al een naam als Heilung boekte als headliner, ze zijn zeker niet vies van wat gekke uitstapjes; al blijf ik er wel bij dat ze dan het liefst voor niche / oldschool gaan.
Gojira past natuurlijk ook in de zin 'eender waar ze staan' hahaha, maar past niet in de rest van hun woorden.
Ik zat dus ook in die niche hoek te denken, deze namen had ik dan ook al genoemd.Ik begin me zelfs een beetje af te vragen of we het genre niet breder moeten gaan bekijken (aangezien hij zei dat hij zelf geen fan er van is). Een band die overal haar ding doet en dat goed doet en een step-up is t.o.v. de normale headliners van Alcatraz.
Moeten we dan kijken naar Prodigy of Pendulum, die maken overal wel een goede beurt over het algemeen. Ik weet alleen niet of ik ze als step-up zie of gelijkwaardig aan de huidige headliners.
Over het algemeen kan het qua headliners alle kanten op bij Alcatraz, maar ze lijken toch altijd een redelijke mix te willen programmeren, grofweg:
- een classic/old-school band (Twisted Sister, Saxon, Status Quo, Helloween, Accept, KK's Priest, Europe);
- een moderne(re), (semi-)extreme band (Kreator, Avatar, Behemoth, Arch Enemy, Amon Amarth, Architects);
- een populaire niche en/of party/power band (Ghost, Heilung, Electric Callboy, Korn, Limp Bizkit, Within Temptation, Epica, Avantasia, Powerwolf).
Met dat in gedachte gok ik hierop:
- Alice Cooper / Def Leppard / Judas Priest
- Gojira / Machine Head / Pantera / Parkway Drive
- Ghost / Sleep Token / Lorna Shore / Slaughter To Prevail
Sommige zijn wellicht (inmiddels) zelfs volstrekt onhaalbaar.
Aan de andere kant krijg ik door de uitspraken in de podcast en de trend van de afgelopen jaren toch ook de indruk dat ze nog steeds de ambitie hebben om ieder jaar weer een beetje te groeien, en dus ook graag wat vettere vissen willen binnen halen.
Door het succes van de afgelopen jaren zal het budget wellicht ook meegroeien, dus wie weet wat er mogelijk is..