Festileaks Tijdloze Top 100 (Editie 2022!)

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Laten we die discussie alsjeblieft niet nogmaals doen.

Over de popprijs wil ik echter wel ingaan. De criteria: "De winnaar van de Popprijs wordt, in tegenstelling tot andere prijzen, niet gekozen op basis van enkel artistieke creaties, internationaal of nationaal succes, streamingcijfers, een vernieuwende sound, verkoopcijfers of een langdurige carrière. De doorslaggevende factor is dat de jury het werk van de winnaar ziet als belangrijke bijdrage aan de Nederlandse popmuziek."

Heeft goldband een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse? Door jaar specifiek, want het is een jaarlijkse prijs. Ik vind van wel. Nederlandstalige muziek is steeds populairder en populairder. Ze hebben geheerst op de festivals deze zomer, hoogste nieuwe binnenkomer in de top 2000, hele grote hit gehad, veel in het nieuws. Uit de beweging van de nieuwe muziek van de laatste 2/3 jaar in Nederland, zijn zij de grootste act. Froukje (vind ik vele malen leuker ) is bij lange na zo groot niet bij het brede publiek.

De enige andere act dit jaar door hem qua mij betreft had mogen hebben was Son mieux. Maar ik snap goldband als winnaar heel goed.

Btw als mensen dit een vervelende discussie vinden, of niet het juiste topic hiervoor dan hoor ik dat graag. Dan ga ik Brian direct lastigvallen 😉

Mooie onderbouwing, maar juist bij die feiten zet ik mijn vraagtekens.

Ik vind de tijdspanne waarin deze bijdrage geleverd is erg klein en ik vraag me af wat de houdbaarheid daarvan is.

Is het een jaarlijkse prijs. Klopt. In mijn beleving gaat het niet altijd om wat ze dat jaar alleen maar gepresenteerd hebben. Tenminste gezien de voorgaande winnaars, maar nogmaals ik ken de criteria niet waarop getoetst is.

Ik denk niet dat zij de pioniers zijn van de comeback van Nederlandstalige acts / muziek. Één van de velen die dit nu (goed) doen. Alle andere feiten, mooie punten al vraag ik me af of ze weer zo hoog in de top 2000 staan dit jaar (daar discussiëren we vlak voor kerst verder over 😉). Verder is deze prijs volgens mij niet altijd geweest voor acts die een groot en breed publiek trekken.

Misschien niet de grootste, als je dan kijkt naar Froukje bijvoorbeeld vind ik haar potentieel ook vele malen groter en artistieker voor een langere termijn. Een grote hit gehad, was ook een succes op menig festival, 3 liedjes in de top 2000 en een vrouw in muziek mannen wereld. Hopelijk gaat ze dit nog allemaal overtreffen, maar dat gaat lastig worden. De kans dat zij dan ooit een Popprijs wint is dan wel heel klein geworden.

Misschien maar goed dat ze gewonnen hebben en dat ze stoppen op hun high 😜
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Di-rect is ook niet mijn ding, maar hebben wel een veel groter track record en veel betekend voor de muziek in NL. Goldband heeft een (tijdelijke) hit (one day fly) en een succesvol festivalseizoen waarin iedereen knaldrang had. En daar krijg je dan een Popprijs voor 🤷🏼‍♂️
Di-rect, en genoeg andere winnaars van de popprijs, hebben 'tijdelijke' hits gehad. Goldband heeft ook meer dan 1 hit. En die knaldrang daar profiteert elke artiest van lijkt mij. (Volgens de cijfers over concert- en festivalbezoeken is de knaldrang nog steeds aanwezig, maar dat terzijde)

Had het al gelezen in het PP forum. Tja, ik heb 2 dochters die waarschijnlijk ook naar Goldband luisteren. Los van wat ze voortbrengen vind ik het niet tof dat één van de bandleden dit doet. Wat is het nut? Wat voor doel heb je voor ogen? Ik vind het vooral heel zielig en dus een slecht voorbeeld. Los daarvan kwets je hier mensen mee. De vergelijking met alcohol vind ik dan ook mank gaan. Ja, alcohol is de grootste harddrug die er is. Alleen is dat bij ons legaal. Coke niet. Verder ben ik geen expert, maar is (hard)drugs denk ik over het algemeen verslavingsgevoeliger. Maar nogmaals, wat ik al eerder schreef, zou het de band sieren om excuses te maken en om die zielepiet naar een kliniek te sturen. Dit moet je niet en publiek willen in de muziek lijkt mij. En er zal vast veel moois onder invloed ontstaan zijn, maar dat ligt meer in het creatieve proces dan tijdens een live show, daar gaat het voor mij om hele andere dingen.
Dat een van de leden cocaïne heeft gebruikt tijdens een optreden doet toch niets af aan hun bijdrage aan de Nederlandse popmuziek, waar het om gaat bij de popprijs? Daarbij is cocaïnegebruik in Nederland niet strafbaar. Bezit en handel is wel verboden/strafbaar. Alcohol legaal noemen is nogal ongenuanceerd. Alcohol is legaal wanneer je een vergunning hebt om het te verhandelen. Bezit is legaal (mits 18+). Gebruik is legaal mits geen aanwezigheid van bijv. een plaatselijk verbod. Alcohol en cocaïne liggen qua verslavingsgevoeligheid erg dicht bij elkaar, de discussie welke van de twee erger is loont de moeite niet. De zanger in kwestie heeft zijn excuses al aangeboden (al ten tijde van jouw bericht). Ik deel wel de mening dat drugsgebruik tijdens een optreden onprofessioneel is, het kan het optreden negatief beïnvloeden ten nadele van de fans.

Ik vind de tijdspanne waarin deze bijdrage geleverd is erg klein en ik vraag me af wat de houdbaarheid daarvan is.
Dit zou je evengoed als iets positiefs kunnen zien.

Is het een jaarlijkse prijs. Klopt. In mijn beleving gaat het niet altijd om wat ze dat jaar alleen maar gepresenteerd hebben. Tenminste gezien de voorgaande winnaars, maar nogmaals ik ken de criteria niet waarop getoetst is.

Ik denk niet dat zij de pioniers zijn van de comeback van Nederlandstalige acts / muziek. Één van de velen die dit nu (goed) doen. Alle andere feiten, mooie punten al vraag ik me af of ze weer zo hoog in de top 2000 staan dit jaar (daar discussiëren we vlak voor kerst verder over 😉). Verder is deze prijs volgens mij niet altijd geweest voor acts die een groot en breed publiek trekken.
Ik zie een aantal winnaars staan die destijds gepiekt hebben (bijv. Kyteman, Caro Emerald), die toen zeker een groot (en breed?) publiek trokken waar je toen ook nog niet kon concluderen of de hits tijdloos zouden zijn (voor zover dat uitmaakt). Ik denk niet dat Goldband enkel in 2022 gepresteerd heeft. Sinds Witte Was uit 2019 zit Goldband in de lift omhoog.

Misschien niet de grootste, als je dan kijkt naar Froukje bijvoorbeeld vind ik haar potentieel ook vele malen groter en artistieker voor een langere termijn. Een grote hit gehad, was ook een succes op menig festival, 3 liedjes in de top 2000 en een vrouw in muziek mannen wereld. Hopelijk gaat ze dit nog allemaal overtreffen, maar dat gaat lastig worden. De kans dat zij dan ooit een Popprijs wint is dan wel heel klein geworden.

Misschien maar goed dat ze gewonnen hebben en dat ze stoppen op hun high 😜
We gaan het zien, ik kijk nu al uit naar de reacties.
Is muziek trouwens een mannenwereld? Als ik de huidige top 40 erbij neem tel ik 19 vrouwen, dat is inclusief samenwerkingen (bijv. Tiësto ft. Tate McRae) of bepaalde bandsamenstellingen (bijv. Rondé). De popprijs is pas 8 maal aan een vrouw uitgereikt, waarvan 4 vrouwen als solo artiest, op 36 edities. Binnen bepaalde genres kan het wel wisselen, ik vind metal bijv. wel een mannenwereld (cherry picking). Of dat erg is laat ik in het midden. Ik ben wel benieuwd naar jouw redenatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en Dr. Hannibal

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.220
Di-rect, en genoeg andere winnaars van de popprijs, hebben 'tijdelijke' hits gehad. Goldband heeft ook meer dan 1 hit. En die knaldrang daar profiteert elke artiest van lijkt mij. (Volgens de cijfers over concert- en festivalbezoeken is de knaldrang nog steeds aanwezig, maar dat terzijde)


Dat een van de leden cocaïne heeft gebruikt tijdens een optreden doet toch niets af aan hun bijdrage aan de Nederlandse popmuziek, waar het om gaat bij de popprijs? Daarbij is cocaïnegebruik in Nederland niet strafbaar. Bezit en handel is wel verboden/strafbaar. Alcohol legaal noemen is nogal ongenuanceerd. Alcohol is legaal wanneer je een vergunning hebt om het te verhandelen. Bezit is legaal (mits 18+). Gebruik is legaal mits geen aanwezigheid van bijv. een plaatselijk verbod. Alcohol en cocaïne liggen qua verslavingsgevoeligheid erg dicht bij elkaar, de discussie welke van de twee erger is loont de moeite niet. De zanger in kwestie heeft zijn excuses al aangeboden (al ten tijde van jouw bericht). Ik deel wel de mening dat drugsgebruik tijdens een optreden onprofessioneel is, het kan het optreden negatief beïnvloeden ten nadele van de fans.


Dit zou je evengoed als iets positiefs kunnen zien.


Ik zie een aantal winnaars staan die destijds gepiekt hebben (bijv. Kyteman, Caro Emerald), die toen zeker een groot (en breed?) publiek trokken waar je toen ook nog niet kon concluderen of de hits tijdloos zouden zijn (voor zover dat uitmaakt). Ik denk niet dat Goldband enkel in 2022 gepresteerd heeft. Sinds Witte Was uit 2019 zit Goldband in de lift omhoog.


We gaan het zien, ik kijk nu al uit naar de reacties.
Is muziek trouwens een mannenwereld? Als ik de huidige top 40 erbij neem tel ik 19 vrouwen, dat is inclusief samenwerkingen (bijv. Tiësto ft. Tate McRae) of bepaalde bandsamenstellingen (bijv. Rondé). De popprijs is pas 8 maal aan een vrouw uitgereikt, waarvan 4 vrouwen als solo artiest, op 36 edities. Binnen bepaalde genres kan het wel wisselen, ik vind metal bijv. wel een mannenwereld (cherry picking). Of dat erg is laat ik in het midden. Ik ben wel benieuwd naar jouw redenatie.
In de Nederlandse metal dan toch juist weer veel vrouwen: Epica, within temptation, Floor Jansen…

Ik zag laatst een overzicht van een Spaans tijdschrift met de beste metalzangers allertijden en daar stond Anneke van Giersbergen (en Floor Jansen) in de top 20.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Di-rect, en genoeg andere winnaars van de popprijs, hebben 'tijdelijke' hits gehad. Goldband heeft ook meer dan 1 hit. En die knaldrang daar profiteert elke artiest van lijkt mij. (Volgens de cijfers over concert- en festivalbezoeken is de knaldrang nog steeds aanwezig, maar dat terzijde)


Dat een van de leden cocaïne heeft gebruikt tijdens een optreden doet toch niets af aan hun bijdrage aan de Nederlandse popmuziek, waar het om gaat bij de popprijs? Daarbij is cocaïnegebruik in Nederland niet strafbaar. Bezit en handel is wel verboden/strafbaar. Alcohol legaal noemen is nogal ongenuanceerd. Alcohol is legaal wanneer je een vergunning hebt om het te verhandelen. Bezit is legaal (mits 18+). Gebruik is legaal mits geen aanwezigheid van bijv. een plaatselijk verbod. Alcohol en cocaïne liggen qua verslavingsgevoeligheid erg dicht bij elkaar, de discussie welke van de twee erger is loont de moeite niet. De zanger in kwestie heeft zijn excuses al aangeboden (al ten tijde van jouw bericht). Ik deel wel de mening dat drugsgebruik tijdens een optreden onprofessioneel is, het kan het optreden negatief beïnvloeden ten nadele van de fans.


Dit zou je evengoed als iets positiefs kunnen zien.


Ik zie een aantal winnaars staan die destijds gepiekt hebben (bijv. Kyteman, Caro Emerald), die toen zeker een groot (en breed?) publiek trokken waar je toen ook nog niet kon concluderen of de hits tijdloos zouden zijn (voor zover dat uitmaakt). Ik denk niet dat Goldband enkel in 2022 gepresteerd heeft. Sinds Witte Was uit 2019 zit Goldband in de lift omhoog.


We gaan het zien, ik kijk nu al uit naar de reacties.
Is muziek trouwens een mannenwereld? Als ik de huidige top 40 erbij neem tel ik 19 vrouwen, dat is inclusief samenwerkingen (bijv. Tiësto ft. Tate McRae) of bepaalde bandsamenstellingen (bijv. Rondé). De popprijs is pas 8 maal aan een vrouw uitgereikt, waarvan 4 vrouwen als solo artiest, op 36 edities. Binnen bepaalde genres kan het wel wisselen, ik vind metal bijv. wel een mannenwereld (cherry picking). Of dat erg is laat ik in het midden. Ik ben wel benieuwd naar jouw redenatie.
Bedankt voor je leuke reactie en visie.

Wat je eerste stukje betreft, Goldband komt pas net kijken, dat is meer hoe ik het bekijk.

Dat één van de bandleden coke gebruikt doet voor mij juist afbreuk aan alle prestaties. Wat is het doel van een dergelijke actie. Jij had toch ook liever gezien dat hij dit niet gedaan had? Toch een smetje 😉

Over cokebezit en cokegebruik ben ik niet zo op de hoogte, maar het lijkt mij dat je het in je bezit moet hebben voor je het gebruikt.

Ongenuanceerd? Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons is alcohol gewoon verkrijgbaar als je inderdaad 18 jaar of ouder bent. Coke niet.

Over drank of coke verslaving wat erger is of niet etc. Daar heb ik geen kennis van. Jij blijkbaar meer. Beide is verschrikkelijk. Al schat ik een coke verslaving destructiever in.

Voor Goldband is de tijdspanne prachtig. Stoppen op je high. Wat kunnen ze nog meer bereiken?

Ik snap je opmerking over tijdloos niet helemaal. Misschien heb ik iets gemist. 2019 - 2022 vind ik een korte tijdspanne. Qua voorbeelden die je noemt, helemaal correct. Maar in mijn ogen wel authentieker en creatiever dan het trucje van Goldband.

Ik denk over de hele lijn, maar zeker ook in de muziek dat we nog steeds in erg traditionele wereld leven. Dat heeft ook tijd nodig en veranderd langzaam. Is nu natuurlijk ook een actuele discussie met hoeveel vrouwelijke artiesten er op festivals staan. Of je dan een quotum moet hebben vind ik dan ook weer overdreven. Je moet iets boeken omdat het goed is en niet alleen omdat ze vrouw of vrouwen zijn. Metal is inderdaad een enorme mannen wereld. Daarbij vind ik hardcore en punk weer vrouwvriendelijker en heb ik goede hoop als ik een clubshow van Turnstile zie waarbij de participatie en het respect in de pit tussen jonge mannen en jonge vrouwen erg groot is. Of bij een Amyl and the Sniffers. Verder hoeft het voor mij ook geen verschil te maken of het een man of een vrouw is alleen was Froukje een terecht en goed alternatief geweest.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Snap echt niet wat mensen bezield om The War On Drugs goed te vinden.
Persoonlijk vind ik het oersaai,eentonig,overhyped.
Het zal aan mij liggen zeker.
Ben ook niet echt fan van het indie (ruime interpretatie) genre.

Bon Iver,Arcade Fire,Arctic Monkeys en consoorten kunnen me amper boeien,al zijn er wel een paar nummers die ik kan aanhoren.
Maar meestal erger ik me als deze op de radio gespeeld worden.
Volumeknop gaat naar minimaal niveau.

Ook die cover van dhr Cash doet me altijd met de wenkbrauwen fronsen,het origineel van NIN is miljarden keren beter.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


15 (+27). Rage Against the Machine - Killing in the Name (459ptn - 8nom)

In de drie eerste edities zagen we 'Killing in the Name' stijgen van plaats 93 naar 39 tot plaats 22. Daarop kreeg Rage Against the Machine een terugslag vorig jaar met een 42ste plaats. Dit jaar staan ze echter hoger dan ooit en weten ze weer 27 plaatsen omhoog te gaan. Het nummer zelf wordt dit jaar dertig jaar oud nadat het in 1992 op het album stond met dezelfde naam als de band. Het was het debuutalbum en dit nummer was een echte protest song.


14 (+17). Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (466ptn - 6nom)

De Australiërs van Nick Cave & The Bad Seeds kwamen in 2013 met het vijftiende studioalbum. Op Push the Sky Away stond deze 'Jubilee Street'. De videoclip die er gemaakt werd voor dit nummer, door John Hillcoat, werd genomineerd voor beste video voor de ARIA Music Awards. Deze prijs werd echter gewonnen door 'Firestarter' van Samantha Jade. In de derde editie van onze lijst piekte dit nummer nog op plaats zeven nadat ze daarvoor 21ste en dertiende stonden. Net als het vorige nummer was er ook voor dit nummer vorig jaar een achteruitgang. Dit jaar dus weer net buiten de top tien.


13 (+6). Pearl Jam - Alive (483ptn - 7nom)

Elk jaar opnieuw weet Pearl Jam met 'Alive' aardig te scoren met steevast een plaats in de top twintig. In de tweede editie was het zelfs een vijfde plaats. Dit jaar weten ze hun derde beste score ooit te halen met deze dertiende plaats. Speciaal aan dit nummer is natuurlijk dat het de debuutsingle was voor de band. Het kwam een kleine twee maand uit alvorens hun debuutalbum Ten op de mensen werd losgelaten. In 2018 was het tevens het allereerste nummer van de band dat een certificaat kreeg van de British Phonographic Industry. In het nummer zit een gitaarsolo en die staat 26ste in de 100 Hottest Guitar Solos lijst van Total Guitar.


12 (+1). David Bowie - Space Oddity (494ptn - 7nom)

We zijn weer terecht gekomen bij een nummer dat al een iets langere termijn bestaat. Het nummer kwam namelijk in 1969 uit. Deze 'Space Oddity' was de openingstrack van het tweede album van David Bowie dat de titel kreeg David Bowie (Space Oddity). Het nummer kwam er eigenlijk nadat Bowie een aantal onsuccesvolle single's had uitgebracht. In onze lijst kwam het nummer ooit binnen op 105. De volgende twee jaren stond het op plek vijftien en zo had het echt zijn plaats gevonden. Vorig jaar was er een winst van twee plaatsen en daar komt er nu weer één bij. Zo is dit het nummer dat al het langste rond dezelfde plaats blijft hangen.


11 (+35). The National - Fake Empire (502ptn - 8nom)

Het nummer 'Fake Empire' was een nummer voor de top vijftig maar niet meer dan dat. In drie edities stond het op plaatsen 46 (2x) en 47. Enkel de 74ste plaats in editie twee was daar een uitzondering op. Doch is er dit jaar een andere tendens geweest wat uit het niets weet het nummer een pak beter te scoren. Al komt het daardoor wel op een erg ongelukkige elfde plaats terecht. Het is een relatief jong nummer dat uitkwam in 2008 op het vierde album, Boxer, van de band. Het was tevens de derde en laatste single voor dat album. Bryce Dessner zei dat hij iets wou proberen dat hij nooit eerder in rock-songs gehoord had, het gaat dan over: "The four-over-three pattern, which is what you hear in the piano."


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


10 (-2). Iron Maiden - Fear of the Dark (502ptn - 9nom)

In 1992 kwam Iron Maiden met het album Fear of the Dark waar dit gelijknamige nummer op stond. De tekst van het lied vertelt het verhaal van een man die altijd intens bang is geweest in het donker. Hij herinnert zich de vele keren dat hij alleen liep, en herinneringen aan het gevoel 's nachts gevolgd te worden. Steve Harris, die het nummer schreef, zou zelf ook bang zijn geweest voor het donker. Het nummer steeg elk jaar mooi in onze lijst nadat het in de eerste editie 63ste stond. Vorig jaar kwam er dan een eerste keer een top tien notering op plaats acht. Dit jaar twee plaats acheruit maar nog wel steeds die top tien notering.


9 (+115). Metallica - Master of Puppets (505ptn - 6nom)

We zitten duidelijk in een wat harder genre en net als het vorige nummer stond 'Master of Puppets' ook op een album met dezelfde naam. Dat kwam uit in 1986. Bassist Cliff Burton noemde dit nummer zijn lievelingsnummer van het album. 'Master of Puppets' valt ook op door zijn uitgebreide gebruik van downpicking en lange instrumentale sectie. Een riff uit David Bowie's nummer "Andy Warhol" (a 0'48") wordt geciteerd in "Master of Puppets" (a 6'19"). Het is een eerbetoon van Cliff Burton en Kirk Hammett, op wie Bowie een grote invloed had. We kwamen uit op 52, 33 en 46 in de eerste drie edities van onze lijst voor dit nummer. Vorig jaar zakte het weg naar plaats 124 en dat schudde de mensen wakker want nu staan ze opeens op plaats negen.


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


8 (+7). The Verve - The Drugs Don't Work (506ptn - 10nom)

In 1997 kwam het derde studioalbum uit van The Verve en dat was Urban Hymns. De tweede single van dat album was deze 'The Drugs Don't Work'. Het kwam meteen binnen op nummer één in het Verenigd Koninkrijk. Het sombere karakter van het nummer zou onbedoeld gaan spelen in de geest van de hele natie, het werd namelijk één dag na de dood van Prinses Diana uitgebracht. In het nummer hoor je "the drugs don't work, they just make me worse, and I know I'll see your face again"... "Dat is hoe ik me momenteel voel. Ze maken me slechter, man. Maar ik neem ze toch. Uit verveling en frustratie grijp je naar iets anders om te ontsnappen." schreef Richard Ashcroft erover. Voor het vierde jaar haalt het nummer onze top 100. Vorig jaar steeg het nog van 76 naar 15 en daarop wint het nog eens zeven plaatsen.


7 (+3). Tame Impala - Let it Happen (516ptn - 7nom)

Eén van de jongere nummers in onze lijst is deze 'Let it Happen' van Tame Impala. Het nummer is amper acht jaar oud nadat het in 2015 verscheen op het album Currents. Het nummer draait om het accepteren van een persoonlijke overgang, en er werd aan gewerkt op verschillende locaties over de hele wereld. Er zijn vocalen te horen die eigenlijk werden gemanipuleerd met een keyboard sampler. Voor het vierde jaar op rij mag het nummer zich een top 10 nummer noemen in onze lijst. Net als in de tweede editie is dat dit jaar op plaats zeven, twee jaar geleden stond het ook al eens zesde.


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


6 (-1). Oasis - Champagne Supernova (584ptn - 9nom)

Tot heden was het heel spannend in puntenverschil maar het verschil tussen deze 'Champagne Supernova' en de nummer zeven is enorm groot. Het nummer kwam uit in 1996 en was onderdeel van het album (What's the Story) Morning Glory? Toen het nummer in Amerika werd uitgebracht als single werd het de tweede nummer één hit van Oasis in de Modern Rock Tracks lijst. In de Billboard Hot 100 piekte het nummer op plaats 20. In 2005 beweerde Noel Gallagher dat hij nog steeds niet goed wist waar het lied nu eigenlijk over gaat. In onze lijst stond het wee jaar op nummer negen nadat het de eerste editie op plaats vijftien stond. Vorig jaar was er de beste notering ooit met plaats vijf.


5 (-3). The Cure - A Forest (603ptn - 10nom)

In 1980 kwam Seventeen Seconds uit, het tweede album van The Cure. Deze 'A Forest' zou de allereerste hit worden van de band in de Engelse charts. Door de populariteit van het nummer werd dit het meeste uitgevoerde van de band met meer dan 1.000 live optredens. Dat ook later succes mogelijk was bewees 'A Forest' door opgenomen te worden in de videogame GTA: Vice City Stories uit 2006. In onze lijst stond het vier jaar lang vierde, steeds op dezelfde plaats, steeds in strijd met hetzelfde nummer op één. Dit jaar is er echter een achteruitgang en kan het nog maar net standhouden in de top vijf. Daarmee krijgen we bovenaan dus zeker en vast al een verandering.


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Ja, lekker. Mag altijd hoger staan! :)

Dit is ook echt de eerste keer dat die tags werken. Krijg pas vanaf gisteren meldingen van dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


4 (-1). Pink Floyd - Comfortably Numb (632ptn - 10nom)

Zo'n 43 jaar geleden kwam deze 'Comfortably Numb' uit om het elfde album van Pink Floyd, The Wall. Een goed half jaar later zou het nummer nog uitkomen als single. Het nummer zou daarna bekend worden dankzij twee legendarische gitaarsolo's. The Wall is een conceptalbum over een verbitterde en vervreemde rockster genaamd Pink. In 'Comfortably Numb' laat Pink zich door een dokter medicijnen toedienen zodat hij kan optreden voor een show. Het nummer is geïnspireerd op Waters' injectie met een spierverslapper om de effecten van hepatitis tegen te gaan tijdens de In the Flesh Tour. De afgelopen edities zetten dit nummer een constante stap voorwaarts tot plek nummer drie vorig jaar, daarop geven ze nu één plaats toe.


3 (+9). Pink Floyd - Wish you Were Here (642ptn - 9nom)

Als je dan je plaats moet afstaan, dan is er niets mooiers dan dat te doen aan eigen nummer zal je denken. Deze 'Wish you Were Here' is nog eens vier jaar ouder dan de nummer vier van onze lijst. Het was de titeltrack van een gelijknamig album. Zowel David Gilmour als Roger Waters hebben het nummer geprezen als een van Pink Floyds beste nummers. Waters heeft opgemerkt dat de samenwerking tussen hemzelf en Gilmour op het nummer "echt goed was. Alle stukjes ervan zijn echt, echt goed. Ik ben er erg blij mee." Gilmour heeft "Wish You Were Here" speels, een heel eenvoudig country nummer" genoemd en verklaard dat "vanwege de resonantie en het emotionele gewicht dat het in zich draagt, het een van onze beste nummers is". In onze lijst stonden ze de vorige drie edities steevast in de top 20, maar nu voor de eerste keer bij de hoogste tien en dus ook in de top drie.


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
ryN4CNK.png


2 (+27). Metallica - One (777ptn - 10nom)

In 1989 werd niet alleen dit organisator van deze Tijdloze Top 100 geboren, het was ook het jaar dat 'One' van Metallica aan de wereld werd losgelaten. Het was de derde en laatste single van ...And Justice For All, het vierde album van de band. Stiekem stond 'One' al in 1988 dus op dit album, maar dat pastte niet binnen het verhaal. Het was in november van 1987 dat James Hetfield en Lars Ullrich het nummer schreven. In het begin van het nummer hoor je een reeks geluidseffecten met een gevechtsthema, een artilleriebarrage en helikopter. Gedurende de rit zal je merken dat het steeds zwaarder wordt. Het nummer is gebaseerd op het idee van een soldaat die al zijn ledematen en kaak verliest en niet kan horen, spreken of zien. In onze lijst stond het twee jaar geleden eens zestiende, de beste notering tot heden. Vorig jaar zakte ze wat terug om dan nu deze stevige opmars te kennen.


1 (-). Pearl Jam - Black (1.207 ptn - 14nom)

261, 154, 307 en 160, de voorsprong qua punten dat 'Black' de voorbije jaren had op 'A Forest' dat vier jaar lang op twee stond. Dit jaar pakt 'Black' niet alleen dubbel zoveel punten dan 'A Forest', het scoorde nooit meer punten en er was nooit zo grote afstand met de tweede. Dat is namelijk dit jaar een verschil van 430 punten. Veertien van de 39 leden de een stem gaven deden dat voor dit nummer. Voor het vijfde jaar op rij dus hetzelfde nummer bovenaan. De éne zal hiervoor juichen, een ander zal mogelijks hopen tot het eens wat anders wordt. Het numm was de vijfde track op de debuutplaat van de band 'Ten' uit 1991. Nadat Ten in 1992 een commercieel succes werd, drong Pearl Jam's platenmaatschappij Epic Records er bij de groep op aan om het nummer als single uit te brengen. De band weigerde, onder verwijzing naar het persoonlijke karakter van het nummer.


@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
ryN4CNK.png


2 (+27). Metallica - One (777ptn - 10nom)

In 1989 werd niet alleen dit organisator van deze Tijdloze Top 100 geboren, het was ook het jaar dat 'One' van Metallica aan de wereld werd losgelaten. Het was de derde en laatste single van ...And Justice For All, het vierde album van de band. Stiekem stond 'One' al in 1988 dus op dit album, maar dat pastte niet binnen het verhaal. Het was in november van 1987 dat James Hetfield en Lars Ullrich het nummer schreven. In het begin van het nummer hoor je een reeks geluidseffecten met een gevechtsthema, een artilleriebarrage en helikopter. Gedurende de rit zal je merken dat het steeds zwaarder wordt. Het nummer is gebaseerd op het idee van een soldaat die al zijn ledematen en kaak verliest en niet kan horen, spreken of zien. In onze lijst stond het twee jaar geleden eens zestiende, de beste notering tot heden. Vorig jaar zakte ze wat terug om dan nu deze stevige opmars te kennen.


1 (-). Pearl Jam - Black (1.207 ptn - 14nom)

261, 154, 307 en 160, de voorsprong qua punten dat 'Black' de voorbije jaren had op 'A Forest' dat vier jaar lang op twee stond. Dit jaar pakt 'Black' niet alleen dubbel zoveel punten dan 'A Forest', het scoorde nooit meer punten en er was nooit zo grote afstand met de tweede. Dat is namelijk dit jaar een verschil van 430 punten. Veertien van de 39 leden de een stem gaven deden dat voor dit nummer. Voor het vijfde jaar op rij dus hetzelfde nummer bovenaan. De éne zal hiervoor juichen, een ander zal mogelijks hopen tot het eens wat anders wordt. Het numm was de vijfde track op de debuutplaat van de band 'Ten' uit 1991. Nadat Ten in 1992 een commercieel succes werd, drong Pearl Jam's platenmaatschappij Epic Records er bij de groep op aan om het nummer als single uit te brengen. De band weigerde, onder verwijzing naar het persoonlijke karakter van het nummer.

Mijn nummers 1 en 2 ook als uiteindelijke nummers 1 en 2 van de lijst, wat leuk! In mijn ogen dus echt volledig terecht de beste 2 nummers ooit gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en theblackmadness

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Deze lijst en de totstandkoming ervan zijn een beetje langs me heen gegaan merk ik nu. Maar erg leuk om terug te lezen en het soms hartgrondig oneens zijn met de keuzes ;-)

Tof gedaan Wesley!
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
1643350243713-png.1015


De top 50 uitvoerders/artiesten

Net zoals bij de vorige edities krijg je nog de top uitvoerders/artiesten aan de hand van hoeveel punten hun nummers kregen. Je krijgt altijd alle nummers in de top 100 te zien alsook de top drie van buiten de top 100.

50 (-14). U2 (730ptn - 8num)

Al een aantal jaren rond dezelfde posities maar nu toch een serieuze achteruitgang, de band kon maar nipt overleven in de top 50 (6 punten op The Rolling Stones, negen op The Killers). Ze hebben een aantal nummers in de top 300 die hen aan voldoende punten helpen.


202 (-97). I Still Haven't Found What I'm Looking For (156ptn - 2nom)
238 (+887). I Will Follow (144ptn - 2nom)
247 (-1). With or Without You (140ptn - 3nom)

49 (-10). Talking Heads (732ptn - 6num)

In onze tweede editie stond de band net niet bij de beste vijftig uitvoerders, maar daarna waren er wel een 35ste en 39ste plek. Dit jaar toch wat minder dan die edities. Drie hits scoren genoeg punten voor de top 200, maar geen enkele van hun nummers wist het tot de beste honderd platen te schoppen.


146 (-122). Once in a Lifetime (189ptn - 3nom)>V
154 (RE). Slippery People (180ptn - 2nom)
178 (-64). Psycho Killer (166ptn - 3nom)

48 (-). Queens of the Stone Age (738ptn - 8num)

Vorig jaar was er toch wat achteruitgang bij Queens of the Stone Age. Ze kwamen van een 29ste plek in de eerste editie en stonden dan op plek 35 en 36. Dit jaar stagneren ze rond hun nieuwe positie.


74 (-56). No One Knows (265ptn - 6nom)
150 (RE). Song for the Dead (188ptn - 2nom)
403 (+355). Go With the Flow (98ptn - 2nom)
760 (NEW). Feel Good Hit of the Summer (78ptn - 1nom)

47 (-9). Joy Division (745ptn - 5num)

Deze band staan al vijf jaar lang bij onze beste vijftig bands van deze lijst. Eigenlijk stonden ze nooit in de top 40 tot vorig jaar. Ze maakten acht plaatsen winst en die moeten ze +1 dit jaar weer afgeven. Ze teren vooral op het succes van dat éne nummer waarmee ze meer dan de helft van hun totale punten scoren.


29 (+6). Love Will Tear us Apart (395ptn - 7nom)
521 (NEW). She's Lost Control (91ptn - 2nom)
524 (+821). Atmosphere (91ptn - 1nom)
625 (-484). Disorder (85ptn - 2nom)

46 (RE). Pulp (764ptn - 7num)

In onze tweede edities kreeg Pulp genoeg punten om opgenomen te worden in de lijst. Echter kwamen ze toen tekort om in de top 50 te staan met een 73ste plaats. In de andere edities haalden ze zelfs niet genoeg punten voor een opname in de lijst. Dit jaar doen ze dat wel, meer nog, ze scoren een pak beter dan ooit. Thanks to 'Common People'!


16 (+121). Common People (450ptn - 7nom)
608 (NEW). Razzmatazz (86ptn - 1nom)
897 (NEW). I Spy (72ptn - 1nom)
980 (+786). Do you Remember the First Time? (68ptn - 1nom)

@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
1643350243713-png.1015


De top 50 uitvoerders/artiesten

Net zoals bij de vorige edities krijg je nog de top uitvoerders/artiesten aan de hand van hoeveel punten hun nummers kregen. Je krijgt altijd alle nummers in de top 100 te zien alsook de top drie van buiten de top 100.

45 (+23). AC/DC (765ptn - 9num)

Als je vraagt aan iemand om wat bekende bands te noemen komt deze er vast wel door. Doch haalden ze enkel in onze tweede editie al eens de top vijftig met een 34ste plaats. Eén jaar later haalden ze zelfs te weinig punten voor een vermelding in de lijst. Vorig jaar kwamen ze dan buiten de top vijftig op plaats 68 terecht, maar nu is de band er weer bij.


50 (+89). Thunderstruck (310ptn - 4nom)
272 (+309). Back in Black (132ptn - 2nom)
366 (+808). It's a Long Way to the Top (if you Wanna Rock and Roll) (102ptn - 2nom)
667 (-165). For Those About to Rock (We Salute You) (83ptn - 1nom)

44 (+15). Green Day (779ptn - 6num)

Elk jaar krijgen de mannen van Green Day genoeg punten voor een vermelding in de lijst, maar nog nooit eerder wisten ze het te schoppen tot bij de beste vijftig uitvoerders. De afgelopen jaren wisten ze wel steevast omhoog te klimmen en vorig jaar waren ze op plaats 59 al eens dichtbij. Gek genoeg hebben ze geen enkel nummer in onze top 100.


118 (+194). Basket Case (211ptn - 4nom)
257 (-119). Jesus of Suburbia (136ptn - 4nom)
262 (+506). American Idiot (135ptn - 3nom)

43 (+1). The Doors (791ptn - 7num)

Deze band maakte de klik naar beste vijftig uitvoerders al een jaar geleden voor de eerste keer. Ze weten op die positie van toen nog één plaats winst te boeken. Daar waren wel toch wat extra punten voor nodig. De nummers van de band in de lijst kennen ook positieve en negatieve tendensen.


83 (-4). The End (250ptn - 4nom)
199 (+24). Light my Fire (158ptn - 3nom)
366 (-84). Riders on the Storm (102ptn - 2nom)
487 (NEW). When the Music's Over (93ptn - 1nom)

42 (-5). Johnny Cash (806ptn - 6num)

Na drie positieve opmerkingen in deze update is het nu eerder negatief voor Johnny Cash. Die boert namelijk voor het tweede jaar op rij achteruit nadat hij twee jaar geleden zijn hoogtepunt kende op plaats 31. Een jaar geleden was er een achteruitgang van zes plaatsen en nu opnieuw vijf plaatsen in het verlies. Het draait natuurlijk vooral om 'Hurt' dat ook wat achteruit ging.


18 (-7). Hurt (436ptn - 6nom)
133 (+828). I See a Darkness (195ptn - 3nom)
487 (-76). A Boy Named Sue (93ptn - 1nom)
1496 (-322). Ring of Fire (44ptn - 1nom)

41 (-15). Red Hot Chilli Peppers (818ptn - 11num)

Vier edities lang waren Red Hot Chilli Peppers steevast te vinden tussen plaatsen 23 en 30. Ze leken daar toch altijd een zekerheid over te hebben, echter veranderde er duidelijk wat dit jaar. De band kreeg een pak minder stemmen en zakt zo vijftien plaatsen. Te veel op herhaling en vandaar misschien?


56 (+17). Under the Bridge (300ptn - 4nom)
625 (-575). Californication (85ptn - 2nom)
689 (NEW). Higher Ground (82ptn - 1nom)
935 (+765). Dani California (70ptn - 1nom)

@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
1643350243713-png.1015


De top 50 uitvoerders/artiesten

Net zoals bij de vorige edities krijg je nog de top uitvoerders/artiesten aan de hand van hoeveel punten hun nummers kregen. Je krijgt altijd alle nummers in de top 100 te zien alsook de top drie van buiten de top 100.

40 (-17). Prince (819ptn - 11num)

Na twee jaar in de top vijftig was er een serieuze terugslag voor Prince in onze derde editie. Vorig jaar noteerde hij echter zijn beste notering ooit door met negen nummers samen op de 23ste plaats terecht te komen. De appreciatie was dit jaar weer een pak minder.


21 (+7). Purple Rain (420ptn - 6nom)
468 (-4). Sign O' The Times (94ptn - 1nom)
1.089 (RE). Raspberry Berry (63ptn - 1nom)
1.147 (-975). When Doves Cry (60ptn - 1nom)

39 (+2). Rage Against the Machine (822ptn - 6num)

Er is een beetje opmars voor Rage Against the Machine in de lijst van uitvoerders. Mede door de stijging van 'Killing in the Name' in onze lijst. Het is vooral dat nummer dat ervoor zorgt dat de band niet meer net buiten de top 40 staat maar wel net in de top 40.


15 (+27). Killing in the Name (459ptn - 8nom)
191 (-24). Know your Enemy (161ptn - 2nom)
849 (-283). Bombtrack (74ptn - 2nom)
1.147 (-237). Testify (60ptn - 1nom)

38 (+24). Guns n' Roses (826ptn - 6num)

Na twee goede edities waarin ze als band op een 24ste en dertigste plek stonden was er de achteruitgang van Guns n' Roses. De afgelopen twee jaar stonden ze namelijk niet in bij de beste vijftig. Dit jaar maken ze, mede dankzij 'November Rain', een opmars met 24 plaatsen. Exact het aantal plaatsen dat ze twee jaar terug verloren.


41 (+53). November Rain (342ptn - 6nom)
161 (+31). Paradise City (175ptn - 2nom)
248 (RE). Sweet Child O'mine (140ptn - 2nom)
521 (-84). Estranged (91ptn - 2nom)

37 (-26). Arcade Fire (828ptn - 6num)

Je kan al band maar beter niet negatief in het nieuws komen, of toch zeker niet hoe de zanger van Arcade Fire bericht werd. Ze stonden in het verleden twee keer zesde, een keer elfde en zelfs een keer vierde met hun nummers. Dit jaar besloot menig forumlid de band te negeren...


38 (-34). Rebellion (Lies) (357ptn - 6nom)
184 (-2). Ready to Start (163ptn - 2nom)
384 (-162). The Suburbs (108ptn - 2nom)
539 (NEW). Creature Comfort (90ptn - 1nom)

36 (-1). System of a Down (851ptn - 9num)

Nadat we enkele bands hadden rond hetzelfde puntenaantal met zes nummer is er toch een groot verschil met deze System of a Down. Zij kende twee jaar geleden heel wat succes in onze lijst met toen een tiende plaats overall. Ze zakte vorig jaar dus serieus terug en stagneren dit jaar rond die positie. Dat doen ze wel zonder een nummer in onze top 100.


117 (-55). Chop Suey (213ptn - 5nom)
263 (+507). Toxicity (135ptn - 2nom)
366 (+470). Lonely Day (102ptn - 2nom)

@royke @mattman @Remmie890 @La Hormiga 93 @EAZy @PJ @Stoffie @Yannick @Querulante Partij @Bert @Paddy @Silke @Igo. @Koekdoos @zero @RubenFrusciante @wenteldave @landgrockt @Wout_VS @randyrw @reaper @Timothy's Monster @Zwaan @Everyknight @Brian @theblackmadness @PompenOfVerzuipen @Davidd @warriorandweirdo @nathanvdk @Martijn @jonasvh @MarkD @Black Lies @Joe @Joslittel @Lion @Oasiss
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken