Dauwpop 2023

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
292
391
Eerste keer dauwpop dit jaar.
Is er na 23.00 nog iets te doen? Of is alles dan al dicht?
Welke dag ga je? De vrijdag is tot 01:00. Op de camping is een bar met achtergrondmuziek, verder is inderdaad alles afgelopen.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
292
391
"Verder geeft de papieren beker vergaande communicatiemogelijkheden met de festivalbezoeker, met onder andere de slogan ā€˜wees geen eikel, recycleā€™ vraagt de organisatie, op een creatieve manier, om na te denken over duurzaamheid. Door middel van een speciale QR-code kunnen bezoekers de reis van hun beker en haar bijdrage aan het milieu terug lezen op een daarvoor ontwikkelde pagina. Daarnaast kan de bezoeker bij inlevering van 20 bekers kiezen voor een gratis drankmunt."

Ik ben benieuwd hoe ze gratis definiƫren. Ik gok door het te verrekenen in de muntprijs...in de faq staat dat ze wel 30cl blijven...
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
"Verder geeft de papieren beker vergaande communicatiemogelijkheden met de festivalbezoeker, met onder andere de slogan ā€˜wees geen eikel, recycleā€™ vraagt de organisatie, op een creatieve manier, om na te denken over duurzaamheid. Door middel van een speciale QR-code kunnen bezoekers de reis van hun beker en haar bijdrage aan het milieu terug lezen op een daarvoor ontwikkelde pagina. Daarnaast kan de bezoeker bij inlevering van 20 bekers kiezen voor een gratis drankmunt."

Ik ben benieuwd hoe ze gratis definiƫren. Ik gok door het te verrekenen in de muntprijs...in de faq staat dat ze wel 30cl blijven...
Gewoon het ouderwetse bekertje inleveren dus. Muntprijs was vorig jaar 3,50 toch? Hopelijk blijft dit zo. (of lager, dat mag natuurlijk altijd!)

Ik vind de gedachte achter een geheel plasticvrij festival dan wel weer heel gaaf. Hopelijk is dit helemaal door te trekken naar alle foodtrucks etc.
 

gy0n

Randprogramma
3 jun 2022
132
79


Bier uit karton. Een gruwel

Alleen het idee al dat ze hier over hebben nagedacht. Er zijn zoveel andere, goede alternatieven beschikbaar mbt sustainability, dat dit echt een horror is.
Kan ik ook mijn eigen plastic beker meenemen naar het festival?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
292
391
Gewoon het ouderwetse bekertje inleveren dus. Muntprijs was vorig jaar 3,50 toch? Hopelijk blijft dit zo. (of lager, dat mag natuurlijk altijd!)

Ik vind de gedachte achter een geheel plasticvrij festival dan wel weer heel gaaf. Hopelijk is dit helemaal door te trekken naar alle foodtrucks etc.
Volgens dit artikel 3,00, echter met 0,2 (en dus bijna de duurste):


Omgerekend is alles onder de 4,5euro per munt goedkoper (of ze doen 1,5munt)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Volgens dit artikel 3,00, echter met 0,2 (en dus bijna de duurste):


Omgerekend is alles onder de 4,5euro per munt goedkoper (of ze doen 1,5munt)
Het duurste bier, Bud (ipv Grolsch) en uit kartonnen bekertjes. Ze maken het moeilijk voor mij om dit festival nog te verdedigen op drinkgenot šŸ˜…
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Muntjes zijn 3,50 en een beker bevat 0,3L bier (bron: Gelderlander)
 

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
722
1.454
Das flink verbeterd dan he. Raar voor deze tijd, maar goed ik klaag niet!
Tenzij ze 1,5 muntje per biertje vragen natuurlijk, dan zou de literprijs gestegen zijn naar ā‚¬17,5.

Maar ik neem aan dat het gewoon 1 muntje is. Dat is dan inderdaad niet verkeerd!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Biertje op Freshtival ruim boven 3 euro, ook Zwarte Cross kondigt prijsverhoging aan
MUNTPRIJZEN FESTIVALS

Houd jij wel van een festivalletje? Houd dan maar rekening met een dure zomer, ook in Twente en de Achterhoek. De prijs voor een muntje schiet - in navolging van de ticketprijzen - op veel plekken omhoog. Wat zijn de nieuwe prijzen? ā€žHet is niet leuk, wel onvermijdelijk.ā€

Hoe flink de beurs open moet dit festivalseizoen? Op Het Rutbeek in Enschede betaal je deze Pinksteren voor een biertje 3,25 euro, bij Dauwpop gaat de muntprijs naar 3,50 euro. Ook Zwarte Cross kondigt een prijsverhoging aan, al weet het Achterhoekse evenement nog niet precies hoeveel. ā€žMaar dat er een verhoging komt, is zekerā€, zegt festivalbaas Ronnie Degen.


ā€˜Geen grap meerā€™
In navolging van horeca en supermarkten zien ook festivals zich genoodzaakt om de prijzen flink te verhogen. Door de inflatie is daar geen ontkomen aan, reageert de branche. Vorig jaar berekenden veel festivals - na twee coronajaren - de gestegen kosten nog niet door aan festivalgangers. Zo werd gehoopt om de harten van de bezoeker weer te veroveren.

Dit jaar zijn de kaarten anders geschud. Zowel de munt- als ticketprijzen liggen overal hoger. ā€žHet is niet leuk, wel onvermijdelijkā€, vat Maarten Quak van Absolutely Fresh het samen. Hij organiseert in deze regio onder meer Freshtival, In Het Volkspark en Vrij Festival. Op al die evenementen kost een plastic beker bier (0,2 liter) straks 3,25 euro.

De vorige muntprijs was 2,85, een verschil van 14 procent. ā€žZelf denk ik ook wel eens: 3,25, dat is geen grap meerā€, reageert Quak. ā€žIk kom nog uit de de tijd nog dat je voor 2 gulden een biertje kocht in de stad. Maar we kunnen niet anders. En de mensen krijgen er wel een compleet festival met topartiesten, feest en zon voor terug.ā€

1 op 3 kan niet meer betalen
De bezoeker lijkt door de verhogingen voor een keus komen te staan: waar geef ik mijn geld uit? Een Vandaag becijferde onlangs dat 37 procent van de festivalgangers dit jaar Ć©Ć©n of meerdere evenementen overslaat vanwege gestegen prijzen. Dat cijfer laat zich ook zien in de kaartverkoop. Behalve de Zwarte Cross zijn de festivals in deze regio nog nergens uitverkocht.

Alleen op Het Hulsbeek bij Gekkenwerk Festival (18 mei) drink je dit jaar nog een festivalbiertje voor minder dan drie euro. In Hellendoorn op Dauwpop stijgt de muntprijs van 3 naar naar 3,50 euro, al is daar wel gekozen voor een grotere, kartonnen drinkbeker (0,3 liter). ā€žHet is niet goedkoop, maar we willen dat je dan tenminste wĆ©l met een fatsoenlijke beker bier naar een bandje kunt kijkenā€, verklaart Rob Telgenkamp van Dauwpop.

Freshtival staat deze Pinksteren weer op de planning

Enige knop waar we aan kunnen draaien
Het probleem voor organisatoren is dat ze kampen met gestegen kosten op vrijwel elk onderdeel van hun evenement. ā€žPersoneel is weer duurder geworden dan vorig jaar, materiaal ookā€, schetst Ronnie Degen van de Zwarte Cross. Voor drank geldt hetzelfde. ā€žDe muntprijs is dan de enige knop waar we nog aan kunnen draaien.ā€

Hoe hoog die precies ligt op de Zwarte Cross kan Degen nog niet zeggen. Het grootste festival van Nederland wil eerst alle offertes goed bekijken voor het met een definitieve prijsstelling komt. Dat een biertje meer gaat kosten dan de 2,80 euro van de laatste Zwarte Cross, is zeker. Degen: ā€žWe zullen wel ergens tussen de 2,90 en 3,10 euro uitkomen, verwacht ik.ā€

Dagkaart voor 79 euro
De ticketprijzen gingen eerder dit jaar al in de hele linie omhoog. Een dagkaart is dit jaar het duurst in deze regio voor Tuckerville op het Rutbeek in Enschede. Daar ben je 79 euro kwijt voor een kaartje, zonder parkeerticket. De muntprijs zegt het evenement nog niet te weten, aangezien het pas in de nazomer (9 september) aan de beurt is.

Bij Freshtival kost een dagkaart op dit moment 68 euro, voor een compleet weekend (met camping) tel je 140 euro neer. Ook die prijzen liggen hoger dan andere jaren, al betaal je nog altijd een onvergelijkbaar bedrag met bijvoorbeeld Lowlands, waar een weekendticket dit jaar 300 euro kost.

Het is niet zo dat we met de ticketverkoop onze kosten dekken en de munten een soort bonus zijn

Maarten Quak, Freshtival
Het is wat het is, legt Freshtival-baas Quak uit. ā€žHet is niet zo dat we met de ticketverkoop onze kosten dekken en de munten een soort bonus zijn. Ook die hebben we nodig om uit de kosten te komen. De verhoging van de muntprijs min de btw is bijvoorbeeld tien procent. Onze inkoop aan dranken ligt al meer dan tien procent hoger. Zo simpel is het.ā€
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Als het dan toch 3,5 euro moet zijn dan kan ik wel leven met die 3cl bekers. Sowieso is 2cl schandalig weinig.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken