Ik ben naar … geweest en het was …

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
539
490
Mooie verhalen over The Cure en Fred Again!

Ik ben gisteren naar Joost geweest in de 013. Was weer een groot gekkenhuis. Muzikaal slaat het als een tang op een varken (muzikaal varken wel), maar wat een heerlijke energie. Dak ging er helemaal af, vanaf de dj nog vóórdat het voorprogramma begon tot het einde van Joost.

Er hing gewoon een heerlijke vibe in de zaal en iedereen had er zin in. Veel gelachen en een mooi feestje meegemaakt.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.426
1.850
Beetje aan de late kant, maar Alt-J donderdag in de Afas. Blijft een goeie band, prima optreden(nummers van het eerste album blijven by far hun beste), maar toch wel jammer om te zien hoe ze na een flinke opmars toch een beetje stilgevallen lijken te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Ik was bij The Cure in zowel het Sportpaleis als de Ziggo Dome.

Het was voor mij de eerste keer in het Sportpaleis. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van hoe groot de zaal is (lijkt wel twee keer zo groot als de Ziggo Dome), maar wel wat vreemd dat de ticketcontrole en ook dingen als lockers buiten om de hoek van de Lotto Arena waren. Door wat gedoe met merch was ik later dan gepland in de zaal, nog steeds met goed zicht maar ook tussen wat irritante mensen zoals Ruben al beschreef. Gisteren wilde ik het toch anders aanpakken en ben ik heel op tijd gekomen voor een plekje vooraan. En dat was het zeker waard, want het was echt een onwerkelijke belevenis om met m'n neus bovenop misschien wel mijn favoriete band allertijden te staan.

En die band is in absolute topvorm deze tour. Ze staan al zo'n beetje hun hele carrière bekend als geweldige live-band, maar dit jaar komt er wat mij betreft nog een schepje bovenop. Dat komt voor een groot deel door de stem van Robert. Het is al ongelooflijk dat hij nog net zo goed zingt als in de hoogtijdagen van de band, maar qua emotionele intensiteit is hij nu misschien wel beter dan ooit. Waar hij op de plaat al als de beste zijn ellende in muzikale vorm kan overbrengen, komt het nu (voor veel nummers decennia later) zelfs nog harder binnen. Zeker als je de emotie op zijn gezicht erbij kan zien, gaat het op de meest intense momenten echt door merg en been. Om dan enkele minuten later met gekke dansjes en oprecht plezier de popnummers aan de andere kant van het spectrum óók precies de juiste sfeer te geven. Robert is nog steeds een van de meest unieke artiesten die er is, 100% zichzelf, en met een ongekend talent om zowel de meest negatieve als de meest positieve emoties over te brengen.
En dan meestergitarist Reeves Gabrels, die zich nu echt ontpopt heeft tot een gouden toevoeging aan de band. Hij heeft de perfecte combinatie gevonden door trouw te blijven aan de originele partijen, maar waar mogelijk wat van zijn eigen stijl toe te voegen. En die stijl van virtuose, experimentele gitaarsolo's lijkt misschien niet typisch The Cure, maar hij maakt juist door all-out te gaan met effecten, whammy bar trucs en noise al zijn solo's precies de climax die het nummer nodig heeft. Onder andere twee nieuwe nummers (daarover later meer) hebben een solo waar je alleen maar met open mond naar kan kijken (ik heb wat geluiden gehoord die ik volgens mij nog nooit uit een gitaar heb horen komen). Maar ook zijn ambient gitaarspel is een goede toevoeging, bijvoorbeeld aan de intro en outro van Edge Of The Deep Green Sea.
Simon, Jason en Roger spelen intussen nog steeds net zo strak als altijd, en de terugkeer van voormalige gitarist en toetsenist Perry Bamonte was ook een mooie verrassing. Hij heeft nu een rol op de achtergrond maar draagt wel bij aan de grootse en gelaagde sound.

Ook op de setlists is deze tour helemaal niets aan te merken. Ze tikken de 3,5 uur van vorige tours niet meer aan, maar het bevat eigenlijk alles wat je je als Cure-fan kan wensen. Je bent sowieso elke show verzekerd van de grootste (live-)klassiekers van de band: Pictures Of You, Push, A Forest, Lullaby, Just Like Heaven, noem maar op. Dat zijn al een stuk of 15 steengoeie nummers die voor veel bands een hele setlist op zich zouden zijn.
Daarnaast krijgt elke setlist nog een handvol fan-favourite albumtracks, waarbij het voor elke show weer spannend is wat er gaat komen. Zo was ik in Antwerpen erg blij met het prachtig melancholische The Last Day Of Summer, het duistere At Night en natuurlijk Faith (voor veel fans een soort heilige graal der goth-nummers). Maar vooral in de Ziggo Dome kregen we de jackpot met zeldzame nummers als Trust en The Figurehead, wederom At Night, en als toppunt een encore van Disintegration nummers. Dat is toch mijn favoriete album allertijden en ik had Plainsong, Prayers For Rain en de titelsong nog nooit live gehoord. Ik hoopte al jaren om die nummers een keer mee te mogen maken, en ook deze tour zijn ze geen zekerheidjes, dus dat maakte het extra speciaal. De explosie aan synths van Plainsong, de epische uithaal op Prayers For Rain en de intens emotionele zang op Disintegration waren zelfs nog beter dan ik gehoopt had.
Maar zelfs dat was nog steeds niet alles, want we konden ook nog eens genieten van vijf nieuwe nummers. En dat zijn ook stuk voor stuk pareltjes vol met prachtige melodielijnen, emotionele teksten en dito uitvoering door Robert. Alone, Endsong en I Can Never Say Goodbye zijn echt intens verdrietig, en die eerste twee voelen meteen helemaal op hun plek als show opener en main set afsluiter. And Nothing Is Forever is nu al een van de mooiste nummers die ze hebben, en A Fragile Thing mixt de emotie zowaar met een catchy groove. Ik sluit me dus helemaal aan bij @RubenFrusciante, dit album is nu al topkandidaat voor AOTY 2023 (laten we hopen dat ie dan ook echt verschijnt...).

Ook alles om de nummers heen klopte helemaal. De sfeervolle visuals, de regen en onweer geluiden, de flitslichten-bliksem voor de opkomst van de band, maar vooral ook om te zien dat de band echt lol heeft met elkaar. Er werd veel gelachen onderling, grapjes gemaakt en ook een hoop geknuffeld.
Kortom, wat is deze "Lost World" tour toch een geschenk voor diehard fans zoals ik. De show gisteren in Amsterdam is misschien wel het beste concert wat ik ooit gezien heb, en ik heb al best wat fantastische dingen mogen zien. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit de laatste tour zou zijn, want in deze vorm kunnen ze nog jaren en jaren door!
 
Laatst bewerkt:

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.436
1.537
Ik heb vanavond een waanzinnig leuke show van Phoenix in Paradiso gezien. Het was door Wolfgang Amadeus Phoenix een van mijn favoriete bands tijdens mijn middelbare schooltijd, maar ik had helaas de laatste zaalshow in 2010 gemist en vond het teveel van het goede om in 2013 alleen voor hun naar Pinkpop te gaan. Ik heb er dus lang op moet wachten, maar het was het ruimschoots waard. Door vroeg te komen had ik een fijne plek rechts tegen de barrier weten te bemachtigen waardoor ik tussen een groepje dedicated fans stond. Het spelplezier spatte van de band af en in pak 'em beet 100 minuten zijn we getrakteerd op zoveel hits. Door te beginnen met Lisztomania - Entertainment - Lasso ging het dak er gelijk af en ook daarna bleef de sfeer goed. Volgens mij kan deze show ook prima werken als headliner op BKS, al zullen daar qua kaartverkoop twee kleppers bij moeten.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.284
Ik was ook bij Phoenix ja, was inderdaad leuk! Stond zelf bij enorme midlife crisis gasten die ik uiteindelijk maar heb aangesproken omdat ze super irritant over oa werk aan het praten waren. Daarna was de sfeer rondom ons iets beter.

Die productie leent zich wel voor groter publiek trouwens, heb nog nooit zo’n scherm gezien in de Paradiso haha. Letterlijk van podium tot plafond 1 groot scherm.
 

Minie

Campingartiest
6 jun 2016
92
26
Gisteren oosterpoort Groningen geweest voor programma persenol trainer die bracht de sfeer er aardig in vervolgens de staat echt van genoten
 

Bassie78

Dagopener
23 okt 2017
505
290
Gisteren naar The Gathering geweest in Tivoli Vredenburg Pandora zaal! Ondanks een paar technische issues genoten van het optreden! Waar ik bij The Cure veel verslagen lees als veel praten tijdens de show kon je hier bij elk nummer en rustige momenten een speld horen vallen! Tijd dat deze band volgend jaar weer eens voor veel festivals wordt gevraagd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Nightwish vanavond in Ziggo was belachelijk goed. Hoe deze band zo goed live is. Heerlijk concert met 7 days To the Wolves weer op de setlist en een gastoptreden van Henk Poort. TPOTO met de hele band er achter is wel fantastisch. Floor was gedreven, goed bij stem en trots. Paar kippevelmomentjes. Heerlijk nu aan het bijkomen op mijn hotelkamer.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Nightwish - lotto Arena

Ik waarschuw alvast: fanboy alert. Maar man o man. Na 2,5 jaar eindelijk deze zaalshow van Nightwish mogen beleven. Na de sublieme show op Sweden Rock maken ze het weer totaal waar. Zo ziet een zaal platspelen eruit, machtige sfeer. De opkomst van Floor was heel ontroerend. Een staande ovatie door mensen die al staan. Grootste deel van de show beleefd met ogen dicht en kippenvel. De combinatie Elan - Sleeping Sun ga ik niet snel vergeten, klein traantje. How'the Heart akoestisch was heel mooi. Shoemaker wordt een klassieker inmiddels. Ghost Love Score en voor The Greatest Show on Earth (met de eerste 5 minuten ook live gespeeld, heel vet!!) Blijft de beste afsluiting die een concert kan hebben.

Paar afslutende opmerkingen:
1. Eerte keer Lotto Arena. Erg prettige zaal met goed geluid maar wat een verschrikkelijke logistiek. Megarij en geen garderobe, alleen wat kleine kluisjes buiten in de kou. Dus met jas in de zaal..
2. Ik weet weer waarom ik op GMM ben weggelopen bij Beast in Black. Echt niet mijn ding. Daar laat ik het maar bij.
3. Na het vertrek van Marco is Nightwish live wel een iets andere band geworden maar in mijn optiek zeker geen slechtere band. Met een frontvrouw zoals Floor kan je weinig fout doen.
Vanavond was ook geweldig!!
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Nightwish vanavond in Ziggo was belachelijk goed. Hoe deze band zo goed live is. Heerlijk concert met 7 days To the Wolves weer op de setlist en een gastoptreden van Henk Poort. TPOTO met de hele band er achter is wel fantastisch. Floor was gedreven, goed bij stem en trots. Paar kippevelmomentjes. Heerlijk nu aan het bijkomen op mijn hotelkamer.
Nightwish heeft vanavond een sublieme show neergezet. Was echt genieten. En wat een powervrouw is die Floor toch 🤟.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Geen Nightwish of Amorphis gisteren voor mij maar The Hu in een ramvolle Melkweg. Na een paar biertjes in een klein cafe goed kunnen genieten van deze band. Prachtig om alle meedeinende hoofden en vuisten vanaf het balkon te zien. Heb alleen wel dat ik het nieuwe werk minder sprekend vind dan het oude werk. Een nummer als Wolf Totem staat echt als een huis en straalt een bepaalde oerkracht uit. Maar hoe dan ook een dikke prima show waarvan ik alle Pinkpop gangers kan aanraden om sowieso mee te pakken!

Voorprogramma King Nun was ook best prima. Gejaagde Britpop met extra gitaren. Kunnen nog wel wat stappen gaan zetten
 

Bartjuh1981

Support act
12 feb 2014
1.190
765
Gisteren Marcus Mumford solo gezien in The Olympia Theatre in Dublin. Dat concert is mij volledig onder de huid gaan zitten. De liedjes, zijn stem. Waanzinnig goed! Beste concert van het jaar sowieso. En misschien wel top 5 all time. Ondanks de zware inhoud van zijn soloplaat pakken de songs live erg goed uit. Duidelijk hoorbaar en zichtbaar dat Marcus de muziek gebruikt als vreugdevol baken. De zaal zong, lachte, danste en huilde mee. Ik moet hier nog even van bijkomen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
Druk avondje voor forum leden gisteren. Zelf was ik bij Kae Tempest in Paradiso. Geweldig om daar weer eens te zijn, en wat een fantastische energie geeft die in de show zeg. Hele laatste album integraal gespeeld, daarna wat medleys en improvisaties van ouder werk. Werkelijk een fantastische avond, zowel voor publiek als artiest, en dat spatte er vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Voorprogramma WT en Evanescence Smash into Pieces niet echt wat voor mij. Te Amerikaans, te popie joepie, het is het net niet.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Mag ik nog even klagen over de prijzen in de Ziggodome .......een biertje voor 5 euro...of een halve liter 6.90. Prijzen zijn echt debiel. Ik neem wat snoep mee. Ik eet goed van tevoren en moeder overste en ikzelf smokkelen 4 flessen drinken mee naar binnen. Mafketels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick1617899545

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.190
Mag ik nog even klagen over de prijzen in de Ziggodome .......een biertje voor 5 euro...of een halve liter 6.90. Prijzen zijn echt debiel. Ik neem wat snoep mee. Ik eet goed van tevoren en moeder overste en ikzelf smokkelen 4 flessen drinken mee naar binnen. Mafketels.
Klinkt alsof je lang niet meer in de Ziggo bent geweest.
 
  • Winning
Waarderingen: Mark's Kal

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
726
1.242
Voorprogramma WT en Evanescence Smash into Pieces niet echt wat voor mij. Te Amerikaans, te popie joepie, het is het net niet.
Ik vond op Pinkpop Smash Into Pieces echt geweldig. Heb toen echt staan genieten.
Scheelt misschien ook dat ze op PP echt met een eigen show stonden en nu als voorprogramma voor 2 andere bands?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken