CORE Festival 2023 - Nieuws en Geruchten

dann

Gouden Tip
3 jan 2018
280
225
Verslagje dan maar!

Aangename kennismaking met CORE dit jaar. De lineup paste echt volledig in mijn straatje, combineer dat met een toplocatie en stralend weer en je hebt een recept voor een mooi weekend. Doorheen dit topic kon je al lezen dat CORE veel positieve dingen te bieden heeft: veel schaduwplekken, een goed bekersysteem, makkelijk contactloos betaalsysteem en prachtige podia. Het gigantische scherm rond de mainstage is natuurlijk de blikvanger maar ook de andere podia zijn heel goed ingericht. Normaal gezien neem ik amper of geen foto's op festivals maar nu is mijn camerarol mooi gevuld. De indrukwekkende productie werd door de meeste artiesten ook effectief benut waardoor de beleving echt wel een upgrade kreeg. Aangezien dit voor veel acts ook het begin van het festivalseizoen was, had ik het gevoel dat alle artiesten nog fris waren en iedereen er echt zin in had.

Puntjes van kritiek: kap met die onzin dat CORE een festival is waar kunst een essentieel onderdeel is. Het terrein was mooi aangekleed hoor, met als thema vooral spiegels en schermen, maar met kunst had het alleszins niets te maken. Een zwarte kubus waar je enkel binnen mag als je een app installeert (iemand daar eigenlijk binnen geweest?) of een schommel met een spiegel en wat ledstrips, gesponserd door Brussels Airlines of Ethias, tja...
Verder hoop ik dat het festival op termijn zijn identiteit wat meer tot een geheel kan vormen. Ik had momenteel soms het gevoel dat ik op twee totaal verschillende tegelijk rondliep. Je had een grote groep mensen die de hele dag aan de DJ podia bleef rondhangen (incl. gekke pakjes en Tomorrowlandvlaggen) en een groep die pendelde tussen de twee livepodia (zelf ook schuldig aan). Hierdoor voelde ik mij niet echt geconnecteerd met iedereen op het terrein.
Niettemin een topweekend gehad. Als ze volgend jaar weer een mooie lineup hebben, kom ik met plezier terug.

Lijstje met artiesten die ik zag:
⭐⭐⭐⭐⭐
Mini Festileaks meeting met @mattman, Luc en Monique van het FL team.

⭐⭐⭐⭐1/2
  • Charlotte Adigéry & Bolis Pupul: Wat een metamorfose hebben die ondergaan sinds de laatste keer dat ik hun zag als Wwwater in 2019! Zeker Bolis is nu echt een performer geworden, Charlotte was dat uiteraard al. Banger na banger, heel aanstekelijk maar ook sympathiek, echt een perfecte act voor 's avonds in een tent.
  • Little Simz: Ze maakte de hoge verwachtingen helemaal waar! Ook zij is echt enorm gegroeid sinds ik haar zag in 2019, ontspannen en vol met zelfvertrouwen nu. Interessante setlist ook met enkele onuitgebrachte nummers. Enige reden dat het geen 5 sterren was, is omdat de twee muzikanten pas na meer dan de helft van het concert mochten meedoen. Spijtig dat ze is afgestapt van de volledige band.
⭐⭐⭐⭐
  • Domi & JD Beck: Eindelijk met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe belachelijk getalenteerd deze jonkies zijn. Ze doen het echt lijken alsof het niets is. Wel spijtig dat .Paak niet even langs kwam!
  • Angèle: Eerste keer dat ik haar zag en het stelde niet teleur. Deze show is exact wat je kan verwachten van een kwalitatieve popshow: een beetje ingestudeerd maar vooral heel veel plezier, dansers, strakke visuals en showelementen. Voelde aan als een overwinningsrondje in Brussel, Damso die nog langskwam voor zijn feature maakte het feestje compleet.
  • alt-J: Op plaat doen ze mij niet zoveel meer, maar dit was oprecht een goede headlineshow. Weinig bindteksten maar niettemin sympathiek en verder gewoon veel goeie muziek en ditto lichtshow. Veel ouder werk gespeeld, ik was eigenlijk al vergeten hoeveel sterke songs die hebben.
⭐⭐⭐1/2
  • Olivia Dean: Heel sympathieke dame en wat kan ze goed zingen! Spijtig van de technische probleempjes want verder was dit heel aangenaam.
  • Yussef Dayes: Opvallend veel volk dat afkwam op deze show. Prima uitgevoerde jazz met uiteraard indrukwekkend drumspel, maar voor mij gewoon iets te safe.
  • JPEGMAFIA: Banger na banger geknald, wat een bak energie en een gigantische moshpit. Op het einde van de show zag ik dat er niet veel volk meer in de tent stond maar iedereen die er wel was, ging los. Helaas geen hogere score omdat de set gewoon wat te rommelig in elkaar stak. Na elk nummer naar je computer wandelen en daar op het moment zelf beslissen wat je volgende song wordt, is grappig maar niet optimaal voor de flow van een optreden.
⭐⭐⭐
  • NxWorries: Heel dubbel gevoel bij dit optreden. Het was nog maar hun tweede show na een pauze van vijf jaar en de act stond naar mijn gevoel nog niet op punt. Zeker in het begin kreeg zelfs een topentertainer als Anderson .Paak het publiek niet in gang. Te low tempo, matig geluid, slordig begin en einde van de set en vreemde dj intermezzo's van Knxwledge waarbij .Paak naar de achtergrond verdween. Gelukkig kwam het duo na een tijdje wat op gang, ondersteund door tracks die nog steeds als een huis staan. Het belangrijkste moment dat de set definitief in een positieve plooi legde, was toen er een deel van het publiek op het podium werd uitgenodigd en de show veranderde in een zwoele aflevering van Soul Train.
  • Pusha T: Dit concert werd gered door de hoeveelheid sterke tracks in zijn discografie en Pusha zijn rapskills. Zonder die sterke back catalogue zou ik het gewoon zo'n typische rapshow gevonden hebben, met irritante MC met zijn kermissamples, tracks die halverwege werden afgekapt en alle andere clichés.
  • Unknown Mortal Orchestra: Niet heel bekend met hun werk maar dit klonk een pak scherper dan ik me herinnerde op plaat. Gewoon goed optreden dus, wel vroegtijdig verlaten door een gebrek aan zuurstof in de tent.
  • Channel Tres: Heel vettige clubsfeer, vermakelijk.
  • Glints: Deed het prima zo op z'n eentje. Kreeg het talrijke publiek al vroeg op gang.
⭐⭐
  • Rori: Bootleg Angèle.
  • Ravyn Lenae: Een beetje zoals Olivia Dean, maar vocaal een pak minder sterk.
  • Masego: Het kon me gewoon totaal niet boeien. Beetje cliché.
  • Benny the Butcher: Oprecht een goeie rapper uit de Griselda stal, maar het kwam echt niet over. Meest irritante MC die ik ooit zag en een hoop random mensen die op het podium stonden te filmen met hun smartphone.
  • Goldband: Tja, ze doen goed wat ze moeten doen, I guess...

  • Pinkpantheress: Slechts iets meer dan de helft van het uur volgemaakt, inclusief intermezzo dj set in het midden. Verder echt nul passie en uitstraling en, met alle respect, maar ze kan gewoon echt niet zingen. Ik hoopte stiekem dat haar zang op plaat een stilistische keuze was maar het is van niet beter kunnen, vrees ik.
Nog stukjes van gezien maar niet genoeg voor een beoordeling: Nu Genea, Caballero & JeanJass, Kokoroko en een handvol dj sets (Romy, Ewan McVicar, Mimi,...). Moderat helaas niet gelukt omdat we nog een trein moesten halen.
Zwarte kubus even binnen geweest mits we vroeg op het terrein waren. Kon je gewoon quasi het dak waar maximaal een 50 man op past met een DJ die aan het draaien is.
 

dann

Gouden Tip
3 jan 2018
280
225
Anyway, was weer een leuke editie. De zaterdag viel me eigenlijk best tegen, maar de zondag maakte het meer dan goed.

Hoogtepunten:
- Little Simz
Op PKP & in de Trix moeten missen helaas, maar 3de keer raak. Fenomenaal goed, en de volgende zaalshow hoop ik zeker terug aanwezig te zijn.

- Channel Tres
In het verleden wel al eens naar geluisterd, maar het wist me nooit echt te pakken. Toch even een kans gegeven in de tent na positieve dingen te lezen over zijn shows, en die recensies kan ik alleen maar beamen. Onwijs toffe show van begin tot einde, dansen gegarandeerd.

- Bolis Pupul
Ik was helaas niet aanwezig bij de show de dag voordien met kompaan Charlotte Adigéry, maar nu wel. Begon zeer braafjes, maar ontplooide zich al snel tot iets prachtigs. Oorspronkelijk was het plan hier maar even een deel mee te pakken voordat we naar Moderat vertrokken, maar we zijn toch blijven plakken tot het einde van de set.

Tegenvallers:
- Pusha T
Goede rapper, maar de show was zeer by the numbers (on the boards). Mocht iets minder braaf & cliché.

- NxWorries
De act waar ik het meest naar uit keek de eerste dag. Met Anderson .Paak & Knxwledge 2 geweldige artiesten, maar het optreden liet me toch zeer koud (en de rest van de weide precies ook). Anderson .Paak die voor een kwartier verdwijnt na het performen van de eerste 2 nummers was een unieke keuze. Om dit later nog eens 2x te doen, liet me helemaal verward achter. Heb het gevoel dat de show nooit echt meer op gang getrokken kon worden.

- Het immens tamme publiek op zaterdag

Ben benieuwd naar de toekomst van dit festival. Mooie aankleding, lineups die me zeer goed liggen maar de verkoop lijkt toch al 2 jaar op rij te slabakken. Ik denk dat ze dit met deze editie al deels hebben proberen aan te pakken vergeleken met 2022 (ik denk aan een Goldband of Angèle), maar dat lijkt duidelijk nog niet voldoende.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
632
426
PS. er waren blijkbaar maar 6000 (zaterdag) en 5000 (zondag) tickets in voorverkoop verkocht volgens iemand die ter plaatste werkte. Als die 20000 man per dag klopt hierboven, dan zijn er heel veel gratis tickets uitgedeeld. In ieder geval ben ik benieuwd wat ze volgend jaar gaan doen met deze povere ticketverkoop.

Is dat inclusief combitickets? Nu goed allicht dat ze dan nog net break-even draaien met de omzet ter plaatse?
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.112
5.389
Is dat inclusief combitickets? Nu goed allicht dat ze dan nog net break-even draaien met de omzet ter plaatse?
Terrein was heel goed gevuld, had zelfs de indruk op zondag ietsje drukker dan zaterdag. Dus die 20000 zal er niet ver naast zijn uiteindelijk.
Indien ze effectief zoveel kaarten hebben uitgedeeld zijn ze gered door het mooie weer, indien slecht weer maakt het voor veel mensen niet uit of ze een ticket gratis hebben, en blijven ze weg.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Logisch. Moesten we eens zien hoe weinig tickets werden verkocht, denk ik dat we achterover vallen van onze stoel.
Werchter Encore, Hear Hear, CORE. Die nieuwe LN festivals vallen als vliegen.

Alleen Live Is Live bestaat nog...
 

koekroeck

Dagopener
6 mrt 2018
724
651
Werchter Encore, Hear Hear, CORE. Die nieuwe LN festivals vallen als vliegen.

Alleen Live Is Live bestaat nog...
Live is live is ook geen topper hoor. Dit jaar ook veel tickets die werden uitgedeeld. En bij the war on drugs was ik er bij (gratis) en het was totaal niet druk.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.112
5.389
Geen nieuwe editie volgend jaar: BRUZZ
Zal er volgens mij geen act zijn geweest die het de moeite maakte.
Zelfs Angele kreeg de Brusselaars niet naar daar.

Wel jammer, concept is top. Maar voor elektronica valt Extrema quasi gelijktijdig, en dan kiezen mensen eerder dat.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Hmm dit is wel jammer zeg. Toffe line ups. Een festival dat ik serieus overwoog voor komend jaar...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken