Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
meer info over op het terrein staat online. Tevens mogelijk om nu een locker te huren

en

Betalen met Coins: stap voor stap
In het Festivalpark betaal je veilig en efficiënt met digitale Coins. Bij de ingang van het festival krijg je een polsbandje met chip in ruil voor scanning van je festivalticket. Het bandje met chip is jouw sleutel tot het festival en vanaf dit jaar ook je digitale portemonnee. Papieren bonnetjes voor de aankoop van drank en eten zijn immers niet meer. Op Rock Werchter betaal je cashless met Coins die je inlaadt op de chip van je polsbandje. Een Coin kost 3,5 euro. Er zijn enkele manieren om Coins op je polsbandje in te laden.
  • Aan de top-up kassa’s: ga langs aan één van de kassa’s en geef aan hoeveel Coins je wil opladen. Na betaling worden de Coins op de chip van je polsbandje ingelezen. Betalen aan de kassa’s kan met elke bankkaart alsook met de courante betaal-apps.
  • QR-code: op de chip op je polsbandje staat een QR code. Scan deze in met je smartphone, volg de instructies en binnen enkele klikken koop je Coins aan.
  • Voucher: kocht je in voorverkoop een drank/foodvoucher aan? Wissel de voucher aan de inwisselkassa in voor jouw Coins.
Eens je Coins op je bandje staan hebt is betalen aan de drank- en eetstanden een fluitje van een cent. Afrekenen doe je door de chip te swipen aan een lezer.
In voorverkoop kost één Coin 3,25 euro, tijdens het festival betaal je 3,50 euro per Coin.
Leg je graag met je vrienden een ‘potje’? Kies dan voor de groupie card! In plaats van elk afzonderlijk Coins op het polsbandje in te laden, worden gezamenlijk aangekochte Coins verzameld op een kaart die jullie delen. De groupie card is beschikbaar aan elke top-up kassa. Nu enkel nog bepalen wie de drank gaat halen 😉


wat wij nu quasi heel het festival doen is - als er iemand om drank gaat - vragen of er nog iemand iets wil. Iedereen geeft dan een bonnetje en zo worden er x-aantal drankjes meegebracht. Geen gedoe en dat gaat erg vlot.

We werken niet met een pot van bonnetjes, want de groep is (zoals bij de meesten denk ik?) heel dynamisch. Soms zijn een aantal nog bij de tent, of even terug naar de tent, soms is de groep gesplitst in 2 of 3 delen omdat we allemaal zin hebben in iets anders. En soms zijn we gezellig allemaal samen. Maar dat is met bonnetjes dus geen enkel probleem; je scheurt er een of twee af en geeft ze mee, en klaar is kees.

In theorie kunnen we nu een kaart aanschaffen om ongeveer hetzelfde te doen, maar de duivel zal wel weer in het detail zitten vrees ik...
- kan je daar ook vlot 1 enkele coin op aankopen? Zodat iedereen die iets wil gewoon 'ff snel' een coin er op zet? Of zou er een minimum aantal coins zijn dat je moet kopen (dus bv dat het zelfs niet per 1 kan?)
- of kan je coins transfereren van je polsbandje naar zo'n kaart, of zelfs van polsbandje naar polsbandje? Want dat zou dan natuurlijk ideaal zijn om het digitale equivalent van bonnetjes te creeren.

maar dat staat niet beschreven, dus ik vrees er wat voor?

want in feite heb ik bv. al een heel aantal coins op voorhand aangekocht, die ik ga inruilen en in op m'n eigen bandje ga zetten. Maar dan zitten ze dus vast op m'n bandje, en krijg ik ze niet meer naar de gezamelijke kaart? Als je dan zou werken met een gezamelijke kaart betekent dan elke keer wel weer een extra uitgave, want je hebt persoonlijk eigen twee potjes met 'bonnetjes' lopen.

anderzijds, als je van je bandje naar zo'n kaart zou kunnen transfereren, dan moet het ook wel een waterdicht systeem zijn. Het moet veiliger zijn dan gewoon je eigen bandje scannen, transfer drukken en dan een twee bandje scannen. Want met zo'n systeem steel je nogal makkelijk coins van onbekenden door stiekem wat qr's op polsen te scannen. Daarom vrees ik dus dat het een eenrichtingstraatje zal zijn...

Het lijkt dus op het eerste zicht een leuke nieuwigheid, maar het ontneemt volgens mij wel de geoliede manier waarop wij als vriendengroep al zo'n 15 jaar prima functioneren. Het zal dus zoeken zijn naar nieuwe manieren om hiermee om te gaan.

ik hoop dat je toch minstens de historiek van de uitgaven heel makkelijk kan checken. En liefst van al zou ik ook een commentaar kunnen toevoegen zelf in die historiek. Zo zou je bv. de kaart kunnen scannen, en dan de bestelling als commentaar toevoegen ofzo. dan heb je meteen je 'boodschappenlijstje' bij de hand, en kan je er wat administratie in bijhouden,bv. wie je nog iets moet :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.853
5.991
Btw redelijk recent had RW ook nog Muse en Pink die op Werchter hun enige festivalshow speelden. Ik zou dus niet zomaar zeggen dat ze een klasse lager spelen. Het feit dat ze een grote headliner als Stromae kunnen vervangen door een andere is echt wel sterk werk. Ook al vind ik de muziek echt niks.
En beiden werden echt hartelijk onthaald en gaven de shows van hun leven... :rolleyes:
 

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
Een groep waar ik wel naar uitkijk om eens te gaan bekijken is The Reytons. Op donderdag op de Slope ongeveer in het slot van Charlotte De Witte. Wat ik ergens wel jammer vind om dat dan weer te moeten missen want er zijn niet zo heel veel dance-gelegenheden dit jaar. Maar die Reytons brengen me heel veel energie als ik ze beluister, dus ik denk dat ik het er toch maar op ga wagen. Benieuwd of ik wat mensen meekrijg uit m'n groep.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.600
845
De show van P!nk kreeg in 2019 toch erg lovende commentaren? Het hele gedoe met de ingekorte dag nu niet, maar het concert zelf viel toch erg in de smaak en was qua popshow van hoog niveau.
Was die dag toen uitverkocht?
Ben nog altijd wel verbaasd dat Boutique zo stilzwijgend uitverkocht dit jaar...
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.966
2.013
wat wij nu quasi heel het festival doen is - als er iemand om drank gaat - vragen of er nog iemand iets wil. Iedereen geeft dan een bonnetje en zo worden er x-aantal drankjes meegebracht. Geen gedoe en dat gaat erg vlot.

We werken niet met een pot van bonnetjes, want de groep is (zoals bij de meesten denk ik?) heel dynamisch. Soms zijn een aantal nog bij de tent, of even terug naar de tent, soms is de groep gesplitst in 2 of 3 delen omdat we allemaal zin hebben in iets anders. En soms zijn we gezellig allemaal samen. Maar dat is met bonnetjes dus geen enkel probleem; je scheurt er een of twee af en geeft ze mee, en klaar is kees.

In theorie kunnen we nu een kaart aanschaffen om ongeveer hetzelfde te doen, maar de duivel zal wel weer in het detail zitten vrees ik...
- kan je daar ook vlot 1 enkele coin op aankopen? Zodat iedereen die iets wil gewoon 'ff snel' een coin er op zet? Of zou er een minimum aantal coins zijn dat je moet kopen (dus bv dat het zelfs niet per 1 kan?)
- of kan je coins transfereren van je polsbandje naar zo'n kaart, of zelfs van polsbandje naar polsbandje? Want dat zou dan natuurlijk ideaal zijn om het digitale equivalent van bonnetjes te creeren.

maar dat staat niet beschreven, dus ik vrees er wat voor?

want in feite heb ik bv. al een heel aantal coins op voorhand aangekocht, die ik ga inruilen en in op m'n eigen bandje ga zetten. Maar dan zitten ze dus vast op m'n bandje, en krijg ik ze niet meer naar de gezamelijke kaart? Als je dan zou werken met een gezamelijke kaart betekent dan elke keer wel weer een extra uitgave, want je hebt persoonlijk eigen twee potjes met 'bonnetjes' lopen.

anderzijds, als je van je bandje naar zo'n kaart zou kunnen transfereren, dan moet het ook wel een waterdicht systeem zijn. Het moet veiliger zijn dan gewoon je eigen bandje scannen, transfer drukken en dan een twee bandje scannen. Want met zo'n systeem steel je nogal makkelijk coins van onbekenden door stiekem wat qr's op polsen te scannen. Daarom vrees ik dus dat het een eenrichtingstraatje zal zijn...

Het lijkt dus op het eerste zicht een leuke nieuwigheid, maar het ontneemt volgens mij wel de geoliede manier waarop wij als vriendengroep al zo'n 15 jaar prima functioneren. Het zal dus zoeken zijn naar nieuwe manieren om hiermee om te gaan.

ik hoop dat je toch minstens de historiek van de uitgaven heel makkelijk kan checken. En liefst van al zou ik ook een commentaar kunnen toevoegen zelf in die historiek. Zo zou je bv. de kaart kunnen scannen, en dan de bestelling als commentaar toevoegen ofzo. dan heb je meteen je 'boodschappenlijstje' bij de hand, en kan je er wat administratie in bijhouden,bv. wie je nog iets moet :)
Als dat zou kunnen is het een perfect systeem, nu niet want zoals je aangeeft ga je met een groep van een man of 8 zoals wij nooit het hele weekend hetzelfde doen dus zou het inderdaad handig zijn mocht het mogelijk zijn om een digitaal bonnentje 'over te schrijven'.
Nu zal iedereen zelf zijn pinten apart gaan halen.


Helaas is dit op Graspop niet mogelijk dus hier wellicht ook niet.

Hopelijk staan de barren op bepaalde momenten daardoor zo vol dat ze tegen volgend jaar een deftig systeem uitrollen.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.090
2.310
In onze vriendengroep wat mensen afgevallen dus voorlopig gaan we met vier.
Daarbij is mijn zus van 16 er voor de allereerste keer bij, voor de rest mijn vrouw (hevige Bastille fan :p) en ik alsook een vriend die vooral wat meer naar Pop/R&B gaat.

Ons schema:

DO: Compact Disk Dummies, Gayle, Ashnikko (kort stuk), The 1975, Raye, Charlotte De Witte, Aurora, Iggy Pop, Mumford & Sons
VR: The Haunted Youth, Berre, Black Box Revelation, The Black Keys, Ben Howard, Editors, The Red Hot Chilli Peppers
ZA: XINK, The Opposites, Mimi Webb, Blackwave of Stone, Paolo Nutini, Machine Gun Kelly, Xavier Rudd, Oscar & The Wolf, Dean Lewis of Muse
ZO: Inhaler, Merol of Dermot Kennedy, Portland of The Lumineers, Lil Nas X, QOTSA of Rosalia, Arctic Monkeys

Zullen er nog afvallen? Absoluut! En mogelijks doen we namen die er nu niet opstaan alsnog wel maar dit zou het toch wat moeten worden.
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Als dat zou kunnen is het een perfect systeem, nu niet want zoals je aangeeft ga je met een groep van een man of 8 zoals wij nooit het hele weekend hetzelfde doen dus zou het inderdaad handig zijn mocht het mogelijk zijn om een digitaal bonnentje 'over te schrijven'.
Nu zal iedereen zelf zijn pinten apart gaan halen.


Helaas is dit op Graspop niet mogelijk dus hier wellicht ook niet.

Hopelijk staan de barren op bepaalde momenten daardoor zo vol dat ze tegen volgend jaar een deftig systeem uitrollen.
Plus; kun je zien hoeveel bonnen je nog hebt? Lijkt mij ook handig
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.754
3.692
In onze vriendengroep wat mensen afgevallen dus voorlopig gaan we met vier.
Daarbij is mijn zus van 16 er voor de allereerste keer bij, voor de rest mijn vrouw (hevige Bastille fan :p) en ik alsook een vriend die vooral wat meer naar Pop/R&B gaat.

Ons schema:

DO: Compact Disk Dummies, Gayle, Ashnikko (kort stuk), The 1975, Raye, Charlotte De Witte, Aurora, Iggy Pop, Mumford & Sons
VR: The Haunted Youth, Berre, Black Box Revelation, The Black Keys, Ben Howard, Editors, The Red Hot Chilli Peppers
ZA: XINK, The Opposites, Mimi Webb, Blackwave of Stone, Paolo Nutini, Machine Gun Kelly, Xavier Rudd, Oscar & The Wolf, Dean Lewis of Muse
ZO: Inhaler, Merol of Dermot Kennedy, Portland of The Lumineers, Lil Nas X, QOTSA of Rosalia, Arctic Monkeys

Zullen er nog afvallen? Absoluut! En mogelijks doen we namen die er nu niet opstaan alsnog wel maar dit zou het toch wat moeten worden.
Leveren de afvallers toevallig nog vrije Hive tickets op? ;)
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Vermoedelijk komt dit na het betalen er even kort op, is meestal bij dit soort systemen.
Echt onhandig allemaal.

In potentie is het systeem interessant. Als je via de QR bijv ook kan zien hoeveel bonnen je hebt. Of nog beter, een app waarin je chip is gekoppeld waarin je alles kan zien en ook op makkelijke manier bonnen kan overdragen of nog beter 'tikkies voor bonnetjes' kan sturen naar je voorprogrammeerde vriendengroep waaruit je dan kan selecteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: fatefearfighter

Lindi14

Nieuw lid
7 dec 2022
2
4
Echt onhandig allemaal.

In potentie is het systeem interessant. Als je via de QR bijv ook kan zien hoeveel bonnen je hebt. Of nog beter, een app waarin je chip is gekoppeld waarin je alles kan zien en ook op makkelijke manier bonnen kan overdragen of nog beter 'tikkies voor bonnetjes' kan sturen naar je voorprogrammeerde vriendengroep waaruit je dan kan selecteren.
Bij Core festival kon je via de app zien hoeveel bonnetjes je nog had en ook hoeveel er per transactie af/op gaat. Ik veronderstel dat Werchter ook met dit systeem komt in de app.
 

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
Klopt mj222, veel te vaak worden zo'n systemen ontwikkeld vanuit het oogpunt van de organisator - om zijn/haar leven makkelijker te maken. Maar er wordt dan te weinig aandacht gegeven aan de functionele eisen die eindgebruikers eigenlijk hebben.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken