Dour Festival 2023

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.766
8.331
Dit is de beste Dour lineup in vele jaren vind ik. Bijzonder sterke lineup.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.151
3.671
Die gitaarbands stage kunnen ze wel beter opdoeken, want die paar bands passen totaal niet bij de rest van het programma. Dat geldt ook voor dEUS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
167
227
Net kaartjes gewonnen via Festileaks, superleuk. Ik ken Dour alleen van verhalen.

Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de hoogte en dieptepunten?

En welke artiesten mag ik nou echt niet missen?

Tnx x
Het is lang geleden dat ik er was maar hier komt ie:

Knotsgekke Walen, veel drugs, óf veel modder óf veel stof (bij mij was het altijd een van de twee), een Balzaal waar het altijd nacht lijkt, security die zelf ook een joint opsteken, maar vooral knotsgekke Walen.

De Secret Garden was voor mij altijd een van de hoogtepunten: klein stukje bos met stoeltjes/banken en eigen bar waar je via een kleine verscholen ingang in moest. Passen paar tiental man in dus dat was heerlijk bijkomen van alle gekte. Geen idee of het nog bestaat.

Tip: op (relatief) loopafstand is een supermarkt waar je gedurende het festival nog eens je voorraden aan kan vullen. Hier is ook een carwash die die dagen dienst doet als plaatsvervangende douche-gelegenheid (mochten ze op terrein te druk zijn).

Qua artiesten hier ooit een fantastische show van Phoenix gezien, dus wie weet doen ze dat dit jaar weer. Zou zelf Phoenix, Aphex Twin, Boys Noize, Pongo, L'imperatrice, Hudson Mohawke, The Notwist, La Femme en Lebanon Hanover met stift omcirkelen.

Na het programma gaan de barretjes op de campings trouwens tot de vroege uren door.

Ik heb er echt twee keer enorm genoten, veel plezier!
 

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
De Secret Garden was voor mij altijd een van de hoogtepunten: klein stukje bos met stoeltjes/banken en eigen bar waar je via een kleine verscholen ingang in moest. Passen paar tiental man in dus dat was heerlijk bijkomen van alle gekte. Geen idee of het nog bestaat.

Is dat nog op het oude terrein? Sinds enkele jaren staat het festival tussen de windmolens.
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
197
129
Net kaartjes gewonnen via Festileaks, superleuk. Ik ken Dour alleen van verhalen.

Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de hoogte en dieptepunten?

En welke artiesten mag ik nou echt niet missen?

Tnx x
Houd er rekening mee dat het feestje op de basic camping de hele nacht doorgaat; aan de bars wordt letterlijk continu muziek gedraaid. Dus ik zou in elk geval mijn tent strategisch plaatsen (niet te dicht bij een bar), of indien mogelijk upgraden naar een van de duurdere campings (daar is het wel rustig). Toen ik er kampeerde was er trouwens een shuttle naar de plaatselijke Colruyt-supermarkt ^^

Het festival komt ook laat op gang en gaat laat door (tot 4 uur 's nachts). Kan je lekker lang uitslapen als dat lukt - persoonlijk deed ik ook altijd een dutje na het avondeten, zodat ik er weer tegenaan kon voor de rest van de avond en nacht :) Een groot deel van het publiek komt voornamelijk voor de electronische acts, wat als voordeel heeft dat het bij de live acts zelden druk is en je dus niet lang op voorhand aan het podium hoeft te staan voor een goede plaats.

Oh ja, en als je iemand iets hoort roepen wat op 'hoere!' lijkt is dat 'Doureuh!' en is dat een kreet van enthousiasme :)

Hoogtepunten: meest enthousiaste publiek dat ik ooit ergens ervaren heb met bijhorende sfeer, veel podia en diverse programmering, de Balzaal is gewoonlijk een indrukwekkend gebouwd podium/stage, lange festivalnachten. Dieptepunten: nachtrust op de basic camping, Dixi-toiletten, aanbod van eten is old-school (dus voornamelijk ongezonde fastfood), aparte bonnetjes voor eten en drinken.

Artiesten die ik zelf niet zou willen missen: Acid Arab, L'Impératrice, Janelle Monae, Meute, The Blaze, Caribou, dEUS, Phoenix, Aphex Twin, Agar Agar, La Femme, Werkha, Lander & Adriaan, Bolis Pupul.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: davadude

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
112
51
Was vroeger een zeer wild festival, nu meer commercieel in aanpak op het terrein. Nu meer serieuze security en soms politie met honden aan de ingang. Er zijn niet zoveel walen eigenlijk maar meer noord fransen. Op de camping slaap je niet tenzij je kompleet kapot bent. Vroeger was er meer aandacht voor Rock Reggae enz... Maar de laaste jaren is het vooral veel electro techno en hiphop. Opgepast s'avonds kan het behoorlijk kou worden omdat het nu in een openvlakte tussen windmolens word georganiseerd.

Artiesten die de moeite zijn voor mij dit jaar zijn: Phoenix, KEG, The Soft Moon, Aphex Twin, Lebanon Hangover, Zella, Overmono, Cymande, La Femme, Fjaak, Yaya Bey, Irration Steppas, Lambrini Girls...
 
Laatst bewerkt:

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
197
129
Was vroeger een zeer wild festival, nu meer commercieel in aanpak op het terrein. Nu meer serieuze security en soms politie met honden aan de ingang. Er zijn niet zoveel walen eigenlijk maar meer noord fransen. Op de camping slaap je niet tenzij je kompleet kapot bent. Vroeger was er meer aandacht voor Rock Reggae enz... Maar de laaste jaren is het vooral veel electro techno en hiphop. Opgepast s'avonds kan het behoorlijk kou worden omdat het nu in een openvlakte tussen windmolens word georganiseerd.

Artiesten die de moeite zijn voor mij dit jaar zijn: Phoenix, KEG, The Soft Moon, Aphex Twin, Lebanon Hangover, Zella, Overmono, Cymande, La Femme, Fjaak, Yaya Bey, Irration Steppas, Lambrini Girls...
Ik dacht dat de verdeling ongeveer 1/3de Walen, 1/3de Vlamingen en 1/3de buitenlanders (voornamelijk Fransen) was.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
871
Help !

Waarom is Janelle Monáe ineens van de line-up verdwenen ?

1686319077742.png

Staat ook niet meer in het overzicht met artiesten... :(
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.739
3.681
En daarover is 22 uur geleden op Facebook van Dour een bericht gezet. Had ook lang geduurd 😅
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.368
10.203
Oh shit. Daar gaan mijn plannen om een dagje naar Dour te gaan.

Straf dat noch Dour, noch Google dat belangrijk genoeg vinden om te melden.
Weet het ook alleen maar omdat ik het bij North Sea Jazz langs zag komen. Heb zelfs geen melding van Janelle gezien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken