Rammstein

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Wow, dus niet eerst in gesprek gaan? Wat een triest figuur. Iemand interesse in een ticket voor Brussel? Ik kan walgelijk gedrag namelijk niet los zien van de artiest.
Waarom zou je in gesprek gaan met iemand die jou vals beschuldigd (als dat zo is) waardoor jouw reputatie beschadigd wordt? Dan heb je er toch, logisch, de tering in.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Waarom zou je in gesprek gaan met iemand die jou vals beschuldigd (als dat zo is) waardoor jouw reputatie beschadigd wordt? Dan heb je er toch, logisch, de tering in.
Als je je van geen kwaad bewust bent, maar dit soort verhalen komen over je naar buiten, is toch je eerste reactie een stapje terug doen en je eens afvragen of iedereen zich inderdaad wel altijd okay heeft gevoeld op je backstage seksfeestjes? Het is niet ondenkbaar dat deze vrouwen de situatie anders ervaren hebben dan Lindemann zelf, en, ook al zou hij zelf volgens de letter van de wet onschuldig zijn, daar zelf wel degelijk een rottige ervaring hebben gehad. Dan getuigt het niet van veel compassie, als je direct je jurist vol in de tegenaanval stuurt. Dan begin ik juist te twijfelen aan je zuivere intenties.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Als je je van geen kwaad bewust bent, maar dit soort verhalen komen over je naar buiten, is toch je eerste reactie een stapje terug doen en je eens afvragen of iedereen zich inderdaad wel altijd okay heeft gevoeld op je backstage seksfeestjes? Het is niet ondenkbaar dat deze vrouwen de situatie anders ervaren hebben dan Lindemann zelf, en, ook al zou hij zelf volgens de letter van de wet onschuldig zijn, daar zelf wel degelijk een rottige ervaring hebben gehad. Dan getuigt het niet van veel compassie, als je direct je jurist vol in de tegenaanval stuurt. Dan begin ik juist te twijfelen aan je zuivere intenties.
Ik weet niet of dat de eerste reactie zou zijn. Zou persoonlijk waarschijnlijk doorgaan omdat ik overtuigd ben van mijn gelijk. Dat niet iedereen zich altijd even fijn heeft gevoeld, is volgens mij ook al een reactie over naar buiten gekomen dat dat niet de bedoeling is. Alleen: de aantijgingen zijn dusdanig serieus dat, als je overtuigd bent van je eigen gelijk en zuiverheid, dat ik wel snap dat er advocaten op af worden gestuurd. Maar zijn zoals altijd weer meerdere kampen in deze discussie.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik weet niet of dat de eerste reactie zou zijn. Zou persoonlijk waarschijnlijk doorgaan omdat ik overtuigd ben van mijn gelijk. Dat niet iedereen zich altijd even fijn heeft gevoeld, is volgens mij ook al een reactie over naar buiten gekomen dat dat niet de bedoeling is. Alleen: de aantijgingen zijn dusdanig serieus dat, als je overtuigd bent van je eigen gelijk en zuiverheid, dat ik wel snap dat er advocaten op af worden gestuurd. Maar zijn zoals altijd weer meerdere kampen in deze discussie.
Je advocaten een verdediging laten voorbereiden en in de tegenaanval gaan zijn wel twee verschillende dingen. Op mij komt dit heel verkeerd over. Maar je hebt gelijk dat het van meerdere kanten te bekijken is.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Lastige kwestie wel. Als er inderdaad totaal niets van waar is, dan is het smaad met grote negatieve gevolgen voor de persoon Lindemann en het merk Rammstein en is een procedure wel logisch. Echter kun je in dit geval naar mijn idee op z'n minst wel zeggen dat hij behoorlijke risico's neemt door jonge vrouwen actief te verleiden met row-0 kaarten en toegang tot de afterparty, waar blijkbaar rijkelijk drugs en alcohol genuttigd wordt, met als doel om seks te hebben met die vrouwen. Los van het feit of hij strafbaar is (dat weet ik niet, ik ben er niet bij geweest en ik ben ook geen rechter), is de kans dat er later wat van die meiden spijt krijgen omdat ze zich erin mee hebben laten slepen, wel vrij groot. Er is linksom of rechtsom sprake van een scheve machtsverhouding.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.151
3.671
Ik weet niet of dat de eerste reactie zou zijn. Zou persoonlijk waarschijnlijk doorgaan omdat ik overtuigd ben van mijn gelijk. Dat niet iedereen zich altijd even fijn heeft gevoeld, is volgens mij ook al een reactie over naar buiten gekomen dat dat niet de bedoeling is. Alleen: de aantijgingen zijn dusdanig serieus dat, als je overtuigd bent van je eigen gelijk en zuiverheid, dat ik wel snap dat er advocaten op af worden gestuurd. Maar zijn zoals altijd weer meerdere kampen in deze discussie.
Je bent een kei in de concertagenda bijhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.151
3.671
Geef ook aan dat ik het alleen zou snappen als het niet waar zou zijn, wat we allemaal hopen. Je doet net alsof ik het totaal niet veroordeel met die enorm cynische toon van je, maar dat is gewoon niet waar.
Ik complimenteer oprecht je waardevolle inbreng op dit forum. In dit specifieke geval hoop ik dat dit allemaal nooit gebeurd zou zijn (in welke mate dan ook). Dat was voor iedereen beter.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Er staat wel een statement van Christoph Schneider op zijn Insta. De feestjes van Till staan los van de backstage feestjes van Rammstein. Till heeft zich afgescheiden qua backstage feestjes. Dus aan de ene kant Rammstein backstage feestjes met beveiliging, eventuele medische hulp etcetc en de wat meer volwassen georiënteerde feestjes van Till. Als ik voor een feestje van Till uitgenodigd zou worden dan zou ik inderdaad veel drank en geestverruimende middelen verwachten. Bij een band feestje niet zo.
Ik denk dat je wel wat kunt verwachten als je een mooie jonge vrouw bent op een feestje van Till. Till is en heeft een enorm ego zoals het merendeel van de frontmannen van grote bands. Die wil seks met mooie jonge vrouwen en hij weet dat ie dat kan krijgen. Afgezien van het drogeren (want dan moet je iemand gewoon letterlijk en figuurlijk vierendelen) is de rest gewoon Business as Music business. Als je dat niet doorhebt dan ben je naïef.
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Demonstratie aangekondigd voor concert Rammstein in Groningen​



Bij de gemeente Groningen is een protest aangekondigd voor het concert van de Duitse band Rammstein op 6 juli. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente aan het ANP. Volgens Dagblad van het Noorden heeft het protest de naam ’Mars tegen verkrachtingscultuur in Groningen’. De organisatie van de mars wil aandacht vestigen op de beschuldigingen van verkrachting aan het adres van frontman Till Lindemann.

Demonstreren staat in Nederland iedereen vrij, maar na het aanmelden ervan kan de gemeente wel besluiten voorwaarden of beperkingen aan de demonstratie op te leggen. De woordvoerder van de gemeente laat weten in overleg te gaan met de actievoerders.

Lindemann kreeg recentelijk meerdere beschuldigingen van seksueel wangedrag aan zijn adres. Meerdere vrouwen zouden zijn gedrogeerd, aangerand of verkracht door de zanger. Op de twee concerten van Rammstein komen in totaal 110.000 mensen af. Organisator Greenhouse Talent liet eerder weten dat de optredens ondanks de beschuldigingen gewoon doorgaan.

 
  • Thinking
  • Winning
Waarderingen: Mark's Kal en wenteldave

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202

Protestmars tegen optreden Rammstein: 'Als fan van een band hoor je te schrikken van dit nieuws'​


Gisteren, 19:004 minuten leestijd
Rammstein-frontman Till Lindemann


Rammstein-frontman Till Lindemann© ANP

Rammstein staat op 6 en 7 juli in het Stadspark in Groningen, maar ondertussen stapelen de beschuldigingen van seksueel misbruik aan het adres van frontman Till Lindemann zich op. In Duitsland is inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart. Dat er rondom de concerten in Stad geen tegengeluid kwam, kon Mathilde van Heereveld (33) niet verkroppen.
Ze is geboren en getogen in Stad, maar tegenwoordig is Van Heereveld werkzaam in de Randstad. 'Ik vond Rammstein hartstikke mooi, daar heb ik in mijn tienertijd veel naar geluisterd.' Ze had een kaartje gekocht voor het optreden in Groningen: 'Ik zou ze eindelijk live zien'.
Maar, toen kwamen de aantijgingen aan het adres van leadsinger Lindemann. Vrouwen zouden worden geselecteerd en op afterparty's met drank en drugs worden klaargestoomd voor een ontmoeting met de zanger. Van Heereveld wist genoeg en deed haar kaartje direct van de hand. 'Als je fan bent van een band dan hoor je te schrikken van dit nieuws, dat komt heus niet zomaar in de krant.'

Vredig protest​

Bij alleen haar kaartje verkopen blijft het niet. 'Ik had verwacht dat er wel iets zou gebeuren, maar het bleef stil. En het is niet zo dat ik zelf veel tijd heb, ik heb net een dochtertje op de wereld gezet, maar ik vind wel dat iemand er iets van moet zeggen.' En dus organiseert Van Heereveld de protestmars op de dag van het eerste concert, volgende week donderdagavond.
Ik denk niet dat al die vrouwen dit doen voor de aandacht
Mathilde van Heereveld - Initiatiefnemer protestmars
'Het wordt een vredig protest', zegt ze. 'We komen niet in de buurt van het concert maar gaan naar de Vismarkt, die is die avond van ons. Ik hoop dat we een leuk feestje kunnen organiseren en een tegengeluid kunnen bieden, misschien ook met wat muziek. Zodat ook wij een fijne avond kunnen hebben.'
Haar protest zal het concert niet stoppen, maar dat is ook niet haar bedoeling. 'Al vind ik wel dat de boel best op pauze zou kunnen staan zolang het onderzoek loopt. Dan zou je de concerten weer op kunnen pakken als bekend wordt dat er niets aan de hand is. Maar mensen moeten ook vooral zelf weten of ze gaan, ik wil anderen niet vertellen wat ze moeten doen. Maar misschien is dit wel een teken om er nog even goed over na te denken.'
De gemeente Groningen liet eerder op woensdag weten dat er geen afterparty plaatsvindt bij de concerten in Stad. Ook komt er geen aparte rij voor bij het podium waar vrouwelijke fans kunnen staan.

Groter probleem​

Voor de oud-Rammsteinfan gingen er nog meer lichtjes branden: 'Ik had mij nooit zo verdiept in de nieuwere muziek, ik was vooral fan van de oude nummers. Maar ik kwam er laatst achter dat die nieuwe liedjes best vrouwonvriendelijk zijn. Daar zou ik sowieso niet van kunnen genieten. Ik heb hun muziek nog in allerlei playlists staan, maar daar ga ik ze uit verwijderen.'
Een protestactie bij een concert in München, Duitsland


Een protestactie bij een concert in München, Duitsland© ANP

De protestmars is niet alleen tegen Rammstein gericht, maar gaat wat Van Heereveld betreft over meer dan dat. 'Deze situatie rondom Rammstein is een voorbeeld van het grotere probleem', vertelt Van Heereveld. 'Dat is het probleem van intimidatie van vrouwen en seksueel geweld en dan vooral de bewijslast die bij vrouwen ligt. Dat vrouwen vaak niet geloofd worden.'
'Lindemann wordt online door vrouwen helemaal kapotgemaakt, ik denk niet dat die vrouwen dat doen voor de aandacht', aldus Van Heereveld.

Niet normaliseren​

Ze hoopt op minstens vijfhonderd deelnemers aan de protestmars, 'maar dat kunnen misschien wel tweeduizend worden'. Ze deelde haar oproep op verschillende sociale media en dat leidde tot reacties. 'Ik krijg ook veel persoonlijke verhalen van vrouwen over wat er met hen is gebeurd op het gebied van seksueel overschrijdend gedrag. Daar schrok ik wel van. Het onderwerp grijpt mensen persoonlijk aan, het grijpt mij ook aan.'
'Als je naar een afterparty van Rammstein gaat, dan wordt gezegd dat je rekening moet houden met dat er iets kan gebeuren. Maar ik vind niet dat we dat moeten normaliseren. En die dames zijn achttien jaar en weten helemaal niet wat er kan gebeuren. En zelfs als je naïef bent, is het nog niet je schuld als er iets gebeurt', aldus Van Heereveld. 'De focus mag weleens op de mannen liggen.'
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Leuk... 't Wordt steeds beter daar!

Concerten Rammstein in Nederland op losse schroeven: juridische zaak over te harde muziek​

De concerten van Rammstein op 6 en 7 juli in het Stadspark in Groningen gaan in het slechtste geval niet door. Stichting Natuurbeschermingswacht neemt juridische stappen, omdat de gemeente tot haar verbazing een eenmalige ontheffing heeft verleend voor het verhogen van het geluidsniveau naar 103 decibel. Schandelijk en gevaarlijk, zegt secretaris Geert Starre. ,,Door de opstelling van de luidsprekers zullen bezoekers zelfs mét oordoppen gehoorschade oplopen.”

Normaal gesproken mag het geluid in Groningen volgens het bestemmingsplan niet harder zijn dan 100 decibel, maar het college maakt een uitzondering, omdat Rammstein had gezegd dat ze anders naar een andere locatie zouden gaan. ,,Bij het binnenhalen van topacts naar Groningen is grote concurrentie tussen grote locaties”, zei wethouder Manouska Molema over het besluit. ,,We hebben gekozen voor grootschalige evenementen in het Stadspark. Als je meer mensen op het veld hebt, horen daar andere geluidsnormen bij.”

Natuurbeschermingswacht, een stichting die vaker successen behaalt met soortgelijke procedures, vindt dit onbegrijpelijk. ,,In het gebied rondom het Stadspark zitten tientallen vogelsoorten. Die worden straks allemaal van hun plekje geknald”, vertelt Starre. Ook de bezoekers lopen groot risico. ,,We hebben er een deskundige naar laten kijken en die kwam met een verontrustende conclusie. Het geluid neemt niet met 3, maar met 13 decibel toe. Dat heeft te maken met de indeling van het gebied, en de manier waarop de luidsprekers straks staan opgesteld. Zelfs met oordoppen loopt iedereen daar straks acute gehoorschade op.” Starre verwacht dat er dinsdag of woensdag een zitting plaatsvindt.
Het is de Natuurbeschermingswacht eerder gelukt om evenementen niet door te laten gaan vanwege mogelijk overlast voor de omgeving. Dat kwam Starre op doodsbedreigingen te staan. In september vorig jaar won de stichting nog een grote rechtszaak tegen de provincie Drenthe over een biomassacentrale, die zonder een vergunning in bedrijf zou zijn. Zo laat de Natuurbeschermingswacht zich na 75 jaar ‘nog altijd niet uit het veld slaan’, zegt Starre.


Oordoppen mee!​

Weerbureau Weeronline stelt dat inwoners van Groningen voornamelijk op donderdag last kunnen hebben van geluidsoverlast. Er staat dan een zuidwestenwind, wat ervoor kan zorgen dat het geluid vanuit het Stadspark in grote delen van de stad goed te horen is. Vrijdag draait de wind wat meer richting het zuidoosten, waardoor de muziek minder goed hoorbaar is in grote delen van Groningen.
Het verhogen van de geluidsnorm moet voor Rammstein-bezoekers een extra aanleiding geven om oordoppen mee te nemen naar het terrein. Die oordoppen hadden bij hen echter al klaar moeten liggen, zegt Saskia Kloet van kenniscentrum Veiligheid NL. ,,Want ook bij een maximaal geluidsniveau van 100 decibel is het belangrijk om je oren te beschermen. Niet alleen de band produceert geluid, ook het in groten getale aanwezige publiek zal niet muisstil zijn. Op sommige momenten zal het geluidsniveau dus echt hoger zijn dan het maximaal toegestane.”
De eenmalige verhoging van de decibelnorm roept bij deskundigen veel vragen op. ,,Groningen zoekt de grens op en wakkert de discussie aan”, zegt de koninklijk onderscheiden audioloog Jan de Laat. Erik Roelofsen van Stichting Geluidshinder denkt vooral aan omwonenden. ,,Daar maakt 100 of 103 op het terrein echt wel verschil. Met extra maatregelen op het terrein zou je veel geluidreductie kunnen bereiken. Denk aan hogere geluidschermen en technische aanpassingen in de muziekinstallatie waar de bezoeker op het terrein niets van merkt, maar de omgeving wel.”

Audioloog Dyon Scheijen ziet de uitzonderingspositie van Rammstein vooral als een ‘mooie reclamestunt’. ,,Maar het is niet in lijn met waar wij op willen inzetten. Wel op bewustwording van de impact van gehoorklachten in het algemeen. Van gehoorverlies tot aan hyperacusis, tinnitus en overgevoeligheid externe geluiden tot gevolg.” Patiëntenorganisatie Hoormij vindt dat de gemeente zich schuldig maakt aan ‘grof’ beleid.
article-quote-6f574e7dd1.svg

Niet alleen de band produceert geluid, ook het in groten getale aanwezige publiek zal niet muisstil zijn
Saskia Kloet,, kenniscentrum Veiligheid NL

Gehoorschade​

Artsen waarschuwden vorig jaar in een reeks verhalen in deze krant voor een toename van gehoorschade bij jongeren. Het leidde tot een landelijke rel. Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) wil diverse maatregelen nemen om gehoorschade terug te dringen, maar vindt het te ver gaan om horecabazen en concertorganisatoren te verplichten iets aan het geluid te doen, maakte hij woensdag bekend. Wat Van Ooijen wel gaat doen? De verkoop van oordoppen stimuleren in horecazaken, het convenant uitbreiden met meerdere partners, gehoorschade bij kinderen structureler opsporen en de kwaliteit van koptelefoons extra laten toetsen door de NVWA.
De Gezondheidsraad adviseerde vorig najaar om een grens in te stellen van 100 decibel voor versterkte muziek, om gehoorschade bij jongeren te beperken. Er is nu geen wettelijk maximum, wel een vrijblijvende afspraak om niet boven de 103 decibel uit te komen. Een verschil van 3 decibel lijkt weinig, maar in de muziekwereld betekent dit een halvering van het geluid.
In de praktijk staat versterkte muziek volgens staatssecretaris Van Ooijen in de meeste gevallen al zachter dan die bovengrens. Een wettelijk maximum kan ‘leiden tot onwerkbare situaties’ vreest de bewindsman. Bijvoorbeeld door gejuich en applaus kan het geluid onbedoeld boven de grens uitkomen.

110.000 bezoekers​

Op de twee concerten van Rammstein komen in totaal 110.000 mensen af. Het zijn de eerste shows van de Duitse groep op Nederlandse bodem sinds de beschuldigingen van seksueel wangedrag richting frontman Till Lindemann. Meerdere vrouwen zouden zijn gedrogeerd of zouden tegen hun wil seks hebben gehad.
De gemeente Groningen wil niet reageren op de juridische procedure van Natuurbeschermingswacht en verwijst door naar de rechtbank. Een woordvoerder bevestigt dat er een verzoekschrift binnen is gekomen. Nadere details worden spoedig verwacht. Ook vereniging Stadspark Natuurlijk gaf eerder aan bezwaar te maken, maar in welke vorm is nog onduidelijk.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.947
1.993

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Gemeente Groningen zal zich wat anders hiervan hebben voorgesteld toen het bekend gemaakt werd vorig jaar..
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

Gebruikers die dit onderwerp bekijken